Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

hoe fiks je zoiets ?

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Re: hoe fiks je zoiets ?

Ongelezen bericht door Podenji »

Marjoleine schreef:
Podenji schreef:blauwe ogen duiken ook zo nu en dan op bij de ibicenco.....ik weet zeker dat daar geen husky of border collie oid doorheen is gekruist.
Hoe kan dat dan?
veelal duiken ze op bij geheel witte honden, maar heb het laatst ook gezien in een jachtroedel bij een bonte hond.
Oplettend :ok:

Inderdaad is dat ook nog een optie. Blauwe ogen hebben te maken met gebrek aan pigmentatie. Bij bonte honden kan zoiets op het oog terecht komen en ook bij witte honden als podenco's, die extreem bont zijn, kan dat gebeuren.
Geen merle dus, geen blauwe-ogen-gen, maar de laatste optie: afwezigheid van pigmentatie waardoor de regenboogvliezen aangetast raken.
Heeft overigens geen effect op het zicht zoals soms gedacht wordt.
kunnen blauwe ogen door gebrek aan pigmentatie ook betekenen dat de hond doof is oid? of staat dat los van elkaar?
ik denk in elk geval inderdaad dat het geen effect heeft op het zicht want ze jagen gewoon met deze honden, maar ja ze jagen ook met halfblinde honden omdat ze oren en neus gebruiken en in een roedel werken, dus dat zegt in dit geval ook niets :LOL:

ik zag trouwens laatst dillute podencos in een spaanse roedel, fokken ze ook gewoon mee.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Marjoleine schreef:
sirene schreef:Marjolein heeft het al eens uitgelegd ;)
http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... w=previous
Het komt bij veel rassen wel eens voor hoor.
Berner Sennen, Chinese naakthond (best vaak), Whippets.
Kijk! :cheer: :cheer: :cheer:
Dank je, Sonja, toch iemand die oplet ;)
Wat krijg ik nu ?
Een tegoedbon voor een andere uitleg :tongue:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Vorkje
Actief
Mijn ras(sen): Boston Terriër & Noorse Lundehund
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Vorkje »

Marjoleine, kan een blauw oog ook door een beroerte komen?
Ik ken een Lundehundje die een beroerte kreeg toen hij geboren werd. De ene helft van zijn gezicht hangt scheef en aan de andere kant heeft hij een blauw oog. Ik ken verder geen Lundehundjes met een blauw oog..
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

sirene schreef:Wat krijg ik nu ?
Uiteraard :engel:
*noteert: eenmaal uitleg voor Sonja
Podenji schreef:kunnen blauwe ogen door gebrek aan pigmentatie ook betekenen dat de hond doof is oid? of staat dat los van elkaar?
ik denk in elk geval inderdaad dat het geen effect heeft op het zicht want ze jagen gewoon met deze honden, maar ja ze jagen ook met halfblinde honden omdat ze oren en neus gebruiken en in een roedel werken, dus dat zegt in dit geval ook niets
Nee, dat kan wel inderdaad. Pigmentcellen zijn nodig om de zintuigcellen te ontwikkelen.
Bij gehoor is dat bekend, bij zicht wat minder maar daar heeft het ook effect.
Zowel merle als extreem bont breken pigmentellen af; dat is wat die genen doen. Ze beschadigen pigmentcellen, met het vachteffect van dien.
bij gewoon bont is dat niet zo erg, bij extreem bont kan het behoorlijke problemen geven.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Vorkje schreef:Marjoleine, kan een blauw oog ook door een beroerte komen?
Ik ken een Lundehundje die een beroerte kreeg toen hij geboren werd. De ene helft van zijn gezicht hangt scheef en aan de andere kant heeft hij een blauw oog. Ik ken verder geen Lundehundjes met een blauw oog..
Niet dat ik weet, maar eerlijk gezegd komt het verschijnsel beroerte ook zelden tot nooit voor.
Ik gok toch op een gewoon blauwe-ogen-gen.
Het is mij niet bekend dat pigmenten aangetast kunnen worden door een beroerte namelijk, ik heb daar nooit van gehoord.

Afbeelding

Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:
sirene schreef:Wat krijg ik nu ?
Uiteraard :engel:
*noteert: eenmaal uitleg voor Sonja
Podenji schreef:kunnen blauwe ogen door gebrek aan pigmentatie ook betekenen dat de hond doof is oid? of staat dat los van elkaar?
ik denk in elk geval inderdaad dat het geen effect heeft op het zicht want ze jagen gewoon met deze honden, maar ja ze jagen ook met halfblinde honden omdat ze oren en neus gebruiken en in een roedel werken, dus dat zegt in dit geval ook niets
Nee, dat kan wel inderdaad. Pigmentcellen zijn nodig om de zintuigcellen te ontwikkelen.
Bij gehoor is dat bekend, bij zicht wat minder maar daar heeft het ook effect.
Zowel merle als extreem bont breken pigmentellen af; dat is wat die genen doen. Ze beschadigen pigmentcellen, met het vachteffect van dien.
bij gewoon bont is dat niet zo erg, bij extreem bont kan het behoorlijke problemen geven.
wat is het verschil tussen extreem bont en gewoon bont?
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Extreem bont is nagenoeg wit. Op een kop of oorvlekje na. Bv bij witte bullterriers

Ff kopietje:
S- het gen S is verantwoordelijk voor een volledig gekleurde vacht. Er komt in het geheel geen wit voor of slechts enkele kleine vlekjes op de tenen en de borst.

St- (Si)*-Irish spotting, onder invloed van dit gen worden enkele huidgedeelten wit gekleurd: neusrug en wangen, voorhoofd, voeten, staartpunt, nek, keel, borst en buik.

Sv- (Sp)* Piebald spotting, het gen is verantwoordelijk voor bont, dat kan variëren van bijna geen wit tot bijna helemaal wit. Inclusief witte lichaamsvlekken.

Sw- Extreme piebald spotting, dit gen staat bekend als extreem bont. De honden zijn geheel wit en bezitten gekleurde ogen en een gekleurde neus. Hagendoorn sprak over een wit laken met gaatjes voor de ogen en de neus. Soms kan er een scheur in het laken zitten en ziet men de originele kleur doorkomen. Meestal is dat het geval bij een oor, rondom een oog, een stuk van de staart.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Simpelste herkenning is:

Iers heeft nooit wit op de rug.
Bont heeft altijd wit op de rug (of flank), ook al verdwijnt dat als de hond ouder wordt.
Extreem heeft geen bont op het lichaam, hooguit rondom de staart.

Wat Haagendoorn zei klopt wel en heeft te maken met de uittredingsplaatsen van de pigmenten. Die zitten op drie plekken: nek, schouders, staartwortel.
Bij extreem bont lijkt de plaats op de schouders inactief te zijn.

Afbeelding

Podenji
Zeer actief
Contacteer:

sirene schreef:Extreem bont is nagenoeg wit. Op een kop of oorvlekje na. Bv bij witte bullterriers

Ff kopietje:
S- het gen S is verantwoordelijk voor een volledig gekleurde vacht. Er komt in het geheel geen wit voor of slechts enkele kleine vlekjes op de tenen en de borst.

St- (Si)*-Irish spotting, onder invloed van dit gen worden enkele huidgedeelten wit gekleurd: neusrug en wangen, voorhoofd, voeten, staartpunt, nek, keel, borst en buik.

Sv- (Sp)* Piebald spotting, het gen is verantwoordelijk voor bont, dat kan variëren van bijna geen wit tot bijna helemaal wit. Inclusief witte lichaamsvlekken.

Sw- Extreme piebald spotting, dit gen staat bekend als extreem bont. De honden zijn geheel wit en bezitten gekleurde ogen en een gekleurde neus. Hagendoorn sprak over een wit laken met gaatjes voor de ogen en de neus. Soms kan er een scheur in het laken zitten en ziet men de originele kleur doorkomen. Meestal is dat het geval bij een oor, rondom een oog, een stuk van de staart.
zijn astro en garuda dan Irish en de anderen Piebald? of zijn smitthy enzo extreme piebalds?
hoe ziet een piebald er dan uit die bijna geen wit heeft? is dat dan niet hetzelfde als een irish?

( sorry voor het off topic gaan )
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Een pied die haast geen wit heeft, heeft wel een witte onderzijde en witte poten en borst, maar heeft ook altijd iets wit op flank of rug (gehad).
Dat is het verschil.

Afbeelding

Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:Een pied die haast geen wit heeft, heeft wel een witte onderzijde en witte poten en borst, maar heeft ook altijd iets wit op flank of rug (gehad).
Dat is het verschil.
kan ik dan zeggen dat astro een irish is en garuda een piebald? zij heeft een wit streepje op haar rug vlakbij haar heupbotten
astro heeft nooit zoiets gehad en dat kan ik weten want ik heb hem vanaf minuut 1 geobserveerd :mrgreen:

hier trouwens een foto van een podenco met 1 blauw oog

Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Podenji schreef:
sirene schreef:Extreem bont is nagenoeg wit. Op een kop of oorvlekje na. Bv bij witte bullterriers

Ff kopietje:

zijn astro en garuda dan Irish en de anderen Piebald? of zijn smitthy enzo extreme piebalds?
hoe ziet een piebald er dan uit die bijna geen wit heeft? is dat dan niet hetzelfde als een irish?

Ik denk dat Astro en Garuda idd Irish zijn en de rest piebalds. Ik geloof niet dat je een extreme piebald erbij hebt. Ik ga de foto's van je honden nog even kijken ;)
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

sirene schreef:

Ik denk dat Astro en Garuda idd Irish zijn en de rest piebalds. Ik geloof niet dat je een extreme piebald erbij hebt. Ik ga de foto's van je honden nog even kijken ;)[/quote]

check witte vlekjes op kont van 2 van smitthies pups, ik weet zo ff niet welke dit zijn maar ze zijn dus piebald als ik het nu goed begrepen heb ? bij sommige is het verdwenen maar een aantal heeft het nog zoals garuda en tadeo, astro heeft dit nooit gehad
hoe vererft dat dan tov irish?

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Podenji op 28 nov 2012 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ik denk dat ze inderdaad gewoon piebald zijn maar hoe je de grens tussen gewoon en extreem kan bepalen weet ik niet ;)
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

sirene schreef:Ik denk dat ze inderdaad gewoon piebald zijn maar hoe je de grens tussen gewoon en extreem kan bepalen weet ik niet ;)
ik had mijn bericht ondertussen nog even aangepast, denk niet dat het voor je antwoord uit maakt maar ik denk ik meld het even :mrgreen:
kan je me trouwens een goed boek aanraden over kleurgenetica?
mag engels.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Nee, een boek weet ik niet. Marjoleine vast wel.
Ik hou helemaal niet van vacht met kleurtjes :mrgreen: :wink:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

sirene schreef:Nee, een boek weet ik niet. Marjoleine vast wel.
Ik hou helemaal niet van vacht met kleurtjes :mrgreen: :wink:
we praten lekker langs elkaar heen, vergeet die pb maar over het boek :piew: :LOL: :LOL: :LOL:
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

De vader moet Iers zijn geweest, bont is recessief tov Iers.
Ik heb een erg goed boek over kleur, zal het morgen even opzoeken.

Afbeelding

Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:De vader moet Iers zijn geweest, bont is recessief tov Iers.
Ik heb een erg goed boek over kleur, zal het morgen even opzoeken.
de vader is iers inderdaad, de moeder is Smitthy , die witte met rode kopvlekken en een rood vlekje op dr rug.

ik heb je al een mail gestuurd over boeken :mann: ( en wat andere dingen )
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Smitthy, die doet of ze extreem bont is maar stiekem is ze gewoon bont.
We trappen er mooi niet in :LOL:

Afbeelding

sirene
Zeer actief
Contacteer:

Nou heb ik nog iets Marjoleine. Ik ga wel zo naar bed dus ik weet niet of ik straks nog antwoord èn of ik nog begrijpelijk type want ik val haast om van de slaap ;)

Je hebt kleuren en patronen. Een patroon zit in de vacht, niet op de huid toch ?
Brindle, black en tan enz zijn patronen. Naakthonden worden wel vaak geboren met een tan aftekening (zie nestje madam) maar dat trekt later weg. Toch zag ik dus laatst een foto van een naakte hond in echt brindle. Echt gewoon een volwassen naakte brindle.
Hoe kan dat ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:Smitthy, die doet of ze extreem bont is maar stiekem is ze gewoon bont.
ik snap het, zoals gewoonlijk, inmiddels niet meer :vaag:
Elmo/maureen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Elmo/maureen »

Bij dalmaten komen blauwe ogen ook voor.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Podenji schreef:
Marjoleine schreef:Smitthy, die doet of ze extreem bont is maar stiekem is ze gewoon bont.
Ze heeft een vlekje op haar rug. Dan is ze bont en geen extreem bont.

Kom maar eens een workshopje doen bij me ;)

Afbeelding

Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:
Podenji schreef:
Ze heeft een vlekje op haar rug. Dan is ze bont en geen extreem bont.

Kom maar eens een workshopje doen bij me ;)
ga ik doen :cheer:
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

Marjoleine schreef:
Podenji schreef:blauwe ogen duiken ook zo nu en dan op bij de ibicenco.....ik weet zeker dat daar geen husky of border collie oid doorheen is gekruist.
Hoe kan dat dan?
veelal duiken ze op bij geheel witte honden, maar heb het laatst ook gezien in een jachtroedel bij een bonte hond.
Oplettend :ok:

Inderdaad is dat ook nog een optie. Blauwe ogen hebben te maken met gebrek aan pigmentatie. Bij bonte honden kan zoiets op het oog terecht komen en ook bij witte honden als podenco's, die extreem bont zijn, kan dat gebeuren.
Geen merle dus, geen blauwe-ogen-gen, maar de laatste optie: afwezigheid van pigmentatie waardoor de regenboogvliezen aangetast raken.
Heeft overigens geen effect op het zicht zoals soms gedacht wordt.
Geen effect op het zicht... heeft het wel effect op andere eigenschappen van het oog? Zo'n regenboogvlies is er niet voor niets toch?
En is zoiets dominant? Krijgen alle pups van een blauwogige hond, blauwe ogen als één van de twee bruine ogen heeft?
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

sirene schreef:Je hebt kleuren en patronen. Een patroon zit in de vacht, niet op de huid toch ?
Brindle, black en tan enz zijn patronen. Naakthonden worden wel vaak geboren met een tan aftekening (zie nestje madam) maar dat trekt later weg. Toch zag ik dus laatst een foto van een naakte hond in echt brindle. Echt gewoon een volwassen naakte brindle.
Hoe kan dat ?
Deze had ik gemist.

Ja, patroon zit in de vacht maar anderzijds heeft het gen dat eumelanine onderdrukt wel enig effect op de omgeving. Daardoor is die neuskleur van een e/e ook nooit écht zwart, ook al is de hond B/B.
Dus een vage afspiegeling ervan kun je in de huid soms wel zien.
Maar een e/e heeft bv nooit een zwarte huid, wel een grijze. En een bonte hond heeft vaak wel pigmentloze vlekken op de huid maar lang niet altijd gelijk aan die op de vacht.

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Badu schreef:Geen effect op het zicht... heeft het wel effect op andere eigenschappen van het oog? Zo'n regenboogvlies is er niet voor niets toch?
En is zoiets dominant? Krijgen alle pups van een blauwogige hond, blauwe ogen als één van de twee bruine ogen heeft?
Nee, zo'n regenboogvlies is er om het oog inwendig te beschermen tegen te felle lichtinval. Daarom zitten die pigmenten erin, dat is (deels) wat pigmenten doen namelijk: beschermen.
Maar oogproblemen zie je voornamelijk bij blauwe ogen die door merle ontstaan, en dat is doordat merle echt pigmentcellen beschadigt.
Bij blauwe ogen door bont is het zo dat de pigmentcellen geblokkeerd worden, dat is dus anders.

Als het over het blauwe-ogen-gen gaat zijn er eigenlijk drie opties bij ogen:
er zijn twee regenboogvliezen -> bruine ogen
er is een normaal en een dun regenboogvlies -> groene of blauwe ogen
er is slechts een regenboogvlies. -> blauwe ogen

Hoe het vererft is niet bekend, waarschijnlijk enkelvoudig recessief. Dat betekent dat een ouder bruine ogen kan hebben en drager kan zijn van de eigenschap voor blauwe ogen.
Maar er komt meer bij kijken, want er zijn rassen waar je wel de groenige ogen ziet die kenmerkend zijn voor een normaal en een dun vlies, maar waar nooit blauwe ogen voorkomen.
Maar hoe dat precies zit is (nog) niet bekend.

Afbeelding

Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Is deze uitleg nou ook van toepassing op mensen ogen? Of helemaal niet?
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”