Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Oorproblemen.

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Oorproblemen.

Ongelezen bericht door samantha! »

DJ heeft van pup af aan al regelmatig oorontstekingen.
Er is ooit een kweek genomen maar daar kwam niets bijzonders uit en de oorontstekingen gingen ook altijd snel weer weg na het behandelen.
Nu kreeg hij een maand geleden ineens een beetje een rode oorschelp.
Gelijk diezelfde dag met ben ik nog met hem naar de DA gegaan en ja hoor, weer oorontsteking en er leek een "scheurtje" in het trommelvlies te zitten.
Maar zijn andere oor (die niet rood was) was ook ontstoken en daar zat zoveel pus in dat het trommelvlies niet gezien kon worden.
Hij gaf (zoals altijd) helemaal niets aan, hij schud niet met zijn kop, krabt niet aan zijn oren, helemaal niets.
Omdat we dus niet zeker wisten of de trommelvliezen wel intact waren heeft hij 10 dagen cefaral gekregen en ben ik zijn oren dagelijks gaan spoelen.
Na 10 dagen geen enkele verandering dus de kuur nog 10 dagen verlengd.
Nu was zijn redelijke oor zo goed als schoon (alleen twijfel over het trommelvlies), maar het oor met veel pus was weer onveranderd.
We kregen zijn oor dus gewoon niet schoongespoeld en met de AB werd het niet minder.
Vorige week maandag is hij onder narcose geweest en heeft hij een otoscopisch onderzoek gehad waarbij ze met een camera gingen kijken.
Zijn oor dat er nu met de gewone otoscoop goed uitzag was inderdaad schoon en het trommelvlies was helemaal intact gelukkig.
Dan het vieze oor waar we met de otoscoop niet goed in konden kijken.
Dat was een en al gestold bloed en pus/witte aanslag (de dierenarts wist het ook niet zo goed).
Voorzichtig de boel wat eruit geschept en gelijk gespoeld en daar kwamen we dan eindelijk bij het trommelvlies.
Of nouja.. er was geen trommelvlies meer! er zaten nog wat randjes van wat een trommelvlies zou moeten zijn aan de rand maar verder niks.
En het middenoor zag er nog vreselijker uit, een en al witte troep en bloedstolsels etc.
Het is zoveel mogelijk schoongespoeld maar helemaal schoon werd het niet.
Uiteraard is er weer een kweek genomen en nu blijkt dus weer: geen pathogene bacterien, schimmels gisten of wat dan ook.
We wachten nog een paar dagen extra af omdat het soms wat langer kan duren voor er iets groeit.
Sinds vorige week maandag zijn we dus ook maar weer aan het spoelen maar zalven kan dus weer niet.
Ook krijgt hij sinds vorige week maandag een elaminatiedieet.
Hij geeft trouwens nog steeds geen pijn aan, krabt niet aan zijn oor, schud niet, koppie staat niet scheef niks.
Gaf hij maar wat aan want dan was het ook eerder ontdekt, nu merkten we het pas op toen de buitenkant van zijn oor er wat geirriteerd uit begon te zien maar toen was het van binnen dus al een chaos :ugh:

Iemand hier ervaring mee? tips of wat dan ook?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Re: Oorproblemen.

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik heb geen ervaring met zoiets, en ook geen tips, maar wil je wel heel veel sterkte wensen. Hopelijk kan de dierenarts toch vinden wat het nou precies is.
Kan een trommelvlies weer teruggroeien of is hij dat nu voor altijd kwijt bij zijn ene oor? Is zijn gehoor aan die kant dan ook weg?
Safari

Ongelezen bericht door Safari »

Ik ben zeker geen expert maar bij Bommel lijken zijn oorproblemen verband te houden met eten,
Ben er dus afgelopen weekend achter gekomen als hij kip eet dat zijn oren weer binnen twee dagen prutten.
samantha!
Zeer actief

Dank jullie wel voor de reacties!

Een trommelvlies kan gelukkig wel weer helen met een week of 4, maar die troep in het middenoor zou ook weg moeten.
En antibiotica slaat niet aan en uit de kweek kwam tot nu toe niets dus we weten niet zo goed hoe we dat weg moeten krijgen.
Ik spoel zijn oor nu dagelijks maar er komt ook echt (behalve het water wat erin gaat) niks uit, terwijl er dus wel heel veel troep inzit.
Hopelijk lost het toch een beetje op door het spoelen.
Af en toe heb ik wel het idee dat zijn gehoor wel minder is aan die kant, maar ik weet eigenlijk niet of dat door het trommelvlies komt of door alle troep die alles gewoon blokkeert.
De DA gaat nu ook overleggen met wat collega's dus hopelijk komen die nog met andere opties.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
samantha!
Zeer actief

Safari schreef:Ik ben zeker geen expert maar bij Bommel lijken zijn oorproblemen verband te houden met eten,
Ben er dus afgelopen weekend achter gekomen als hij kip eet dat zijn oren weer binnen twee dagen prutten.
Ja daarom ben ik voor de zekerheid ook maar begonnen met een elaminatiedieet.
DJ krijgt nu alleen nog maar eend kvv en als snack gedroogde eendenspiervlees.
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Luca heeft het ook, van de week maar weer een kuurtje halen en er weer naar laten kijken. Vind de DA weer niks dan ga ik ook een elaminatiedieet beginnen. Ik spoel zijn oren al elke week en dan gaat het een dag of 5 goed en ze worden weer rood... Ook veel oorsmeer. Luca heeft er niet veel last van maar toch...

Ik las vandaag trouwens dat labradors er om bekend staan: http://www.kvgd-eersel.com/oorproblemen ... ur-81.html
Sanne&Bo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mocht 13 jaar het baasje zijn van Bo en Boets ♥️
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Sanne&Bo »

Hier ook oorproblemen door voer. Door onze dierenarts aangezien voor steeds terugkerende oorontstekingen (roodheid, prut, pijn). Na bezoek aan een andere da bleek het een allergie te zijn.
Rund is de boosdoener, kwam ik met puur geluk op uit.
Bo en Boets, we denken nog elke dag aan jullie <3
samantha!
Zeer actief

Inge O schreef:tsss, wat raar probleem zeg :19: .

ik heb geen idee verder wat er qua onderzoek nog zou kunnen gebeuren, het lijkt er toch wel sterk op dat zijn weerstand even een steekje laat vallen :( .
Ja, dat denk ik ook.
Vanaf dat hij pup was heb ik altijd al het idee gehad dat hij wat "zwakker" was.
Het is ook altijd een mini geweest en nu is hij dat nog, een lab reu van 14 maanden en hij tikt net de 23kg aan.
Ook is hij vaak verkouden, diarree en dan de oren natuurlijk nog.
Het is gewoon geen gezonde jonge hond.
Hij heeft wel energie voor 30 en is razendsnel en enorm atletisch maar toch klopt er iets niet helemaal.
Afbeelding
samantha!
Zeer actief

Machie schreef:Luca heeft het ook, van de week maar weer een kuurtje halen en er weer naar laten kijken. Vind de DA weer niks dan ga ik ook een elaminatiedieet beginnen. Ik spoel zijn oren al elke week en dan gaat het een dag of 5 goed en ze worden weer rood... Ook veel oorsmeer. Luca heeft er niet veel last van maar toch...

Ik las vandaag trouwens dat labradors er om bekend staan: http://www.kvgd-eersel.com/oorproblemen ... ur-81.html
Ja, ze staan er inderdaad bekend om :(
Gelukkig hebben Macho en Jack nooit last van hun oren, zijn ook nooit vies ofzo.
Is bij Luca ook het trommelvlies eens kapot geweest? en zoja heelde dat weer goed?
DJ lijkt er dus ook geen last van te hebben, zo raar :U:
Het zag er zo vreselijk pijnlijk uit allemaal van binnen.
Ik geef hem dus toch maar wat metacam want volgens mij is hij gewoon heel hard voor zichzelf.
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

samantha! schreef:
Machie schreef:Luca heeft het ook, van de week maar weer een kuurtje halen en er weer naar laten kijken. Vind de DA weer niks dan ga ik ook een elaminatiedieet beginnen. Ik spoel zijn oren al elke week en dan gaat het een dag of 5 goed en ze worden weer rood... Ook veel oorsmeer. Luca heeft er niet veel last van maar toch...

Gelukkig hebben Macho en Jack nooit last van hun oren, zijn ook nooit vies ofzo.
Is bij Luca ook het trommelvlies eens kapot geweest? en zoja heelde dat weer goed?
Ik geef hem dus toch maar wat metacam want volgens mij is hij gewoon heel hard voor zichzelf.
Nee, nog niet gehoord dat zijn trommelvlies stuk is.
Luca heeft er nu wel last van, omdat ik zijn oren weer gespoeld heb, dan schuld hij wat met zijn hoofd, maar verder ook eigenlijk geen last...
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

bah sam, niet leuk dit
ik hoop dat er gauw iets gevonden wordt waarop hij wel reageert :ok:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
samantha!
Zeer actief

Machie schreef:
samantha! schreef:

Nee, nog niet gehoord dat zijn trommelvlies stuk is.
Luca heeft er nu wel last van, omdat ik zijn oren weer gespoeld heb, dan schuld hij wat met zijn hoofd, maar verder ook eigenlijk geen last...
Zelfs na het spoelen heeft DJ geen last :U:
Hij schud 1 keer zodat het water eruit is en dat was het.
Ik blijf het raar vinden dat het hem verder niets lijkt te doen.
Ook beterschap voor Luca :ok:
Afbeelding
samantha!
Zeer actief

renee-uk schreef:bah sam, niet leuk dit
ik hoop dat er gauw iets gevonden wordt waarop hij wel reageert :ok:
Dankje Renee!
Ik hoop het ook, hij is nog zo jong en ik zou gewoon ook niet weten wat de volgende stap gaat zijn als dit niet snel verbeterd :(
Afbeelding
Jessica3787
Zeer actief
Mijn ras(sen): Terriermixje

Ongelezen bericht door Jessica3787 »

Bij Kisses was het eerste symptoom van haar voedselallergie een vreselijke oorontsteking, misschien dat het bij hem ook getriggerd wordt door een allergie? Ik zou hem op een eliminatiedieet zetten om te kijken of dat iets uitmaakt...

Sterkte ermee!
suzan25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shetland Sheepdog

Ongelezen bericht door suzan25 »

Misschien zeg ik iets raars maar kan het misschien cholesteatoom zijn. Ik heb dat zelf ook in één van mijn oren en die kan ook vreselijk vol met pus en rotzooi zitten zonder dat ik er echt pijn aan heb. Omdat bij dj zijn middenoor er raar uitzag in combinatie met geen pijn aangeven was dit mijn eerste gedachte, maar heb geen idee of het ook bij honden voorkomt. Succes met zoeken naar een oplossing!
Nel
Zeer actief
Mijn ras(sen): klein bruin bastaardje

Ongelezen bericht door Nel »

Voelt je hond anders wel pijn? Of kàn hij soms geen pijn voelen?
Bij mensen komt dat soms voor, ik weet niet of dat bij honden ook kan?
Heel veel sterkte ermee hoor, want het is maar een nare aandoening in zijn oren... :ugh:
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Hier alleen ervaring met steeds terugkerende oorontstekingen door voedselallergie+atopie, maar Cyntha geeft dat wel duidelijk aan door schudden, krabben en koppie scheef. Haar oren stinken dan ook ontzettend en er zit veel rotzooi zowel oppervlakkig als dieper in het oor. Beschadiging aan het trommelvlies heeft ze er tot nu toe niet aan overgehouden. Dat lijkt me behoorlijk heftig zoals jij het bij DJ omschrijft, ondanks dat hij er zelf dan geen hinder van lijkt te hebben. Na overschakelen op andere voeding is het bij Cyntha stukken beter geworden maar doordat ze ook nog atopisch is zal het altijd wel een kwetsbaar punt blijven. Het lijkt me moeilijk om bij DJ de oorzaak te achterhalen als er uit de kweekjes niets is gekomen. Bij Cyntha bleek uit de kweek dat er duidelijk sprake was van een overvloed aan bacterieen (die na de zoveelste kuur met AB-zalf inmiddels voor de meeste soorten AB resistent zijn geworden :ugh:) en overmatige malasseziagist. Ik pas tegenwoordig voor Cyntha een andere manier toe om het enigszins onder controle te houden, maar dat zal bij DJ waarschijnlijk niet helpen en lijkt me ook niet aan te bevelen bij een zwaar beschadigd/grotendeels verdwenen trommelvlies.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
baasje van nesco
Actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door baasje van nesco »

ja Nesco heeft zo 3 keer per jaar oorontstekking
franse bulldogen staan bekent met het huidallergie
En daar komt ook zijn oorprobleem vandaan.
door kvv te geven kan ik de rest goed rustig houden.
en heeft hij nog geen andere huidproblemen
samantha!
Zeer actief

suzan25 schreef:Misschien zeg ik iets raars maar kan het misschien cholesteatoom zijn. Ik heb dat zelf ook in één van mijn oren en die kan ook vreselijk vol met pus en rotzooi zitten zonder dat ik er echt pijn aan heb. Omdat bij dj zijn middenoor er raar uitzag in combinatie met geen pijn aangeven was dit mijn eerste gedachte, maar heb geen idee of het ook bij honden voorkomt. Succes met zoeken naar een oplossing!
Dat komt zeker ook wel bij honden voor.
Dank voor het meedenken, ik ga het eens bespreken met de DA!
Afbeelding
samantha!
Zeer actief

Nel schreef:Voelt je hond anders wel pijn? Of kàn hij soms geen pijn voelen?
Bij mensen komt dat soms voor, ik weet niet of dat bij honden ook kan?
Heel veel sterkte ermee hoor, want het is maar een nare aandoening in zijn oren... :ugh:
Hij kan wel gewoon pijn voelen.
Alleen is hij gewoon vreselijk hard voor zichzelf en ik denk dat hij hiermee ook gewoon probeert een bikkel te zijn maar hij er wel iets van moet voelen.
Afbeelding
samantha!
Zeer actief

Iedereen bedankt voor de reacties!
De voeding heb ik nu sinds een week veranderd, eens zien of dat helpt.
En verder wachten we even af wat het overleg met andere DA's gaat opleveren.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”