Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Gezocht

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Bassetje
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Franse basset en op zoek naar een 2de hond
Aantal honden: 1

Gezocht

Ongelezen bericht door Bassetje »

Ik ben op zoek naar alle advies omtrend een stevige waakhond van het groot ras (heb zelf een bouvier in gedachte).

Wat word gevraagd: Alles omtrend gedrag, eigenschappen, bewegingsbehoefte, het al dan niet in een ren kunnen leven in de dag. Maar wat ook zeer belangrijk is, het ras moet zeer kindvriendelijk zijn daar er begin volgend jaar gezindsuitbreiding komt!! Ik wil geen hond die een hele dag in een ren moet leven omdat er een kind rondloopt.

Er is op dit moment nog niets beslist, alle advies over alle rassen waakhonden is welkom!
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Re: Gezocht

Ongelezen bericht door sirene »

Wat wil je van een waakhond ? Aanslaan er afschrikwekkend uitzien of ook bijten als het moet ?
Een echte erfbewaker is mss niet zo handig als je kind ouder wordt (met vriendjes enzo).
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Gaat de hond nu wel of niet in een kennel leven? Niet alke waakhonden zijn geschikt als kennelhond namelijk.
En een hond overdag binnen en 's nachts buiten in de kennel, of omgekeerd, werkt ook niet. Daar kan een hond zijn vacht niet goed op aanpassen, op die temperatuursverschillen.
Bassetje
geregistreerd lid

sirene schreef:Wat wil je van een waakhond ? Aanslaan er afschrikwekkend uitzien of ook bijten als het moet ?
Een echte erfbewaker is mss niet zo handig als je kind ouder wordt (met vriendjes enzo).
Het is de bedoeling dat hij ook pakt als het moet en ik dat commando geef. Voor als er vriendjes komen is er de kennel.
Muk schreef:Gaat de hond nu wel of niet in een kennel leven? Niet alke waakhonden zijn geschikt als kennelhond namelijk.
En een hond overdag binnen en 's nachts buiten in de kennel, of omgekeerd, werkt ook niet. Daar kan een hond zijn vacht niet goed op aanpassen, op die temperatuursverschillen.
Het was thans toch mijn bedoeling dat hij s'avonds binnen komt om ons te verdediggen moest dat ooit nodig zijn.
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Woon je in zo een linke buurt dan?
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Ga je ook wat met de hond doen (training, sport) of mag hond de hele dag in de kennel zitten en 's nachts binnen waken? Oftewel, wat kun jij de hond bieden?
moniek&bo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

Ongelezen bericht door moniek&bo »

Dat een ras bekend staat als waakhond wil niet zeggen dat de hond automatisch heel erg goed waakt, de kans is natuurlijk wel vele mate groter.

Ik weet niet of je voor een pup wilt gaan of een herplaatser?
Bij een herplaatser is al veel meer te zeggen over waaksheid, bij een pup is dat toch afwachten.

Daarbij moet je je wel realiseren dat je met een hond die ook moet kunnen bijten op commando en echt scherp moet zijn op mensen wel lastiger opvang of iets dergelijks kunt regelen.
Als je op vakantie gaat wat dan? (nogal lastig als hij iedereen aanvalt die in de kennel komt of niemand erbij durft en een pension wordt ook lastig)
Kun je voorkomen dat kinderen/mensen hun handen door de kennel steken?

Misschien heb je dat al heel goed uitgedacht hoor, maar vergis je niet in wat je voor hond in huis haalt.
Bassetje
geregistreerd lid

Wow, veel vragen, zal ze zo goed mogelijk proberen te beantwoorden.
chrico schreef:Woon je in zo een linke buurt dan?
Nee, ik woon eigenlijk in een heel rustig dorpje, maar de laatste tijd word er regelmatig ingebroken, en ik heb geen vertrouwen in de politie hier. Aanrijtijden van meer dan een half uur zijn geen wonder.
Muk schreef:Ga je ook wat met de hond doen (training, sport) of mag hond de hele dag in de kennel zitten en 's nachts binnen waken? Oftewel, wat kun jij de hond bieden?
Hondenschool ga ik zeker doen, qua sport hangt het af van het ras dat ik uiteindelijk in huis haal. Pakwerk zal ook afhangen van het ras, is het een makkelijk te trainen ras niet, anders wel want hij moet echt wel luisteren. Wil niet in de krant staan met het zoveelste ongeval. Het is niet dat aan mijn eerste hond ga beginnen, maar het is wel de eerste keer met dit doel.
moniek&bo schreef:Dat een ras bekend staat als waakhond wil niet zeggen dat de hond automatisch heel erg goed waakt, de kans is natuurlijk wel vele mate groter.

Ik weet niet of je voor een pup wilt gaan of een herplaatser?
Bij een herplaatser is al veel meer te zeggen over waaksheid, bij een pup is dat toch afwachten.
Het moet echt een waker zijn, het moet dus een ras zijn dat waakzaam en toch kindvriendelijk zijn. Een pup of een herplaatser maakt mij weinig uit. Het probleem is dat hier in deze buurt geen enkel asiel een hond geeft aan gezinnen met jonge dieren!! Dus daar sta je dan met het herplaatsen.
moniek&bo schreef:Daarbij moet je je wel realiseren dat je met een hond die ook moet kunnen bijten op commando en echt scherp moet zijn op mensen wel lastiger opvang of iets dergelijks kunt regelen.
Als je op vakantie gaat wat dan? (nogal lastig als hij iedereen aanvalt die in de kennel komt of niemand erbij durft en een pension wordt ook lastig)
Als ik op verlof gaat, gaat de hond mee, een hond is een deel van het gezin. Er is echter 1 klein probleem, heb met mijn gezondheid soms periode's dat ik minder mobiel ben, dan kan de hond hier wel in een tuin van 2'000m² terecht, maar wandellen is er in die periode's niet bij.
In het uiterste geval heb ik een broer die honden traint die wel kan komen dogsitten moest ik opnieuw in het ziekenhuis belanden.
moniek&bo schreef:Kun je voorkomen dat kinderen/mensen hun handen door de kennel steken?
Dat is te regellen.
moniek&bo schreef:Misschien heb je dat al heel goed uitgedacht hoor, maar vergis je niet in wat je voor hond in huis haalt.
Daarvoor ben ik hier lid geworden, ik ga ervan uit dat er hier mensen genoeg zijn die mij kunnen helpen met advies. Ik doe nooit iets ondoordacht.
frank-bobby
Zeer actief
Mijn ras(sen): bordeauxdog
chihuahua
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door frank-bobby »

ik vindt een bordeauxdog wel geschikt
vooral teven zijn best vel
goed voor eigen maar vreemde meestal niet zo zeker niet als je er niet bij bent
en die past denk ik qau lichaamsbeweging ook wel bij jullie
Afbeelding
klaproos
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse boxermix

Ongelezen bericht door klaproos »

Een Mastin Español?
Zachte maar zeer waakzame honden, betrouwbare verdedigers en wantrouwend naar vreemden. Ze hebben een dikke vacht en kunnen ook prima een dagje in een kennel vertoeven, maar ze zijn (uiteraard) het liefst bij de baas in de buurt.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Bassetje schreef:
sirene schreef:Wat wil je van een waakhond ? Aanslaan er afschrikwekkend uitzien of ook bijten als het moet ?
Het is de bedoeling dat hij ook pakt als het moet en ik dat commando geef.
En dat mag niet :neenee: Je mag een hond nooit ophitsen of een commando geven om te bijten tenzij je agent bent in functie met diensthond.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Overigens bijten ze hier sowieso wel als je vreemd ben en ik ben niet thuis... daar ben ik geen seconde bang voor. Op straat ben ik daar ook niet bang voor. En dat heb ik ze nooit hoeven leren hoor, dat doen ze al uit zichzelf. Alleen moet je dat wel heel goed in goede banen leiden.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
klaproos
Zeer actief

Of een Tibetaanse Mastiff? Ook heel betrouwbare wakers, houden van het buitenleven. Ze zijn onafhankelijk en waaks.
Afbeelding
Bassetje
geregistreerd lid

malinois schreef:
Bassetje schreef:
En dat mag niet :neenee: Je mag een hond nooit ophitsen of een commando geven om te bijten tenzij je agent bent in functie met diensthond.
Ik ben niets met een hond die uit zichzelf bijt. Ik heb toch het recht om mezelf (te laten) verdediggen, zelf kan ik het niet. Dus als ik me bedreigd voel moet de hond het overnemen, maar enkel als ik dat wil.
Ik zie daar eerlijk gezegd niets verkeerd in, sorry.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Bassetje schreef:
malinois schreef:
Bassetje schreef:
Ik ben niets met een hond die uit zichzelf bijt. Ik heb toch het recht om mezelf (te laten) verdediggen, zelf kan ik het niet. Dus als ik me bedreigd voel moet de hond het overnemen, maar enkel als ik dat wil.
Het mag gewoon niet, niks meer en niks minder... dan is je hond de lul en heb jij geen hond meer :19: Dat is de Nederlandse Wet.
Waarom ben je niets met een hond die zelf bijt? Jij bent er toch om dat te regelen? Ik hoef alleen 'niet doen' te zeggen om het te voorkomen... :19:
Afbeelding
frank-bobby
Zeer actief
Mijn ras(sen): bordeauxdog
chihuahua
Contacteer:

Ongelezen bericht door frank-bobby »

Dapper schreef:Of een Tibetaanse Mastiff? Ook heel betrouwbare wakers, houden van het buitenleven. Ze zijn onafhankelijk en waaks.
Afbeelding
ik denk dat ts meer baat heeft bij een bordeauxdog dan met zo een hond die is denk een beetje te voor ts
Afbeelding
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

Ongelezen bericht door Hilde »

Het is bij wet verboden je honden dat commando te geven, om te bijten :wink:
En die mastiff en mastin Espagnol vind ik nogal wat om aan te bevelen :schrik:
Afbeelding
Ellen.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador en Heidewachtel

Ongelezen bericht door Ellen. »

Misschien zie je daar niks verkeerds in. Maar het mág gewoon niet, dan ben jij strafbaar.
Ik zou geen hond aanschaffen, aangezien dat je zegt af en toe minder mobiel te zijn, en je in het ziekenhuis kunt belanden, én er gezinsuitbreiding komt, een hond heeft ook Rust Regelmaat en Reinheid nodig. Ik zou dan nog een paar jaar wachten en dán een sterker ras nemen.
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Vrijwel elke hond schrikt inbrekers af, want hond = kans op blaffen of zelfs bijten = baas wakker = inbreker betrapt. Speciaal daarvoor een waakhond aanschaffen is dus eigenlijk niet nodig. Daarnaast is het ook niet altijd zo dat een hond die pakwerk doet ook 'gewone' mensen bijt. Een zwarte labrador is voor veel mensen ook afschrikwekkend genoeg, want groot en zwart. De baas verdedigen als er echt nood aan de man is, doen veel honden, niet alleen waakhonden.
klaproos
Zeer actief

Bassetje schreef: Ik ben niets met een hond die uit zichzelf bijt. Ik heb toch het recht om mezelf (te laten) verdediggen, zelf kan ik het niet. Dus als ik me bedreigd voel moet de hond het overnemen, maar enkel als ik dat wil.
Een goede waakhond kan echt wel inschatten of er gevaar dreigt, en zal dan je dan zeker verdedigen. Uit zichzelf. Ik denk dat je maar weinig honden zult vinden die uit zichzelf poeslief zijn en plots beginnen te bijten als jij het zegt. :19:
En het is per wet gewoon verboden om je hond aan te sturen iemand te verwonden.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

kipo schreef:Vrijwel elke hond schrikt inbrekers af, want hond = kans op blaffen of zelfs bijten = baas wakker = inbreker betrapt.
:ok: Precies.
Newfoundlanders vind ik leuk; zachtaardig en toch wel even slikken als dat op de deurmat ligt wanneer je minder goede bedoelingen hebt :mrgreen:
Echt een pittige hond zou ik helemaal geen trek in hebben met een kind in de nabije toekomst.
klaproos
Zeer actief

Hilde schreef:En die mastiff en mastin Espagnol vind ik nogal wat om aan te bevelen :schrik:
Ik ken eigenlijk alleen fijne exemplaren die enkel ingrijpen bij (potentieel) gevaar.
In een rustig dorpje en met beschikking over een groot stuk grond, het plan om naar de hondenschool te gaan én de mogelijkheid de hond veilig in de kennel te plaatsen lijkt het mij helemaal zo gek nog niet.
klaproos
Zeer actief

Maar mocht je een wat handzamere, zachtere hond overwegen: ik denk dat je al een heel eind komt met een Leonberger, Sint Bernard, Newfoundlander of Landseer. Enorme, imposante honden die zeker te hulp schieten mocht het nodig zijn maar gewenst bezoek gewoon accepteren.
Bassetje
geregistreerd lid

Hier in België zijn er hondenscholen zat die aan pakwerk doen hoor. Ik wil gewoon een hond die luisterd indien het nodig is, leifst heb ik het nooit nodig.
Leonbergers en Landseers zijn mooie honden. Heeft er iemand ervaring met bouwiers??
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Bassetje schreef:Hier in België zijn er hondenscholen zat die aan pakwerk doen hoor.
Ik doe ook pakwerk met mijn honden en dan? Ik mag alleen op het veld mijn hond een commando geven de pakwerker te bijten, een cm buiten het veld niet meer en al helemaal niet tegen burgers (dus alles behalve een pakwerker die vrijwillig in het pak staan).
Nogmaals het is gewoon wettelijk verboden! Jij kunt echt de wet niet aanpassen hoor :wink:
Afbeelding
Pets_Passion
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kromfohrländer Gladhaar en Ruwhaar
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pets_Passion »

Met mijn mechel heb ik nooit pakwerk of wat dan ook gedaan, ze was een echte allemansvriend.
Mensen hadden van haar niets te vrezen, behalve als ik me bedreigd voelde.
In die tijd woonde ik nog in Den Haag en als ik snachts de laatste ronde voor het slapen gaan liep kwam ik nog wel eens mensen tegen waar ik me niet helemaal prettig bij voelde.
Dan tikte ik even tegen mijn been en stond mijn mechel naast me en haar houding was dan heel duidelijk.
Of ze ook echt bijt in zo'n situatie heb ik nooit uit hoeven proberen, ze staken altijd de weg over en liepen in een grote boog om mij en mijn hond heen..
Ik heb dat nooit aangeleerd, ging vanzelf. Honden voelen de emoties heel goed aan.

Denk dat elke beetje grote hond de baas zal verdedigen indien nodig.

Een hond inzetten als wapen mag wettelijk gezien niet.
Ik mag ook niet met een honkbalknuppel naast mijn bed slapen en als iemand het lef heeft om mijn slaapkamer in te komen met die knuppel een hens verkopen.
Dat is dan "met voorbedachte rade" of zoiets en dan kan inbreker mij aanklagen.

Je mag niet "iets" bij voorbaat al klaar hebben voor het geval dat. Dat is gewoon wettelijk verboden helaas. Je hond leren op commando iemand te bijten mag volgens diezelfde wet dus net zo goed niet.

Maar ik weet zeker dat een beetje herder, bouvier, e.d. rassen zullen bijten indien de baas of andere leden van het gezin in gevaar zijn.

Karen
Afbeelding

Kromfohrländers von Wirlbelsteijn
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

In mijn vorige dorp werden veel bouviers en berghonden als waakhond in een ren gehouden. Ook op het industrieterrein. Er zat daar bv een imposante St Bernard die je in de verte al kon herkennen aan zijn bijna onaards lage blaf.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Bassetje schreef:
malinois schreef:
Bassetje schreef:
Nee dat recht heb je niet.
Ik zou eerlijk gezegd niet zo panisch worden over een paar inbraken. Je kan ook ieder moment beroofd worden op straat, of uit je auto getrokken worden.
Een inbreker heeft sowieso vaak al geen verstand van honden, dus zou niet weten waarom ze met een waakhond die dan ook echt bijt, minder snel zullen inbreken dan bij een basset die ze zien.
Kortom, niet doen. Straks zit je met een hond in huis die je niet aan kan, en die ligt weg te rotten in z'n kenneltje van 4 bij 4.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Even een linkje voor het geval je het niet wil geloven:

http://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?f=70&t=25063
Afbeelding
Annamarie
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Franse Bulldog
Bullmastiff
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Annamarie »

Ik vind de gedachte om de hond als wapen in te zetten een beetje griezelig.

Je kunt ook je huis heel erg goed gaan beveiligen!
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”