Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat is rijgedrag precies?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Wat is rijgedrag precies?

Ongelezen bericht door Frenk »

Ik vraag me dat af. Is het spanning afreageren? Is het dominantie? Is het seksuele frustratie? Of hangt dat dan weer van de setting af?
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Re: Wat is rijgedrag precies?

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Frenk schreef:Ik vraag me dat af. Is het spanning afreageren? Is het dominantie? Is het seksuele frustratie? Of hangt dat dan weer van de setting af?

Ja.
Maylala
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kamikaze-terriërs
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Maylala »

Heeft Frenk zich even lekker laten gaan op een nietsvermoedende passant? :mrgreen:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

dagmar88 schreef:
Frenk schreef:Ik vraag me dat af. Is het spanning afreageren? Is het dominantie? Is het seksuele frustratie? Of hangt dat dan weer van de setting af?

Ja.
Oke. Frenk heeft het bij sommige honden. En bij sommigen daar weer van ( :ugh: lekker duidelijk) denk ik: dit is een punt maken. Maar bij anderen lijkt 'ie wel 'bezeten', dan zit 'ie ernaast op de grond halve 'rij-bewegingen' te maken en dan denk ik weer meer aan frustratie. :19:

Of thuis, als hij naast me op de bank ligt, ogenschijnlijk in slaap. En ik verleg mijn benen, dan vliegt 'ie wakker en grijpt een been. Wat is dat nou? Ik denk nu: "nou die droomt vast fijn" :engel:

Laten jullie rijden op andere honden trouwens gaan of grijpen jullie in?
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Maylala schreef:Heeft Frenk zich even lekker laten gaan op een nietsvermoedende passant? :mrgreen:
Hij zou wel willen :engel: Maar hij mag niet van mij :S:
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Frenk schreef: Laten jullie rijden op andere honden trouwens gaan of grijpen jullie in?
:wink: Niet alle honden zijn daar zomaar van gediend, zou het er dus niet op wagen.
Als je kunt herkennen wanneer hij het gaat doen bij voorbaat al waarschuwen/bij je roepen.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Ik laat het nooit gaan :wink: Al die redenen kunnen voorkomen maar in vrijwel alle situaties is afkappen het beste vind ik. Nilo had eerder nogal de neiging om het te doen als hij gespannen was maar dat word uiteindelijk een vervelende vicieuze cirkel. Want de hond waarop hij dat doet raakt geirriteerd en gaat corrigeren wat bij hem de spanning alleen nog maar meer vergroot. Tegenwoordig kan hij beter met die spanning omgaan lijkt het wel en als het even niet gaat lijn ik hem gewoon aan of lopen we weg uit de situatie.
dagmar88
Zeer actief

Puntje maken kap ik trouwens gewoon zo af, bij spanning mag Charlie die verder afreageren op haar flos.
Frenk
Zeer actief

dagmar88 schreef:
Frenk schreef: Laten jullie rijden op andere honden trouwens gaan of grijpen jullie in?
:wink: Niet alle honden zijn daar zomaar van gediend, zou het er dus niet op wagen.
Als je kunt herkennen wanneer hij het gaat doen bij voorbaat al waarschuwen/bij je roepen.
Ik laat het ook niet gaan, als ik het tijdig zie, dan roep ik hem inderdaad bij me.

Maar je zou ook kunnen bepleiten dat het een communicatiesignaal is en dat honden dat onderling maar uit moeten maken? Bij honden waar hij veel mee optrekt (van familieleden en vrienden bijvoorbeeld) twijfel ik of ik het ze samen op moeten laten lossen of niet? Een vriendin van mij heeft twee teefjes en die hossen mekaar door de loopsheid heen, zakmaarzegge. Die laat het dus gaan.
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Wat ik volgens mij bedoel: is het altijd vervelend gedrag of kan het ook prima -in de situatie passend - gedrag zijn dat wij mensen vervelend vinden?
Afbeelding
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

Ongelezen bericht door Hilde »

Beau heeft nog nooit op een andere hond gereden, maar honden wel op hem. Imdat hij zijn punt niet maakt, doe ik het voor hem en pluk ik alle rijdende honden van hem af. Beau rijdt ook niet op ons (in den beginne heeft hij dat wel gedaan), maar ik zou geneigd zijn in alle settingen dat te verbieden..
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Frenk schreef:
dagmar88 schreef:
Ik laat het ook niet gaan, als ik het tijdig zie, dan roep ik hem inderdaad bij me.

Maar je zou ook kunnen bepleiten dat het een communicatiesignaal is en dat honden dat onderling maar uit moeten maken? Bij honden waar hij veel mee optrekt (van familieleden en vrienden bijvoorbeeld) twijfel ik of ik het ze samen op moeten laten lossen of niet? Een vriendin van mij heeft twee teefjes en die hossen mekaar door de loopsheid heen, zakmaarzegge. Die laat het dus gaan.
Ik laat het hier thuis wel gaan omdat Coda enorm giftig word als Nilo dat doet en dan héél duidelijk corrigeert :engel: Daar kan mijn lichaamstaal niet tegenop hoor. Maar verder eigenlijk ook gewoon niet. Er word vaak toch niet doortastend ingegrepen door andere honden en ik wil ook dat de hond weet dat het van mij niet mag. Dus niet "het mag alleen als de hond in kwestie het soort-van-toelaat :mann: " Het mag gewoon niet, punt uit.

Ik denk wel dat het normale hondentaal is maar het word vrijwel altijd als irritant ervaren heb ik het idee. En in het geval van spanning afreageren heeft de hond er zelf ook last van want ze worden er niet echt rustiger van.
Frenk
Zeer actief

Op mensen rijden is bij ons trouwens sowieso niet toegestaan. Ff voor de duidelijkheid ;-)
Afbeelding
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

Ongelezen bericht door Hilde »

Frenk schreef:Wat ik volgens mij bedoel: is het altijd vervelend gedrag of kan het ook prima -in de situatie passend - gedrag zijn dat wij mensen vervelend vinden?
Volgens mij hoeft het tussen honden niet altijd vervelend gedrag te zijn, maar een duidelijk communicatiesignaal. Alleen niet alle honden zijn van dat soort dingen gediend. Ik hou sowieso niet van 'laat de honden het maar uit zoeken', dus ik zou het persoonlijk nooit laten gaan. Maar misschien is dat wel puur omdat ik weet dat Beau het zeer onprettig vindt.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Frenk schreef:Wat ik volgens mij bedoel: is het altijd vervelend gedrag of kan het ook prima -in de situatie passend - gedrag zijn dat wij mensen vervelend vinden?
Heel vaak vindt de bereden hond het (heel) vervelend.
Ik zie genoeg mensen die het allemaal wel lollig vinden, tot de underdog er genoeg van heeft.
Frenk
Zeer actief

dagmar88 schreef:
Ik zie genoeg mensen die het allemaal wel lollig vinden, tot de underdog er genoeg van heeft.
Ik snap dat een 'bereden' hond het vervelend vindt, zou ik ook vinden. Maar die kan dat dan ook aangeven? Of de baas van die hond. Als er een hond op Frenk wil gaan rijden, dan maakt Frenk zeer duidelijk dat dat geen goed idee is. En ik maak ook duidelijk dat wij door gaan lopen en dat er geen ruimte is voor gezeik. :19:

Bij wildvreemde honden laat ik de honden nooit iets onderling uitzoeken. Ik 'regel' het. Dus Frenk moet normaal doen en andere honden moeten ook normaal doen. Punt. Maar bij honden die hij echt veel ziet laat ik ze wel meer samen uitzoeken. Ze moeten toch samen een modus vinden om met elkaar om te gaan. Kijk, als zo'n hond ook helemaal niet voor zichzelf op zou komen, dan zou ik Frenk ook corrigeren. Of ze misschien niet meer samen laten. Maar dat is gelukkig niet het geval.
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Oh.. en als het dus wel uit 'seksuele frustratie' voortkomt en niet uit 'een punt maken', is dat dan minder erg? Of even vervelend en straffen jullie dat evenzeer af?
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Jion schreef:Als Duende dit doet is het meestal bij vreemde honden die hij heel erg leuk vindt, dan is het een uiting van (niet persee seksuele) opwinding en is het onderdeel van spel/kennismaking.
Ik vind het moeilijk te duiden wanneer het wat is :schrik:
Afbeelding
Safari

Ongelezen bericht door Safari »

Rakker is hier na zijn castratie heel vaak slachtoffer van rijgedrag en op de 1 of andere manier kan hij naar de meeste honden toe geen duidelijk punt maken.
Bij een hele enkele reu is hij heel duidelijk in zijn "opzouten" en dat is ook maar 1x nodig dan. Bij de meeste snauwt hij wat en loopt verder met zijn aanbidder achter hem aan, die het vervolgens nog een keer probeert enz enz. Dit kan heel lang doorgaan en vaak kies ik dan voor een andere route.
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Tijdens de loopsheid vinden teven het onderling helemaal geen probleem. Integendeel :F:
Dat laat ik ook mooi gaan. Ze mogen van mij best de geneugten van de damesliefde ondervinden ;)
En bij teven is het ook zo dat als de schijnzwangerschap is afgelopen ze door acuut dalende hormoonspiegels ook bloedjegeil kunnen worden. Skadi heeft dan een paar dagen waarin ze haar kussentje verkracht. Ze doet maar.
Voor de rest wil ik het niet hebben. Op mensen of andere honden niet, maar ook extreem gewip op kussentjes kap ik af. Het kan namelijk ook een gewoonte worden.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Tessa probeert het sinds kort op de 'pup' van mijn schoonouders. Die is nu ruim een half jaar en gaat haar uit dagen. Tessa wordt nu vele malen feller tegen haar en probeert haar regelmatig tegen de grond te drukken en tegen haar aan te rijden. Ik dacht dat ze een punt probeerde te maken, dat zij de baas is? Maar dat weet ik ook niet zeker...
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

ik wil het niet hebben, er wordt niet ge- en ook niet bereden.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Frenk schreef:
dagmar88 schreef:
Ik snap dat een 'bereden' hond het vervelend vindt, zou ik ook vinden. Maar die kan dat dan ook aangeven? Of de baas van die hond. Als er een hond op Frenk wil gaan rijden, dan maakt Frenk zeer duidelijk dat dat geen goed idee is. En ik maak ook duidelijk dat wij door gaan lopen en dat er geen ruimte is voor gezeik. :19:

Bij wildvreemde honden laat ik de honden nooit iets onderling uitzoeken. Ik 'regel' het. Dus Frenk moet normaal doen en andere honden moeten ook normaal doen. Punt. Maar bij honden die hij echt veel ziet laat ik ze wel meer samen uitzoeken. Ze moeten toch samen een modus vinden om met elkaar om te gaan. Kijk, als zo'n hond ook helemaal niet voor zichzelf op zou komen, dan zou ik Frenk ook corrigeren. Of ze misschien niet meer samen laten. Maar dat is gelukkig niet het geval.
Niet elke hond kan het aangeven, mijn Max is super onderdanig, die geeft zich nog over aan een vlieg bij wijze van spreken :mrgreen: die zal dus nooit van zich af snauwen o.i.d. De meeste baasjes hebben toch een houding van " ow dat zoeken ze onderling wel uit" nou bij mijn hond dus mooi niet, als jij hem er niet afhaalt dan doe ik het wel voor je :pffff:

Doran rijd nooit ergens op, die heeft het toen hij 1 was eenmalig op Max geprobeert, toen heb ik hem even heel duidelijk gemaakt dat ik dat niet wilde :mann: daarna heeft hij het nooit meer gedaan, niet op Max en niet op andere honden.

Zinzi deed het als pup op haar knuffel als ze een correctie gekregen had van 1 van de andere honden, even de spanning weg werken dus. Al snel kwam ze erachter dat het best wel lekker was, dus ging ze het vaker doen, vanaf dat moment heb ik het verboden :F:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
nomo
Zeer actief

Ongelezen bericht door nomo »

Als Morris het doet kap ik het af. Hij doet het niet erg veel gelukkig. Voornamelijk bij teefjes die wel erg lekker ruiken of bij sommige gecastreerde reuen, maar ik wil het niet hebben. Klaar. Ik zie wel aan hem dat hij wat wil proberen dus kap hem al af voor hij ermee begint. Nu hij een beetje volwassener wordt gaat het wel beter. Het wordt al minder.
Maar ik kan me niet voorstellen dat de 'bereden' hond het leuk vind (of het moet al een hoogloops teefje zijn ;)) dus daarom kap ik het ook af. Vind het niet nodig dus het mag niet.
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Frenk rijdt toch al vanaf zijn pubertijd? En de castratie heeft hier dus niet voor geholpen?
Ik denk dat het misschien wel afreageren van de spanning is, al hangt het ook van de situatie af.
Frenk
Zeer actief

Muk schreef:Frenk rijdt toch al vanaf zijn pubertijd? En de castratie heeft hier dus niet voor geholpen?
Ik denk dat het misschien wel afreageren van de spanning is, al hangt het ook van de situatie af.
Castratie? Frenk is niet gecastreerd hoor ;-)
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Frenk schreef:
dagmar88 schreef:
Tja, niet iedere hond kan dat en het is ook niet de taak van de andere hond of baas om jouw hond daarin op te voeden.
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Otto doet er niks aan toen destijds zijn Grote Vriend hem bereed tijdens een logeerpartijtje en ook niet als Jet hem af en toe berijdt.
Ik kap het altijd af.
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
Nerazi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Afrikaan & Belg

Ongelezen bericht door Nerazi »

dagmar88 schreef:
Frenk schreef:
dagmar88 schreef:
Tja, niet iedere hond kan dat en het is ook niet de taak van de andere hond of baas om jouw hond daarin op te voeden.
Precies, Enzi deed het juist bij de honden die niets terug deden. En die niet aangeven wanneer het genoeg is geweest.
Ik heb hem daarin altijd gecorrigeerd. Ik vind het niet fijn, de andere hond niet en de eigenaren daarvan 9 van de 10 keer ook niet.
Heeft even geduurd maar nu hoef ik maar 'eh' te zeggen als ik aan hem zie dat hij er over na aan het denken is.
Marion_ph
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Bolognezer

Ongelezen bericht door Marion_ph »

Ik heb hier 3 intacte reutjes waarvan de oudste regelmatig op de jongste rijd. Zodra ik heel uitgebreid geknuffeld heb met de jongste, komt de oudste er meteen aan. Hij klimt rustig er op, maakt hele rustige rijbewegingen en met een paar seconden stapt hij er weer rustig af. Alsof hij zeggen wil: je kunt dan wel al die aandacht van vrouwtje krijgen, maar vergeet niet dat ík hier de baas ben. Ik corrigeer dit niet.

Soms komt de oudste met een hele opgewonden kop aangerend, bespringt de jongste en gaat dan als een idioot te keer. Dit wil ik niet hebben, dus dan corrigeeer ik wel. Ik heb het idee dat hij dit vooral doet op de momenten dat hij in het bos continu achter blijft vanwege de lekkere luchtjes. Wellicht een loopste teef in de buurt, dus misschien toch sexuele frustratie?

De middelste rijd niet en wordt ook nooit bereden.

De jongste probeert soms de oudste te berijden, maar dan is de oudste ziek, zwak en/of misselijk. Toto ziet dat dus altijd eerder dan dat ik dat door heb :mrgreen: Dan grijp ik ook in trouwens. Toto is de enige van het stel die meteen vreemde honden probeert te berijden. Dat wil ik niet hebben, dus lijn hem meestal al aan als er andere honden in het zicht zijn.

Meest droge opmerking van een hondenbaas wiens hond meteen besprongen werd door Toto: "hmmm... het is maar goed dat wij elkaar niet zo begroeten he?" :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”