Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Aankeuren officieel ècht mogelijk volgens FCI
Moderator: moderatorteam
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Aankeuren officieel ècht mogelijk volgens FCI
In the case of dogs coming from countries which have no FCI member or contract partner or with which no agreement exists for the recognition of pedigrees, the members and contract partners as well as the breed clubs commissioned by them can, notwithstanding the above provision 2, register a dog with a non-recognised pedigree in an appendix to the studbook once this dog has been examined by a judge approved for the breed in question; its breeding, from the fourth generation, can be entered in the studbook. The same applies to dogs without any pedigree.
Of lees ik nu te optimistisch ?
Of lees ik nu te optimistisch ?
Laatst gewijzigd door sirene op 26 nov 2012 09:48, 1 keer totaal gewijzigd.
- Podenji
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
- Aantal honden: 8
- Contacteer:
Re: Aankeuren officieel mogelijk volgens FCI
ligt eraan hoe optimistisch jij het leest.....
het geldt blijkbaar alleen voor honden die uit een niet FCI land komen.
Er stuk wat jij onderstreept hebt is voor mij daarom ook onduidelijk, geldt dat voor ALLE honden zonder stamboom, of ook alleen als ze NIET uit FCI landen komen.
Er stuk wat jij onderstreept hebt is voor mij daarom ook onduidelijk, geldt dat voor ALLE honden zonder stamboom, of ook alleen als ze NIET uit FCI landen komen.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoe wil je van een hond zonder stamboom dan achterhalen waar ie vandaan komt ? Het stuk is ook onduidelijk hoor. Maar zonder stamboom is moeilijk te achterhalen waar de hond vandaan komt toch ?Podenji schreef:ligt eraan hoe optimistisch jij het leest.....
-
Jessica3787
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Terriermixje
- Aantal honden: 1
Het gaat alleen over landen zoals genoemd in het eerste deel van de zin....maar dan kun je wel laten aankeuren. Dat moet ook wel aangezien je vanuit die landen nooit een FCI stamboom kan hebben voor je hond.
- Podenji
- Zeer actief
- Contacteer:
sja dat ligt eraan, maar ja dat ligt er dan ook aan wat jij de FCI wil wijsmaken en hoe ver jij daar in wil gaansirene schreef:Hoe wil je van een hond zonder stamboom dan achterhalen waar ie vandaan komt ? Het stuk is ook onduidelijk hoor. Maar zonder stamboom is moeilijk te achterhalen waar de hond vandaan komt toch ?Podenji schreef:ligt eraan hoe optimistisch jij het leest.....
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik lees helemaal niet dat de hond persé uit zo'n land moet komen. Zo kun je het lezen ja.
Maar je kunt het ook lezen als de honden met zo'n niet erkende stamboom uit een niet FCI land + honden zonder stamboom.
Maar je kunt het ook lezen als de honden met zo'n niet erkende stamboom uit een niet FCI land + honden zonder stamboom.
-
Jessica3787
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Terriermixje
- Aantal honden: 1
In dit geval neem ik aan dat het 1 punt is in een langere lap tekst, dan slaat dat punt dus op landen die etcetc. De laatste toevoeging geldt dan nog steeds alleen voor die landen....
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Okee, dan lees ik vast veel te optimistisch. Vraag ik me nog steeds af hoe ze willen nagaan waar ik de hond vandaan heb als hij nergens geregistreerd is.
- Podenji
- Zeer actief
- Contacteer:
wel als hij uit een land komt waar chippen voor alle honden reeds verplicht is, kunnen ze dat zo na gaan natuurlijk.sirene schreef:Okee, dan lees ik vast veel te optimistisch. Vraag ik me nog steeds af hoe ze willen nagaan waar ik de hond vandaan heb als hij nergens geregistreerd is.
en zo niet, dan zullen ze vertrouwen op de eerlijkheid van de persoon die hem wil aan laten keuren.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Het mogen aankeuren van honden zoals in België en vele andere landen gebeurt zou toch ook ergens in de FCI regels vastgelegd moeten zijn lijkt me ?
-
empyree
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
- Aantal honden: 5
- Contacteer:
Ik denk niet dat je het te optimistisch leest !
Het ligt er aan of het stamboek van het betreffende ras wel of niet is gesloten.
Zo kan ik hier in Frankrijk een hond die gelijkenis vertoond met een grand basset griffon vendéen (of één van de andere varianten) zonder stamboom aan laten keuren om in te schrijven in het LOF. De hond krijgt dan een bijlagestamboom en generatie verder krijgen de pups een gewone stamboom na aankeuring. Alle honden worden hier aangekeurd alvorens ze officieel in het LOF worden ingeschreven. En pup krijgt eerst een geboortecertificaat tenzij hij een exportstamboom krijgt.
Het ligt er aan of het stamboek van het betreffende ras wel of niet is gesloten.
Zo kan ik hier in Frankrijk een hond die gelijkenis vertoond met een grand basset griffon vendéen (of één van de andere varianten) zonder stamboom aan laten keuren om in te schrijven in het LOF. De hond krijgt dan een bijlagestamboom en generatie verder krijgen de pups een gewone stamboom na aankeuring. Alle honden worden hier aangekeurd alvorens ze officieel in het LOF worden ingeschreven. En pup krijgt eerst een geboortecertificaat tenzij hij een exportstamboom krijgt.
Sandra

- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik heb een mailtje naar FCI gestuurd om een verduidelijking te vragen. Misschien dat ze na een keer of 6 *pingen* antwoorden.empyree schreef:Ik denk niet dat je het te optimistisch leest !
Wat jij schrijft mag inderdaad in meer landen en je zou denken dat dit ergens vast moet zijn gelegd in FCI regels.
- Jeannettebo
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Volgens mij is daar al eerder een topic over geweest, maar bleek toen dat het daadwerkelijk open stellen aan de landelijke kennelclub is

- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Aankeuren officieel mogelijk volgens FCI
dat dus ja. Ben daar behoorlijk ingedoken destijds met onze Damien (xgroenendaler)Jeannettebo schreef:Volgens mij is daar al eerder een topic over geweest, maar bleek toen dat het daadwerkelijk open stellen aan de landelijke kennelclub is
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik kan het me niet meer herinneren. Welk topic was dat ?
Werd er toen ook gezegd dat het wel in de FCI regels stond ?
- Jeannettebo
- Zeer actief
Jup, was volgens mij eenzelfde vraag als jij, zal eens kijken of ik het kan vindensirene schreef:Ik kan het me niet meer herinneren. Welk topic was dat ?

- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Oh, ik kan het me echt niet herinneren. Was dat een topic van jou ?crutz schreef:dat dus ja. Ben daar behoorlijk ingedoken destijds met onze Damien (xgroenendaler)Jeannettebo schreef:Volgens mij is daar al eerder een topic over geweest, maar bleek toen dat het daadwerkelijk open stellen aan de landelijke kennelclub is
- Jeannettebo
- Zeer actief
Nee niet van mij, ik hou me helemaal niet bezig met fokken, maar het staat me bij dat er al eens een discussie over was

- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Aankeuren officieel mogelijk volgens FCI
sirene schreef:Oh, ik kan het me echt niet herinneren. Was dat een topic van jou ?crutz schreef:dat dus ja. Ben daar behoorlijk ingedoken destijds met onze Damien (xgroenendaler)Jeannettebo schreef:Volgens mij is daar al eerder een topic over geweest, maar bleek toen dat het daadwerkelijk open stellen aan de landelijke kennelclub is
Nee geen topic wel mee bezig geweest & weet t daarom
FCI staat t toe, maar legt de keuze bij de nationale kennelclub & in geval vd RvB leggen zij t weer bij de RV
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Re: Aankeuren officieel ècht mogelijk volgens FCI
Het is niet te geloven maar ik kreeg nu net een antwoord van meneer De Clercq himself.
The right understanding is dogs without pedigree in general.
Het kan best dat ze het aan de landen zelf overlaten maar de voorwaarden zijn er dus al.
Ik ben wel blij dat te weten.
Het kan best dat ze het aan de landen zelf overlaten maar de voorwaarden zijn er dus al.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
En jou RV was tegen ?crutz schreef:sirene schreef:Oh, ik kan het me echt niet herinneren. Was dat een topic van jou ?crutz schreef:dat dus ja. Ben daar behoorlijk ingedoken destijds met onze Damien (xgroenendaler)Jeannettebo schreef:Volgens mij is daar al eerder een topic over geweest, maar bleek toen dat het daadwerkelijk open stellen aan de landelijke kennelclub is
Nee geen topic wel mee bezig geweest & weet t daarom
FCI staat t toe, maar legt de keuze bij de nationale kennelclub & in geval vd RvB leggen zij t weer bij de RV
Ik moet nu gaan afsluiten vandaar dat ik zo geen antwoord meer geef
-
janinca2002
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herder
- Contacteer:
In het KR staat:
Artikel III.7
1. In Bijlage G-0 van het N.H.S.B. kunnen worden ingeschreven:
a. met inachtneming van lid 2 van dit artikel kunnen honden die niet zijn
ingeschreven in de Nederlandse stamboekhouding of in een door de F.C.I.
erkende buitenlandse stamboekhouding worden ingeschreven;
b. met inachtneming van lid 2 van dit artikel kunnen honden die niet voldoen aan
artikel III.6, eerste lid onder b, uitsluitend omdat niet beide ouderdieren zijn
geregistreerd worden ingeschreven;
c. met inachtneming van lid 2 van dit artikel kunnen honden die naar kleur, vacht,
grootte of oordracht tot een andere variëteitgroep behoren dan de ouders worden ingeschreven
lees goed de voorwaarden aangegeven bij de punten
Artikel III.7
b. met inachtneming van lid 2 van dit artikel kunnen honden die niet voldoen aan
artikel III.6, eerste lid onder b, uitsluitend omdat niet beide ouderdieren zijn
c. met inachtneming van lid 2 van dit artikel kunnen honden die naar kleur, vacht,
grootte of oordracht tot een andere variëteitgroep behoren dan de ouders worden ingeschreven
Jan

- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Jan, ik ken het KR. De RvB zegt vaak de FCI regels te volgen om men erop te wijzen dat iets niet kan. In dit geval zegt FCI dat het wel kan maar de RvB keurt geen stamboomloze honden aan.janinca2002 schreef:In het KR staat:
Artikel III.7
Honden uit een niet erkende stamboekhouding worden wel aangekeurd indien de rv daar afspraken over heeft gemaakt. Zo heb ik een hond uit de USA (met alleen maar FCI honden in de stamboom!) die hier aangekeurd moest worden. Hij zit dus in GO.
(terwijl zijn ouders zijn en grootouders gewoon geregistreerde FCI honden zijn).
- Podenji
- Zeer actief
- Contacteer:
meneer de Clerq heeft mijn vragen die ik wel eens aan hem heb gesteld ook altijd netjes en heel vlot beantwoordsirene schreef:Het is niet te geloven maar ik kreeg nu net een antwoord van meneer De Clercq himself.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik zat werkelijk zoPodenji schreef:meneer de Clerq heeft mijn vragen die ik wel eens aan hem heb gesteld ook altijd netjes en heel vlot beantwoordsirene schreef:Het is niet te geloven maar ik kreeg nu net een antwoord van meneer De Clercq himself.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Idd. ik heb het ook nagevraagd voor Xavi, ja het kan volgens de RvB dan moet de RV toestemming geven die je vervolgens weer naar de RvB stuurt... Uiteindelijk gaat het dus gewoon niet gebeuren want ze sturen je van het kastje naar de muur... het gaat sneller om de hond naar een belg over te schrijven en het daar te doen.crutz schreef:dat dus ja. Ben daar behoorlijk ingedoken destijds met onze Damien (xgroenendaler)Jeannettebo schreef:Volgens mij is daar al eerder een topic over geweest, maar bleek toen dat het daadwerkelijk open stellen aan de landelijke kennelclub is

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- vania
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler
- Aantal honden: 4
kan je doen, maar je kan een RISH hond niet terug in NL in schrijven omdat de RvB de RISH stamboom niet aanvaard (aja dat is wat mij verteld werd)malinois schreef:Idd. ik heb het ook nagevraagd voor Xavi, ja het kan volgens de RvB dan moet de RV toestemming geven die je vervolgens weer naar de RvB stuurt... Uiteindelijk gaat het dus gewoon niet gebeuren want ze sturen je van het kastje naar de muur... het gaat sneller om de hond naar een belg over te schrijven en het daar te doen.crutz schreef:dat dus ja. Ben daar behoorlijk ingedoken destijds met onze Damien (xgroenendaler)Jeannettebo schreef:Volgens mij is daar al eerder een topic over geweest, maar bleek toen dat het daadwerkelijk open stellen aan de landelijke kennelclub is