Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Rangen, roedels - hoe zit het nou?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Re: Rangen, roedels - hoe zit het nou?

Ongelezen bericht door Jaap* »

Zomaar mensen op de grond gooien, en dan met een poot er bovenop gaan staan te raarkijken :LOL:
En als ze dan bewegen nog eens even goed in het oor tetteren :mrgreen:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Jaap* schreef:Zomaar mensen op de grond gooien, en dan met een poot er bovenop gaan staan te raarkijken :LOL:
En als ze dan bewegen nog eens even goed in het oor tetteren :mrgreen:
in je volgende leven maar terug als dh reu denk ik ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Inge O schreef:
malinois schreef:Kijk... is dit dominantie?

Afbeelding

(Xena met zoon Xito)
aan haar blik te zien wel, zonder het in werkelijkheid te zien kan je moeilijk beoordelen of het echt is of spel maar ook dan zou je het een dominant (spel)gebaar kunnen noemen - een beetje zoals in mijn speelfilmpje sette constant hoog tegen en boven dochter crunch uitsprong en haar eronder dwong.

vastspijkeren : 'denk erom, dáárrrrrrrrr is je plek :klaar: :pffff: '.
dit ging er aan vooraf :F:

Afbeelding
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Inge O schreef:
malinois schreef: dit ging er aan vooraf :F:

Afbeelding
:mrgreen: :mrgreen:
Kleine opdonder :LOL:
Roompie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roompie »

Ja wat een leuk filmpje! 'He donder niet zo hard zeg! Oke oke. Als je het maar weet! Maar ik wil wel verder spelen hoor' :mrgreen:
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Cleva schreef:Hier. Cleo is het slachtoffer, zet vervolgens jonge Eva op haar nummer en is dan weer onderdanig.

Ik vind het jammer dat mensen honden in een concept proberen te duwen.
Het is zoveel meer dan alleen maar baas en onderdaan.

Ik laat me regelmatig bedonderen door mijn meiden. Maar wel net zolang als ik wil. Dat is het verschil
Haha ik had hem al eens gezien, Bluf reageerde overigens op de gil van Eva.
Ik neem geen belg, wat een stuiterbal zeg :mrgreen:
Overigens wel eens dat er niet altijd een duidelijke hiërarchie heerst. Hier kan Finn op zijn strepen staan als Bluf naar hem toe wat te ver gaat, andersom zal zij weer winnen als het gaat om balbezit of het zich toeeigenen van attributen. Tenzij hij het heel belangrijk vind en zij het echt niet af mag pakken, dan is haar dat ook wel duidelijk. En staakt de pogingen. Of zoals vanavond komt ze ineens met iets aanzetten wat misschien zijn interesse wekt, uitgelikte bak .. en het werkte, Finn ging kijken wat ze had (leeggelikte bak) verliet zijn bal, die zij toen inpikte. Stond hij weer met niets, aan die lege bak viel ook geen eer te behalen. :mrgreen:
Vaak laat ik ze ook wel gaan. Ze weten prima wat ze aan elkaar hebben. In het begin kon Finn echter nog wel eens doorslaan dan vond ik ertussen komen wel belangrijk. Knauw en terechtwijzen ok, maar punt gemaakt is dan ook wel klaar, en dat leek hij soms wel eens even te vergeten. Nu niet meer zo maar er zijn momenten geweest dat ik wel eens moest ingrijpen. Beiden schuld overigens. Zij negeerde zijn signalen en bleef doorklooien, hij kon niet weglopen na correctie wist dat moment niet te timen dat het duidelijk was leek wel. Misschien ook wel goed geweest die keer, ze weet nu wel waar haar grens ligt als Finn aangeeft haar zat te zijn. Andersom laat hij haar in de waarde met een bot of een speel die ze niet wil delen.
Hamster-007
Actief
Mijn ras(sen): Maltezer x Terriër
Klikootje

Ongelezen bericht door Hamster-007 »

Zelf hebben we hier twee hondjes waarvan de éne duidelijk de leider is.
Dit respecteer ik zoveel mogelijk als het om volgorde van het krijgen van lekkers enzo gaat.
De niet-dominante is alleen soms wel érg onderdanig, wat zich uit in het niet durven oppakken van koekjes en lekkers, of het al te snel plaats maken voor de leider. Hierin probeer ik hem een beetje te beschermen door het lekkers voor hem mee te nemen naar een plek in huis waar hij wel van het lekkers durft te genieten, of door hem terug op de stoel te laten gaan bijv.
Verder moeten ze vind ik hun eigen omgangsnormen hebben en daar heb ik me niet mee te bemoeien vind ik.
Dit is natuurlijk anders wanneer als ik de onderdanige bij me roep de dominante de onderdanige zegt om uit de buurt te blijven.
Als IK zeg dat Mikkie komen moet dan heeft Rakker zich daarbij neer te leggen. Uiteindelijk hoor ik dan de baas te zijn :).

Het leuke is trouwens dat het ook voorkomt dat Mikkie op zijn strepen staat en dat de duidelijk dominante Rakker zich daar bij neer heeft te leggen :).
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”