Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
enquête kortschedelige honden eigenaren
Moderator: moderatorteam
-
Veroline
- geregistreerd lid
enquête kortschedelige honden eigenaren
Zoals ik in mijn vorige bericht (voorstellen) heb vertelt. Volg ik de opleiding dier en gezondheidszorg aan de CAH te Dronten. Ik zit in het laatste jaar wat betekent het afstudeer proces, tijdens dit proces moet ik een individuele scriptie schrijven over een onderwerp wat ikzelf interessant vindt. Nu ben ik helemaal weg van honden en vind ik het interessant om te kijken naar hoe het fokbeleid van de kortschedelige rassen aangepast en/of verbeterd zou kunnen worden. Nu weet ik dat de laatste tijd de kortschedelige rassen in een slecht daglicht naar voren zijn gekomen, het is niet mijn bedoeling om bevooroordeeld over te komen of om deze vooroordelen te bevestigen. Met mijn scriptie wil ik kijken met welke mogelijkheden er zijn om de rassen klinische gezonder te krijgen.
Aan de mensen die een kortschedelige hond hebben zou ik willen vragen of ze onderstaande enquete willen invullen. Mochten er vragen zijn, die in bovenstaande tekst niet zijn beantwoord, kunt u contact met mij opnemen via de mail.
Enquête Eigenaar
Met de onderstaande vragen wil ik een duidelijk beeld krijgen over de fok toestand van de kortschedelige rassen. Ik ga een scriptie schrijven met daarin de informatie die ik uit deze enquête naar voren brengen. Probeer eerlijk te zijn bij het beantwoorden van de vragen, de gegevens zullen vertrouwelijk worden behandeld. Er bestaan geen goede of foute antwoorden, in dit onderzoek gaat het om uw mening. Probeer altijd een antwoord in te vullen ook als u twijfelt, kies het antwoord wat het beste bij u past. Het invullen van deze vragenlijst duurt ongeveer 10 minuten. Voor verdere vragen kunt u terecht bij Veroline Meulblok ( veroline.meulblok@gmail.com).
• Welk ras is uw hond?
o …………………………………………………………………………………………………………………………………..
• Waarom heeft u gekozen voor het ras wat u heeft?
o karakter
o uiterlijk
o uitstraling
o anders, nl: …………………………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………………………………………...
• Weet u wat de rasgebonden problemen zijn van dit ras?
o Ja
o Nee
• Zo ja, wat zijn deze problemen?
o …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
• Heeft u voor aankoop gekeken naar informatie over het ras?
o Ja
o Nee
• Zo ja, waar heeft u de informatie vandaan gehaald?
o …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
• Zo nee, waarom heeft u niet gezocht naar informatie?
• Bent u bij de aankoop van uw hond geïnformeerd door de fokker over eventuele erfelijke problemen?
o Ja
o Nee
• Hoe bent u bij de verkoper terecht gekomen?
o via internet
o via vrienden en kennissen
o anders, nl:…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
• Zou u het ras nog ‘leuk’ vinden als de snuit langer zou zijn
o Ja
o Nee
o Geen mening
• Welk cijfer zou u het ras geven, aan de hand van de gezondheid en de afwijkingen. Op een schaal van 1 – 10 waarbij 10 heel gezond is
o ………………………………………………………………………………………………………………………………….
• Waarom geeft u het ras de bovenstaande score?
o ………………………………………………………………………………………………………………………………….………………………………………………………………………………………………………………………………….
Bedankt voor de medewerking!
Aan de mensen die een kortschedelige hond hebben zou ik willen vragen of ze onderstaande enquete willen invullen. Mochten er vragen zijn, die in bovenstaande tekst niet zijn beantwoord, kunt u contact met mij opnemen via de mail.
Enquête Eigenaar
Met de onderstaande vragen wil ik een duidelijk beeld krijgen over de fok toestand van de kortschedelige rassen. Ik ga een scriptie schrijven met daarin de informatie die ik uit deze enquête naar voren brengen. Probeer eerlijk te zijn bij het beantwoorden van de vragen, de gegevens zullen vertrouwelijk worden behandeld. Er bestaan geen goede of foute antwoorden, in dit onderzoek gaat het om uw mening. Probeer altijd een antwoord in te vullen ook als u twijfelt, kies het antwoord wat het beste bij u past. Het invullen van deze vragenlijst duurt ongeveer 10 minuten. Voor verdere vragen kunt u terecht bij Veroline Meulblok ( veroline.meulblok@gmail.com).
• Welk ras is uw hond?
o …………………………………………………………………………………………………………………………………..
o karakter
o uiterlijk
o uitstraling
o Ja
o Nee
o Ja
o Nee
• Bent u bij de aankoop van uw hond geïnformeerd door de fokker over eventuele erfelijke problemen?
o Ja
o Nee
o via internet
o anders, nl:…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
o Ja
o Nee
o Geen mening
• Welk cijfer zou u het ras geven, aan de hand van de gezondheid en de afwijkingen. Op een schaal van 1 – 10 waarbij 10 heel gezond is
o ………………………………………………………………………………………………………………………………….
o ………………………………………………………………………………………………………………………………….………………………………………………………………………………………………………………………………….
Bedankt voor de medewerking!
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
- Aantal honden: 1
Re: enquête kortschedelige honden eigenaren
Wat is kortschedelig?
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
-
S@ndr@
- Zeer actief
volgens mij een platneus
dat lijkt me een korte schedel
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Zoals het nu in de topictitel staat kan ook zijn dat er bedoeld wordt dat de eigenaren korte schedels hebben...
Maar dat zal wel niet gok ik.
Sorry voor de grap tussendoor Veroline, beetje flauw misschien.
Ik hoop dat er veel respons gaat komen van mensen met honden met korte schedels.
Mijn Laekense Herders vallen niet onder deze doelgroep.
Maar dat zal wel niet gok ik.
Sorry voor de grap tussendoor Veroline, beetje flauw misschien.
Ik hoop dat er veel respons gaat komen van mensen met honden met korte schedels.
Mijn Laekense Herders vallen niet onder deze doelgroep.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Klopt.S@ndr@ schreef:volgens mij een platneusdat lijkt me een korte schedel
Jouw ras valt er ook onder, Sandra
-
S@ndr@
- Zeer actief
Marjoleine schreef:Klopt.S@ndr@ schreef:volgens mij een platneusdat lijkt me een korte schedel
Jouw ras valt er ook onder, Sandra
maar misschien ben ik blind hoor
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
CC is niet heel extreem inderdaad maar de neus is relatief kort, vandaar ook die ondervoorbeet.
Maar heilig vergeleken bij veel andere rassen idd
Maar heilig vergeleken bij veel andere rassen idd
-
S@ndr@
- Zeer actief
die onderbeet is dan ook een doorn in mijn oog,
nog meer onderbeet en het bestaansrecht van het ras, wordt heel discutabel wat mij betreft
maar goed, dat is een ander onderwerp.
maar goed, dat is een ander onderwerp.
-
Veroline
- geregistreerd lid
De kortschedelige rassen die ik in mijn onderzoek meeneem zijn voornamelijk de kleinere rassen: franse buldog, pekinees, japanse spaniël, boston terriër, lhasa apso en de mopshond. Daarnaast neem ik de Engelse buldog mee (voorouder van de japanse spaniël is ontstaan), omdat dit een vrij populair ras is. Naast kleine rassen met een korte neus zijn er ook wat grotere rassen, hier van heb ik er niet zo veel van meegenomen omdat ik ergens een grens moet trekken. En om mijn lijst van 10 compleet te maken heb ik gekozen om ook de boxer en de amerikaanse buldog te beschrijven.
-
S@ndr@
- Zeer actief
misschien moet je de lijst dan even opnemen in je begin topic, want kortschedelig is best nog wel breed

- Tanja Simba&Bella
- Zeer actief
De bulldogclub nederland (bcn) is een tijdje gelden gestart met gezondheidsonderzoeken. Deze onderzoeken maken deel uit van een grootschalig plan om de gezondheid van de eb te verbeteren. Ik denk dat hun informatie heel waardevol kan zijn voor je onderzoek.
Groetjes, Tanja
Voor altijd in mijn hart: Bella 18-04-2002 - 25-02-2013 , Simba 26-07-2004 - 10-07-2015
Het is stil in mijn hart, stil in ons huis. Ik mis jullie en troost mij met de gedachten dat jullie nu weer samen zijn. Mijn maffe duo......bedankt voor de mooie jaren. Ik zal jullie nooit vergeten.......
Voor altijd in mijn hart: Bella 18-04-2002 - 25-02-2013 , Simba 26-07-2004 - 10-07-2015
Het is stil in mijn hart, stil in ons huis. Ik mis jullie en troost mij met de gedachten dat jullie nu weer samen zijn. Mijn maffe duo......bedankt voor de mooie jaren. Ik zal jullie nooit vergeten.......
-
Safari
Begrijp ik goed uit je lijst dat het hier alleen gaat over honden met een stamboom omdat je naar voorlichting van de fokker vraagt?
- samantha1986
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Franse Bulldog
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Dat vroeg ik me ook af. Ik heb geen boom bij mijn BoxerSafari schreef:Begrijp ik goed uit je lijst dat het hier alleen gaat over honden met een stamboom omdat je naar voorlichting van de fokker vraagt?
Senna 11.12.04 - 12.11.12 (Am.Staff), Diesel 10.01.08 - 09.05.14 (Boxer) herplaatser, Harrie 15.08.06 - 09.05.16 (Franse Bulldog) herplaatser

Bob 27.08.11 (X Fr.Bulldog) herplaatser
Kaya 12.09.16 (X Bullterrier)
Reflecterende hesjes voor de hond! Het kan gevaarlijk zijn om je hond in het donker uit te laten. Jaarlijks gebeuren er aanrijdingen waarbij honden en auto's betrokken zijn.
Met de reflecterende hesjes of ben je er zeker van dat jij en je hond sneller gezien worden in het donker. https://hondenhesjes.jimdo.com/

Bob 27.08.11 (X Fr.Bulldog) herplaatser
Kaya 12.09.16 (X Bullterrier)
Reflecterende hesjes voor de hond! Het kan gevaarlijk zijn om je hond in het donker uit te laten. Jaarlijks gebeuren er aanrijdingen waarbij honden en auto's betrokken zijn.
Met de reflecterende hesjes of ben je er zeker van dat jij en je hond sneller gezien worden in het donker. https://hondenhesjes.jimdo.com/
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Dat lijkt me geen juiste conclusie, ook een niet-stamboomhond is gefokt en heeft dus een fokker die de pups verkocht heeft toch?samantha1986 schreef:Dat vroeg ik me ook af. Ik heb geen boom bij mijn BoxerSafari schreef:Begrijp ik goed uit je lijst dat het hier alleen gaat over honden met een stamboom omdat je naar voorlichting van de fokker vraagt?
-
Safari
Maar ik doe niet aan pups dus heb ik nooit iets met een fokker te maken gehad.LongFields schreef:Dat lijkt me geen juiste conclusie, ook een niet-stamboomhond is gefokt en heeft dus een fokker die de pups verkocht heeft toch?samantha1986 schreef:Dat vroeg ik me ook af. Ik heb geen boom bij mijn BoxerSafari schreef:Begrijp ik goed uit je lijst dat het hier alleen gaat over honden met een stamboom omdat je naar voorlichting van de fokker vraagt?
- HaddockandFriends
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mopshond Haddock en Poolse schone Suki.
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Bijdeze dan..
• Welk ras is uw hond?
o Mopshond met stamboom…………………………………………………………………..
o karakter
o uiterlijk
o uitstraling
o Ja
o Nee
o Oogproblemen, ademhalingsproblemen, problemen met de rug, pattella luxatie.…………………………………………
o Ja
o Nee
o Rasvereniging, fokkers, google…………………………………………………………………………………………………………………………………
o Ja
o Nee
o via internet
o Ja
o Nee
o Geen mening
o 5.………………………………………………………………………………………………………………………………….
o Omdat de gezondheid toch erg slecht is. Voornamelijk de luchtwegen en ademhaling, dat vind ik toch iets belangrijks.
Ik moet mijn hondje in de zomer extreem afremmen, hij kan vaak niet mee op wandelingen, zelfs korte wandelingen zijn met temperaturen boven de 20 graden soms al teveel.
• Welk ras is uw hond?
o Mopshond met stamboom…………………………………………………………………..
o karakter
o uiterlijk
o uitstraling
o Ja
o Nee
o Oogproblemen, ademhalingsproblemen, problemen met de rug, pattella luxatie.…………………………………………
o Ja
o Nee
o Rasvereniging, fokkers, google…………………………………………………………………………………………………………………………………
o Ja
o Nee
o via internet
o Ja
o Nee
o Geen mening
o 5.………………………………………………………………………………………………………………………………….
o Omdat de gezondheid toch erg slecht is. Voornamelijk de luchtwegen en ademhaling, dat vind ik toch iets belangrijks.
Ik moet mijn hondje in de zomer extreem afremmen, hij kan vaak niet mee op wandelingen, zelfs korte wandelingen zijn met temperaturen boven de 20 graden soms al teveel.
- jenn90
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador x dalmatier
Peruaanse naakthond x working kelpie 2x
Jack russel - Aantal honden: 4
He veroline wat leuk dat je je scriptie hierover gaat doen veel succes ermee 
-
Veroline
- geregistreerd lid
Het is niet alleen bedoeld voor honden met een stamboom, u kunt in plaats van fokker dan asiel/dierenwinkel o.i.d lezen
Het gaat er voor mij om of mensen bekend zijn met de aandoeningen die er bestaan binnen de rassen, ook al schaft u geen pup aan maar een wat oudere hond is het naar mijn mening belangrijk om te weten wat je kan verwachten van een hond.
Het gaat er voor mij om of mensen bekend zijn met de aandoeningen die er bestaan binnen de rassen, ook al schaft u geen pup aan maar een wat oudere hond is het naar mijn mening belangrijk om te weten wat je kan verwachten van een hond.