Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Drijfjacht fazant
Moderator: moderatorteam
- JYBD
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bullterrier
- Aantal honden: 1
Re: Drijfjacht fazant
Jacht ivm reguleren van de wildstand heb ik geen problemen mee maar "jacht" op uitgezette dieren, alleen voor de leuk, dat vind ik verfoeilijk!
Ik ben niet labiel,.... ik ben emotioneel flexibel.

- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
In Engeland gebeurt het kweken en uitzetten van o.a fazanten volgens mij vrij veel. Die worden, voor zover ik onthouden heb, enkele weken van tevoren uitgezet.
Ik heb eens zo'n kwekerij gezien, en dat leek toch wel op een soort utopie van de stichting beter dier.
Maar daarna worden ze afgeknalt natuurlijk.
Ik hou niet van niet-funktioneel jagen, en dan wil ik ook nog wel discussieren over funktioneel. Maar mensen willen het eten, en de enige andere optie is dat ook deze dieren als kippen gefokt en geslacht worden.
Ik vraag me wel af of het opfokken, uitzetten en afschieten van dieren in alle gevallen "erger" is.
Plezierjacht, en alles wat daarbij hoort irriteert mij. Maar of het voor de dieren zoveel erger is dan rondhobbelen in een kippenschuur, inclusief de manier waarop kippen worden gevangen en getransporteerd, vraag ik mij af.
Ik heb eens zo'n kwekerij gezien, en dat leek toch wel op een soort utopie van de stichting beter dier.
Ik hou niet van niet-funktioneel jagen, en dan wil ik ook nog wel discussieren over funktioneel. Maar mensen willen het eten, en de enige andere optie is dat ook deze dieren als kippen gefokt en geslacht worden.
Ik vraag me wel af of het opfokken, uitzetten en afschieten van dieren in alle gevallen "erger" is.
Plezierjacht, en alles wat daarbij hoort irriteert mij. Maar of het voor de dieren zoveel erger is dan rondhobbelen in een kippenschuur, inclusief de manier waarop kippen worden gevangen en getransporteerd, vraag ik mij af.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Staande Langhaar
Daar ga ik in het vervolg op letten: hoe er gemaait wordt, wel interessant om te weten.Jaap* schreef:Van buiten naar binnen is makkelijk en zorgt voor een gemakkelijk optimaal gebruik van de machinebreedte. Het hangt ook van het gewas af. Mais-rijen kun je bijvoorbeeld nog een beetje tellen. Maar in bijvoorbeeld voegelbroedgebieden aan het eind van het seizoen, of andere gebieden met minderduidelijk te onderscheiden voren of rijen, zal je dan moeten gaan meten en uitzetten voor het maaien. Omdat het anders nog lastiger is om de machine efficient te laten werken.ranetje schreef:KloptJaap* schreef:Soms wordt er daarom expres van binnen naar buiten gemaaid, maar vaak wordt daar ook geen aandacht aan besteedtranetje schreef:En mogelijk door de snelle maaimachines
Op verzoek wordt dat wel gedaan, dat heb ik ook gehoord.
Meestal wordt er van buiten naar binnen gemaaid.
Waarom dat is weet ik eigenlijk niet.
Misschien economischer (sneller klaar) maaien?
Maarja, als ik één keer zo'n reeenjong in de maaier zou hebben gehad, wat nog wel eens gebeurt, nam ik daar voortaan wel even tijd voor geloof ik
Een drijfjacht hoef ik niet mee te maken, vorige week ook een groep gezien: man/hond aan man/hond en aan het eind 3 jagers "verstopt", ik vind het afschuwelijk om te zien.
Nilsson is nu een paar keer meegeweest op jacht samen met mijn vriend en een kennis van hem, over de hele dag 1 haas geschoten en dat vond die jager genoeg.
Aan de ene kant wil ik best een keer mee om Nilsson in actie te zien maar aan de andere kant ben ik bang dat ik het errug zielig ga vinden.
Tis een beetje dubbel.

Honden hebben bazen, poezen hebben bedienden.
-
- Zeer actief
Ik denk dat die kip niet veel beter af is, zo niet slechter.Jaap* schreef:In Engeland gebeurt het kweken en uitzetten van o.a fazanten volgens mij vrij veel. Die worden, voor zover ik onthouden heb, enkele weken van tevoren uitgezet.
Dat blijft de eewige discussie bij vrienden, de jacht is zo zielig en ondertussen nemen ze een hap van hun biefstuk.
Die uitgezette fazanten kunnen die overleven, mochten ze de kogel kunnen ontwijken?

- Jaap*
- Zeer actief
Ik heb geen flauw idee.L@nghaar schreef:Die uitgezette fazanten kunnen die overleven, mochten ze de kogel kunnen ontwijken?
Je zult ongetwijfeld ontzettend integere wildkwekers kunnen vinden, en daar staat dan weer een rapport van een dierenwelzijnsorganisatie tegenover dat misschien uitgaat van de allerslechtste.
De waarheid zal, zoals bij alles, ergens in het midden liggen. En zo zal het met de gezondheid van hun producten ook wel zijn neem ik aan.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Hangt er denk ik ook van af wanneer ze worden uitgezet.L@nghaar schreef:Ik denk dat die kip niet veel beter af is, zo niet slechter.Jaap* schreef:In Engeland gebeurt het kweken en uitzetten van o.a fazanten volgens mij vrij veel. Die worden, voor zover ik onthouden heb, enkele weken van tevoren uitgezet.
Dat blijft de eewige discussie bij vrienden, de jacht is zo zielig en ondertussen nemen ze een hap van hun biefstuk.
Die uitgezette fazanten kunnen die overleven, mochten ze de kogel kunnen ontwijken?
In het voorjaar of vlak voor de jacht open gaat.
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
ranetje schreef:Hangt er denk ik ook van af wanneer ze worden uitgezet.L@nghaar schreef:Ik denk dat die kip niet veel beter af is, zo niet slechter.Jaap* schreef:In Engeland gebeurt het kweken en uitzetten van o.a fazanten volgens mij vrij veel. Die worden, voor zover ik onthouden heb, enkele weken van tevoren uitgezet.
In het voorjaar of vlak voor de jacht open gaat.
Als je ze in het voorjaar uitzet moet je eerst alle vossen afknallen anders blijft geen van de fazantenkipjes over. Vervolgens worden de dieren bijgevoerd tot de herfst en vreten ze tussentijds alle jonge vogels op van grondbroeders. Alle jonge kikkers, salamanders en noem maar op. Dan nemen ze nog eens ziektes mee uit de bomvolle kwekerijen zodat de laatste patrijzen ziek worden. Flinke competitie ook als een hondertal fazanten ineens in een jachtperseel rondloopt. Dan liever een paar dagen voor ze afgeschoten worden. Dat scheelt schade aan de natuur.

Maargoed, het gaat alleen maar om het knallen op dieren. Dus het maakt ook niet zoveel uit wanneer ze uitgezet worden. Denk dat de fokkerijen kiezen voor oktober want anders moeten ze ze een hele winter verzorgen en gaat nog 2/3 dood van de regen als ze in de lente los mogen.
Ik vind het onvoorstelbaar dat deze jacht plaats kan vinden. Zoveel schade aan de natuur. Helemaal niet legaal en ook nog eens openlijk. Honderden fazanten worden ervoor gekweekt per perceel. Die dieren kwijnen daarna domweg weg. Als ze niet afgeschoten zijn lopen ze deze winter in de regen te verkommeren. Het zijn gewoon kweekdieren die nooit voor zichzelf gezorgd hebben. Ik zie ze dus hier ook. Je rijdt met de auto en ze zitten wat in de berm. In de stromende regen want ze hebben geen afdak meer en weten zich niet te redden in de regen. Ik vind ze doodzielig.
Stel dat we dit met gekweekt herten gaan doen. Loslaten aan de ene kant en dan laten rennen over een veld en schieten. Dat zou eigenlijk bijna hetzelfde zijn.

- Aragorn
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): engelse bulldog, amerikaanse bulldog en amstaff
- Aantal honden: 4
De fazanten worden daar gefokt en speciaal voor de jacht uitgezetranetje schreef:Ja daar kan je soms flink succes hebben.L@nghaar schreef:ranetje schreef:Waar is "daar"?L@nghaar schreef:zit daar dan nog zoveel wild??
Belgie.
De regels zijn daar ook anders dan in Nederland

Groetjes Janny
Pootjes van: Gimli, Arwen, Eowyn en Elessar
R.I.P Pebbles ?-?- 2003 / 13-11-2012
R.I.P. Aragorn 28-01-2007 / 22-02-2011
R.I.P. Elmo 03-12-2009 / 18-06-2011
Al zo'n tijd er niet meer maar nog steeds erbij: Cheetah, Anoes, Tessa, Tommy, Daytona en Jesper
Pootjes van: Gimli, Arwen, Eowyn en Elessar
R.I.P Pebbles ?-?- 2003 / 13-11-2012
R.I.P. Aragorn 28-01-2007 / 22-02-2011
R.I.P. Elmo 03-12-2009 / 18-06-2011
Al zo'n tijd er niet meer maar nog steeds erbij: Cheetah, Anoes, Tessa, Tommy, Daytona en Jesper
- ranetje
- Zeer actief
Zoals in de verdere discussie al ter overweging is gegeven ................ is dat erger dan kippen fokken en naar het slachthuis brengen?Aragorn schreef:De fazanten worden daar gefokt en speciaal voor de jacht uitgezetranetje schreef:Ja daar kan je soms flink succes hebben.L@nghaar schreef:ranetje schreef: Waar is "daar"?
Belgie.
De regels zijn daar ook anders dan in Nederland
Ben wel benieuwd naar je mening.
Ik weet dat het in Nederland niet mag, en over België en hun regels ga ik niet in discussie.
- Suuz!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen
- Aantal honden: 3
erger weet ik niet. Misschien niet. Maar ik hou niet van opgezette drijf jacht.
Niet alleen in deze vorm maar ik hoor ook genoeg om me heen dat in frankrijk bijv om te oefenen
rustig de pootjes van een haas of konijn gebroken worden zodat honden in de leer makkelijker succes behalen.
Er zijn genoeg jagers die het op de juiste manier doen, en waar ik geen problemen mee heb maar zulk soort praktijken als hier boven beschreven walg ik van
Niet alleen in deze vorm maar ik hoor ook genoeg om me heen dat in frankrijk bijv om te oefenen
rustig de pootjes van een haas of konijn gebroken worden zodat honden in de leer makkelijker succes behalen.
Er zijn genoeg jagers die het op de juiste manier doen, en waar ik geen problemen mee heb maar zulk soort praktijken als hier boven beschreven walg ik van

Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
- ranetje
- Zeer actief
Die praktijken die je beschrijft zijn natuurlijk uit den boze.Suuz! schreef:erger weet ik niet. Misschien niet. Maar ik hou niet van opgezette drijf jacht.
Het vervelende is dat al degenen die met respect voor het wild bezig zijn, moeten lijden onder een paar kwaden.
Net als overal.
Mensen die hun hond niet opvoeden en geen rekening houden met bepaalde eigenschappen geven een slechte naam aan een ras.
Dus dat ras ook maar verbieden?
-
- Zeer actief
Ik vind het argument van Jaap nergens over gaan. Dat betekent nl dat als wij kippen houden zoals we doen dat daarmee dus alles wel mag. Immers, is het erger dan die kippen krijg je dan als tegenvraag.
Maw mogen we ook koeien loslaten in een bos en daarop schieten. Of paarden. Immers, is het even los mogen lopen dan niet diervriendelijker als een kistkalf of een manegepaard? Zo lust ik er nog wel meer.
Mijn mening is dat als je gaat pretenderen dat jacht een functie heeft en dat je dat niet doet omdat je een dikke piemel krijgt van het afknallen van dieren dan is het laatste wat je moet doen uizetten van dieren. Daarnaast is dat domweg verboden, faunavervalsing en een drama voor de zgn geprezen natuur. Hoe denken jullie dat de natuur zal reageren op een plotselinge enorme dichtheid van gefokte fazanten? Die vreten alles kaal in die paar weken van de honger. Zoveel zouden er nl nooit voorkomen op zo'n jachtperceeltje.
Verder mag je kippen ook niet in het bos dumpen. Zelfs niet als je een paar weken later met je whippets gaat jagen. Of een konijnenfokkerij uitzetten en dan daarop schieten. Bezopen gewoon. Echt. Hoe dat goed gepraat kan worden met argumenten over plofkippen gaat mijn pet te boven.
Jagers pretenderen natuurliefhebbers te zijn. Als je dat bent dan is het laatste wat je doet de natuur volgooien met fokvee om er later op te knallen. Dat is misbruik en leed. Mensen flippen als je je goudvis in de sloot gooit. Dat kan verwoestende effecten op de echte natuur hebben. Of je schildpad in de sloot. Maar een tamme fazant in het bos ter vermaak is ineens geen probleem?
Maw mogen we ook koeien loslaten in een bos en daarop schieten. Of paarden. Immers, is het even los mogen lopen dan niet diervriendelijker als een kistkalf of een manegepaard? Zo lust ik er nog wel meer.
Mijn mening is dat als je gaat pretenderen dat jacht een functie heeft en dat je dat niet doet omdat je een dikke piemel krijgt van het afknallen van dieren dan is het laatste wat je moet doen uizetten van dieren. Daarnaast is dat domweg verboden, faunavervalsing en een drama voor de zgn geprezen natuur. Hoe denken jullie dat de natuur zal reageren op een plotselinge enorme dichtheid van gefokte fazanten? Die vreten alles kaal in die paar weken van de honger. Zoveel zouden er nl nooit voorkomen op zo'n jachtperceeltje.
Verder mag je kippen ook niet in het bos dumpen. Zelfs niet als je een paar weken later met je whippets gaat jagen. Of een konijnenfokkerij uitzetten en dan daarop schieten. Bezopen gewoon. Echt. Hoe dat goed gepraat kan worden met argumenten over plofkippen gaat mijn pet te boven.
Jagers pretenderen natuurliefhebbers te zijn. Als je dat bent dan is het laatste wat je doet de natuur volgooien met fokvee om er later op te knallen. Dat is misbruik en leed. Mensen flippen als je je goudvis in de sloot gooit. Dat kan verwoestende effecten op de echte natuur hebben. Of je schildpad in de sloot. Maar een tamme fazant in het bos ter vermaak is ineens geen probleem?
- Jaap*
- Zeer actief
Nee, dat is niet waar en het is ook geen argument.laeken schreef:Ik vind het argument van Jaap nergens over gaan. Dat betekent nl dat als wij kippen houden zoals we doen dat daarmee dus alles wel mag.
Het gaat mij erom dat je iets ergens tegen af moet zetten om het te kunnen duiden. Daar schuilt geen waardeoordeel in, maar wel een vergelijk met een reguliere situatie.
-
- Zeer actief
Het is geen vergelijking want die fazanten zijn niet gefokt als massaal vleesproduct.Jaap* schreef:Nee, dat is niet waar en het is ook geen argument.laeken schreef:Ik vind het argument van Jaap nergens over gaan. Dat betekent nl dat als wij kippen houden zoals we doen dat daarmee dus alles wel mag.
Het gaat mij erom dat je iets ergens tegen af moet zetten om het te kunnen duiden. Daar schuilt geen waardeoordeel in, maar wel een vergelijk met een reguliere situatie.

Fazanten die voor de plezierjacht worden gebruikt zijn vergelijkbaar met witte ganzen die in de polder worden gezet, dan opgejaagd worden om ze vervolgens in hun slechte vluchten (dat zijn ze immers niet gewend) af te schieten. Dan worden ze als luxeproduct opgegeten. Dat heeft niks met de miljoenen kilo's kip uit de vleesindustrie te maken.

- ranetje
- Zeer actief
Witte ganzen die worden opgejaagd???????????
Waar komt dat maffe verhaal vandaan?
Is dat in Nederland?
De jagers hebben hier werk zat met de schadebestrijding van wilde ganzen.
Daar hoeven ze geen witte ganzen voor op een weiland te zetten.

Is dat in Nederland?
-
- Zeer actief
ranetje schreef:Witte ganzen die worden opgejaagd???????????![]()
Is dat in Nederland?
Dat gebeurd nergens. Maar ik noem dat als gelijkwaardig aan het uitzetten van kweekfazanten. Dus om te laten zien hoe raar dat zou zijn

- billy
- Erelid
- Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Dit stond in mei op waarneming.nl
Dus het gebeurt ook gewoon in Nederland, ik vind het afschuwlijk die drijfjacht, plezierjacht hoe je het ook noemt
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=184426.0

Dus het gebeurt ook gewoon in Nederland, ik vind het afschuwlijk die drijfjacht, plezierjacht hoe je het ook noemt

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): labrador retrievers
- Aantal honden: 2
Vooropgesteld: ik ben tegen het uitzetten van gekweekte dieren om er vervolgens voor je plezier op te gaan jagen.billy schreef:Dit stond in mei op waarneming.nl![]()
Dus het gebeurt ook gewoon in Nederland, ik vind het afschuwlijk die drijfjacht, plezierjacht hoe je het ook noemt![]()
Maar, drijfjacht is niet per definitie hetzelfde als plezierjacht. Drijfjacht beschrijft alleen maar de vorm waarin gejaagd wordt, nl in een linie over een terrein lopen om het wil dat er zit op te stoten. Dat kan dus ook een drijfjacht op hazen zijn. Die beesten gaan echt niet uit zichzelf voor het geweer lopen

Overigens is bij ons op Schouwen-Duiveland de wildstand per jaar sterk verschillend. Ik heb de indruk dat er dit jaar weinig fazanten zitten, dus zal er ook weinig op gejaagd worden (want het gaat hier om wildstand beheer). Hazen daarentegen zie ik zat, dus die zullen ook wat meer geschoten worden. Maar er zijn zeker ook jaren waarin het hier stikt van de fazanten. Waarschijnlijk omdat wij aan de kust wonen. Maar het is hier zeker geen zeldzame gast en ze worden niet uitgezet voor de jacht, ze zijn er gewoon (dus ook in het voorjaar en zomer). In de jacht wordt dus duidelijk rekening gehouden met de stand van dat moment. Bij een wat lagere stand van de fazanten wordt die bv niet bejaagd of als het er wel wat meer zijn, maar niet overdreven veel, dan wordt er alleen op de hanen geschoten en niet op de hennen. En ik kan je uit eigen observatie vertellen dat dat dus ook echt zo wordt uitgevoerd. Mocht er toch een hen geschoten worden, dan wordt dat ook niet gewaardeerd door de rest van de jagers.
Dat is in ieder geval een wijze van jagen waar ik mij wel ik kan vinden en waar ik met plezier mee meega als drijver/voorjager met mijn hond.
-
- Zeer actief
Gatverdamme, dat heb ik dus gezien.billy schreef:Dit stond in mei op waarneming.nl![]()
Dus het gebeurt ook gewoon in Nederland, ik vind het afschuwlijk die drijfjacht, plezierjacht hoe je het ook noemt![]()
Ik zag een fazant lopen met een soort van brilletje op, die liep bij een drukke weg te scharrelen.
Samen met een voorbijganger hebben wij dat dier het weiland ingejaagd.....en ik maar zeggen: het lijkt wel of hij een brilletje op heeft en zij maar kijken naar mij van

-
- Zeer actief
Zeeuwse labjes schreef:Vooropgesteld: ik ben tegen het uitzetten van gekweekte dieren om er vervolgens voor je plezier op te gaan jagen.billy schreef:Dit stond in mei op waarneming.nl![]()
Maar, drijfjacht is niet per definitie hetzelfde als plezierjacht. Drijfjacht beschrijft alleen maar de vorm waarin gejaagd wordt, nl in een linie over een terrein lopen om het wil dat er zit op te stoten. Dat kan dus ook een drijfjacht op hazen zijn. Die beesten gaan echt niet uit zichzelf voor het geweer lopen![]()
Overigens is bij ons op Schouwen-Duiveland de wildstand per jaar sterk verschillend. Ik heb de indruk dat er dit jaar weinig fazanten zitten, dus zal er ook weinig op gejaagd worden (want het gaat hier om wildstand beheer). Hazen daarentegen zie ik zat, dus die zullen ook wat meer geschoten worden. Maar er zijn zeker ook jaren waarin het hier stikt van de fazanten. Waarschijnlijk omdat wij aan de kust wonen. Maar het is hier zeker geen zeldzame gast en ze worden niet uitgezet voor de jacht, ze zijn er gewoon (dus ook in het voorjaar en zomer). In de jacht wordt dus duidelijk rekening gehouden met de stand van dat moment. Bij een wat lagere stand van de fazanten wordt die bv niet bejaagd of als het er wel wat meer zijn, maar niet overdreven veel, dan wordt er alleen op de hanen geschoten en niet op de hennen. En ik kan je uit eigen observatie vertellen dat dat dus ook echt zo wordt uitgevoerd. Mocht er toch een hen geschoten worden, dan wordt dat ook niet gewaardeerd door de rest van de jagers.
Dat is in ieder geval een wijze van jagen waar ik mij wel ik kan vinden en waar ik met plezier mee meega als drijver/voorjager met mijn hond.
Heeft drijfjacht nog wel iets te maken met wildbeheer?
Ga je op zo'n dag alleen voor de hazen....of voor de fazanten of simpel gezegd mag je alles schieten?

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): labrador retrievers
Zeker gaat het om beheer. Op een dag kan het gecombineerd worden, maar vooraf wordt dus wel afgesproken wat er bejaagd mag worden. Bij een (te) laag fazantenbestand worden die dus niet geschoten. Idem voor eenden (geen drijfjacht trouwens). Maar je loopt op zo'n dag kilometeres over de akkers. Het ene akker is bv kaal en omgeploegd. Daar zitten geen fazanten, alleen hazen. Die drukken zich op het land en komen soms wel en soms ook niet op door de drijvende linie. Regel is bv ook dat een haas in beweging moet zijn om te mogen schieten. Zit of staat de haas stil, dan mag je niet schieten. Ook als de haas door de linie naar achteren schiet, dan mag er niet meer geschoten worden, zelfs niet als dat veilig voor de drijvers zou kunnen. Dat zijn regels die gerespecteerd worden en die de hazen ook een heel reele kans geven.L@nghaar schreef:Zeeuwse labjes schreef:Vooropgesteld: ik ben tegen het uitzetten van gekweekte dieren om er vervolgens voor je plezier op te gaan jagen.billy schreef:Dit stond in mei op waarneming.nl![]()
Maar, drijfjacht is niet per definitie hetzelfde als plezierjacht. Drijfjacht beschrijft alleen maar de vorm waarin gejaagd wordt, nl in een linie over een terrein lopen om het wil dat er zit op te stoten. Dat kan dus ook een drijfjacht op hazen zijn. Die beesten gaan echt niet uit zichzelf voor het geweer lopen![]()
Heeft drijfjacht nog wel iets te maken met wildbeheer?
Ga je op zo'n dag alleen voor de hazen....of voor de fazanten of simpel gezegd mag je alles schieten?
Een perceel verder kunnen er nog spruiten op het land staan. Die planten komen tot biven je heupen uit. Daar kunnen ook fazanten in zitten en als die geschoten mogen worden, dan zijn die dus op dat moment aan de beurt. Maar er kan ook een haas uitkomen die voor het geweer komt. Dus in zo'n stuk is het minder goed te voorspellen.
Maar belangrijk is dus dat voorafgaand aan de jacht, gedurende de rest van het jaar, het jachtgebied goed geobserveerd wordt. Dat bijgehouden wordt wat de wildstand is en hoe zich dat in de loop van het seizoen ontwikkelt. Op basis daarvan bepaalt de jachthouder, de jager die het jachtrecht van dat gebied heeft en die daar verantwoordelijk voor is, op welke soorten gejaagd mag worden en of dat in het geval van fazanten alleen de hanen zijn of ook hennen.
- Wolf77
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Husky/Malamute
Ik heb altijd gedacht dat de drijfjacht niks met wildbeheer te maken heeft. Maar kan zijn dat dat in Belgie misschien anders is?
Ik woon namelijk psies op de grens, en loop zodoende regelmatig in zowel nederland als in belgie in het bos. Nu, deze tijd van het jaar vermijd ik het bos achter me ( belgie ). Ik liep daar eens met 3 kinderen en 2 honden te wandelen. We hoorden wel wat gejoel in het bos, wat we vreemd vonden omdat er eigenlijk zowat nooit iemand loopt daar. Lopen we een pad in, zien daar 5 mannen met geweren, een paar stonden en hadden het geweer naar boven gericht, en een paar die zaten op van die vissersstoeltjes met het geweer op de bosjes gericht. Dan nog een stel mannen die door de bosjes liepen en aan het roepen waren..alles wat er uit die bosjes kwam werd dus neergehaald.. plop..zo een duif die op de grond viel. Ik schrok me al lam, kun je nagaan van die kinderen. En die mannen boos omdat onze honden daar liepen
Nu waren dat misschien gewoon een stel lompe, belse boeren ( excuses le mot ), maar ik maakte me meer druk over waar wij zo even in terecht kwamen, en snel de honden bij me gehaald ( straks schieten ze die dan per ongeluk ).
Ik snap het "plezier"jagen dan ook helemaal niet.
Ik ben opgegroeid bij de bossen, en kende de boswachter. Die jaagde ook. Die zorgde voor dat hele gebied, voerde de herten bij, wist precies waar ze zo waren en hoeveel, en welk hert een jong was van wie. Alleen de wat oudere, zwakkere, of zieken werden geschoten. Dat kan ik dan wel volgen. Maar, zoals ik het dan in mn hoofd heb en misschien klopt dat niet, dat lukraak schieten om te schieten kan ik me niks bij voorstellen.
Ik woon namelijk psies op de grens, en loop zodoende regelmatig in zowel nederland als in belgie in het bos. Nu, deze tijd van het jaar vermijd ik het bos achter me ( belgie ). Ik liep daar eens met 3 kinderen en 2 honden te wandelen. We hoorden wel wat gejoel in het bos, wat we vreemd vonden omdat er eigenlijk zowat nooit iemand loopt daar. Lopen we een pad in, zien daar 5 mannen met geweren, een paar stonden en hadden het geweer naar boven gericht, en een paar die zaten op van die vissersstoeltjes met het geweer op de bosjes gericht. Dan nog een stel mannen die door de bosjes liepen en aan het roepen waren..alles wat er uit die bosjes kwam werd dus neergehaald.. plop..zo een duif die op de grond viel. Ik schrok me al lam, kun je nagaan van die kinderen. En die mannen boos omdat onze honden daar liepen

Nu waren dat misschien gewoon een stel lompe, belse boeren ( excuses le mot ), maar ik maakte me meer druk over waar wij zo even in terecht kwamen, en snel de honden bij me gehaald ( straks schieten ze die dan per ongeluk ).
Ik snap het "plezier"jagen dan ook helemaal niet.
Ik ben opgegroeid bij de bossen, en kende de boswachter. Die jaagde ook. Die zorgde voor dat hele gebied, voerde de herten bij, wist precies waar ze zo waren en hoeveel, en welk hert een jong was van wie. Alleen de wat oudere, zwakkere, of zieken werden geschoten. Dat kan ik dan wel volgen. Maar, zoals ik het dan in mn hoofd heb en misschien klopt dat niet, dat lukraak schieten om te schieten kan ik me niks bij voorstellen.
- Wolf77
- Zeer actief
maar die hazen kennen die "regels"toch niet? of waar die linie dan zou zijn?Zeeuwse labjes schreef: Regel is bv ook dat een haas in beweging moet zijn om te mogen schieten. Zit of staat de haas stil, dan mag je niet schieten. Ook als de haas door de linie naar achteren schiet, dan mag er niet meer geschoten worden, zelfs niet als dat veilig voor de drijvers zou kunnen. Dat zijn regels die gerespecteerd worden en die de hazen ook een heel reele kans geven.
daar zie ik dan dus geen "eerlijkheid"in.
- Lunatic
- Erelid
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix - Aantal honden: 2
Die zelfde haas kent de regels niet vwb het kapot vreten van gewassen, net als alle andere dieren die bejaagd mogen worden. Heb je enig idee hoeveel schade deze dieren aanrichten aan de gewassen, waardoor o.a. de groenten, fruit en melk enz. een stuk duurder worden? En het voor biologische boeren bijna onmogelijk is om biologisch bezig te zijn, zodra er namelijk een stel ganzen op hun land gescheten hebben, is dit land bemest en dus niet biologisch meer! Ik vind het niet gek dat boeren willen dat hun land bejaagd word hoor.Wolf77 schreef:maar die hazen kennen die "regels"toch niet? of waar die linie dan zou zijn?Zeeuwse labjes schreef: Regel is bv ook dat een haas in beweging moet zijn om te mogen schieten. Zit of staat de haas stil, dan mag je niet schieten. Ook als de haas door de linie naar achteren schiet, dan mag er niet meer geschoten worden, zelfs niet als dat veilig voor de drijvers zou kunnen. Dat zijn regels die gerespecteerd worden en die de hazen ook een heel reele kans geven.
Ik heb een voorbeeld foto van een duif, kan je eens zien hoeveel die gevreten heeft voor hij neergehaald werd en deze duif zat daar natuurlijk niet alleen he

Ik zal hem als link plaatsen, niet iedereen zal op dit soort foto's zitten te wachten.
http://i62.photobucket.com/albums/h119/ ... s/krop.jpg
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
- Wolf77
- Zeer actief
ik zal wel te simpel denken dan, want t boeit mij werkelijk niks dat die duif veel gevreten heeft, lekker doen denk ik dan.Lunatic schreef:Die zelfde haas kent de regels niet vwb het kapot vreten van gewassen, net als alle andere dieren die bejaagd mogen worden. Heb je enig idee hoeveel schade deze dieren aanrichten aan de gewassen, waardoor o.a. de groenten, fruit en melk enz. een stuk duurder worden? En het voor biologische boeren bijna onmogelijk is om biologisch bezig te zijn, zodra er namelijk een stel ganzen op hun land gescheten hebben, is dit land bemest en dus niet biologisch meer! Ik vind het niet gek dat boeren willen dat hun land bejaagd word hoor.Wolf77 schreef:maar die hazen kennen die "regels"toch niet? of waar die linie dan zou zijn?Zeeuwse labjes schreef: Regel is bv ook dat een haas in beweging moet zijn om te mogen schieten. Zit of staat de haas stil, dan mag je niet schieten. Ook als de haas door de linie naar achteren schiet, dan mag er niet meer geschoten worden, zelfs niet als dat veilig voor de drijvers zou kunnen. Dat zijn regels die gerespecteerd worden en die de hazen ook een heel reele kans geven.
Ik heb een voorbeeld foto van een duif, kan je eens zien hoeveel die gevreten heeft voor hij neergehaald werd en deze duif zat daar natuurlijk niet alleen he![]()
Ik zal hem als link plaatsen, niet iedereen zal op dit soort foto's zitten te wachten.
http://i62.photobucket.com/albums/h119/ ... s/krop.jpg
ik begrijp overigens dat het voor de boeren echt een ramp kan zijn hoor en dat is ook vervelend.
misschien moeten die boeren dan "biologisch"een hond aanschaffen, die jaagt ze wel weg. maar da's zeker te simpel gedacht. dat dat biologische aan zoveel regels heeft te houden is opzich jammer wel. biologischer als dierenpoep kan t niet lijkt me. mensen wassen hun eten toch wel voor ze het gebruiken.
maar goed. opzich kan ik hier wel ergens nog in meegaan in mn denken, voor de boeren. maar dat lukraak opjagen uit de bosjes, en knal alles af wat op dat moment beweegt..nee..die gaat er hier nog niet in.
- Wolf77
- Zeer actief
kun je uitleggen wat je bedoelt met; schade aan melk?Lunatic schreef:Heb je enig idee hoeveel schade deze dieren aanrichten aan de gewassen, waardoor o.a. de groenten, fruit en melk enz. een stuk duurder worden?
kan me namelijk niet voorstellen dat de knijnen zoveel gras voor de voeten wegeten van de koeien dat ze geen melk meer kunnen geven..
als ik t goed onthouden heb, heeft melk geven trouwens ook niks met gras eten te maken. koeien geven melk zodra ze gekalft hebben, dus lekker doorfokken, dan blijven ze melk geven, want dat willen mensen drinken.
koe bevalt, kalf wordt subiet weggehaald en in apart hok gezet..want de mens wil die melk drinken.
alsof wij dat op volwassen leeftijd nog nodig hebben trouwens..maar da's een ander verhaal.
- ranetje
- Zeer actief
De schijterij van de ganzen vervuilt het grasland met o.a. dioxine (werd mij verteld).Wolf77 schreef:kun je uitleggen wat je bedoelt met; schade aan melk?Lunatic schreef:Heb je enig idee hoeveel schade deze dieren aanrichten aan de gewassen, waardoor o.a. de groenten, fruit en melk enz. een stuk duurder worden?
kan me namelijk niet voorstellen dat de knijnen zoveel gras voor de voeten wegeten van de koeien dat ze geen melk meer kunnen geven..
als ik t goed onthouden heb, heeft melk geven trouwens ook niks met gras eten te maken. koeien geven melk zodra ze gekalft hebben, dus lekker doorfokken, dan blijven ze melk geven, want dat willen mensen drinken.
koe bevalt, kalf wordt subiet weggehaald en in apart hok gezet..want de mens wil die melk drinken.
alsof wij dat op volwassen leeftijd nog nodig hebben trouwens..maar da's een ander verhaal.
Daardoor is de melk niet meer biologisch en kan niet meer verkocht worden.
Kijk maar eens op het land als er een flinke groep ganzen heeft gezeten.
Nauwelijks nog een grasspriet te onderscheiden.
wolf77
Een hond kan duiven niet wegjagen.
Ja even, maar ze zitten er zo weer.
Net als bij die proef in Friesland waar BC's de ganzen zouden verjagen.
Een duif met een volle krop is niet erg.
Maar een hele groep duiven (en dat zijn er echt veel) allemaal met een volle krop wordt echt wel een probleem.
- Wolf77
- Zeer actief
ah op die fiets..ranetje schreef: De schijterij van de ganzen vervuilt het grasland met o.a. dioxine (werd mij verteld).
wolf77
Maar een hele groep duiven (en dat zijn er echt veel) allemaal met een volle krop wordt echt wel een probleem.
dan zouden ze beter netten over de weides kunnen spannen ofzo..alhoewel..daar valt de poep ook doorheen.
ik zie trouwens op de link over dioxine;
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dioxine#On ... vervuiling
niet dat het van ganzen af komt, wel van ;
Dioxine komt van zichzelf al voor in de natuur, zoals bij bosbranden en vulkaanuitbarstingen. Alleen is de hoeveelheid vrijlating van dioxine bij natuurfenomenen kleiner dan bij branden veroorzaakt door mensen. Bijvoorbeeld het verbranden van huisafval in de tuin.
De meeste afvalverwerkingsbedrijven hebben verbrandingsfilters die de vrijlating van dioxine in de atmosfeer moeten verhinderen. [2]
Brand veroorzaakt vrijlating van dioxine. Als bijvoorbeeld auto's, huizen of bedrijven in brand staan, zorgt dit voor vrijlating van dioxine in de atmosfeer. Zelfs het verbranden van elektronica voor het metaal in derdewereldlanden zorgt voor dioxinevervuiling. [3]
- Lunatic
- Erelid
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix - Aantal honden: 2
Dit dus, plus dat de koeien niet meer willen grazen op een veld waar ganzen gescheten hebben, word ook problematisch voor de boer als die op zijn land last heeft van o.a. ganzen, ze laten echt niet een bepaald veld met rust voor de koeien.ranetje schreef:De schijterij van de ganzen vervuilt het grasland met o.a. dioxine (werd mij verteld).Wolf77 schreef:kun je uitleggen wat je bedoelt met; schade aan melk?Lunatic schreef:Heb je enig idee hoeveel schade deze dieren aanrichten aan de gewassen, waardoor o.a. de groenten, fruit en melk enz. een stuk duurder worden?
wolf77
En dat opjagen, tja, een haas, fazant e.d. Verstoppen zich nou eenmaal, maar die zorgen ook voor veel overlast, stoot je ze niet op dan vind je ze niet, plus dat je ze idd pas mag schieten als ze in beweging zijn, het moet wel enigszins eerlijk blijven maw ze moeten de kans hebben om te vluchten.
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
-
- Actief
- Mijn ras(sen): bordercollie
Lunatic: als fazanten voor zoveel overlast zorgen, waarom worden er in het najaar dan zoveel uitgezet?
Vanaf september lopen ze hier rond, totaal hulpeloze fazanten. Ze lopen zelfs in onze tuin...
Vanaf september lopen ze hier rond, totaal hulpeloze fazanten. Ze lopen zelfs in onze tuin...