Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
5 dekpogingen stelt RVB voor
Moderator: moderatorteam
-
gonnie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
- Aantal honden: 2
Re: 5 dekpogingen stelt RVB voor
Ik heb geen enkele keer een echo laten maken om te kijken of mijn teven drachtig zijn, wat er in zit komt er wel uit en als er niks in zit komt er niks uit.
Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
- Es
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Let op want nu mag er pas gedekt ipv geboren worden 24 maanden na de dekking van een voor vorig nest, dus het BRS is veranderd.
Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
- smoekie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): JH
Es schreef:Let op want nu mag er pas gedekt ipv geboren worden 24 maanden na de dekking van een voor vorig nest, dus het BRS is veranderd.
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
Wat maken die 2 maanden nou uit teefjes mogen nog steeds 5 nestjes krijgen en vroeger was het gewoon 1 nest per jaar ging toch ook? Ik vindt het spijkers op laag water zoeken terwijl er zoveel ergers nog wel mag.
Op elke wandeling is
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
5 dekpogingen stelt RVB voor
Maakt ook niet veel uit. Sla dan gewoon nog een loopsheid over, zit er bijna1,5 jr. tussen. Want bv mijn Medusa is heel erg regelmatig & ook niet beïnvloedbaar door een nest (bij haar moeder schoof t dan 1 of 2 mnd op haar cyclus), voorbeeld is nu bv dat ze exact 4 jaar na haar eerste nest nu is uitgerekend voor haar 2de nest...Es schreef:Wat maken die 2 maanden nou uit teefjes mogen nog steeds 5 nestjes krijgen en vroeger was het gewoon 1 nest per jaar ging toch ook? Ik vindt het spijkers op laag water zoeken terwijl er zoveel ergers nog wel mag.
- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
Groot 'voordeel' omdat het een gedoe kwa rekenen voor de nesten is - en wat dus ook veel fout zal gaan- dat er lekker veel beboet kan worden ..misschien mooie compensatie voor de verwachte afname door de RVB van stambomenverkoop.
Op elke wandeling is
- smoekie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): JH
Es schreef:Wat maken die 2 maanden nou uit teefjes mogen nog steeds 5 nestjes krijgen en vroeger was het gewoon 1 nest per jaar ging toch ook? Ik vindt het spijkers op laag water zoeken terwijl er zoveel ergers nog wel mag.
Wat het uitmaakt? Het kán uitmaken dat een teef misschien "langer rust" krijgt vooraleer er weer gedekt "mag" worden omdat de loopsheid waarop een teef misschien normaliter gedekt zou worden dan te "vroeg" is
Waarom is het een gedoe? En wat "kan" er fout gaan? Je hoeft daar toch geen rekenwonder voor te zijnEs schreef:Groot 'voordeel' omdat het een gedoe kwa rekenen voor de nesten is - en wat dus ook veel fout zal gaan- dat er lekker veel beboet kan worden ..misschien mooie compensatie voor de verwachte afname door de RVB van stambomenverkoop.
En lekker veel beboet? Hoezo? Omdat fokkers zich niet aan de regels zullen houden omdat de teef gedekt "moet" worden?
Misschien dat het dan hoog tijd wordt van de raad om ipv een geldboete uit te delen te beslissen dat er dan geen stambomen worden afgegeven
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
Ze hebben toch al 10 maanden rust de bedoeling is dat er een loopsheid tussen zit. Dit is gewoon veel te veel gedoe met de maanden. als je twijfelt of je aan de 24 maanden regel zult voldoen voor je dekt maar gewoon de Rvb bellen rekenen die het wel voor je uit.
Op elke wandeling is
-
Angelique.
AL 10 maanden ? 
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Die regel is ingesteld omdat erbij sommige rassen teven zijn die maar eens per jaar ongeveer loops zijn. Dat lijkt misschien zat maar als je dan een jaar wacht en bijna twee jaar verder bent en de teef blijft ook nog leeg, gaat het wel hard.Angelique. schreef:AL 10 maanden ?
En daarom is de regel ingesteld dat er twee nesten per 24 maanden mogen, maar dat de teef na het tweede nest wel een jaar rust dient te hebben. Bij de rassen waar dit van toepassing is kom je in de praktijk dan al snel uit op 2 jaar.
- lunayvita
- Actief
- Mijn ras(sen): Havanezer
- Contacteer:
- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
De formulering was:
Artikel VIII.2
1. Een teef mag slechts twee nesten in de periode van 24 maanden voortbrengen, met dien verstande dat de periode tussen de dekking voor het eerste nest en
de dekking voor het daarop volgende tweede nest tenminste 10 maanden moet bedragen.
De periode van 24 maanden start op de datum waarop de dekking voor het eerste van de twee binnen deze periode geboren nesten heeft plaatsgevonden.
Wordt:(= duidelijker)
. Een teef mag niet worden gedekt binnen 10 maanden na de dag van een dekking voor een vorig nest van die teef.
6. Een teef mag niet worden gedekt binnen 24 maanden na de dag van de dekking voor een voor vorig nest van die teef.
Tot nu toe werd toegepast door de Raad van Beheer ”De pups moeten geboren worden na de dek datum van een voor vorig nest, nu mag er pas gedekt worden 24 maanden na de dekking van een voor vorig nest!
We hebben het als rv diverse malen gezien dat het zo ging.
Laat ook maar, voor mijn honden die rond de 7,8, 9 maanden loops zijn geen probleem. het is alleen zo een gedoe en het veranderd niks aan aantal nesten.
Het zou ook in VFR geregeld kunnen zijn voor bep. rassen dat er meer tijd tussen zit?
Binnen het VFR zul je als rasver. er iets mee moeten als iemand het (al dan niet expres) het verkeerd doet.
Om nou dit (24 mndn regel) zo expliciet in BRS te zetten terwijl er veel andere veel dringendere zaken zijn zoals inteelt beperking of fokken met zieke dieren (hoe zit dat nou met dat 'verbod') niet geregeld zijn....(VFR is er ook nog niet)...
http://www.raadvanbeheer.nl/meta-menu/n ... fd7aff54c/
Artikel VIII.2
1. Een teef mag slechts twee nesten in de periode van 24 maanden voortbrengen, met dien verstande dat de periode tussen de dekking voor het eerste nest en
de dekking voor het daarop volgende tweede nest tenminste 10 maanden moet bedragen.
De periode van 24 maanden start op de datum waarop de dekking voor het eerste van de twee binnen deze periode geboren nesten heeft plaatsgevonden.
Wordt:(= duidelijker)
. Een teef mag niet worden gedekt binnen 10 maanden na de dag van een dekking voor een vorig nest van die teef.
6. Een teef mag niet worden gedekt binnen 24 maanden na de dag van de dekking voor een voor vorig nest van die teef.
Tot nu toe werd toegepast door de Raad van Beheer ”De pups moeten geboren worden na de dek datum van een voor vorig nest, nu mag er pas gedekt worden 24 maanden na de dekking van een voor vorig nest!
We hebben het als rv diverse malen gezien dat het zo ging.
Laat ook maar, voor mijn honden die rond de 7,8, 9 maanden loops zijn geen probleem. het is alleen zo een gedoe en het veranderd niks aan aantal nesten.
Het zou ook in VFR geregeld kunnen zijn voor bep. rassen dat er meer tijd tussen zit?
Binnen het VFR zul je als rasver. er iets mee moeten als iemand het (al dan niet expres) het verkeerd doet.
Om nou dit (24 mndn regel) zo expliciet in BRS te zetten terwijl er veel andere veel dringendere zaken zijn zoals inteelt beperking of fokken met zieke dieren (hoe zit dat nou met dat 'verbod') niet geregeld zijn....(VFR is er ook nog niet)...
http://www.raadvanbeheer.nl/meta-menu/n ... fd7aff54c/
Op elke wandeling is
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik vind de eerste formulering duidelijker eigenlijk.
Maar goed.
Maar goed.
- MirandaH
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Cairns!!!
- Contacteer:
Even hoor, ik ben het een beetje kwijt. Ik mag 5 nesten met een teef fokken. Ik mag een teef laten dekken vanaf dat zij 16 maanden is. Dat doe ik. (nest 1) Dan 24 maanden, teef is dan 40 maanden (3 jaar en 3 mnd) weer een dekking voor een nest (nummer 2). Weer 24 maanden later nog een keer. Teef is dan 64 maanden. Vijf jaar en 4mnd dus, voor nest nummer 3. Weer 24 maanden later weer een dekking. Teef is dan 88 maanden, voor nest nummer 4. Teef mag niet meer gedekt worden na 96 maanden, dus het is niet meer mogelijk dat je vijf nesten met een teef fokt.Es schreef:Wat maken die 2 maanden nou uit teefjes mogen nog steeds 5 nestjes krijgen en vroeger was het gewoon 1 nest per jaar ging toch ook? Ik vindt het spijkers op laag water zoeken terwijl er zoveel ergers nog wel mag.
En ik vind het ook echt teveel gedoe. Ik heb met Nikki 3 nestjes gefokt. Het eerste nest wordt 9 in februari 2013, het tweede nest wordt 6 in januari en het derde nest wordt 4 in december. Maar voor hetzelfde geldt had ik twee nestjes met een jaar ertussen gefokt en dan is dat ineens heel erg? Ik wil helemaal niet een teef met 16 mnd al dekken, ik wil dat gewoon pas op 2-3 jaar kunnen. En dan ook 3 of misschien wel 4 nestjes kunnen fokken, als dat zo uitkomt. Maar dat kan dus nu niet meer? Of snap ik het niet?

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
-
Caat*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Berger Piekhaar ;)
Het dekken voor een derde nest mag niet meer binnen 24 maanden na de dekking van het eerste nest. Dus er kan nog steeds elk jaar een nest gefokt worden.MirandaH schreef:Even hoor, ik ben het een beetje kwijt. Ik mag 5 nesten met een teef fokken. Ik mag een teef laten dekken vanaf dat zij 16 maanden is. Dat doe ik. (nest 1) Dan 24 maanden, teef is dan 40 maanden (3 jaar en 3 mnd) weer een dekking voor een nest (nummer 2). Weer 24 maanden later nog een keer. Teef is dan 64 maanden. Vijf jaar en 4mnd dus, voor nest nummer 3. Weer 24 maanden later weer een dekking. Teef is dan 88 maanden, voor nest nummer 4. Teef mag niet meer gedekt worden na 96 maanden, dus het is niet meer mogelijk dat je vijf nesten met een teef fokt.Es schreef:Wat maken die 2 maanden nou uit teefjes mogen nog steeds 5 nestjes krijgen en vroeger was het gewoon 1 nest per jaar ging toch ook? Ik vindt het spijkers op laag water zoeken terwijl er zoveel ergers nog wel mag.
En ik vind het ook echt teveel gedoe. Ik heb met Nikki 3 nestjes gefokt. Het eerste nest wordt 9 in februari 2013, het tweede nest wordt 6 in januari en het derde nest wordt 4 in december. Maar voor hetzelfde geldt had ik twee nestjes met een jaar ertussen gefokt en dan is dat ineens heel erg? Ik wil helemaal niet een teef met 16 mnd al dekken, ik wil dat gewoon pas op 2-3 jaar kunnen. En dan ook 3 of misschien wel 4 nestjes kunnen fokken, als dat zo uitkomt. Maar dat kan dus nu niet meer? Of snap ik het niet?

- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
Gewoon de 24 maanden afschaffen en 10 of 11 maanden tussen de dekkingen verplichten klaar. Duidelijk.
Bij sommige rassen kunnen dan mininumum leeftijd, of aantal nesten enz. strenger dan brs.
Dus owee als je nu deze regel overtreedt, maar je mag gerust met zieke hond fokken, bent niet verplicht gezondheidstest te doen en je mag lekker intelen.
Bij sommige rassen kunnen dan mininumum leeftijd, of aantal nesten enz. strenger dan brs.
Dus owee als je nu deze regel overtreedt, maar je mag gerust met zieke hond fokken, bent niet verplicht gezondheidstest te doen en je mag lekker intelen.
Op elke wandeling is
- carine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo of Italiaanse waterhond
- Contacteer:
Es schreef: Gewoon de 24 maanden afschaffen en 10 of 11 maanden tussen de dekkingen verplichten klaar.
los van je andere opmerkingen ivm met inteelt ed want daar heb je gelijk maar 10 maand tussen de dekkingen dan haal je toch zeker 5 nesten?? maar dan vind je dan niet goed? wat is er dan mis met die 24 maand?Es schreef: Wat maken die 2 maanden nou uit teefjes mogen nog steeds 5 nestjes krijgen en vroeger was het gewoon 1 nest per jaar ging toch ook?
carine, giorgio,juno, nigra (+) en de knabbelbeesten

http://www.lagottoromagnolo.be
http://www.bloggen.be/giorgio
http://www.bloggen.be/lagotto

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
24 maanden kun je gewoon behouden hoor.
Ik fok een nest op twee jaar, op drie jaar, op vier jaar, op vijf jaar en op zes jaar.
Vijf nesten en binnen de regels.
Of ik fok binnen 24 maanden twee nesten, dan is teef vier jaar en wacht ik netjes een jaar, dan fok ik er elk jaar een en ben ik er ook.
Ik zie het probleem niet.
@Carine, nee, die tien maanden is alleen als je twee nesten in 24 maanden fokt.
Je kunt er ook gewoon een jaar tussen houden, dan zit je zeker goed.
Nogmaals, die 24-maandenregel is voor rassen die eens per 10 maanden loops zijn. Als je dan een loopsheid moet wachten zit je op 20, en die rassen kunnen dit dus gebruiken als ze net binnen dat jaar vallen met de loopsheid vanwege de lange cyclus.
Ik fok een nest op twee jaar, op drie jaar, op vier jaar, op vijf jaar en op zes jaar.
Vijf nesten en binnen de regels.
Of ik fok binnen 24 maanden twee nesten, dan is teef vier jaar en wacht ik netjes een jaar, dan fok ik er elk jaar een en ben ik er ook.
Ik zie het probleem niet.
@Carine, nee, die tien maanden is alleen als je twee nesten in 24 maanden fokt.
Je kunt er ook gewoon een jaar tussen houden, dan zit je zeker goed.
Nogmaals, die 24-maandenregel is voor rassen die eens per 10 maanden loops zijn. Als je dan een loopsheid moet wachten zit je op 20, en die rassen kunnen dit dus gebruiken als ze net binnen dat jaar vallen met de loopsheid vanwege de lange cyclus.
- carine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo of Italiaanse waterhond
- Contacteer:
ik heb zo'n teef
Juno wordt op de 10 à 11 maand loops...maar we laten er een loopsheid tussen...
nu val ik in principe onder Sint Hubertus mààr ik ben wel aangesloten bij de RV in nederland, hoe zit het dan?
Juno wordt op de 10 à 11 maand loops...maar we laten er een loopsheid tussen...
nu val ik in principe onder Sint Hubertus mààr ik ben wel aangesloten bij de RV in nederland, hoe zit het dan?
carine, giorgio,juno, nigra (+) en de knabbelbeesten

- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
Volgens mij val je onder land waar je woont. Daar krijg je ook stambomen tenslotte van.
Op elke wandeling is
- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja laten we het maar behouden en nu ook de rest eens regelen (DNA, Database, "verbod fokken zieke honden" vermelden op stamboom dat ouders voldoen, (is voor gestemd tenslotte) rassen aan de Breeding Rules onderwerpen die het ook echt nodig hebben...Dus niet vrijvblijvend..
Komt er dan ook nog een voorstel inteeltbeperkingen....?
Komt er dan ook nog een voorstel inteeltbeperkingen....?
Op elke wandeling is