Bedankt allemaal voor de reacties!
Als ik nu een lijst moet maken qua voorkeur, kom ik ongeveer hier op uit
1.
Markiesje - het verhaal rond het hondje klinkt heel leuk, vind ze er echt super uitzien. Wachtlijst van 6 maanden tot een jaar is niet eens een nadeel, aangezien de oriëntatie voor de lange termij\n is
2.
Toller - het karakter komt erg overeen met het karakter van mijn huidige hond en dat is wel wat ik zoek. Mindere punten zijn het toch wel aanwezige jachtinstinct en de schofthoogte die toch wel erg dicht naar de 55 cm gaat. Erover nadenkend is het nu verstandiger om misschien een wat kleiner ras te nemen.
3.
Australian Kelpie - toch wel weer het border karakter waar ik heel erg van gecharmeerd ben, maar vind deze variant qua uiterlijk dan toch wel heel erg mooi. Qua schofthoogte net iets gunstiger dan de toller, qua karakter wel net iets lastiger denk ik
4.
IJslandse herdershond - Supermooi karakter, het vocale is mogelijk wat minder handig. Mooi maatje ook, ben wel heel benieuwd of hier net zoveel werklust in zit als in de kelpie/border en hoe zich dit uit in gedrag in huis
5.
Border collie - is toch wel behoorlijk wat gezakt maar blijft terugkomen. Twijfel of ik op dit moment de combinatie border collie en Alfy echt goed aankan, vandaar de daling. Blijft qua karakter wel echt wat ik zoek, *zucht*
6.
Pumi - nog niet weg, maar spreekt me toch minder aan van wat ik lees. Wil wel de optie open houden, want zijn wel leuke hondjes
7.
Tibetaanse terriër - ik ben wel op zoek naar een echte werkhond. Ik weet dat geen enkel ras een garantie heeft dat het erin zit, maar kreeg door een eerdere post wel een beetje het gevoel dat ik met dit ras het 'risico' loop niet echt een werkhond in huis te halen. Als de karakterbeschrijving wel in grote lijnen past bij 'mijn' hond is het natuurlijk geen probleem! De vacht blijft wel een minpuntje8.
8.
Laplandse herdershond - nog onvoldoende informatie over, wil ik wel graag meer over weten. Internet is niet echt behulpzaam, tenminste heb nog niks behulpzaams gevonden
9.
Lagotto Romagnolo - zelfde verhaal als de Laplandse herdershond, moet wel zeggen dat het fenomeen waterhond mij wat minder aanspreekt. Vraag me ook niet waarom, ik ben een beetje vreemd!
De Australian Shepherd is toch echt wel afgevallen na de informatie, vind het waanzinnig leuke honden maar niet voor nu. Zondag naar de winner, kijken welke rassen ik kan spotten van deze lijst (de Kelpie en de Border Collie sowieso in ieder geval). Ik sta tot die tijd nog wel heel erg open voor suggesties hoor
Enne... niet helemaal in dit topic maar als iemand een goed idee heeft wat voor ras er mogelijk in Alfy kan zitten, mag hij/zij dit ook voorstellen want heel eerlijk gezegd zoek ik een beetje een tweede Alfy