Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Twijfel tussen jachthonden

Moderator: moderatorteam

Calufa
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door Calufa »

Al een hele poos ben ik zoek naar de meest geschikte jachthond met in het achterhoofd houdende dat het ook een goede familiehond moet kunnen zijn.
Na veel wikken en wegen, een hele hondenencyclopedie doorgelezen te hebben en een paar jachthondentrainingen bezocht te hebben is onze keuze gevallen op een Drentsche Patrijshond. Buiten dat het een echte nederlandse hond is zou deze uitstekend geschikt zijn voor het leven in huis als gezinshond maar het is ook een goede jachtmaat. Ondertussen ook al veel sites van fokkers doorgelezen en ook daar niets dan goede woorden over de Drent.

Echter...
Nu ben ik zelf bezig aan de jachtcursus en daar raadt iedereen met wie ik spreek het me af om een Drent te kiezen. Ze raden me juist aan om voor mijn 'nummer 2' te gaan (degene waar de keuze dus net niet op gevallen was), de engelse spinger spaniel. Het was toen met kiezen al een close call maar nu begin ik ook na deze lange tijd soms toch te twijfelen aan mijn keuze.
Volgens de andere jachtcursisten luisterd een Drent in vergelijking met een eng. spinger gewoon ronduit slecht. En in het veld moet hij zijn meerdere ook erkennen in de eng. spinger. Hij zou minder goed apporteren, minder werklust hebben en veel minder goed onder apel te houden zijn. 'het is gewoon een stugge hond' wordt er vaker gezegd.
Daartegenover hoor ik weinig slechts over een eng. spinger. Sterker nog, daar is elke jager of jachtcursist lovend over.

Wellicht ben ik nu ook appels met peren aan het vergelijken door een opstotende hond te vergelijken met een voorstaande hond maar toch. In elke encyclopedie komen de raskenmerken en karaktereigenschappen goed overeen. Het zouden niet twee totaal verschillende honden zijn zoals ze op de cursus wel vaak zeggen.

Nu is mijn vraag aan jullie. Is mijn twijfel terecht? Hoe is de Drent t.o.v. de Spinger in het veld? Hoe ze ze beiden als jachthond? Luisteren ze beiden net zo goed en wat zou nu de juiste keuze zijn?
Goed onder apel staan is namelijk echt enorm belangrijk tijdens de jacht.
Calufa
geregistreerd lid

Re: Twijfel tussen jachthonden

Nanna schreef:Ik heb geen verstand van jacht ;-)
Als huishond zou ik echter 100x eerder voor de spaniël dan voor de drent kiezen :ok:
Oke, en waarom is dat als ik vragen mag?
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

Toen ik nog met de Labradors trainde, kwam ik ook verschillende andere honden tegen, en mij viel het op dat Drenten,vnl de reuen, niet echt vriendelijk zijn voor andere honden. Ik zou alleen daarom al voor een Springer gaan...
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Qua werk is een Engelse Springer wel wat anders dan een Drent.
Het spanielwerk is gewoon anders dan het werk van een staande hond.

De vraag is niet alleen wat je leuk vindt als (huis)hond, maar ook wat je nodig hebt voor je jacht (als het om echt jagen gaat).
Een Springer die vanaf het begin goed is getraind werkt qua ras dichter bij de baas dan de Drent.
En een Drent is moeilijk op te leiden omdat je bij die honden steeds moet opletten dat je niet te hard mag zijn, maar ook niet over je heen moet laten lopen.
Het vinden van het goede evenwicht is soms moeilijk en kan tijd kosten.
Ik vind Drenten wel erg leuke honden, maar ik heb ze niet.

Bij beide rassen moet je ook nog onderscheid maken tussen werkhonden en honden die daar niet specifiek op gefokt zijn.
En voor alle honden geldt dat je de gehoorzaamheid niet cadeau krijgt.
Je zult er voor moeten trainen.

Veenmug op dit forum heeft een ESS en drent.lover heeft Drenten die behoorlijk goed onder appèl staan en die zeker geschikt zijn als jachthond.

Wordt dit je eerste hond?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Calufa
geregistreerd lid

Ik had op een ander forum ook al eens wat gelezen van drent-lover, dat klopt inderdaad.
Dit wordt mijn eerste hond voor zover ik mijn eigen stek heb. Vroeger thuis wel altijd honden gehad maar dat waren allen geen klassieke jachthonden. Buiten dat ben ik regelmatig met een kennis mee geweest naar de jachthondentraining en pas regelmatig op de hond van vrienden. Dus ik ben er zeker niet vreemd mee als dat de vraag achter de vraga was ;) .

Wat betreft trainen, ik weet dat het veel moet gebeuren. Daar heb ik zelfs mijn vakantie voor komend jaar al op afgestemd. Wat ik echt nodig heb als jachthond, tja. Beetje wat elke jager wil hebben. Er moet goed voorgestaan worden, de hond moet goed aan te sturen zijn en AL het wild moet binnen komen. In welke omstandigheden dan ook.
Nu is dat voorstaan niet iets wat elke jaren wil maar mij lijkt het voor mijn doel wel handig. Over het jachtgebied wordt het volgende geschreven: "Het gebied kenmerkt zich door het halfopen landschap, waarbij landbouwgronden en landschappelijke elementen elkaar veelvuldig afwisselen"
ranetje
Zeer actief

Als je de hond ook nodig hebt voor bijv. ganzen (schadebestrijding), de ESS is volhardend, maar een paar van die hele grote ganzen is een behoorlijke klus voor een spaniel.
Denk ik.............
Daar kan Veenmug vast meer over vertellen.
Mijn honden vinden dat al erg zwaar, al kunnen ze die wel dragen

Training is wel een bijna dagelijks gebeuren hoor, niet alleen voor in de vakantie (grapje) :razz:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Calufa
geregistreerd lid

ranetje schreef:Als je de hond ook nodig hebt voor bijv. ganzen (schadebestrijding), de ESS is volhardend, maar een paar van die hele grote ganzen is een behoorlijke klus voor een spaniel.
Denk ik.............

Training is wel een bijna dagelijks gebeuren hoor, niet alleen voor in de vakantie (grapje) :razz:
Schadebestrijding gaat ook een deel uitmaken van de werkzaamheden inderdaad. Of ik er ooit ganzen bij heb zitten weet ik nog niet.
En ik weet dat trainen vaak moet gebeuren. De vakantie is alleen om de begin periode zo goed mogelijk door te komen en de basis te leggen. ;)
laura23
Zeer actief
Mijn ras(sen): epagneul breton en een duitse staande draadhaar
Nu alleen 4 Bengalen.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laura23 »

als je een hond wilt die 100% alles binnen brengt zou ik boor een makkelijker trainbaar ras kiezen!
hoe vaak mag de hond mee op jacht als ie eenmaal zover is?
Quireste 01-05-2000--03-09-2013
Cartouche 17-09-2007— 09-03-2020

Personeel van Zosja,Mishka,Rody, Borja
Veenmug
Zeer actief
Mijn ras(sen): ESS

Ongelezen bericht door Veenmug »

ranetje schreef:Als je de hond ook nodig hebt voor bijv. ganzen (schadebestrijding), de ESS is volhardend, maar een paar van die hele grote ganzen is een behoorlijke klus voor een spaniel.
Denk ik.............

Mijn spaniel is voor een ESS tamelijk groot: nadeel iets meer moeite door de bramen, voordeel ook een volle haas komt binnen. Ervaring ganzenapport 1x kwam inderdaad half slepend half dragend binnen.
Hond kiezen is en blijft altijd moeilijk. Paar dingen die me te binnen schieten: persoonlijke smaak en huiselijke omstandigheden, type jacht(veld). welke rassen passen hier het beste bij. Uit deze rassen er 1 kiezen en aan hand van prestaties ouders en misschien eerdere nesten een keuze maken uit aanbod. Ik zou nog liever een jaar wachten op een met goede verwachtingen dan nu water bij de wijn doen. Je hoopt toch meer dan 10 jaar met veel plezier met je maatje het veld in te gaan.Verwacht nooit de wonderhond die werkelijk alles perfect doet en alle wild binnen brengt. Hoe beroerd ook en iets wat een jachtdag behoorlijk kan verpesten er raakt ondanks in het algemeen alle mogelijke moeite wel eens een stuk zoek.
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.
loony
Zeer actief
Mijn ras(sen): working kelpie
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door loony »

Ik heb dan weer een redelijk kleine ESS denk schoft 42 cm en rond de 14 kg, razendsnel en behendig in de bramen, apporteert als gek. Enkel een gans is hem net te groot, hij wil en zal altijd de gans binnenbrengen ookal gaat ie een paar keer overkop omdat hij erover strompelt.
De 3 drenten die ik ken in de groep waar ik train zijn er 2 die liever lekker wegrennen, willen geen wild apporteren en zijn doodsbang van water. Beide zijn meer huishonden. De derde zwemt en apporteert wel maar toont niet veel vreugde in het werk en doet het omdat het moet.
Verder ken ik er geen en er zullen vast wel goeie drenten zijn.
Nawosh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zuid Russische ovcharka
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Nawosh »

Mijn broer was afgelopen jaar ook op zoek naar een jachthond die naast jachthond ook volop gezinshond zou worden. Hij heeft daarbij de Drent bekeken maar heeft uiteindelijk voor een heidewachtel gekozen en dit hondje is echt een schot in de roos. Ze luistert goed, apporteert, zo jong als ze is, geweldig en is ook nog eens erg leuk met de kinderen.
Groetjes, Marjan
Ellen.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador en Heidewachtel

Ongelezen bericht door Ellen. »

Ik ken ook een aantal ESS. Een collega van mij heeft er ook 1, prachtig beestje! Komt ook uit goede ouders/werklijn, geweldig beestje die echt op de baas gericht is, en rete snel!
Ik vind de ESS leuker als de Drent denk ik, ik ken weinig leuke Drenten..
Ik vind inderdaad ook de Heidewachtel leuker, wat 'gemakkelijker' type.
laura23
Zeer actief
Mijn ras(sen): epagneul breton en een duitse staande draadhaar
Nu alleen 4 Bengalen.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laura23 »

ik zou als je echt een allround jachthond wil hebben eerder kiezen voor een heidewachtel of een grote munsterlander, of voor een Duitse staande, daarvan weet je zeker dat wanneer hij goed opgeleid is, hij alles apporteert wat er te apporteren valt...
oh ja, ik weet niet of er water in je jachtveld ligt waaruit geapporteerd zou moeten worden maar dan zou ik ook niet voor een Drent kiezen, het zijn niet van nature enthousiaste zwemmers....ze houden overigens wel van blubber ;)

succes met je keuze!
Quireste 01-05-2000--03-09-2013
Cartouche 17-09-2007— 09-03-2020

Personeel van Zosja,Mishka,Rody, Borja
Calufa
geregistreerd lid

De hond mag zo vaak als het kan mee, hoe vaak dat dat uiteindelijk zaal zijn kan ik nu nog niet zeggen.

@Laura23: In mijn 'jachtgebied' (het is niet van mij) liggen wel wat beekjes en slootjes maar niet echt uitgestrekt water. Ondertussen na al dit negatieve nieuws over de jachteigenschappen van de drent ook maar eens wat gelezen over de DSL. Dat ziet er veelbelovend uit, maar ja. Dat was bij de Drent ook zo. Hoop wel nog een paar baasjes te spreken die me wat jachtverhalen willen vertellen uit de praktijk (en de proeven, trainingen etc).

Het is... ook na ruim een half jaar zoeken, lezen en orienteren, nog steeds een heel getrubbel. De kennis komt niet vanzelf en er zijn zoveel meningen. Waar ga je dan vanuit?
ranetje
Zeer actief

Calufa schreef:De hond mag zo vaak als het kan mee, hoe vaak dat dat uiteindelijk zaal zijn kan ik nu nog niet zeggen.

@Laura23: In mijn 'jachtgebied' (het is niet van mij) liggen wel wat beekjes en slootjes maar niet echt uitgestrekt water. Ondertussen na al dit negatieve nieuws over de jachteigenschappen van de drent ook maar eens wat gelezen over de DSL. Dat ziet er veelbelovend uit, maar ja. Dat was bij de Drent ook zo. Hoop wel nog een paar baasjes te spreken die me wat jachtverhalen willen vertellen uit de praktijk (en de proeven, trainingen etc).

Het is... ook na ruim een half jaar zoeken, lezen en orienteren, nog steeds een heel getrubbel. De kennis komt niet vanzelf en er zijn zoveel meningen. Waar ga je dan vanuit?
Neem als basis de rasbeschrijving (een langhaar neemt wel wat meer ruimte over het algemeen, dus jaagt niet zo kort onder het geweer).
Daarna zou ik het advies opvolgen dat ik ergens las, om op jachttrainingen te gaan kijken hoe de beginnende honden zijn tijdens de training.
Afbeelding
Calufa
geregistreerd lid

Daar heb je weer het nadeel dat je bij een goede jachthonden cursus ( dus niet met een absurd grote groep) weer wat rassen tekort komt.
Ik ben verschillende keren naar de cursus geweest en daar hadden ze: 2vizsla's, 3drenten, 2heidewachtels, 1 griffon, 1weimaraner, 1springer en 1 cocker. Helemaal geen duitse staande of retrievers.
Dus niet elke cursus geeft een volledig goed beeld.

Ik lees overigens veel positieve verhalen over een langhaar. Zitten er aan deze hond eigenlijk ook nadelen?
Als ik die van de drent opvraag zijn de meeste erg genereus in het geven van antwoorden. Dat is bij langhaar niet het geval.
Nawosh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zuid Russische ovcharka
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Nawosh »

Calufa schreef:Daar heb je weer het nadeel dat je bij een goede jachthonden cursus ( dus niet met een absurd grote groep) weer wat rassen tekort komt.
Ik ben verschillende keren naar de cursus geweest en daar hadden ze: 2vizsla's, 3drenten, 2heidewachtels, 1 griffon, 1weimaraner, 1springer en 1 cocker. Helemaal geen duitse staande of retrievers.

Ik lees overigens veel positieve verhalen over een langhaar. Zitten er aan deze hond eigenlijk ook nadelen?
Als ik die van de drent opvraag zijn de meeste erg genereus in het geven van antwoorden. Dat is bij langhaar niet het geval.
Mijn andere broer, ook een jager, heeft een dsl. Dit is een erg lieve gezinshond maar voor de jacht is ze te gedreven.
Ze is niet te controleren en gaat er vandoor om zelfstandig te gaan jagen. Dit houdt ook in dat ze tijdens wandelingen nooit los kan. Ze is erg gehoorzaam zolang ze heel dicht bij je is maar zodra ze een paar meter voor je loopt en iets hoort, ziet of ruikt, is ze weg. Het was ook zijn eerste hond dus hij zal vast een (flink) aantal beginnersfouten hebben gemaakt bij de training.
Groetjes, Marjan
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Wij hebben een DSL voor de jacht. Een heerlijke hond, woont bij ons buiten, maar zou zo in huis kunnen (zit buiten als gezelschap van een van onze terriërs, zij kan absoluut niet binnen & ook niet met andere honden)

Chester (onze DSL) is zakt van karakter maat mensen, maar hard & gedreven in z'n werk. Haalt altijd alles binnen, de hele dag door als t moet. Blijft bij een drijfjacht mooi kort voor de geweren & maakt mooie grote slagen (van nature) vanuit de uiterste drijver tot de andere uiterste drijver.

Voor mijn eigen karakter is t een te zachte hond, maar boor m'n man (& die jaagt er mee) is t een gouden hond...
ranetje
Zeer actief

Nawosh schreef:
Calufa schreef:Daar heb je weer het nadeel dat je bij een goede jachthonden cursus ( dus niet met een absurd grote groep) weer wat rassen tekort komt.

Mijn andere broer, ook een jager, heeft een dsl. Dit is een erg lieve gezinshond maar voor de jacht is ze te gedreven.
Ze is niet te controleren en gaat er vandoor om zelfstandig te gaan jagen. Dit houdt ook in dat ze tijdens wandelingen nooit los kan. Ze is erg gehoorzaam zolang ze heel dicht bij je is maar zodra ze een paar meter voor je loopt en iets hoort, ziet of ruikt, is ze weg. Het was ook zijn eerste hond dus hij zal vast een (flink) aantal beginnersfouten hebben gemaakt bij de training.
Dat denk ik ook :ok:
Een Langhaar is beslist goed onder controle te krijgen en te houden.
Maar zoals gewoonlijk hoort daar wel intensieve training bij :wink:
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Ik denk dat je vooral moet gaan voor een hond waar je zin aan hebt. Als je een hond neemt waar je hart niet zozeer bij ligt wordt het sowieso allemaal al een stuk lastiger meestal. Daar heb je vaak meteen al minder begrip voor enzo, terwijl je engelengeduld kunt hebben met iets waar je gek op bent.

Persoonlijk, maar ik ben geen praktiserend voorjager, heb ik liever een hond die ik nog een beetje kan aansporen dan een hond waar je continu de rem op moet zetten.
Ik zou zelf dan ook verre blijven van foklijnen die doorschieten in passie. Motiveren is gemakkelijker dan onbeheersbare passie intomen.

Drenten, met name reuen, kunnen inderdaad wel eens wat eigenzinnig zijn, maar dat moet ook weer niet overdreven worden vind ik. Ik ken ze vooral als doorzetters.
Wat wel een puntje kan zijn is dat ze over het algemeen niet snel zonder duidelijke aanleiding zullen zwemmen.
Als ze iets in het water zien vallen halen ze dat vaak gemakkelijk op, maar als ze bijvoorbeeld over water gedirigeerd worden levert dat soms problemen op.

Zelf ben ik meer gecharmeerd van de duitse staande korthaar dan van de langhaar overigens. Puur op karakter. (maar ook qua uiterlijk :mrgreen: )
Ik vind de kortharen over het algemeen wat gretiger, zonder daar hinderlijk in te zijn. En het zijn meestal erg vrolijke honden. Vooral de teven.
Veel aandacht aan begrenzing hebben ze wel nodig. En ik vind, in tegenstelling tot wat veel jagers vinden die een hond het eerste jaar vaak volledig vrij laten om er daarna ineens veel appèl van te verwachten, dat je daar meteen mee moet beginnen.
Maar dat is eigenlijk zo bij alle (continentaal) staande en apporterende jachthonden.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
ranetje
Zeer actief

Jaap* schreef:Ik denk dat je vooral moet gaan voor een hond waar je zin aan hebt. Als je een hond neemt waar je hart niet zozeer bij ligt wordt het sowieso allemaal al een stuk lastiger meestal. Daar heb je vaak meteen al minder begrip voor enzo, terwijl je engelengeduld kunt hebben met iets waar je gek op bent.

Persoonlijk, maar ik ben geen praktiserend voorjager, heb ik liever een hond die ik nog een beetje kan aansporen dan een hond waar je continu de rem op moet zetten.
Ik zou zelf dan ook verre blijven van foklijnen die doorschieten in passie. Motiveren is gemakkelijker dan onbeheersbare passie intomen.

Drenten, met name reuen, kunnen inderdaad wel eens wat eigenzinnig zijn, maar dat moet ook weer niet overdreven worden vind ik. Ik ken ze vooral als doorzetters.
Wat wel een puntje kan zijn is dat ze over het algemeen niet snel zonder duidelijke aanleiding zullen zwemmen.
Als ze iets in het water zien vallen halen ze dat vaak gemakkelijk op, maar als ze bijvoorbeeld over water gedirigeerd worden levert dat soms problemen op.

Zelf ben ik meer gecharmeerd van de duitse staande korthaar dan van de langhaar overigens. Puur op karakter. (maar ook qua uiterlijk :mrgreen: )
Ik vind de kortharen over het algemeen wat gretiger, zonder daar hinderlijk in te zijn. En het zijn meestal erg vrolijke honden. Vooral de teven.
Veel aandacht aan begrenzing hebben ze wel nodig. En ik vind, in tegenstelling tot wat veel jagers vinden die een hond het eerste jaar vaak volledig vrij laten om er daarna ineens veel appèl van te verwachten, dat je daar meteen mee moet beginnen.
Maar dat is eigenlijk zo bij alle (continentaal) staande en apporterende jachthonden.
Mee eens :ok:
En zeker ook met het geaccentueerde :wink:
Afbeelding
empyree
Zeer actief
Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door empyree »

Gaat de keuze enkel tussen de drent en de springer ?
Mijn buurman jaagt namelijk met de springer én engelse setters en die worden hier in de regio echt heel veel gebruikt dus ik neem aan dat die ook naar tevredenheid kunnen worden ingezet net als de epagneul breton.
Wil ook wel toevoegen dat de engelse setters hier qua uiterlijk niet te vergelijken zijn met de setters die men in NL op de show ziet !
Sandra
Afbeelding
Calufa
geregistreerd lid

[Edit]
Laatst gewijzigd door Calufa op 06 dec 2012 14:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Marlieke met Boris
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse cocker spaniel

Ongelezen bericht door Marlieke met Boris »

een vriend van ons jaagt met een springertje uit werklijnen (teefje) ontzettend gedreven en luistert als een tierelier. heeft wel wat moeite om haar steady te krijgen > naar mijn idee doordat hij te laat daarmee is gaan trainen. maar passie in overvloed. is ook huishond, maar kan ook in de buitenkennel gehouden worden.
Afbeelding
Calufa
geregistreerd lid

empyree schreef:Gaat de keuze enkel tussen de drent en de springer ?
Mijn buurman jaagt namelijk met de springer én engelse setters en die worden hier in de regio echt heel veel gebruikt dus ik neem aan dat die ook naar tevredenheid kunnen worden ingezet net als de epagneul breton.
Wil ook wel toevoegen dat de engelse setters hier qua uiterlijk niet te vergelijken zijn met de setters die men in NL op de show ziet !
Nee hoor, ik heb de duitse staande langhaar serieus in overweging.

Toen ik een jaar geleden al begonnen ben met me inlezen en gaan kijken bij cursussen had ik er uiteindelijk drie staan waar ik uit wilde kiezen. Namelijk de drent, eng. Springer en de heidewachtel. Uiteindelijk voor de drent gekozen. Ik zag die regelmatig op de cursus, vind het een mooie hond en de rasbeschrijving vertelde me dat het een jachthond bij uitnemendheid is. Ook het allround aspect beviel me wel. Daar begin ik na veel verhalen een beetje op terug te komen.

Nu ben ik me serieus aan het orienteren op een langhaar. Deze optie heb ik een hele poos open gehouden maar nooit mee aan de slag gegaan omdat ik die op geen enkele cursusgezien heb en ook niet aan het werk heb gezien.

Ik ben benieuwd of iemand daar wat meer over zou kunnen vertellen.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Calufa schreef:
empyree schreef:Gaat de keuze enkel tussen de drent en de springer ?
Nee hoor, ik heb de duitse staande langhaar serieus in overweging.

Toen ik een jaar geleden al begonnen ben met me inlezen en gaan kijken bij cursussen had ik er uiteindelijk drie staan waar ik uit wilde kiezen. Namelijk de drent, eng. Springer en de heidewachtel. Uiteindelijk voor de drent gekozen. Ik zag die regelmatig op de cursus, vind het een mooie hond en de rasbeschrijving vertelde me dat het een jachthond bij uitnemendheid is. Ook het allround aspect beviel me wel. Daar begin ik na veel verhalen een beetje op terug te komen.

Nu ben ik me serieus aan het orienteren op een langhaar. Deze optie heb ik een hele poos open gehouden maar nooit mee aan de slag gegaan omdat ik die op geen enkele cursusgezien heb en ook niet aan het werk heb gezien.

Ik ben benieuwd of iemand daar wat meer over zou kunnen vertellen.

als je geen haast hebt ben je altijd welkom om eens kennis te komen maken met onze DSL, maar wel in het nieuwe jaar, aangezien we nu net voor een verhuizing zitten ;-)
L@nghaar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Staande Langhaar

Ongelezen bericht door L@nghaar »

Calufa schreef:Ik lees overigens veel positieve verhalen over een langhaar. Zitten er aan deze hond eigenlijk ook nadelen?Als ik die van de drent opvraag zijn de meeste erg genereus in het geven van antwoorden. Dat is bij langhaar niet het geval.
Nee..... :pffff:

ik ken 5 langharen en ik heb er zelf 1.
Ik vind ze gevoelig, ze hebben een akelig goed geheugen, zijn erg vriendelijk tegenover eigen volk maar kunnen wantrouwend zijn tegenover vreemden.
Dat gevoelige kan soms een nadeel zijn: onze hond is tijdens de jachttraining erg geschrokken en wilde daarna geen apport meer oppakken. Nu 4 jaar verder heeft hij zijn eerste verloren apport binnengehaald :cheer: WIj zijn gestopt met de jachttraining omdat er voor ons en vooral voor Nilsson geen lol meer aan was.
Bovenstaande punten vind ik geen nadeel maar ze staan niet in de raseigenschappen.

Ik vind het een geweldig ras maar dat lijkt mij logisch. :D
Afbeelding
Honden hebben bazen, poezen hebben bedienden.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

L@nghaar schreef:
Calufa schreef:Ik lees overigens veel positieve verhalen over een langhaar. Zitten er aan deze hond eigenlijk ook nadelen?Als ik die van de drent opvraag zijn de meeste erg genereus in het geven van antwoorden. Dat is bij langhaar niet het geval.

Ik vind ze gevoelig, ze hebben een akelig goed geheugen, zijn erg vriendelijk tegenover eigen volk maar kunnen wantrouwend zijn tegenover vreemden.
Dat gevoelige kan soms een nadeel zijn: onze hond is tijdens de jachttraining erg geschrokken en wilde daarna geen apport meer oppakken. Nu 4 jaar verder heeft hij zijn eerste verloren apport binnengehaald :cheer: WIj zijn gestopt met de jachttraining omdat er voor ons en vooral voor Nilsson geen lol meer aan was.
Bovenstaande punten vind ik geen nadeel maar ze staan niet in de raseigenschappen.

Had ook al geschreven dat onze Chester wat gevoeligbia, nadeel? Nee, past mij zelf niet.....
Calufa
geregistreerd lid

L@nghaar schreef:

Bedoel je verloren apport in de training of in het echt?
Want ik heb veel staande honden die dingen al erg goed zien doen op 1.5 jarige leeftijd.

Zie op je foto dat de jouwe nogal een dikke vacht heeft. Ook zie je wel eens een dsl met een strak aanliggende vacht. Zit m dat in de lijn of is dat puur toeval?

@crutz: bedank! Heb de rasvereniging gemaild en ben benieuwd wat hun weten. Zal je aanbod zeker onthouden en misschien maak ik er voor die tijd nog gebruik van.
L@nghaar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Staande Langhaar

Ongelezen bericht door L@nghaar »

Ik bedoel een verloren apport tijdens de jacht.
Onze reu is gecastreerd en dat verklaard denk ik zijn wat dikkere vacht.
Hij is pas door mijn vriend getrimd met een fileerschaar en hij ziet er nu een stuk minder behaard uit maar ik ken ze met een wat dunnere en glimmende vacht en met een wat ruiger uiterlijk.
Afbeelding
Honden hebben bazen, poezen hebben bedienden.
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”