kunnen blauwe ogen door gebrek aan pigmentatie ook betekenen dat de hond doof is oid? of staat dat los van elkaar?Marjoleine schreef:OplettendPodenji schreef:blauwe ogen duiken ook zo nu en dan op bij de ibicenco.....ik weet zeker dat daar geen husky of border collie oid doorheen is gekruist.
Hoe kan dat dan?
veelal duiken ze op bij geheel witte honden, maar heb het laatst ook gezien in een jachtroedel bij een bonte hond.
Inderdaad is dat ook nog een optie. Blauwe ogen hebben te maken met gebrek aan pigmentatie. Bij bonte honden kan zoiets op het oog terecht komen en ook bij witte honden als podenco's, die extreem bont zijn, kan dat gebeuren.
Geen merle dus, geen blauwe-ogen-gen, maar de laatste optie: afwezigheid van pigmentatie waardoor de regenboogvliezen aangetast raken.
Heeft overigens geen effect op het zicht zoals soms gedacht wordt.
ik denk in elk geval inderdaad dat het geen effect heeft op het zicht want ze jagen gewoon met deze honden, maar ja ze jagen ook met halfblinde honden omdat ze oren en neus gebruiken en in een roedel werken, dus dat zegt in dit geval ook niets
ik zag trouwens laatst dillute podencos in een spaanse roedel, fokken ze ook gewoon mee.