Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
teletac
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): x HH
- Aantal honden: 9
Re: teletac
Ehhh, als ik tt correctie geef wil ik juist dat hij weet dat het van mij afkomt. Niet luisteren naar gekend commando is correctie van vrouwtje.
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!
http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
- smoekie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): JH
- Aantal honden: 2
malinois schreef:Dat heb ik gezegd idd. bij mijn vorige hond... niet bij deze... want juist deze moet wel weten dat de correcties van mij af komen. Deze moet ik dus ook veel meer fysiek corrigeren dan via TT. Maar ik zie toch niet wat hij doet achter me en naast me? Dus ja als er daar wat gebeurd wordt hij eventueel gecorrigeerd met de TT want daar zie ik het simpelweg niet. Niet alle honden zijn hetzelfde he... Deze 2 vader en zoon zijn 2 totaal verschillende honden wat dat betreft. Xena heeft bijv. nog nooit met een TT getraind. Bij haar was het weer niet nodig.smoekie schreef:Nee Mal, nu niet liegenJIj hebt eerder (en dat moet ik dan opzoeken) zelf óók gezegd dat jijzelf niet "gelinkt" wilde worden aan die correctie. En toen heb ik hetzelfde gezegd als wat ik nú zeg, en dat is dat jullie zelf niet die "band" willen vernaggelen en of juistt willen behouden.
Mal, dat gééft ook niet. Althans, dat is mijn mening

Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Een stroomstoot dus standje 127 jazeker... maar een tikje op 20 nee, dan zou ik liegen dus dat doe ik niet... dat valt reuze mee ook voor de hond. Iig voor de mijnen.smoekie schreef:malinois schreef:Dat heb ik gezegd idd. bij mijn vorige hond... niet bij deze... want juist deze moet wel weten dat de correcties van mij af komen. Deze moet ik dus ook veel meer fysiek corrigeren dan via TT. Maar ik zie toch niet wat hij doet achter me en naast me? Dus ja als er daar wat gebeurd wordt hij eventueel gecorrigeerd met de TT want daar zie ik het simpelweg niet. Niet alle honden zijn hetzelfde he... Deze 2 vader en zoon zijn 2 totaal verschillende honden wat dat betreft. Xena heeft bijv. nog nooit met een TT getraind. Bij haar was het weer niet nodig.smoekie schreef:Nee Mal, nu niet liegenJIj hebt eerder (en dat moet ik dan opzoeken) zelf óók gezegd dat jijzelf niet "gelinkt" wilde worden aan die correctie. En toen heb ik hetzelfde gezegd als wat ik nú zeg, en dat is dat jullie zelf niet die "band" willen vernaggelen en of juistt willen behouden.
Mal, dat gééft ook niet. Althans, dat is mijn meningWaar ik me wél aan stoor is dat men doet alsof een stoomstoot "niks" is. Dat is het namelijk wél. En dat weet jij (en met jou vele anderen) zélf dondersgoed

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Belle
- Zeer actief
Dit wel wetenschappelijk genoeg? http://82.221.28.69/media/ljosmyndir/dy ... collar.pdfBiet schreef: Goed, wat is er dan mis met het onderzoek dat in het artikel wordt aangehaald.
D'r wordt een groep laboratoriumbeagles in 3 groepen gesplitst, jachtdrift wordt aangewakkerd en op 3 verschillende manieren wordt getest hoe de honden reageren op een tt op volle stand. Om iets te kunnen meten wordt het cortisolniveau bepaald van de honden.
Om te kunnen vergelijken, worden het cortisolniveau nog eens bepaald, in dezelfde omstandigheden, maar nu zonder tt.
Nu hang jij je hele betoog op aan dit onderzoek, terwijl iedereen die een beetje verstand heeft van onderzoeken alleen al uit deze omschrijving de argumenten kan halen waarom dit geen geldig wetenschappelijk onderzoek is.
Waarom je dus geen conclusies kan trekken uit dit onderzoek, alleen wat observaties.
Er zijn namelijk nogal wat factoren die het cortisolniveau kunnen beïnvloeden, niet genoemd, cq. uitgesloten.
Jouw uitspraak dat de tt per definitie angst en lijn oplevert, kun je niet hard maken op basis van dit onderzoek.
Is in ieder geval niet wetenschappelijk.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
ja op je oogleden... dan gaan ze zulke leuke bewegingen van makenJion schreef:Als ik het me goed herinner was wat ik hierboven schreef een reactie op dat jij schreef dat je elke keer als je de TT op jezelf probeerde schrok van de stroomstoot toch?malinois schreef:En dat is altijd zwaar? Mijn TT heeft standjes en boven de 30 heb ik nog niet gebruikt bij mijn hondJion schreef:
Dat zegt dan toch wel iets over de zwaarte van de correctie, als je weet dat voor de hond het schrikeffect nog vele malen groter is.
Dan schrikt mijn hond dagelijks van me, ik corrigeer nl. zo goed als dagelijks wel een keer met mn stem, en dat weet ie ook niet vooraf. Ook niet meer doen dan?![]()
Schrik jij dan ook elke keer als iemand 'foei' tegen je zegt?![]()
Op je oogleden????ik weet op die manier uitstekend wat mijn hond krijgt, en ik heb hem op mijn oogleden getest destijds bij BB... en nu? En ja hij drukte, niet ik.Doe me nou eens een lol en test hem eens zoals ik het hierboven beschreef.
Op je arm testen als je weet dat de schok er zo aan komt is een wassen neus en sust alleen je eigen geweten. Het zegt niets over hoe je hond het zal ervaren.![]()
Okee, dan heb je hem voldoende op jezelf getest.

Maar ik hou het gewoon bij binnenkant elleboog en pols als BB er niet bij is hoor.
Niet dat het nu pijn deed, maar een hele rare gewaarwording

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Biet
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder
- Aantal honden: 1
Wat je over het algemeen van mij leest is gevoel/instinct/mening.smoekie schreef:Biet schreef:Goed, wat is er dan mis met het onderzoek dat in het artikel wordt aangehaald.
D'r wordt een groep laboratoriumbeagles in 3 groepen gesplitst, jachtdrift wordt aangewakkerd en op 3 verschillende manieren wordt getest hoe de honden reageren op een tt op volle stand. Om iets te kunnen meten wordt het cortisolniveau bepaald van de honden.
Om te kunnen vergelijken, worden het cortisolniveau nog eens bepaald, in dezelfde omstandigheden, maar nu zonder tt.
Nu hang jij je hele betoog op aan dit onderzoek, terwijl iedereen die een beetje verstand heeft van onderzoeken alleen al uit deze omschrijving de argumenten kan halen waarom dit geen geldig wetenschappelijk onderzoek is.
Waarom je dus geen conclusies kan trekken uit dit onderzoek, alleen wat observaties.
Er zijn namelijk nogal wat factoren die het cortisolniveau kunnen beïnvloeden, niet genoemd, cq. uitgesloten.
Jouw uitspraak dat de tt per definitie angst en lijn oplevert, kun je niet hard maken op basis van dit onderzoek.
Kun jij óók eens reageren vanuit jouw eigen gevoel/instinct/mening?
Waarom reageer jij alleen maar als je dergelijke dingen hebt "gegoogled"![]()
Feit is simpelweg dat honden e.e.a. wordt aangeleerd door de "gevolgen" (pijn, stroom, stress, geschreeuw)
Echter, vind het het ook wel goed als die dingen op echte feiten zijn gebaseerd, zeker als het ergens over gaat, zoals in dit topic het verbod op de tt, zoals in dat besluit staat. Gaat dus echt ergens over en heeft consequenties.
Snap dat dat lastig is als je gewend bent zomaar wat te kunnen roepen en dan tegengas krijgt van iemand die dan ook nog kan laten zien dat dat wat je beweert simpelweg niet klopt, maar wen d'r maar aan.
En dat honden (en mensen) dingen wordt aangeleerd dmv 'gevolgen' is zo, dat heet leren.
Heb dan liever over wat dan wanneer en hoe voor wie, dan simpele zwart/wit discussies.
Zoals ik het zie is het de kunst te zien welke hond wat wanneer nodig heeft om te doen wat ie zou moeten doen, ipv een of andere methode aan te hangen (of af te kraken).
Wiel
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
De mijne zijn ook allemaal al wel een keer tegen stroomdraad aangelopen (er staan hier om de zoveel weken schapen midden in de hondenuitlaatplaats bij mijn huis met mooi stroomnet er omheen) maar de volgende dag was er niet meer te merken dan dat ze netjes van het net van de schaapjes wegbleven maar geen stress, angst of wat dan ook. Dat is nu het verschil in honden wat zo belangrijk is en wat je ook moet (h)erkennen. Een vriendinnetje van Xavi heeft weken daar niet meer durven lopen (Staff kruising). Ze liepen samen het net in.Jion schreef:Ik noem het liever gevoelig.maart schreef:Dan is hij (of zij, sorry, ken je honden niet) misschien gewoon kleinzerigJion schreef:
Jazeker en dat was zeker geen prettig gevoel en niet voor herhaling vatbaar. Duende is er ook een keer ingerend. Hij heeft toen een paar uur lopen rillen, is dagen van slag geweest en mijdt tot op de dag van vandaag alle hoefdieren, alle hekjes, en het stukje grasland waar het is gebeurd. Goden zij dank dat ik niet naast hem stond toen het gebeurde, en hij mij er niet mee geassocieerd heeft.![]()
![]()
Ik hou van gevoelig.

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
ow nee hoor, mijn hond is wat dat betreft een dikke vette egoïst.smoekie schreef:maart schreef:Die "ela" heeft ook enkel maar effect omdat hij geleerd heeft dat na die "ela" erger volgt![]()
Hij luistert er ook maar naar uit respect hoor, niet omdat hij mij wil plezieren. Hij doet alles alleen maar omdat er gevolg aan verbonden zijn.
perfect naast mij lopen doet hij ook alleen maar omdat dat de wijze is waarop hij zijn balletje krijgt. Niet voor mijn schone frisse okselholtes
Dan ben jij nu 1 van de 1e die dat ook daadwerkelijk toegeeft
![]()
Bij de rest lees ik namelijk dat de hond dat doet om de "eigenaar" te plezieren en dáar ben ik het dus o.a. niet mee eens
hij bijt omdat hij wil bijten, niet omdat ik dat wil. Hij lost omdat hij moet lossen.
Laat me dat duidelijk zijn.
Maar al wat hij doet, is omdat hij er voordeel uit haalt (zijn balletje). Tcoh voor 95% procent. 5 procent haalt hij er nadeel uit (hij doet iets omdat er anders correctie volgt)
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
ok, gevoelig wil ik het ook wel noemen, dat klinkt ook mooier inderdaadJion schreef:Ik noem het liever gevoelig.maart schreef:Dan is hij (of zij, sorry, ken je honden niet) misschien gewoon kleinzerigJion schreef:
Jazeker en dat was zeker geen prettig gevoel en niet voor herhaling vatbaar. Duende is er ook een keer ingerend. Hij heeft toen een paar uur lopen rillen, is dagen van slag geweest en mijdt tot op de dag van vandaag alle hoefdieren, alle hekjes, en het stukje grasland waar het is gebeurd. Goden zij dank dat ik niet naast hem stond toen het gebeurde, en hij mij er niet mee geassocieerd heeft.![]()
![]()
Ik hou van gevoelig.

- Biet
- Zeer actief
Je link opent niet en sluit m'n browser af.Belle schreef:Dit wel wetenschappelijk genoeg? http://82.221.28.69/media/ljosmyndir/dy ... collar.pdfBiet schreef: Goed, wat is er dan mis met het onderzoek dat in het artikel wordt aangehaald.
Kan je de naam van site geven, zoek ik het artikel zelf wel op.
Wiel
- smoekie
- Zeer actief
Biet schreef:Wat je over het algemeen van mij leest is gevoel/instinct/mening.smoekie schreef:Kun jij óók eens reageren vanuit jouw eigen gevoel/instinct/mening?
Feit is simpelweg dat honden e.e.a. wordt aangeleerd door de "gevolgen" (pijn, stroom, stress, geschreeuw)
Echter, vind het het ook wel goed als die dingen op echte feiten zijn gebaseerd, zeker als het ergens over gaat, zoals in dit topic het verbod op de tt, zoals in dat besluit staat. Gaat dus echt ergens over en heeft consequenties.
Snap dat dat lastig is als je gewend bent zomaar wat te kunnen roepen en dan tegengas krijgt van iemand die dan ook nog kan laten zien dat dat wat je beweert simpelweg niet klopt, maar wen d'r maar aan.
En dat honden (en mensen) dingen wordt aangeleerd dmv 'gevolgen' is zo, dat heet leren.
Heb dan liever over wat dan wanneer en hoe voor wie, dan simpele zwart/wit discussies.
Zoals ik het zie is het de kunst te zien welke hond wat wanneer nodig heeft om te doen wat ie zou moeten doen, ipv een of andere methode aan te hangen (of af te kraken).
Dan heb ik daar een heel andere kijk op dan jij moet ik bekennen

Bij zo ongeveer 3/4 van wat jij hier op het forum plaatst heb ik het idee dat het geknipt/geplakt is en/of een beetje in "eigen" bewoordingen "vertaald" is

"Onze" honden (lees de honden bij mij thuis vroeger) stonden dusdanig onder appel (toetsenbord doet t niet meer goed) dat zij wel dégelijk wisten wat wél en wat niet te kunnen hoor

En nee dat is echt niet zo gekomen dmv een "koekje" hoor

Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
- Anne&Taar
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes
Leuk artikel, Jion, wel jammer van de spelfouten.
http://www.go4dogs.be/2011/08/stroomban ... ngsmiddel/
ik ben niet principieel tegen gebruik van een TT, maar wel als het ultieme doel is het behalen van een certificaat. Voor het afleren van ongewenst gevaarlijk gedrag kan ik me best inleven in iemand die wel gebruik wil maken van stroombanden. En deze toepassing komt niet in de artikelen terug.
Ik ben het ook eens met de schrijver dat, eenmaal de smaak van snel succes mbv stroombanden geproefd, een mens in zijn algemeenheid minder geneigd is naar andere oplossingen te zoeken. En dat 'cultuurgeboden' gebruik, tsja, dat is natuurlijk voor de volle 100% waar.

http://www.go4dogs.be/2011/08/stroomban ... ngsmiddel/
ik ben niet principieel tegen gebruik van een TT, maar wel als het ultieme doel is het behalen van een certificaat. Voor het afleren van ongewenst gevaarlijk gedrag kan ik me best inleven in iemand die wel gebruik wil maken van stroombanden. En deze toepassing komt niet in de artikelen terug.
Ik ben het ook eens met de schrijver dat, eenmaal de smaak van snel succes mbv stroombanden geproefd, een mens in zijn algemeenheid minder geneigd is naar andere oplossingen te zoeken. En dat 'cultuurgeboden' gebruik, tsja, dat is natuurlijk voor de volle 100% waar.
Laatst gewijzigd door Anne&Taar op 12 dec 2012 21:18, 1 keer totaal gewijzigd.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Dan hebben ze het hier slecht... eten is jippieeee hebbuh hebbuh ikke ikke, uitlaten nog wat meer vooral de weg er naar toe want ze weteb wat er komt... dan rust... slaapjes doen... ik kom thuis jaaaaaajipppiee ikke ikke ikke... weer uit. Weer eten , nog een keer uit en het laatste rondje. En dan heb ik t trainen nog niet meegerekend!!Jion schreef:Bij stress als gevolg van pijn/angst maakt het lichaam stresshormoon aan (cortisol) dat langdurig in het lichaam blijft en allerlei negatieve effecten heeft op lichaam en psyche. Bij chronische stress kunnen er o.a organen worden aangetast. Dus ja, stress is niet bepaald wenselijk.malinois schreef:en stress is negatief?Jion schreef:Dat beweer ik echt niet uit het niets hoor, dat staat gewoon in dat artikel. Het effect van de stroomband op het cortisol niveau is onderzocht. Dan kun je wel gaan beweren dat een stroomband geen stress veroorzaakt, maar dat is gewoon aangetoond van wel.maart schreef: ze zijn niet tegenovergesteld. ja, als je ze uit de context haalt en zo neerpent, dan inderdaad. Maar zo staat het er niet.
Er staat een tekst, geen zin![]()
Verder schrijf jij wel dat een TT angst, stress en pijn veroorzaakt.

- Belle
- Zeer actief
Ik heb alleen deze link. Het artikel is te vinden op sciencedirect.com. Als je het zo ook niet kunt vinden, kan ik het je wel mailen als je wil.Biet schreef:Je link opent niet en sluit m'n browser af.Belle schreef:Dit wel wetenschappelijk genoeg? http://82.221.28.69/media/ljosmyndir/dy ... collar.pdfBiet schreef: Goed, wat is er dan mis met het onderzoek dat in het artikel wordt aangehaald.
- smoekie
- Zeer actief
En dat wat bij jou zo is,is doorgaans ook bij de meeste zomaart schreef:ow nee hoor, mijn hond is wat dat betreft een dikke vette egoïst.smoekie schreef:maart schreef:Die "ela" heeft ook enkel maar effect omdat hij geleerd heeft dat na die "ela" erger volgt![]()
Hij luistert er ook maar naar uit respect hoor, niet omdat hij mij wil plezieren. Hij doet alles alleen maar omdat er gevolg aan verbonden zijn.
perfect naast mij lopen doet hij ook alleen maar omdat dat de wijze is waarop hij zijn balletje krijgt. Niet voor mijn schone frisse okselholtes
Dan ben jij nu 1 van de 1e die dat ook daadwerkelijk toegeeft
![]()
Bij de rest lees ik namelijk dat de hond dat doet om de "eigenaar" te plezieren en dáar ben ik het dus o.a. niet mee eens
hij bijt omdat hij wil bijten, niet omdat ik dat wil. Hij lost omdat hij moet lossen.
Laat me dat duidelijk zijn.
Maar al wat hij doet, is omdat hij er voordeel uit haalt (zijn balletje). Tcoh voor 95% procent. 5 procent haalt hij er nadeel uit (hij doet iets omdat er anders correctie volgt)

Tis leuk om te zeggen, het staat leuk om te zeggen, maar tis zeker niet zo dat de honden hét doen om "jouw" te plezieren

Ze doen het niet om "jou" te plezieren. Ze doen het om de straf te "voorkomen? en/of de beloning te behalen.
- Biet
- Zeer actief
Voor de duidelijk, heb nooit een tt gebruikt of hoeven te gebruiken.smoekie schreef:Biet schreef:Wat je over het algemeen van mij leest is gevoel/instinct/mening.smoekie schreef:Kun jij óók eens reageren vanuit jouw eigen gevoel/instinct/mening?
Dan heb ik daar een heel andere kijk op dan jij moet ik bekennen![]()
Bij zo ongeveer 3/4 van wat jij hier op het forum plaatst heb ik het idee dat het geknipt/geplakt is en/of een beetje in "eigen" bewoordingen "vertaald" isdat is dus ook zo ongeveer 3/4 van wat jij hier zegt....tis vaak genoeg verre van jouw eigen gevoel/instinct/mening.(is mijn indruk he)/
"Onze" honden (lees de honden bij mij thuis vroeger) stonden dusdanig onder appel (toetsenbord doet t niet meer goed) dat zij wel dégelijk wisten wat wél en wat niet te kunnen hoorDie ouwe hoefde maar met zijn hoofd te knikken/ schudden, met zijn vingers te knippen/wijzen en het werd gedaan : ok:
En nee dat is echt niet zo gekomen dmv een "koekje" hoor
Heb echter ook nooit een hond opgeleidt voor echt (professioneel) pakwerk (en dat is wat ik in dit topic in m'n achterhoofd heb).
En je moet d'r maar van uit gaan dat het meeste wat ik hier typ, eigenlijk pas bedacht wordt op het moment dat ik het typ.
Tja, en soms meen ik dingen te moeten aantonen door te verwijzen naar dingen die ik weet dat anderen al eens uitgezocht hebben.
Dat heb ik dan vrij snel weer gevonden.
Wiel
- smoekie
- Zeer actief
Kan best hoor, maar ik blijf bij jou het idee houden dat het gros van hetgeen jij naar dees of gene antwoord bijna genipt/geplakt isBiet schreef:Voor de duidelijk, heb nooit een tt gebruikt of hoeven te gebruiken.
Heb echter ook nooit een hond opgeleidt voor echt (professioneel) pakwerk (en dat is wat ik in dit topic in m'n achterhoofd heb).
En je moet d'r maar van uit gaan dat het meeste wat ik hier typ, eigenlijk pas bedacht wordt op het moment dat ik het typ.
Tja, en soms meen ik dingen te moeten aantonen door te verwijzen naar dingen die ik weet dat anderen al eens uitgezocht hebben.

- Biet
- Zeer actief
Heb al wat gevonden, d'r stond een naam toen ik ljosmyndir intikte.Belle schreef:Ik heb alleen deze link. Het artikel is te vinden op sciencedirect.com. Als je het zo ook niet kunt vinden, kan ik het je wel mailen als je wil.Biet schreef:Je link opent niet en sluit m'n browser af.Belle schreef:Dit wel wetenschappelijk genoeg? http://82.221.28.69/media/ljosmyndir/dy ... collar.pdfBiet schreef: Goed, wat is er dan mis met het onderzoek dat in het artikel wordt aangehaald.
Volgens mij verwijst deze website ernaar:link ?
Begrijp me goed, ik ben voor professionalisering bij de inzet van deze middelen; lees het ook hier op het forum van mensen juist uit deze groep als mensen het gebruik van een tt overwegen: zoek iemand op die echt weet hoe je het gebruikt.
Vind alleen deze hard/zacht-discussie niet goed, alsof het of-of is, is in mijn ogen niet zo.
Ik weet dat dat koekje een uitstekend middel is om een hond iets aan te leren, weet ook dat je af en toe echt stevig duidelijk moet maken wat gewenst cq ongewenst is en denk eigenlijk dat de mix af hoort te hangen van de hond in kwestie.
Ken de drift van aanvallende KNVP-honden en snap de wenselijkheid om die te kunnen controleren.
Goed gebruik van de tt is in mijn ogen een zeer goed middel.
De tt als de methode om honden iets aan te leren is flauwekul en simpelweg dierenmishandeling.
Wiel
- Biet
- Zeer actief
Brede algemene ontwikkeling hé.smoekie schreef:Kan best hoor, maar ik blijf bij jou het idee houden dat het gros van hetgeen jij naar dees of gene antwoord bijna genipt/geplakt isBiet schreef:Voor de duidelijk, heb nooit een tt gebruikt of hoeven te gebruiken.
Wiel
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee hoor... stress hoort bij het leven en hoeft niet altijd negatief te zijn. Dat wil ik zeggen.Jion schreef:Joh neem het nou niet zo persoonlijk op, ik betrek het toch nergens op jouw honden? Je vroeg me of stress negatief is en ik geef daar antwoord op. Wat wil je dan horen? Dat je van stress gelukkig wordt?malinois schreef:Dan hebben ze het hier slecht... eten is jippieeee hebbuh hebbuh ikke ikke, uitlaten nog wat meer vooral de weg er naar toe want ze weteb wat er komt... dan rust... slaapjes doen... ik kom thuis jaaaaaajipppiee ikke ikke ikke... weer uit. Weer eten , nog een keer uit en het laatste rondje. En dan heb ik t trainen nog niet meegerekend!!Jion schreef:Bij stress als gevolg van pijn/angst maakt het lichaam stresshormoon aan (cortisol) dat langdurig in het lichaam blijft en allerlei negatieve effecten heeft op lichaam en psyche. Bij chronische stress kunnen er o.a organen worden aangetast. Dus ja, stress is niet bepaald wenselijk.malinois schreef: en stress is negatief?ach en xena is toch al 11 en nog kerngezobd dys het zal wel meevaalen

- Belle
- Zeer actief
Hier wordt er inderdaad naar verwezen, het gaat om het artikel van Schilder en van der Borg. Het is echter niet het artikel zelf en ik denk dat je wetenschappelijk onderzoek alleen kunt beoordelen door het artikel zelf te lezen, niet door te lezen wat een ander eruit haalt.Biet schreef:
Heb al wat gevonden, d'r stond een naam toen ik ljosmyndir intikte.
- Biet
- Zeer actief
Klopt, was dan ook nieuwsgierig naar een rechtstreekse publicatie.Belle schreef:Hier wordt er inderdaad naar verwezen, het gaat om het artikel van Schilder en van der Borg. Het is echter niet het artikel zelf en ik denk dat je wetenschappelijk onderzoek alleen kunt beoordelen door het artikel zelf te lezen, niet door te lezen wat een ander eruit haalt.Biet schreef:
Heb al wat gevonden, d'r stond een naam toen ik ljosmyndir intikte.
En wat mij betreft, laat maar komen de kritische geluiden bij het gebruik van de tt.
Maakt alleen maar duidelijk wat het middel nou echt kan en wat je er dus mee kan bereiken.
Om een vergelijking te maken; ben wel tevreden met het schrikdraad die de stieren van mijn buurman op hun weiland houdt. Lopen ze naar mijn weten nooit tegenaan, heb dat althans nooit gezien. Zal echter ongetwijfeld een keer gebeurd zijn.
Denk dat het gebruik van de tt ook genuanceerd mag worden; het is geen heilmiddel, maar het is ook niet per definitie dierenmishandeling.
Het gaat er dus om wanneer het middel acceptabel is, wat het dan doet, om het het meest effectief in te kunnen zetten.
Een simpel verbod werkt niet, omdat het ook de energie waar je mee te maken hebt alleen maar ontkent.
En eigenlijk vind ik dat een ontkenning van het fenomeen hond; niet alle honden, maar een deel van de beestjes heeft dit energieniveau.
Laatst gewijzigd door Biet op 12 dec 2012 22:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Wiel
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Contacteer:
Nou, ik voel me iig niet aangesprokensmoekie schreef:Inge schreef:Beetje flauw Smoekie. In alle discussies over de TT wordt benadrukt dat je een TT moet gebruiken onder deskundige leiding. Dat een TT geen afstandsbediening is voor je hond waarbij je te pas en onpas op een knopje drukt. Dus tuurlijk is het "niet niks". Het is echter ook niet het martelwerktuig dat sommigen denken dat het is.smoekie schreef:Nou, hehe, dan zijn we er tochblondie schreef:Het is ook niet niets.![]()
Ik ben echt niet tégen hoor. Maar waar ik wél tegen ben is dat "genuanceerde" gedoe alsof het allemaal maar niks is en niks voorsteltAls dat daadwerkelijk zo was, zou een koekje volstaan namelijk
![]()
Nee dat is niet flauw Inge. Dat is namelijk hoe er hier wél over het gebruik van gereageerd wordt. En nogmaals ik ben echt niet tégen hoor. Echt niet. Maar men moet niet doen alsof het "niks" is en dat is wel hoe het op mij overkomt iig.

Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
- Inge
- Zeer actief
- Contacteer:
Oh, is dat dat artikel (was te lui om te lezenBiet schreef:Goed, wat is er dan mis met het onderzoek dat in het artikel wordt aangehaald.Jion schreef:Dat beweer ik echt niet uit het niets hoor, dat staat gewoon in dat artikel. Het effect van de stroomband op het cortisol niveau is onderzocht. Dan kun je wel gaan beweren dat een stroomband geen stress veroorzaakt, maar dat is gewoon aangetoond van wel.maart schreef:ze zijn niet tegenovergesteld. ja, als je ze uit de context haalt en zo neerpent, dan inderdaad. Maar zo staat het er niet.Jion schreef:
En ik doelde op het feit dat je in twee opeenvolgende berichten twee tegenovergestelde dingen schreef. Dat discussieert wat moeilijk.
Er staat een tekst, geen zin![]()
Verder schrijf jij wel dat een TT angst, stress en pijn veroorzaakt.

Daar heb ik al eerder eens op gereageerd naar Jion toe
http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... d#p5804469
Groetjes Inge

- Anne&Taar
- Zeer actief
Ik snap ook niet zo goed dat mensen een dergelijk verbod to onbegrijpelijk vinden. Je hoeft maar zeer, zeer beperkt hier op het forum te lezen; en je ziet bij de meest grote onbenul het woord TT voorbijkomen. ik ben nogmaals niet tegen gebruik van een dergelijk product, maar als ik soms wat vragen over gedrag hier voorbij zie komen en dan bedenk dat deze mensen zonder ook maar een enkel probleem, en zonder ook maar een hondenschool of wat dan ook van binnen te hebben gezien, zo'n product aan kunnen schaffen, is dat ook best schokkerend. En tuurlijk kan je overal aan komen als je wilt, maar ik snap wel dat de overheid in iedergeval een stelling hierin neemt.
-
- Zeer actief
Ik had net een reactie zitten tikken met wat opmerking betreffende het onderzoek waar hierboven naar gelinkt werd, is de batterij ineens leeg... Doe het morgen wel over, ga nu m'n nest in.
- Biet
- Zeer actief
Omdat een verbod een middel is dat z'n doel voorbij schiet (zoals wel meer verboden).Anne&Taar schreef:Ik snap ook niet zo goed dat mensen een dergelijk verbod to onbegrijpelijk vinden. Je hoeft maar zeer, zeer beperkt hier op het forum te lezen; en je ziet bij de meest grote onbenul het woord TT voorbijkomen. ik ben nogmaals niet tegen gebruik van een dergelijk product, maar als ik soms wat vragen over gedrag hier voorbij zie komen en dan bedenk dat deze mensen zonder ook maar een enkel probleem, en zonder ook maar een hondenschool of wat dan ook van binnen te hebben gezien, zo'n product aan kunnen schaffen, is dat ook best schokkerend. En tuurlijk kan je overal aan komen als je wilt, maar ik snap wel dat de overheid in iedergeval een stelling hierin neemt.
Regulering van de handel, van het gebruik, geen probleem, maar een algeheel verbod gaat niet het doel opleveren waar het voor bedacht is. Gaat het tegenover gestelde opleveren.
Ik snap wel waar het vandaan komt, maar vind de manier waarop de overheid reageert dom.
Wiel
- Anne&Taar
- Zeer actief
Ik denk dat het gereguleerd afgeven van een dergelijk product niet te controleren valt. En niet te controleren valt niet te verbieden. Dus ze trekken gewoon een streep.Biet schreef:Omdat een verbod een middel is dat z'n doel voorbij schiet (zoals wel meer verboden).Anne&Taar schreef:Ik snap ook niet zo goed dat mensen een dergelijk verbod to onbegrijpelijk vinden. Je hoeft maar zeer, zeer beperkt hier op het forum te lezen; en je ziet bij de meest grote onbenul het woord TT voorbijkomen. ik ben nogmaals niet tegen gebruik van een dergelijk product, maar als ik soms wat vragen over gedrag hier voorbij zie komen en dan bedenk dat deze mensen zonder ook maar een enkel probleem, en zonder ook maar een hondenschool of wat dan ook van binnen te hebben gezien, zo'n product aan kunnen schaffen, is dat ook best schokkerend. En tuurlijk kan je overal aan komen als je wilt, maar ik snap wel dat de overheid in iedergeval een stelling hierin neemt.
Regulering van de handel, van het gebruik, geen probleem, maar een algeheel verbod gaat niet het doel opleveren waar het voor bedacht is. Gaat het tegenover gestelde opleveren.
Ik snap wel waar het vandaan komt, maar vind de manier waarop de overheid reageert dom.
- Inge
- Zeer actief
- Contacteer:
Het gaat om een algeheel verbod, er is geen enkele nuance aangebracht.Anne&Taar schreef:Ik snap ook niet zo goed dat mensen een dergelijk verbod to onbegrijpelijk vinden. Je hoeft maar zeer, zeer beperkt hier op het forum te lezen; en je ziet bij de meest grote onbenul het woord TT voorbijkomen. ik ben nogmaals niet tegen gebruik van een dergelijk product, maar als ik soms wat vragen over gedrag hier voorbij zie komen en dan bedenk dat deze mensen zonder ook maar een enkel probleem, en zonder ook maar een hondenschool of wat dan ook van binnen te hebben gezien, zo'n product aan kunnen schaffen, is dat ook best schokkerend. En tuurlijk kan je overal aan komen als je wilt, maar ik snap wel dat de overheid in iedergeval een stelling hierin neemt.
Dat betekent dus ook dat bij honden die worden opgeleid om later eventueel bij de politie of in de bewaking te gaan werken (ik spreek dus met name over de KNPV voor alle duidelijkheid) geen TT gebruikt mag worden volgens deze wet.
En dat vind ik een kwalijke zaak, want dat betekent nogal wat.
Want er zijn situaties waar een TT nodig is om bepaald gedrag te corrigeren, simpelweg omdat het wél een gevaar gaat opleveren.
Een hond die getraind wordt om te bijten zal ten alle tijden ook moeten lossen. Bijten gaat bij iedere geschikte hond voor koekjes, balletjes, stemcorrecties. Bijten levert hem namelijk meer op.
Mag je dan niet meer corrigeren met bv. een TT (of een tik, want dat mag ook niet), dan kun je dus veel van deze honden niet meer africhten, zeker de echte praktijkhonden niet meer. En je weet niet altijd vantevoren of je een zacht sporthondje hebt of een harde praktijkhond, dat merk je pas als bepaalde driften aangewakkerd worden. Half afgerichte honden (wel leren bijten maar niet kunnen doordringen om ze te laten lossen omdat de baas dat zo graag wil zonder correcties) kunnen gevaarlijke situaties opleveren.

En dan? Moet de politie dan geen honden meer gebruiken maar gewoon maar het pistool trekken bij situaties waar een hond voorheen werd ingezet?
De KNPV staat wereldwijd bekend als het programma wat de beste honden levert voor de dienst. Veel honden gaan dus ook de praktijk in na hun opleiding, zowel in Nederland als wereldwijd.
Enige nuance in deze wet is dus nog niet zo'n raar idee lijkt me.
Dat je de verkoop aan leken aan banden legt, allá.
Vooral de verkoop van die hele goedkope banden die iedereen kan betalen en dus zo de drempel enorm verlaagt, verbied dat maar.
Een goede TT kost echter honderden euro's, dat is doorgaans niet iets wat zomaar aangeschaft wordt in een impuls, tenminste, dat lijkt me toch een aardige drempel opwerpen.
Dat het gebruik beperkt wordt door alleen mensen toestemming tot gebruik te geven na een aantoonbaar aantal jaren ervaring (vergunning?), of na het volgen van een opleiding, prima!
Maar breng nuance aan.

Groetjes Inge

- Biet
- Zeer actief
Hé?Anne&Taar schreef:Ik denk dat het gereguleerd afgeven van een dergelijk product niet te controleren valt. En niet te controleren valt niet te verbieden. Dus ze trekken gewoon een streep.Biet schreef:Omdat een verbod een middel is dat z'n doel voorbij schiet (zoals wel meer verboden).Anne&Taar schreef:Ik snap ook niet zo goed dat mensen een dergelijk verbod to onbegrijpelijk vinden. Je hoeft maar zeer, zeer beperkt hier op het forum te lezen; en je ziet bij de meest grote onbenul het woord TT voorbijkomen. ik ben nogmaals niet tegen gebruik van een dergelijk product, maar als ik soms wat vragen over gedrag hier voorbij zie komen en dan bedenk dat deze mensen zonder ook maar een enkel probleem, en zonder ook maar een hondenschool of wat dan ook van binnen te hebben gezien, zo'n product aan kunnen schaffen, is dat ook best schokkerend. En tuurlijk kan je overal aan komen als je wilt, maar ik snap wel dat de overheid in iedergeval een stelling hierin neemt.
Waarom zou dat niet te reguleren zijn?
Zo groot is die markt ook weer niet.
Verbod voor gewone dierenspeciaalzaken en internetshops (lastig verkrijgbaar) en een regeling voor trainers die ze wel mogen gebruiken. Simpelweg uit de particuliere markt halen.
Ter vergelijking: ik kan een handboog aanschaffen, maar justitie heeft mogelijkheden genoeg om mij aan te pakken als ik daar, opgespannen, met een pijl op de pees, mee over straat loop.
Helemaal waterdicht is uiteraard nooit iets te krijgen, zijn mensen te creatief voor.
Wiel