Daisy@ schreef:Ik mis ook wel eens wat met lezen. Dus ja, dan trek jij wel strak één lijn, en dat mag.massam schreef:ik dacht dat ik vrij duidelijk was in mijn uitleg.
inderdaad ALLE hulpmiddelen die negatief inwerken op de hond zou je niet moeten hoeven gebruiken. dus ook geen ruk aan de riem. de riem moet er alleen zijn om te zorgen dat de hond niet weg kan lopen.
en ja dat gaat in alle hondenactiviteiten mis waar de ambities hoger liggen dan lekker bezig zijn met je hond. het is zéker geen werkhondending alleen.
Ben alleen een andere mening toe gedaan. Namelijk dat een hond ook wel eens anders mag weten dat hij fout zit. Als hij natuurlijk wel eerst geleerd wordt wat hij moet doen.
En dat vind ik niet alleen voor de africhting. Dat geld voor mij ook voor een huishond die 'over de streep' gaat. Heeft er hier ook wel eens een hollewip ofzo gehad als ze vervelend waren.
oh ik doe ook niet alles met roze snoepjes hoor... ik verhef mijn stem weleens, duw ze vriendelijk doch dringend de goede kant op en gebruik mijn lichaam (groot maken, dichtbij komen) om mijzelf kracht bij te zetten.
en dat alles vind ik ook geen probleem. we hoeven niet roomser dan de paus te zijn.
eigenlijk legt anne-taar mijn mening goed uit:
en "deze sport" wijzig ik graag in "in de omgang met hun hond"Als mensen in deze sport werkelijk van mening zijn dat er op geen enkele andere manier met die dieren om kan worden gegaan sta ik echt met open mond. Absurd, een hond aanschaffen waarvan je weet dat dit noodzakelijk is, en dat alles voor een spelletje...
en ik ga daar verder in dat als de hond echt goed getraind is en dan nog zulke zaken nodig heeft het een fok fout is.
ik heb het dus niet over een hond die debiel wordt van een incapabele geleider