Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Cairn doorgefokt?

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Cairn doorgefokt?

Ongelezen bericht door lieke »

Ik erger me ziek aan de foute informatie van de rashondenwijzer, in ieder geval over mijn ras. Echt volslagen belachelijk. Er worden Amerikaanse en Canadeze onderzoeken bijgehaald die alleen over de Amerikaanse collie gaan (beide types zijn strikt gescheiden lijnen), vervolgens wordt dat met wat hapsnap onderzoeken van een enkele collie-onderzoek in Nederland. :piew:
Er wordt met enge ziektes gegooid die naar mijn weten niet of nauwelijks voorkomt, vooral bij het Engelse type. Maar er wordt even vergeten dat de laatste jaren wel dm en radius curvus bij diverse collies is geconstateerd.
MDR-1 werd het eerste jaar niet eens genoemd, nu wordt het onder de ernstige ziekten geschaard. :piew:

De collie, nota bene nog één van de gezondste herderrassen met een hele brede genenpoel, wordt onder de ziekste rassen geschaard. En ik ben heus niet rasblind en zie heus de gevaren van gesloten stamboeken in.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Er stonden indertijd (mag hopen nu niet meer) zelfs publicaties bij de referenties die helemaal niet bestaan!
Hoe dan ook.

De stabij heeft 8 punten en als problemen staan er: HD en von Willebrand.
HD: gemiddeld heeft de stabij HD-A en dan bedoel ik dus echt gemiddeld. We röntgenen al sinds 1983 dus het beeld is redelijk compleet.
Wat er bij honden zonder papieren gebeurt weet ik natuurlijk niet.

von Willebrand: er zijn drie types. De stabij kent het type 1, dat is het type met een licht vertraagde stolling. Lijders zijn er wel, maar de klachten zijn er niet en getest wordt er dus ook nauwelijks. In elk geval niet iets waar ze bij bosjes aan doodvallen, eigenlijk überhaupt niet trouwens.
Welk type de stabij heeft zeggen ze niet :19:

Wat er niet bijstaat is PDA, ED en epilepsie.
Aan het eerste en het laatste kunnen ze wel degelijk doodgaan en het tweede is ook niet zo leuk. Maar daar hebben ze geen gegevens van, dus dat noemen ze niet.
Handig, die site :ok:
Het beleid van de rasvereniging noemen zou trouwens ook handig zijn, denk ik dan. Maar dat zal aan mij liggen.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Es
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Es »

De rashondenwijzer doorzoekt publicaties en als er dan bij staat 'deze aandoening werd gezien bij .....' dan lijdt het ras er volgens hun aan. Vervelend is dat bij deze publicaties nooit staat dat het wordt gezien bij kruisingen of honden an onbekende afkomst. Beter is dus je honden en/of ras niet te onderzoeken dan is er ook geen Bewijs. Doen bepaalde rassen ook.

Er wordt ook nooit een vergelijk gemaakt met kruisingen. zo wetenschappelijk is het dus niet.
Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
Es
Zeer actief
Contacteer:

De rashondenwijzer doorzoekt publicaties en als er dan bij staat 'deze aandoening werd gezien bij .....' dan lijdt het ras er volgens hun aan. Vervelend is dat bij deze publicaties nooit staat dat het wordt gezien bij kruisingen of honden an onbekende afkomst. Beter is dus je honden en/of ras niet te onderzoeken dan is er ook geen Bewijs. Doen bepaalde rassen ook.

Er wordt ook nooit een vergelijk gemaakt met kruisingen. zo wetenschappelijk is het dus niet.

Overigens is door veel uitleggen en contact bij ons ras veel weggehaald uit de wijzer, is dat door de Cairnclub niet geprobeerd? Ze luisteren wel naar goede argumenten.
Op elke wandeling is
Ptje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Franse poedel en een klein Spaans draakje

Ongelezen bericht door Ptje »

Ik zie ook alleen een eenrichtingsverkeer, je kunt alleen je problemen aangeven maar verder kijken ze niet.
Welk ras je ook intypt ze hebben allemaal een risico of verhoogt risico op erfelijke aandoeningen.
Nou die cairn van mij heeft alleen de dierenarts gezien bij checkups en tandverzorging.
Zijn halfzusje die is op 13 jarige leeftijd wegens een acute BMO ingeslapen.
AfbeeldingAardig zijn doet geen pijn en het kost geen cent, alleen wat moeite
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

De Peruaan staat er niet in.... is dus gezond of geen rashond :pffff:
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door kooi »

Wat ik heel storend vond was de wijze waarop de totale verantwoording, met een terugwerkende kracht, volledig bij de fokkers werd gelegd.

Alsof er sprake is van opzet.
En alsof de koper van een hond een volslagen nitwit mag blijven die zich niet hoeft te verdiepen in de aard van zijn aanschaf.

Het geheel had iets besmuikts zo van: pas maar op fokkertjes..
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Célie schreef:
Vreemde enquete trouwens je moet perse één van de fokkers in die lijst aanklikken anders geeft hij een foutmelding.
Biène komt uit België, dan kan je hem ook niet invullen, Numa's fokker staat niet in de lijst.
Lekker objectief hoor!
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Badu schreef:De Peruaan staat er niet in.... is dus gezond of geen rashond :pffff:
80 rashonden hebben ze he :mrgreen:

De puli staat er ook niet tussen :F:
Es
Zeer actief
Contacteer:

Fijn dat de RVb toegeeft dat het slecht gesteld is met de rashond, bedankt voor de steun aan al degenen die wel hun best doen....
maar hoe dat nou toch een probleem geworden is terwijl:

"De Raad van Beheer heeft de afgelopen jaren diverse regels opgesteld voor het fokken van rashonden met stamboom. Naast het verbod op het fokken met zieke rashonden zijn er strenge voorwaarden ter bevordering van het fokken van lichamelijk en mentaal gezonde honden waaronder regels voor inteeltbeperking en welzijnsregels voor de moederhonden."

maar in 2013 komt alles goed!
' De afgelopen jaren heeft de Raad van Beheer diverse maatregelen genomen om die visie dichterbij te brengen. Zo hebben in 2012 de Nederlandse hondenverenigingen een verbod ingevoerd op het fokken van honden die aantoonbaar lijden aan één of meerdere ernstige aandoeningen. De effectuering hiervan zal in 2013 plaatsvinden. Daarnaast zal Raad van Beheer begin 2013 de bij haar geregistreerde officiële gezondheidsuitslagen openbaar maken via haar website waardoor deze voor potentiele kopers zichtbaar zijn.
Op elke wandeling is
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Machie schreef:
Badu schreef:De Peruaan staat er niet in.... is dus gezond of geen rashond :pffff:

De Laekense uiteraard ook niet. :wink:
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

LongFields schreef:
Machie schreef:

De Laekense uiteraard ook niet. :wink:
Nee, ook al zo'n onbekend ras. Die tellen niet mee :pffff:
Es
Zeer actief
Contacteer:

Mbt tot je vraag over de Cairns dat komt vast door het rapport hier genoemd:

http://www.uu.nl/faculty/veterinarymedi ... onden.aspx

Ff doorklikken onderaan.

Het levershunt verhaal. Persbericht is vast opgepakt en op deze wijze wordt het ras bedankt voor mee werken aan het onderzoek..
Op elke wandeling is
Saschesfloor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairn Terrier

Ongelezen bericht door Saschesfloor »

Es schreef:Mbt tot je vraag over de Cairns dat komt vast door het rapport hier genoemd:

http://www.uu.nl/faculty/veterinarymedi ... onden.aspx

Ff doorklikken onderaan.

Het levershunt verhaal. Persbericht is vast opgepakt en op deze wijze wordt het ras bedankt voor mee werken aan het onderzoek..
De NCTC werkt al jaren heel nauw samen met de faculteit diergeneeskunde. Er is nu sinds een aantal jaren een onderzoek gaande naar de genen die verantwoordelijk zijn voor het veroorzaken van levershunt bij de Cairn Terrier. Dit is een heel complex onderzoek, daar deze aandoening veroorzaakt wordt door meerdere genen. Er zijn zelfs proefnesten gefokt (lang geleden) door 2 lijders te kruisen en zelfs dat geeft niet 100% lijders in een nest. Dit even ter illustratie hoe complex de overerving is. (overigens zijn de pups uit dit onderzoek geopereerd aan de shunt en verder gewoon gezond oud geworden) Het laatste nieuws wat ik heb gehoord en dat is alweer een jaar geleden, is dat de onderzoekers er bijna zijn. Daarna zal het helaas nog wel even duren voordat er een test beschikbaar is, maar er is goede hoop dat dit binnen afzienbare tijd gaat gebeuren. Dat zal een grote stap vooruit zijn, want ondanks dat het aantal shunt pups erg verminderd is en er nu nog maar 1 a 2 pups per jaar met deze aandoening geboren worden (Van alle geteste pups en dat zijn er zo'n 600 per jaar. Stamboomloze nestjes die niet getest worden kan ik niks over zeggen.) , willen we natuurlijk dat er helemaal geen lijders meer geboren worden.

Overigens is dit de reactie van de NCTC op de uitzending van EditieNL:

http://www.nctc.nl/index.php?pid=26&item=187
The best and most beautiful things in the world cannot be seen, nor touched, but are felt in the hart.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Hoe kan het dat er maar 1 a 2 pups per jaar geboren worden (op een aantal van 600 is dat nihil) terwijl er geen DNA test is en de overerving ervan niet eens precies bekend is ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

De Tibetaanse Terrier bestaat ook niet..... of deze is inderdaad nog gezond t.o.v. andere rassen.

Ik vind dat ze er constant over blijven door zeuren, constant dezelfde verhalen, verteld door mensen die er meestal 0,0 verstand van hebben. Stemmingmakerij en kijkcijfers.
Saschesfloor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairn Terrier

Ongelezen bericht door Saschesfloor »

sirene schreef:Hoe kan het dat er maar 1 a 2 pups per jaar geboren worden (op een aantal van 600 is dat nihil) terwijl er geen DNA test is en de overerving ervan niet eens precies bekend is ?
Er wordt nu al 20 jaar getest (toen was het ongeveer 3% die lijder was) en door openheid, het publiceren van de testgegevens, het op basis van statistieken uitrekenen van het risico op een shunt in een bepaalde combinatie hebben tot daling geleid. Het percentage shunt-lijders nu al een aantal jaren stabiel rond de 0.5%, ondanks pogingen om het aantal nog verder terug te dringen, lukt dit niet tot op heden. Vandaar dat we de DNA test zo graag willen.
The best and most beautiful things in the world cannot be seen, nor touched, but are felt in the hart.
MirandaH
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairns!!!
Contacteer:

Ongelezen bericht door MirandaH »

Marjoleine schreef:Er stonden indertijd (mag hopen nu niet meer) zelfs publicaties bij de referenties die helemaal niet bestaan!
Hoe dan ook.
Ach ik wil niet muggenziften, maar de gezondheidsinventarisatie van de Cairn waar ze naar verwijzen behelst de periode 1995-2001 en niet 2010. Maar ach, wat doet bronvermelding ertoe als je zomaar aanneemt dat je de populatie van het ene continent gewoon met het andere kunt vergelijken...

*sarcasme modus uit*
Afbeelding

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”