Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat is jullie ervaring met een Shiba Inu?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

kipo
Zeer actief

Re: Wat is jullie ervaring met een Shiba Inu?

Ongelezen bericht door kipo »

toots schreef:
Minhie schreef:Niet lullig bedoeld hoor maar ts kan nog geen broodfokker onderscheiden van een goede fokker.. Dan heb je je echt niet goed ingelezen en denk ik echt dat ts veel te makkelijk doet over de opvoeding.
Een shiba kan prima als eerste hond maar dan moet je echt weten,zover mogelijk, wat je in huis haalt en wat van hondengedrag te weten is ook wel handig bij dit soort eigenwijze en zelfstandige honden.

Ga nou toch eens serieus je echte punt vertellen ?
Elke hond heeft opvoeding nodig.

Ik word juist een beetje moe van alle mensen die een zogenaamd ''Makkelijke hond willen'' En uitkomen op een Jack russel
een Labrador of zelfs een Border colly. Als die niet de juiste opvoeding krijgen kunnen dat knap vervelden honden zijn hoor.

Als je je niet goed inleest. En als je makkelijk denkt over de opvoeding dan moet je niet aan een pup beginnen.
Maar kun je beter een volwassen hond in huis nemen.

Maar ik ben weer de enige die er zo over denkt.
Nee hoor, je bent niet de enige, elke hond moet worden opgevoed, ook de 'makkelijke' en je mag, ook als het je eerste hond is, best kiezen voor een minder makkelijk ras, het is nl niet alleen afhankelijk van je ervaring, maar ook van je bereidheid om je in te lezen, te leren en tijd te steken in de opvoeding.
Alleen blijft dan de vraag of de gemiddelde shiba past bij wat ts voor ogen heeft, want het is wel leuk dat jij er 3 kent die wel sociaal zijn, maar ik denk toch niet dat dat representatief is voor de gemiddelde shiba.
Minhie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Akita
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Minhie »

toots schreef:
Minhie schreef:Niet lullig bedoeld hoor maar ts kan nog geen broodfokker onderscheiden van een goede fokker.. Dan heb je je echt niet goed ingelezen en denk ik echt dat ts veel te makkelijk doet over de opvoeding.
Een shiba kan prima als eerste hond maar dan moet je echt weten,zover mogelijk, wat je in huis haalt en wat van hondengedrag te weten is ook wel handig bij dit soort eigenwijze en zelfstandige honden.

Ik word juist een beetje moe van alle mensen die een zogenaamd ''Makkelijke hond willen'' En uitkomen op een Jack russel
een Labrador of zelfs een Border colly. Als die niet de juiste opvoeding krijgen kunnen dat knap vervelden honden zijn hoor.

Als je je niet goed inleest. En als je makkelijk denkt over de opvoeding dan moet je niet aan een pup beginnen.

Waar heb je het over?

Ik denk zeker dat honden, zoals labradors die niet de juiste opvoeding krijgen vervelende honden worden. Elke hond heeft opvoeding nodig, alleem het ene ras is alleen lastiger op te voeden dan het andere. Dat vergt simpelweg meer geduld, kennis en tijd. Dat moet je wel willen en kunnen.
Afbeelding
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie

Ongelezen bericht door luna2906 »

Minhie schreef:
toots schreef:

Waar heb je het over?

Ik denk zeker dat honden, zoals labradors die niet de juiste opvoeding krijgen vervelende honden worden. Elke hond heeft opvoeding nodig, alleem het ene ras is alleen lastiger op te voeden dan het andere. Dat vergt simpelweg meer geduld, kennis en tijd. Dat moet je wel willen en kunnen.
Eens :ok:

het is mooi als je die uitzondering van het ras treft, die wel precies is wat je zoekt, maar daar zou ik niet op goken. Ik zou eens met eigenaren van het ras praten en kijken of het beeld dat je dan krijgt, past bij wat je graag wilt. Is dat niet het geval, zou ik verder kijken.
Aki
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Shiba Inu

Ongelezen bericht door Aki »

Ik besef heel goed dat een Shiba Inu een moeilijk karakter heeft maar ik vind dat jullie wel allemaal heel negatief zijn over dit ras?
En ik heb intussentijd al een goede fokker gevonden waarbij we binnenkort op gesprek gaan. Ze hebben ons aangeraden om het nederlandstalig boek over de Shiba Inu aan te kopen en te lezen en dit gaan we ook doen. Ze verwachten pas in het najaar een nestje dus ik heb nog tijd om nog zoveel mogelijk bij te leren en mij zo goed mogelijk in te lezen, het is niet dat ik van de ene op de andere dag kies een hondje te nemen. Ik ga het gesprek met de fokker afwachten en als die ons ook afraad een shiba inu te nemen wordt het waarschijnlijk een hondje van het asiel. Over opvoeding heb ik mij wel al goed ingelezen en ik ben van plan met het hondje naar de hondenschool te gaan.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Aki schreef:Ik besef heel goed dat een Shiba Inu een moeilijk karakter heeft maar ik vind dat jullie wel allemaal heel negatief zijn over dit ras?
En ik heb intussentijd al een goede fokker gevonden waarbij we binnenkort op gesprek gaan. Ze hebben ons aangeraden om het nederlandstalig boek over de Shiba Inu aan te kopen en te lezen en dit gaan we ook doen. Ze verwachten pas in het najaar een nestje dus ik heb nog tijd om nog zoveel mogelijk bij te leren en mij zo goed mogelijk in te lezen, het is niet dat ik van de ene op de andere dag kies een hondje te nemen. Ik ga het gesprek met de fokker afwachten en als die ons ook afraad een shiba inu te nemen wordt het waarschijnlijk een hondje van het asiel. Over opvoeding heb ik mij wel al goed ingelezen en ik ben van plan met het hondje naar de hondenschool te gaan.

:ok: Klinkt hartstikke goed hoor.

En wat is negatief? Rashonden hebben nu eenmaal relatief voorspelbare eigenschappen en het gaat er om dat het past.
Dat is bij de meer uitgesproken karaktertjes bij de meeste mensen nu eenmaal niet zo.
:wink: Zo heb ik een stafford kruising en probeer daar over een zo realistisch mogelijk beeld te scheppen. Daar hoort hond agressie bij.
Komt misschien negatief over, maar bij mij past ze als een handschoen.

Het is trouwens altijd verstandig om uit te zoeken met welk doel een ras gefokt is/wat de originele taak was.
Daar kun je heel veel uit afleiden.
klaproos
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse boxermix

Ongelezen bericht door klaproos »

Aki schreef:Ik besef heel goed dat een Shiba Inu een moeilijk karakter heeft maar ik vind dat jullie wel allemaal heel negatief zijn over dit ras?
Dat zijn nu eenmaal de ervaringen, zo is het karakter van het ras blijkbaar. Je moet ervan houden. :19:
Aki
Vaste gebruiker

hebben jullie dan suggesties wat wel een ras is dat bij mij zou passen?
een buhund lijkt me al wat :)
klaproos
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse boxermix

Ongelezen bericht door klaproos »

Aki schreef:hebben jullie dan suggesties wat wel een ras is dat bij mij zou passen?
De Noorse Buhund ken ik als een hele vrolijke, vrije en zeer actieve hond. Erg slim en leergierig, kunnen ook prima meedraaien in hondensporten.
Misschien kan je nog kijken naar de IJslandse herder, de Finse Lappenhond of 'gewoon' een leuke keeshond? Misschien een Sheltie?
dagmar88
Zeer actief

Aki schreef:hebben jullie dan suggesties wat wel een ras is dat bij mij zou passen?

Kun je uitgebreid aangeven wat jij verwacht van een toekomstig hondje en wat je hem of haar te bieden hebt?
shibashira
Zeer actief
Mijn ras(sen): 3 x Shiba & 1 x Akita
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door shibashira »

ts ik weet niet waar je woont, maar je bent anders ook altijd welkom om hier eens een kopje te komen drinken en shiba's in en om huis te zien en wat meer te weten te komen over hun karakter. Mocht je interesse hebben dan hoor ik het wel. Goed dat je bij een fokker gaat kijken. Laat je voldoende voorlichten en verkijk je niet op hun uiterlijk ;) Met de juiste opvoeding zijn het geweldige honden
Sandra & Shira, Taro, Nikki, Kaya
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik vind de reacties ook te negatief. Kijk bv eens op youtube en zie hoeveel je een shiba kan leren. Als je met dergelijke honden kan omgaan kan je er juist heel veel mee en gewoon genieten van de raseigenschappen. Elk mens is anders dus ook een beginner moet dit kunnen. Iemand met 10 jaar hondenervaring kan erger op zijn bek gaan met verkeerde verwachtingen dan iemand zonder verwachtingen lijkt mij.
Ik heb ook gekeken naar de shiba maar ben afgehaakt op het sociale vlak. Ik moet een hond die altijd goed te combineren is met andere honden. Dat weet je niet met een shiba en de kans is er dat dat niet wil. Ook moet ik een hond die ergens kan logeren en die open staat voor reservebaasjes. Maar verder? Verder leek mij een shiba erg leuk zelf.
Afbeelding
Aki
Vaste gebruiker

wat ik verwacht van mijn toekomstig hondje:
ik zoek een vriendelijk, aanhankelijk, gehoorzaam, speels en actief hondje dat graag leert, niet te groot is (want ik ben zelf nogal aan de kleine kant) en met kinderen en andere dieren overweg kan.
wat ik mijn hondje te bieden heb:
een goede thuis voor de rest van zijn/haar leven, veel aandacht, tijd en vriendschap.
Het hondje zal nooit of zelden alleen thuis zijn
Ik ben wel opgegroeid met honden en heb al mijn hele leven honden rond mij gehad thuis.
mijn ouders hebben een kruising, een labrador gehad en hebben nu een schat van een golden retriever.
Het is dus niet dat ik nog geen enkele ervaring met honden heb, maar ik wil zeker naar de hondenschool met mijn toekomstige hondje.

Zo, dat is het denk ik zo'n beetje.
Maar mijn vriend en ik zijn heel hard aan het twijfelen om eens een bezoekje aan het asiel te brengen na zo al jullie reacties gelezen te hebben zijn we ook een beetje afgeknapt op dit ras. Als ik op internet keek zag ik nochtans overal dat het vriendelijke hondjes zijn die ook goed met andere dieren overweg kunnen, maar als jullie dit anders ervaren denk ik ook niet echt dat dit een geschikt ras voor ons is, maar ik ga wel nog het gesprek met de fokker afwachten.
Minhie
Zeer actief

Aki schreef:wat ik verwacht van mijn toekomstig hondje:
ik zoek een vriendelijk, aanhankelijk, gehoorzaam, speels en actief hondje dat graag leert, niet te groot is (want ik ben zelf nogal aan de kleine kant) en met kinderen en andere dieren overweg kan.
een goede thuis voor de rest van zijn/haar leven, veel aandacht, tijd en vriendschap.
Ik ben wel opgegroeid met honden en heb al mijn hele leven honden rond mij gehad thuis.
mijn ouders hebben een kruising, een labrador gehad en hebben nu een schat van een golden retriever.
Het is dus niet dat ik nog geen enkele ervaring met honden heb, maar ik wil zeker naar de hondenschool met mijn toekomstige hondje.

Maar mijn vriend en ik zijn heel hard aan het twijfelen om eens een bezoekje aan het asiel te brengen na zo al jullie reacties gelezen te hebben zijn we ook een beetje afgeknapt op dit ras. Als ik op internet keek zag ik nochtans overal dat het vriendelijke hondjes zijn die ook goed met andere dieren overweg kunnen, maar als jullie dit anders ervaren denk ik ook niet echt dat dit een geschikt ras voor ons is, maar ik ga wel nog het gesprek met de fokker afwachten.
Er zijn wel sociale shibas, alleen is dat niet altijd het geval en zijn ze wel pittig.
Ik denk inderdaad dat een noorse buhund goed bij jullie zou passen of de grijze elandhond.
Maar een bezoekje naar het asiel is ook een goed idee, dan is er veel meer bekend van het karakter. Zo zou een herplaats-shiba ook nog wel een idee kunnen zijn. :ok:
Afbeelding
Aki
Vaste gebruiker

ik heb net even gezocht en een Finse Spits lijkt me ook een heel leuk hondje!
Katja-Jessie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Katja-Jessie »

wat ik verwacht van mijn toekomstig hondje:

Met wat je verwacht van je toekomstige hond zou ik geen Shiba aanraden.
Het zijn fantastische honden (vind ik)
Maar over het algemeen zijn ze niet heel erg aanhankelijk en kunnen vaak niet goed met andere honden.
Zelf vind ik ze juist ontzettend leergierig. Ik ben opgegroeid met 2 shiba's en vooral met de jongste kan ik (nog steeds) lezen en schrijven.
Het zijn hele pittige honden, vergeleken met mijn herder hebben ze veel meer karakter vind ik, en dat is zowel positief als negatief.
Ze zijn ook zeker niet altijd even goed met andere mensen (kinderen), vaak terughoudend, maar omdat ze er zo lief uitzien moet je goed opletten, want mensen verwachten het niet.
Het is heel veel hond in een kleine verpakking
Een droom wordt een doel wanneer actie wordt ondernomen om het te realiseren.
mito
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergschnauzer, ESS
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door mito »

Mijn buurvrouw heeft twee sheba's. Twee teven, ze zitten om de beurt in een bench want anders vechten ze. Maar beide kunnen prima met mijn meiden en ook in het park is het nooit een probleem met andere honden. Dus toch redelijk sociaal naar andere honden hoewel ze soms wel even kattig doen. Luisteren doen ze totaal niet, de buurvrouw loopt er meestal achteraan, maar in hoeverre dat aan de buurvrouw ligt of aan de honden weet ik niet. Op de hondenschool zie ik af en toe een sheba die behendigheid doet. Ook een sociaal hondje met een superenthousiaste baas, maar die hond heeft 9 van de 10 keer geen zin om een toestel te nemen :)
Ik denk dat als je een heel gehoorzaam hondje zoekt dit niet de meest voor de hand lggende keus is
Afbeelding
shibashira
Zeer actief
Mijn ras(sen): 3 x Shiba & 1 x Akita
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door shibashira »

mito schreef:Mijn buurvrouw heeft twee sheba's. Twee teven, ze zitten om de beurt in een bench want anders vechten ze. Maar beide kunnen prima met mijn meiden en ook in het park is het nooit een probleem met andere honden. Dus toch redelijk sociaal naar andere honden hoewel ze soms wel even kattig doen. Luisteren doen ze totaal niet, de buurvrouw loopt er meestal achteraan, maar in hoeverre dat aan de buurvrouw ligt of aan de honden weet ik niet. Op de hondenschool zie ik af en toe een sheba die behendigheid doet. Ook een sociaal hondje met een superenthousiaste baas, maar die hond heeft 9 van de 10 keer geen zin om een toestel te nemen :)
Ik denk dat als je een heel gehoorzaam hondje zoekt dit niet de meest voor de hand lggende keus is
Denk dat je buurvrouw gewoon niet een ideale sheba eigenaar is :mrgreen:
Sandra & Shira, Taro, Nikki, Kaya
Afbeelding
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Aki schreef:wat ik verwacht van mijn toekomstig hondje:

Voor mij ben je iig wel iemand die je in leest.
En daardoor snap ik de reacties niet van de anderen.
Er zijn velen voor jou. Die dus niet eerst gaan kijken en doen.
Ik zou zeggen volg je hart en je gevoel en denk er goed over na.

Er zijn wel een aantal dingetjes op je lijstje zoals gehoorzaam hondje en een hondje dat met andere dieren kan opschieten.
Dat weet je van geen een hond en daar heb je zelf bij de opvoeding een hand in.
Maar bij een Shiba inu moet je er wel rekening mee houden dat ze erg eigenwijs zijn. En dat je er ook rekening mee moet houden dat het dus niet altijd gehoorzame hondjes zullen zijn. Al zijn die er zeker bij.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
dagmar88
Zeer actief

toots schreef: Voor mij ben je iig wel iemand die je in leest.

Er zijn wel een aantal dingetjes op je lijstje zoals gehoorzaam hondje en een hondje dat met andere dieren kan opschieten.
Maar bij een Shiba inu moet je er wel rekening mee houden dat ze erg eigenwijs zijn. En dat je er ook rekening mee moet houden dat het dus niet altijd gehoorzame hondjes zullen zijn. Al zijn die er zeker bij.

:roll: Lekker kort door de bocht maar weer.
ZaZa
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder

Ongelezen bericht door ZaZa »

@ Aki: ik heb echt heel veel respect voor de manier hoe jij je inleest :ok:
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Het is maar net wat je treft en hoe bazen zijn en de karakters van de honden en de honden die ze tegen komen.
Zelf heb ik geen schatjes collega met haar Shiba weet van haar eigen hond dat er een koppie op kan zitten en zei me later dat ze best wel angst had voor mijn herders in die combi. Maar ze was stomverbaasd dat die van mij niet zo van die pargen waren, en dat die van haar en van haar broer ook totaal niet snauwden.
Dus van de twee shiba's die ik tegen ben gekomen was ik eigenlijk zeer gecharmeerd. De ene wat afstandelijk en dat werd door mijn honden eigenlijk geaccepteerd en de ander was zelf wat brutaal, maar die had ook door niet al te brutaal te worden. Dus we hebben een half uurtje opgelopen met alle vier de honden die hun eigen ding deden. Ging eigenlijk heel goed. Maar zoals ik zei dit zijn de enige Shiba's die ik en mijn honden hebben ontmoet.

En beginnershonden of niet. Dat vind ik ook altijd zo lastig om te beoordelen. Werklijn duitse herders staan ook niet bekend alszijnde makkelijk als beginnershond. Toch ben ik er als leek ook ingestapt met volwassen honden. Het gaat redelijk ok.
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

toots schreef:Voor mij ben je iig wel iemand die je in leest.

Nee, je weet van geen enkele hond hoe die individueel gaat ontwikkelen. Maar de kans dat bepaalde trekken er bij een ras uitkomen is bovengemiddeld. Gewoon omdat dat raseigenschappen zijn.

Het is inderdaad prima dat de ts zich verdiept in het ras. En gelukkig luistert ze naar raad, anders had ze waarschijnlijk nu al een Shiba gehad bij een broodfokker vandaan.
Maar als je het rijtje met wensen van haar ziet, is een Shiba niet het eerste ras waar je aan denkt. In tegendeel.
En ze geeft heel eerlijk aan dat ze de Shiba vooral om het uiterlijk heeft uitgekozen. Dan kan ze toch beter een hond met soortgelijk uiterlijk kiezen, waarbij ze wel een grotere kans heeft dat die de door haar gewenste karaktereigenschappen bezit. Aantal daarvan zijn hier al genoemd.
Afbeelding
Aki
Vaste gebruiker

Bedankt voor alle reacties, maar we hebben er nog eens goed over nagedacht en het wordt waarschijnlijk een hondje van het dierenasiel in Gent. (Hoewel ik het ijslandertje eigenlijk wel pràchtig vind) We gaan in februari eens een kijkje nemen en dan zien we wel welk hondje ons aanspreekt en in het asiel zelf kunnen ze ons dan hopelijk ook een beetje verder helpen. Ik en mijn vriend gaan daar vaak met de hondjes wandelen en we weten uit ervaring dat daar schatten van hondjes op een baasje zitten te wachten. Ik ben er zeker van dat ik daar een hondje vindt die helemaal is wat ik zoek. Ik hou jullie op de hoogte en bedankt voor alle hulp, in tussentijd ga ik nog een beetje verder neuzen op dit forum. ;)
dagmar88
Zeer actief

Kruimel53 schreef:Vind ik een super idee!
:ok: Hier nog één.
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

Aki schreef:Bedankt voor alle reacties, maar we hebben er nog eens goed over nagedacht en het wordt waarschijnlijk een hondje van het dierenasiel in Gent. (Hoewel ik het ijslandertje eigenlijk wel pràchtig vind) We gaan in februari eens een kijkje nemen en dan zien we wel welk hondje ons aanspreekt en in het asiel zelf kunnen ze ons dan hopelijk ook een beetje verder helpen. Ik en mijn vriend gaan daar vaak met de hondjes wandelen en we weten uit ervaring dat daar schatten van hondjes op een baasje zitten te wachten. Ik ben er zeker van dat ik daar een hondje vindt die helemaal is wat ik zoek. Ik hou jullie op de hoogte en bedankt voor alle hulp, in tussentijd ga ik nog een beetje verder neuzen op dit forum. ;)
:ok:
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

moosje schreef:
Aki schreef:Bedankt voor alle reacties, maar we hebben er nog eens goed over nagedacht en het wordt waarschijnlijk een hondje van het dierenasiel in Gent. (Hoewel ik het ijslandertje eigenlijk wel pràchtig vind) We gaan in februari eens een kijkje nemen en dan zien we wel welk hondje ons aanspreekt en in het asiel zelf kunnen ze ons dan hopelijk ook een beetje verder helpen. Ik en mijn vriend gaan daar vaak met de hondjes wandelen en we weten uit ervaring dat daar schatten van hondjes op een baasje zitten te wachten. Ik ben er zeker van dat ik daar een hondje vindt die helemaal is wat ik zoek. Ik hou jullie op de hoogte en bedankt voor alle hulp, in tussentijd ga ik nog een beetje verder neuzen op dit forum. ;)
Super
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Minhie
Zeer actief

Afbeelding
Aki
Vaste gebruiker

Spannend! vrijdag gaan we een kijkje nemen in het asiel. Het is nog niet zeker of we al een hondje gaan meenemen, maar ik heb er goede hoop op :) ik ben benieuwd!
dagmar88
Zeer actief

Aki schreef:Spannend! vrijdag gaan we een kijkje nemen in het asiel. Het is nog niet zeker of we al een hondje gaan meenemen, maar ik heb er goede hoop op :) ik ben benieuwd!

Leuk, waar gaan jullie heen?
Aki
Vaste gebruiker

het dierenasiel in het citadelpark :) (Gent)
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”