Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Welk groot ras?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Re: Welk groot ras?

Ongelezen bericht door Belle »

Muk schreef:Een Newfoundlander past wel bij jouw beschrijving wat je zoekt.
Ik vind een Newfoundlander wel erg leuk, ook het karakter spreekt me wel aan van de honden die ik tegen ben gekomen. Qua uiterlijk vind ik vooral de bruine erg mooi. Alleen de vacht lijkt me best erg bewerkelijk.
Waarin verschillen Newfoundlanders en Landseers vooral in karakter?
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Marja
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marja »

Belle schreef:
Ik vind een Newfoundlander wel erg leuk, ook het karakter spreekt me wel aan van de honden die ik tegen ben gekomen. Qua uiterlijk vind ik vooral de bruine erg mooi. Alleen de vacht lijkt me best erg bewerkelijk.
De Landseer is wat "luchtiger" minder massief en lomp en beweegt veel soepeler. Ik blijf de Landseer een wereld hond vinden en zou er zo weer eentje nemen.
Helaas worden ze qua karakter steeds moeiijker tov andere honden, zowel de reu als de teef. Mijn landeers kon eigenlijk zelden loslopen.
Op het landseer forum lees ik zelden nog dat er een landseer is die prima met andere honden gaat.....
Voor de mens zijn ze echt helemaal top, bijna eng hoe ze je kunnen lezen :mrgreen:
groetjes Marja Zara en Stapper
Afbeelding
Marja
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marja »

Belle schreef:
aragoleon schreef:
Belle schreef:
Marja schreef:ff meelezen hier.
Schrik me wel een hoedje over de gezondheid van de Leonberger, had ik graag willen nemen na Zaar :(
Toevallig moest ik ook nog aan jou denken bij het openen van dit topic. Zara is toch een Mastin de los Pirineos? Vind ik ook een geweldige hond om te zien. Het karakter en de gezondheid weet ik dan weer weinig van, misschien kun jij er wat meer over vertellen.
Onze honden, waarvan onze oudste degene is die in zijn puberdagen mij wel eens door Hatertse Vennen trok, zijn zachtaardig, knuffelig voor bekenden en mensen die geen kwade gedachten hebben, doch extra alert tov personen met slechte bedoelingen. Het zijn de zachte reuzen onder de kuddebewakers, maar bij onraad staan ze hun mannetje/vrouwtje. absoluut betrouwbaar, stabiel, speels en ook nog eens niet veeleisend. Gezondheid: de ouwe baas is 9, zijn vader werd 10 en de moeder op één maand na 12. In het algemeen minder last van maagtorsies, HD wordt door serieuze mensen als aandachtspunt genomen even als ED. Mogelijk problemen met vacht (ruien, moeilijk droog te krijgen) Hartklachten komen weinig voor. Wel verdienen zij ruimte om te kunnen leven: een groot stuk grond waar zij mogen waken.
Volgens mij ben ik je dan weleens tegengekomen in de Hatertse vennen :)
Een groot terrein heb ik niet, dus dat gaat het niet worden dan.
Ik heb een heel kleine tuin hoor, echt geen probleem. Ik loop wel twee keer per dag een uur tot anderhalf uur, is genoeg.
groetjes Marja Zara en Stapper
Afbeelding
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Belle schreef:
Landseers zijn iets pittiger dan Newfoundlanders.

Er zit veel verschil in de vachten van Newfoundlanders, bepaalde lijnen wil je wat dat betreft liever niet. De vacht van onze huidige Newfoundlander is heel makkelijk, ik kan die om de week in 1 uur kammen. Bruine Newfoundlanders hebben lastigere vachten dan zwarte of zwart/witte Newfoundlanders. Een Landseer heeft nog een makkelijkere (lees minder onderwol) vacht, al zou ik ivm de kleine populatie en genenpoel (veeeeeeel hd!) daarniet zo snel aan willen beginnen.

Overigens past een Mastiff ook heel goed in je wensenlijst.
Astrid en Indra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Pyreneese Berghond
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Astrid en Indra »

aragoleon schreef:
Ellen Bas en pien schreef:Ik kwam laatst een Estrella tegen ,dacht dat het een leonberger was. ..Foutje.
Schijnbaar komen ze niet veel voor in Holland.
Een mooie rustige hond.
toch is het bij de clubleden van de Estrela (geen sterretje!) nog maar de vraag of deze hond wel in een land als Nederland thuis hoort! Veel incidenten en moeilijk controleerbare honden, in een aantal gevallen ook nog eens dragers van een hartaandoening.
Onze eerste hond was een Cao da Serra da Estrela reu en daarna hebben we een teefje gehad, zij was een herplaatser. Estrela's zijn kuddebewakers en dat doen ze dus ook. Ze vinden dat niet alleen jouw huis en tuin van hun zijn, maar ook de rest van de straat en met een beetje pech het hele dorp. Ze zijn van oorsprong gewend om zelfstandig hun werk te doen en dat zie je terug in hun karakter. Je moet er bij een Estrela vanuit gaan dat ze niet goed los kunnen lopen omdat ze hun eigen route bepalen (als ze iets interessants zien dan gaan ze polshoogte nemen) en dat met name de reuen niet met andere reuen overweg kunnen. Als je dat kunt accepteren van je hond, heb je er een gouden metgezel aan. Het gaat fout op het moment dat je onrealistische gehoorzaamheid van ze verwacht. Het is mooi meegenomen als ze goed luisteren en er zijn er ook zeker bij die dit doen, maar dat is absoluut niet de standaard. Voor de baas, die met dit karakter om kan gaan, zijn het meer dan geweldige honden, maar dit type moet je dus wel liggen.

Wat op dit moment een groot probleem is bij de Estrela is DCM, een erfelijke hartafwijking die niet te genezen is. Ons herplaats teefje Arantxa is hier op 6-jarige leeftijd aan overleden. En een paar weken geleden zijn er in Nederland nog 2 reuen van 2.1/2 jaar oud aan overleden. In Nederland wordt nauwelijks nog gefokt met Estrela's, als je een Estrela wil kom je eigenlijk automatisch in Portugal uit. Probleem hierbij is dat, even generaliserend gesproken, Portugese fokkers om het hardst roepen dat zij geen DCM in de lijnen hebben en het probleem dus niet serieus lijken te nemen. Ook is er (nog) geen test om het gen dat DCM veroorzaakt op te zoeken. Je kan nu een hartecho laten maken, maar ook al is de uitslag nu goed, dat betekent niet dat die hond geen DCM kan krijgen. De 2 reuen die op 2.1/2 jarige leeftijd overleden zijn aan DCM zijn in Nederland gefokt. Beide ouders hebben voor de dekking een hartecho gehad en zijn vrij bevonden, maar van de 4 geboren pups zijn er dus al 2 dood en een derde heeft ook de diagnose DCM gehad. Gezondheidstechnisch is dus mijn advies, begin er niet aan zolang er geen gen test is.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”