Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

old english sheepdog / Bobtail

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

verdwaald
nieuw lid

old english sheepdog / Bobtail

Ongelezen bericht door verdwaald »

Hallo,

Na lang wikken en wegen hebben wij onlangs de beslissing genomen een hond te nemen.
Jaja, de eerste :o

Nu hebben wij via via een old english sheepdog aangeboden gekregen. Na het een en ander te hebben gelezen over het ras zijn wij dolenthousiast geworden.
Alleen voordat we de definitieve beslissing nemen is het wel belangrijk te weten of wij de hond een goed leven kunnen bieden.
Ik hoop hier een aantal OES eigenaars te vinden die mij van wat advies kunnen voorzien. Heb wel wat research gedaan maar http://www.oldenglishsheepdog.nl/ is off-line en http://www.oes-bobtail.nl heeft geen forum.

Ik ben geëmigreerd naar Mexico. Op dit moment (winter) een aangenaam temperatuurtje van zo'n 22 graden maar ik vraag me af hoe de OES warmere temperaturen kan verdragen. In de zomer kan het hier makkelijk +35 graden worden en de zon is dan heeeeel erg fel.
Lijkt me niet prettig met zo'n vacht..... Is het mogelijk om ze te knippen? Of misschien zelfs te scheren?

De pup die wij aangeboden hebben gekregen is zo'n 4 maanden oud. Tot dusver heeft de pup geen echte opvoeding gehad, alhoewel hij wel gehoorzaamd bij simpele commando's (zit, blijf & volg). Is het mogelijk om pas na 4 a 4,5 maand met opvoeden te beginnen?

Daarnaast is de pup niet gewend aan het 'in huis' leven. Hij zit (met een aantal andere honden) in een patio/tuin, wat in Mexico heel normaal is. Hoop dat het in huis leven geen problemen zal opleveren....

Alvast bedankt!!
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Re: old english sheepdog / Bobtail

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik heb zelf geen OES, maar wel een hond met véél haar en ondervacht. Mijn collie kan eigenlijk prima tegen de warmte - zoekt dan wel verkoeling in het water af en toe (zwembadje in de tuin of zwemmen op wandelingen) en ik maak de lange wandelingen 's ochtends vroeg of 's avonds laat. De dikke ondervacht isoleert juist ook tegen warmte. Gaat ze mee met de auto en het is warm, dan ligt ze op een koelmat en gaat de airco voluit.
Als de hond overdag beschikking heeft over een koele plek in de schaduw, zou dat volgens mij best moeten kunnen.
Maar nogmaals: ik heb geen ervaring met de OES zelf en ook geen ervaring met wonen in zulke warme gebieden.

Het is geen probleem om een hond van 4,5 maand nog commando's aan te leren of te leren wat hij in huis wel en niet mag.

Je kunt ook nog Kees (gebruikersnaam Casey) om meer info vragen, die woont ook in Mexico als ik mij niet vergis? Misschien kan hij meer vertellen over honden daar met een dikke vacht en of dat problemen geeft met de warmte?
Angelique25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door Angelique25 »

Dat in huis leven is nog wel aan te leren. De OES leert vrij makkelijk en past zich ook erg snel aan. Die warmte, tja, ideaal is het niet, maar dat geldt zo'n beetje voor iedere hond. De meeste mensen in warmere landen zetten de vacht kort of halen alle onderwol eruit. Maar als het een hond is uit de VS dan is dat laatste een gebed zonder eind, dus zou ik kiezen voor kortzetten in het voorjaar. Dan de hond bij hitte overdags lekker onnder een boompje laten liggen en activiteiten beperken tot smorgens vroeg of savonds laat. Eigenlijk zoals we het hier in Ollandia ook doen als het erg warm is zomers.
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

Je kan de hond zeker nog heel veel leren.
Ik heb honden van 8 en 10 in huis gehad en die leerden zelfs nog erg snel.

Heel veel plezier met de hond gewenst!
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”