Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Genetica vraagje, drager/lijder

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)
Aantal honden: 1

Re: Genetica vraagje, drager/lijder

Ongelezen bericht door Habibi »

crutz schreef:
Dus drager x vrij zou dan ook lijders kunnen geven? Als t zo zou vererven zou de drager dan ook niet direct lijder zijn?
Bij standaard recessief-dominante vererving niet. drager x vrij geeft in dat geval 50% drager en 50% vrij, 0% lijder. Maar dat is alleen bij de volledige standaard vererving (Meest eenvoudige wetten van mendel)
Maar er zijn eel veel ingewikkeldere vormen mogelijk, en ik begrijp dat dat bij deze afwijking -helaas- nog niet bekend is.

In het standaard geval: Lijder is dubbel drager. drager is enkel drager, vrij heeft geen afwijkende allelen.
Afbeelding
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Habibi »

Maeve schreef: Als het op meerdere genen ligt kun je niet zo makkelijk spreken van lijders en dragers :wink: Denk dat het verstandigst is om gewoon geen conclusies te trekken zolang je niet weet hoe de vererving is.
En hier ben ik het dan weer volledig mee eens :)
Afbeelding
Selena
Zeer actief
Mijn ras(sen): x HH
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door Selena »

Maeve schreef:
crutz schreef:
Inge O schreef:
Habibi schreef:Kort: als het om een afwijking gaat die recessief is (Dus niet dominant) dan MOETEN beide ouders het gen dragen als er pups lijder zijn.
er 'moet' wat dat betreft helemaal niks zolang niet bekend is hoe het vererft :wink: .
Dus drager x vrij zou dan ook lijders kunnen geven? Als t zo zou vererven zou de drager dan ook niet direct lijder zijn?
Als het op meerdere genen ligt kun je niet zo makkelijk spreken van lijders en dragers :wink: Denk dat het verstandigst is om gewoon geen conclusies te trekken zolang je niet weet hoe de vererving is. Bij een recessieve eigenschap is het vrij simpel maar er zijn zoveel verschillende mogelijkheden. Voor de Toller hebben we een nieuwe DNA test door JADD en daarvoor geldt zelfs dat lijders (probably affected) in 25% van de gevallen niet eens symptomen hebben. Dus die zouden voor die test er was gezien worden als dragers omdat ze het vererven of zelfs vrij maar zijn genetisch gezien lijder en zo is de vererving ook.

Ik zou de lijnen waar dit defect uit is gekomen niet meer met elkaar combineren maar vind het wat overdreven om ouderdieren en zelfs nakomelingen maar gelijk uit te sluiten. Zelfs al zouden ze drager zijn..als je maar genoeg test is er geen hond meer over die overal vrij voor word verklaard. Dragers uitsluiten leidt alleen maar tot een verkleinde genenpool en daar krijg je dan ook weer problemen mee.
Juist omdat je niet weet, moet je uitsluiten van de fok. We hebben het niet over een zeldzaam ras, maar een met grote genenpoel. Als je wel weet hoe de vererving in elkaar zit, zou je er "omheen" kunnen fokken. Zolangje het niet weet...uitsluiten die hap, voordat je grotere problemen creeert in de genenpoel. Willens en wetens met erfelijke problemen fokken, kanik etisch niet verantwoorden voor mezelf.
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!

http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Maeve schreef: Ik zou de lijnen waar dit defect uit is gekomen niet meer met elkaar combineren maar vind het wat overdreven om ouderdieren en zelfs nakomelingen maar gelijk uit te sluiten. Zelfs al zouden ze drager zijn..als je maar genoeg test is er geen hond meer over die overal vrij voor word verklaard. Dragers uitsluiten leidt alleen maar tot een verkleinde genenpool en daar krijg je dan ook weer problemen mee.
De genenpoel bij de Mechelse Herder is heel ruim, dus ik zou een hond die iig broers/zussen heeft met deze afwijking wel degelijk uitsluiten voor de fok.
Als na röntgenen blijkt dat er geen extra wervel is is zo'n hond natuurlijk prima om mee te sporten, maar fokken zou ik niet doen
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Vd pups vanM zijn er 4 vd 6 van t eerste nest geröntgend & 1 vt 2de nest (nog geen jaar) & allen vrij.

De reu is in België officieel HD & ED geröntgend door een eerdere eigenaar als nu & na verkoop niet meer officieel geröntgend.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Inge schreef:
Maeve schreef: Ik zou de lijnen waar dit defect uit is gekomen niet meer met elkaar combineren maar vind het wat overdreven om ouderdieren en zelfs nakomelingen maar gelijk uit te sluiten. Zelfs al zouden ze drager zijn..als je maar genoeg test is er geen hond meer over die overal vrij voor word verklaard. Dragers uitsluiten leidt alleen maar tot een verkleinde genenpool en daar krijg je dan ook weer problemen mee.
De genenpoel bij de Mechelse Herder is heel ruim, dus ik zou een hond die iig broers/zussen heeft met deze afwijking wel degelijk uitsluiten voor de fok.
Als na röntgenen blijkt dat er geen extra wervel is is zo'n hond natuurlijk prima om mee te sporten, maar fokken zou ik niet doen
Ik was inderdaad wel ff vergeten dat jullie ook inkruisen, dat maakt het inderdaad al makkelijker om uit te sluiten :wink: Maar toch, juist als het probleem niet vaak voorkomt en een bepaalde hond uit die lijnen toch veel kwaliteiten heeft zou ik wel aandurven die voor de fok te gebruiken in combinatie met een hond uit totaal andere lijnen waarbij dit soort problemen niet zijn voorgekomen. Maar goed, dat is een persoonlijke keuze.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Weet inmiddels (M) ook dat de reu wel bij aankoop op de rug geröntgend is & vrij bevonden, waarom deze foto's dan niet vrijgegeven worden is mij een raadsel, jammer in elk geval.

Nu krijgt de fokker als "klokkenluider" een beetje de zwarte piet toegespeeld, terwijl hij er toch een week of 3 over "beraad" heeft & in die tijd neem ik aan (was er ook niet bij) contact heeft gehad hier over & over hoe aan te pakken met de reu eigenaar.

Weet helaas als geen ander dat t niet gewaardeerd wordt als je negatieve zaken meldt. De (een andere als hier hoor) betreffende reu eigenaar van mijn volledig overleden nest was ook niet blij dat dat op m'n site kwam. Zeker niet denk ik dan achteraf omdat er vd 4 teven die die reu die week gedekt had (populaire reu in België, in NL weinig gebruikt) er in totaal maar 2 levende pups geboren zijn/zijn blijven leven. Deze werden ook pas "openbaar" op 5 weken.....
carine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo of Italiaanse waterhond
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door carine »

dan kan de reu in kwestie toch drager zijn van de aandoening? zijn rug kan dan puntgaaf zijn hij kan het wel doorgeven, idem voor de teef...
bij de Lagotto is er een DNA test voor juveniele epilepsie, voor die test er was keek men naar het al of niet voorkomen van het syndroom bij pups...zo komt het dat Giorgio zijn ouders beiden drager bleken te zijn omdat in zijn nest 3 lijders werden geboren (ouders hadden niets vertoont, zijn eens de test er was getest en beiden drager bevonden, dus die combi mag gewoon niet meer) mààr in een Skandinavisch land werd iets later een accidenteel nest geboren van twee drager met allemaal vrije pups (getest en vrij bevonden)...dus proefondervindelijk vaststellen vind ik toch ook maar ongemakkelijk :oeps: ...
wat je laatste opmerking betreft kan ik enkel maar vaststellen dat dit idd maar al te vaak gebeurd...en dat is meer dan jammer...om goed te fokken moet er openheid en eerlijkheid zijn en die kan al eens zoek zijn :ugh:
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Wat zo jammer is in dit geval, is dat de ernst van deze afwijking niet echt onderkend wordt op deze manier door de dekreu eigenaar. Het is denk ik duidelijk dat de precieze wijze van vererving nog niet bekend is. Maar de enige manier om meer te weten te komen voor de toekomst is open zijn in wat je wel weet en wat je niet weet, zonder iemand te beschuldigen.

Deze afwijkingen kunnen heel nadelig uitpakken voor een hond, zeker met de belasting die ervan verwacht wordt in de africhting. Dus ook al zou je deze ouderdieren misschien niet geheel voor de fok willen uitsluiten, zoals de dekreu eigenaar bijvoorbeeld, dan nog is iedereen gebaat bij openheid. Als je je niet bewust bent van zo'n probleem, check je er misschien niet op. Weet je dat het bestaat, dan kun je proberen mensen te stimuleren ook zeker de rug mee te screenen en de gegevens met anderen te delen. Alleen dan kun je op zoek naar patronen, niet als men alles wegmoffelt.

Dat vind ik überhaupt een gat in het hele officiële testen (had het er onlangs nog over met de DA toen ik voor Faiza's officiële foto's ging): als iemand foto's laat maken en het is duidelijk foute boel, dan kost het de eigenaar een hoop extra geld om dit officieel bevestigd te laten worden. In veel gevallen zal de eigenaar dan niet overgaan tot officiële beoordeling, met als gevolg dat deze gegevens weg zijn.

De rug valt bij ons ras helemaal buiten de officiële testen. Het is dat deze dingen aan het licht komen omdat het tegenwoordig gebruikelijk is ook de rug te checken met sporthonden, maar een register ervoor is er niet. Dit is trouwens eens een voorbeeld dat handel in honden niet alleen nadelen heeft......

Persoonlijk vind ik het erg moedig van de teefeigenaar om het zo open neer te zetten, op de onofficiële registers als bloedlijnen en working-dog. Hij zal vast een hoop shit over zich heen krijgen, maar gelukkig ook een hoop complimenten.
Chris*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herders

Ongelezen bericht door Chris* »

crutz schreef:

Als het een gen betreft die recessief is; vereft het zo:
Lijder x lijder= 100% pups lijders
Drager X lijder = 50% lijders; 50% dragers
Vrij x lijder = 100% dragers
Drager x drager = 25% lijders; 50% dragers; 25% vrij
Vrij x drager = 50% dragers; 50% vrij
vrij x vrij = 100% vrij.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Niet mbt waarom ik dit topic opende, maar wel t zelfde "probleem". Hoorde vandaag van een DH reu (werkhond) die aangekeurd is (Keurklasse 1 voor t leven) met 8 wervels. Want daarvoor hoeven ze niet op de rug geröntgend te zijn & als de wervels symmetrisch zijn maakt t niet uit schijnt Rasenberg te zeggen.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Inmiddels door een discussie op een ander forum mbt testen/foto's etc een lijder van dezelfde reu uit een totaal andere combinatie (nu 5 of 6 jaar oud) naar boven gekomen, toen deze eigenaar (dus niet fokker) de reu eigenaar confronteerde is er ook al niets mee gedaan & was de reactie gelijk aan de reactie nu, dat t niet aan de reu kan liggen...haar vertrouwen in de gezondheid van stamboom honden heeft daar dan ook een deuk mee opgelopen. Logisch.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

crutz schreef:Niet mbt waarom ik dit topic opende, maar wel t zelfde "probleem". Hoorde vandaag van een DH reu (werkhond) die aangekeurd is (Keurklasse 1 voor t leven) met 8 wervels. Want daarvoor hoeven ze niet op de rug geröntgend te zijn & als de wervels symmetrisch zijn maakt t niet uit schijnt Rasenberg te zeggen.

& de betreffende DH reu draait binnenkort zijn afscheidswedstrijd ivm rug/nek problemen, net 7 jaar oud als ik t goed heb. Vindt ik erg jong, relatie met extra wervel???

Weet dat ik met een wat oudere hond sport nu, 7,5 (op oudere leeftijd terug gekocht & wisten toen al dat hij na t certificaat zou blijven ivm zijn leeftijd & omdat ik hem voor de kennel waardevol vindt, maar z'n leeftijd hem totaal niet in t werk;-)
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

crutz schreef:Inmiddels door een discussie op een ander forum mbt testen/foto's etc een lijder van dezelfde reu uit een totaal andere combinatie (nu 5 of 6 jaar oud) naar boven gekomen, toen deze eigenaar (dus niet fokker) de reu eigenaar confronteerde is er ook al niets mee gedaan & was de reactie gelijk aan de reactie nu, dat t niet aan de reu kan liggen...haar vertrouwen in de gezondheid van stamboom honden heeft daar dan ook een deuk mee opgelopen. Logisch.
Dat zag ik ook ja. begrijp overigens ook nooit hoe je als fokker 100% zeker durft te zeggen dat iets niet aan de reu/teef kan liggen tenzij het heel simpel vererft en je keiharde bewijzen hebt. En hierbij heb je noch het een noch het ander....
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”