Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Als stamboeken open zouden gaan...
Moderator: moderatorteam
- Es
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Als stamboeken open zouden gaan...
Zouden jullie dan een hond gebruiken die aangekeurd was?
Ben benieuwd.
Nav: http://kynologie-op-de-korrel.blogspot. ... k.html?m=1
Ben benieuwd.
Nav: http://kynologie-op-de-korrel.blogspot. ... k.html?m=1
Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Re: Als stamboeken open zouden gaan...
Ja hoor, dat zou ik wel doen. Met de mitsen en maren die Tara hierboven ook al aangeeft.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Ik ben geen fokker, maar ik zou er als pupkoper geen enkel probleem mee hebben (mits het goed zit qua gezondheid, etc.).
- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
Als de hond eerst geen stamboom had en de fokkers van de voorouders van je hond alleen binnen stamboek fokten zouden ze niet verwant zijn.
Op elke wandeling is
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Dat is niet in alle gevallen waar. Er worden soms (om voor mij niet altijd even duidelijke redenen) geen stambomen aangevraagd voor honden die uit 2 stamboom-ouders van hetzelfde ras komen. Als je die inkruist moet je wel degelijk oppassen dat die hond niet gerelateerd is aan de partner die je op het oog hebt, anders streef je alsnog je doel voorbij.Es schreef:Als de hond eerst geen stamboom had en de fokkers van de voorouders van je hond alleen binnen stamboek fokten zouden ze niet verwant zijn.
- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
LongFields schreef:Dat is niet in alle gevallen waar. Er worden soms (om voor mij niet altijd even duidelijke redenen) geen stambomen aangevraagd voor honden die uit 2 stamboom-ouders van hetzelfde ras komen. Als je die inkruist moet je wel degelijk oppassen dat die hond niet gerelateerd is aan de partner die je op het oog hebt, anders streef je alsnog je doel voorbij.Es schreef:Als de hond eerst geen stamboom had en de fokkers van de voorouders van je hond alleen binnen stamboek fokten zouden ze niet verwant zijn.
Mm met de dnaprofielen erbij dan.
Op elke wandeling is
- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
Inge O schreef:meer nog : mijn hele fok komt voort uit een aangekeurde hovawart - die ik zelf heb laten aankeuren.
Maar als een hovawart-achtige zou zijn, kerngezond maar net toch ander oortje of vachtstructuur?
Op elke wandeling is
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Ik zou niet zo letterlijk "ja" kunnen antwoorden op die vraag want er zouden voor mij wel wat haken en ogen aan zitten. Zo zou ik inderdaad vraagtekens hebben bij stamboomloze Tollers omdat je gewoonweg niet weet of de lijnen dan verwant zijn. Verder zou ik er niet snel voor kiezen om een totaal ander type hond in te kruisen, een herder-achtige zeg maar
Maar een onherleidbaar Kooiker-achtige hond bijvoorbeeld weer wel.
- nathalie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
- Contacteer:
Ik denk het wel.

Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik kan nog steeds vrije lijnen vinden in mijn ras dus ik zou het niet doen zelf.
Op elke wandeling is
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Bij de Laekense heb je wel een aantal mogelijkheden om honden van een ander ras/variëteit in te kruisen zonder heel erg veel in te boeten op het uiterlijk en het karakter van het ras zelf. Zo zou de Mechelaar een optie kunnen zijn, of de Hollandse Herder ruwhaar. Andersom zou voor de Hollandse Herder ruwhaar de Laekense ook bloedverversing kunnen betekenen. Ik weet dat over het laatste binnen de HH-vereniging gesproken wordt/is omdat dat ras veel meer problemen heeft met de genenpoel dan de Laekense.Maeve schreef:Ik zou niet zo letterlijk "ja" kunnen antwoorden op die vraag want er zouden voor mij wel wat haken en ogen aan zitten. Zo zou ik inderdaad vraagtekens hebben bij stamboomloze Tollers omdat je gewoonweg niet weet of de lijnen dan verwant zijn. Verder zou ik er niet snel voor kiezen om een totaal ander type hond in te kruisen, een herder-achtige zeg maarMaar een onherleidbaar Kooiker-achtige hond bijvoorbeeld weer wel.
- DeDiana
- Zeer actief
Precies - of een 'oepsnest' van een reu met stamboom en teef zonder - dat weet je dus niet.LongFields schreef:Dat is niet in alle gevallen waar. Er worden soms (om voor mij niet altijd even duidelijke redenen) geen stambomen aangevraagd voor honden die uit 2 stamboom-ouders van hetzelfde ras komen. Als je die inkruist moet je wel degelijk oppassen dat die hond niet gerelateerd is aan de partner die je op het oog hebt, anders streef je alsnog je doel voorbij.Es schreef:Als de hond eerst geen stamboom had en de fokkers van de voorouders van je hond alleen binnen stamboek fokten zouden ze niet verwant zijn.
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
- Aantal honden: 1
als ik zie hoeveel problemen er in de dh wereld al gemaakt worden over de zgn combifok, waar een werklijn met een showlijn gekruist wordt -terwijl die splitsing niet eens officieel is-, verwacht ik niet dat dit bij de duitse herders gaat gebeuren.
eeuwig zonde natuurlijk, ik zou best een pup uit zo'n zo'n kruising willen (mits met zorg uitgezocht en idd niet verwant) , maar ja ik heb ook niks tegen combifok
eeuwig zonde natuurlijk, ik zou best een pup uit zo'n zo'n kruising willen (mits met zorg uitgezocht en idd niet verwant) , maar ja ik heb ook niks tegen combifok

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- Maeve
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat soort combinaties lijken me inderdaad erg goed voor het ras in z'n geheelLongFields schreef:Bij de Laekense heb je wel een aantal mogelijkheden om honden van een ander ras/variëteit in te kruisen zonder heel erg veel in te boeten op het uiterlijk en het karakter van het ras zelf. Zo zou de Mechelaar een optie kunnen zijn, of de Hollandse Herder ruwhaar. Andersom zou voor de Hollandse Herder ruwhaar de Laekense ook bloedverversing kunnen betekenen. Ik weet dat over het laatste binnen de HH-vereniging gesproken wordt/is omdat dat ras veel meer problemen heeft met de genenpoel dan de Laekense.Maeve schreef:Ik zou niet zo letterlijk "ja" kunnen antwoorden op die vraag want er zouden voor mij wel wat haken en ogen aan zitten. Zo zou ik inderdaad vraagtekens hebben bij stamboomloze Tollers omdat je gewoonweg niet weet of de lijnen dan verwant zijn. Verder zou ik er niet snel voor kiezen om een totaal ander type hond in te kruisen, een herder-achtige zeg maarMaar een onherleidbaar Kooiker-achtige hond bijvoorbeeld weer wel.
- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
Inge O schreef:nu ben je wel heel beknopt hoor, 'een hovawartachtige' is wel een heel ruim begrip.Es schreef:Inge O schreef:meer nog : mijn hele fok komt voort uit een aangekeurde hovawart - die ik zelf heb laten aankeuren.
Maar als een hovawart-achtige zou zijn, kerngezond maar net toch ander oortje of vachtstructuur?
waarom veeg je mijn aangekeurde teef nu onder de tafel?
Ik veeg alleen honden van tafel niet eronder; meestal die van mezelf.
Lijkt mij een probleem dat je niet weet hoe de ouders van je hond eruit zien dus hoe je nest wordt kwa uiterlijk en willen pupkopers je pups dan wel hebben.
Op elke wandeling is
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Ben ik helemaal met je eens.Maeve schreef: Ik vind wel dat je dicht bij je ras moet blijven. Een ras is niet alleen een bepaald uiterlijk maar ook werkeigenschappen en karakter. In Duitsland is er een klein groepje fokkers dat Tollers kruist met andere rassen, o.a. met de Australian Shepherd. Daar snap ik niet zo veel van, ook geen heel gezond ras en een totaal ander karakter en manier van werkenMaar bijvoorbeeld een Kooiker, Retrievers of sommige Spaniels zou ik absoluut voor open staan.
- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Ik zou er absoluut geen moeite mee hebben. Nou is het probleem bij de collies niet zo nijpend want de genenpoel is vooralsnog uitgebreid genoeg. Als het huidige beleid, waarbij de tendens is om naar de reu 'op de hoek' te gaan, maar wordt vermeden. Of de reu die toevallig dat decennium in de mode is.
Maar ik heb het altijd belachelijk gevonden dat een prikoor, te grote dekplaten of een niet-mooie tanaftekening een goede reden voor afwijzing werd gevonden. Daarnaast heb ik een groot bezwaar tegen de fanatieke scheiding tussen langhaar en korthaarvariëteiten en de engelse en amerikaanse lijn.
Het opengooien van de stamboeken lijkt mij sowieso, zelfs met een behoorlijk grote genetische variëteit, uiteindelijk onvermijdelijk. Gesloten stamboeken zijn m.i. de dood in de pot voor élk hondenras. Is het niet nu dan is het wel over 25 jaar.
En o ja: het inzetten van een dekreu mag wat mij betreft ook aan strenge banden worden gelegd. Meer dan pak-'m-beet 10x inzetten lijkt mij méér dan overbodig.
Bij mijn weten is er geen showverplichting bij collies maar in het algemeen vind ik dat deze regel ook per direct moet worden verboden en aankeuren van de zgn. lookalikes door een panel van (medische-, gedrags- en ras-) deskundigen lijkt mij geweldig. Waarbij gezondheid en (rasspecifiek) gedrag als zwaarste criteria moeten worden gehanteerd en rasstandaard als laatste.
Maar ik heb het altijd belachelijk gevonden dat een prikoor, te grote dekplaten of een niet-mooie tanaftekening een goede reden voor afwijzing werd gevonden. Daarnaast heb ik een groot bezwaar tegen de fanatieke scheiding tussen langhaar en korthaarvariëteiten en de engelse en amerikaanse lijn.
Het opengooien van de stamboeken lijkt mij sowieso, zelfs met een behoorlijk grote genetische variëteit, uiteindelijk onvermijdelijk. Gesloten stamboeken zijn m.i. de dood in de pot voor élk hondenras. Is het niet nu dan is het wel over 25 jaar.
En o ja: het inzetten van een dekreu mag wat mij betreft ook aan strenge banden worden gelegd. Meer dan pak-'m-beet 10x inzetten lijkt mij méér dan overbodig.
Bij mijn weten is er geen showverplichting bij collies maar in het algemeen vind ik dat deze regel ook per direct moet worden verboden en aankeuren van de zgn. lookalikes door een panel van (medische-, gedrags- en ras-) deskundigen lijkt mij geweldig. Waarbij gezondheid en (rasspecifiek) gedrag als zwaarste criteria moeten worden gehanteerd en rasstandaard als laatste.

- Maeve
- Zeer actief
- Contacteer:
Vind ik wel. Maar goed, dat groepje Duitsers zijn werkelijk aan het werk om "het ras te verbeteren" zeggen ze. De laatste kruising van ze was trouwens met een Welsh Springer, dat komt al meer in de buurt.Tara schreef:Dat sowieso natuurlijk, het heeft denk ik weinig met rasbehoud te maken als je iets in gaat kruisen dat totaal andere eigenschappen heeft.LongFields schreef:Ben ik helemaal met je eens.Maeve schreef: Ik vind wel dat je dicht bij je ras moet blijven. Een ras is niet alleen een bepaald uiterlijk maar ook werkeigenschappen en karakter. In Duitsland is er een klein groepje fokkers dat Tollers kruist met andere rassen, o.a. met de Australian Shepherd. Daar snap ik niet zo veel van, ook geen heel gezond ras en een totaal ander karakter en manier van werkenMaar bijvoorbeeld een Kooiker, Retrievers of sommige Spaniels zou ik absoluut voor open staan.
Ben je dan niet gewoon exclusieve designerdogs aan het designen?
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Ik denk dat je als er zich echt problemen gaan voordoen eigenlijk al te laat bent. Dus het lijkt me het beste om niet te wachten met vers bloed inkruisen/stamboeken opengooien tot de genetische basis eigenlijk al veel te smal is geworden en inteeltproblemen al aan het oppervlak komen. Juist als je tijdig gaat variëren in de genenpoel door het gebruiken van aangekeurde honden of honden van hetzelfde type en met een gelijksoortig karakter/temperament kun je de problemen gerelateerd aan een te hoog inteeltpercentage voorkomen.lieke schreef: Het opengooien van de stamboeken lijkt mij sowieso, zelfs met een behoorlijk grote genetische variëteit, uiteindelijk onvermijdelijk. Gesloten stamboeken zijn m.i. de dood in de pot voor élk hondenras. Is het niet nu dan is het wel over 25 jaar.
- DeDiana
- Zeer actief
Eens. Bij de korthaar is het probleem wel iets groter. Het fokregelement van de rasvereniging is bovendien voor de korthaar wat strenger dan voor de langhaar (bijvoorbeeld: korthaar = beide ouders vrij van CEA, langhaar = één van de ouders vrij van CEA).lieke schreef:Ik zou er absoluut geen moeite mee hebben. Nou is het probleem bij de collies niet zo nijpend want de genenpoel is vooralsnog uitgebreid genoeg. Als het huidige beleid, waarbij de tendens is om naar de reu 'op de hoek' te gaan, maar wordt vermeden. Of de reu die toevallig dat decennium in de mode is.
Maar voor zowel lang- als korthaar ben ik ook voor aankeuren.
- lieke
- Zeer actief
- Contacteer:
LongFields schreef:Ik denk dat je als er zich echt problemen gaan voordoen eigenlijk al te laat bent. Dus het lijkt me het beste om niet te wachten met vers bloed inkruisen/stamboeken opengooien tot de genetische basis eigenlijk al veel te smal is geworden en inteeltproblemen al aan het oppervlak komen. Juist als je tijdig gaat variëren in de genenpoel door het gebruiken van aangekeurde honden of honden van hetzelfde type en met een gelijksoortig karakter/temperament kun je de problemen gerelateerd aan een te hoog inteeltpercentage voorkomen.lieke schreef: Het opengooien van de stamboeken lijkt mij sowieso, zelfs met een behoorlijk grote genetische variëteit, uiteindelijk onvermijdelijk. Gesloten stamboeken zijn m.i. de dood in de pot voor élk hondenras. Is het niet nu dan is het wel over 25 jaar.
Heb je gelijk in, hoor. Alleen de zgn. 'oude' garde gaat voluit in de remmen als je het alleen maar óppert.
Het is dus wachten tot er voldoende 'nieuwe' fokkers zijn die dit inzien. Voor zover ik het kan bekijken, is er vooralsnog genoeg tijd om deze slag bij de collie te slaan omdat, zoals ik al zei, het nog niet ernstit is.
Maar goed, dat kan natuurlijk snel omslaan. Een hondengeneratie is natuurlijk maar een paar jaar en een ziekte als epilepsie of dm (wat nu nog niet of nauwelijks voorkomt) kan zich in een tiental jaren door heel veel lijnen verspreiden. Vooral omdat de meest gebruikte lijnen in Nederland al angstig nauw verwant zijn omdat er in de laatste 20 jaar heel veel gebruik is gemaakt van dezelfde reuen.
Op dit moment zijn er wel wat nieuwe fokkers die wat verder kijken dan hun neus lang is en meer met outcrosses werken, of kruisen met Amerikaanse lijnen, of naar Duitsland gaan.

- CKS
- Zeer actief
Ik kan het niet meer met je eens zijn. Bij de hollandse herder korthaar zijn geen noemenswaardige problemen, de populatie lijkt erg gezond en de genetische variëteit is uitstekendLongFields schreef:Ik denk dat je als er zich echt problemen gaan voordoen eigenlijk al te laat bent. Dus het lijkt me het beste om niet te wachten met vers bloed inkruisen/stamboeken opengooien tot de genetische basis eigenlijk al veel te smal is geworden en inteeltproblemen al aan het oppervlak komen. Juist als je tijdig gaat variëren in de genenpoel door het gebruiken van aangekeurde honden of honden van hetzelfde type en met een gelijksoortig karakter/temperament kun je de problemen gerelateerd aan een te hoog inteeltpercentage voorkomen.lieke schreef: Het opengooien van de stamboeken lijkt mij sowieso, zelfs met een behoorlijk grote genetische variëteit, uiteindelijk onvermijdelijk. Gesloten stamboeken zijn m.i. de dood in de pot voor élk hondenras. Is het niet nu dan is het wel over 25 jaar.
Ik zou het geweldig vinden als de vier varianten Belg en de drie varianten Hollander gewoon bij elkaar gevoegd zouden worden, en dus zonder voorafgaande toestemming van rasverenigingen of RvB met elkaar gekruist konden worden. Pups kunnen dan afhankelijk van vachtkleur en structuur ingeschreven worden (net als vroeger bij de Belg dus). Dat, in combinatie met het aankeuren van stamboomloze honden (bij zowel Mechelaar als Hollander korthaar ruimschoots aanwezig) zou voor mij een eeuwigdurende oplossing van alle problemen inhouden.
Maar goed ik blijf dromen
Kees
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Contacteer:
Ik droom met je meeCasey schreef:Ik kan het niet meer met je eens zijn. Bij de hollandse herder korthaar zijn geen noemenswaardige problemen, de populatie lijkt erg gezond en de genetische variëteit is uitstekendLongFields schreef:Ik denk dat je als er zich echt problemen gaan voordoen eigenlijk al te laat bent. Dus het lijkt me het beste om niet te wachten met vers bloed inkruisen/stamboeken opengooien tot de genetische basis eigenlijk al veel te smal is geworden en inteeltproblemen al aan het oppervlak komen. Juist als je tijdig gaat variëren in de genenpoel door het gebruiken van aangekeurde honden of honden van hetzelfde type en met een gelijksoortig karakter/temperament kun je de problemen gerelateerd aan een te hoog inteeltpercentage voorkomen.lieke schreef: Het opengooien van de stamboeken lijkt mij sowieso, zelfs met een behoorlijk grote genetische variëteit, uiteindelijk onvermijdelijk. Gesloten stamboeken zijn m.i. de dood in de pot voor élk hondenras. Is het niet nu dan is het wel over 25 jaar.Langhaar: populatie is gewoon te klein om zelfstandig voort te blijven bestaan, en er duiken nu opeens problemen met schildklier op. Zonder onmiddellijk en drastisch ingrijpen (een keer één Belg inkruisen is dus niet genoeg) is het over en sluiten voor deze variant. De ruwhaar lijkt nog gezond maar daar worden er zo weinig van geboren dat het ook het einde van het liedje is, binnen 1 of 2 generaties.
Ik zou het geweldig vinden als de vier varianten Belg en de drie varianten Hollander gewoon bij elkaar gevoegd zouden worden, en dus zonder voorafgaande toestemming van rasverenigingen of RvB met elkaar gekruist konden worden. Pups kunnen dan afhankelijk van vachtkleur en structuur ingeschreven worden (net als vroeger bij de Belg dus). Dat, in combinatie met het aankeuren van stamboomloze honden (bij zowel Mechelaar als Hollander korthaar ruimschoots aanwezig) zou voor mij een eeuwigdurende oplossing van alle problemen inhouden.
Maar goed ik blijf dromen
Kees
Ach, ik roep al jaren dat de stamboeken van de Hollander open moeten wil je het ras behouden (en de originele eigenschappen behouden)
Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
-
empyree
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
- Aantal honden: 5
- Contacteer:
Wij hebben hier in Frankrijk een open stamboek voor de GBGV en diverse andere rassen en ik maak er in mijn ras dankbaar gebruik van! Er zijn in het verleden veel nesten gefokt die enkel voor de jacht bedoeld waren en daar zijn dus generaties lang stamboomloze honden voor gebruikt en is alleen gefokt op type en jachteigenschappen, waarbij dat laatste het belangrijkste was. In deze groep vind je nu veel mooie rastypische honden met uistekende vachten want de vachten laten in de huidige fok nog wel eens wat te wensen over.
Mijn laatste nest kwam uit een aangekeurde hond en het resultaat was zeer goed . Het enige nadeel is dat er buitenlandse pupkopers afhaakten omdat ze bijvoorbeeld in Hongarije met een gedeeltelijk lege stamboom geen kampioen kunnen worden.......
Mijn laatste nest kwam uit een aangekeurde hond en het resultaat was zeer goed . Het enige nadeel is dat er buitenlandse pupkopers afhaakten omdat ze bijvoorbeeld in Hongarije met een gedeeltelijk lege stamboom geen kampioen kunnen worden.......
Sandra

- carine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo of Italiaanse waterhond
- Contacteer:
goh...da's een lastige...in principe kunnen wij het in België...
mààr...ik ben toch wat "bang" voor Lagotti met ongekende afkomst, voor je het weet zit je met behoorlijke inteelt of zit er achter één van de ongekende voorouders een vervelende ziekte...
ik pluis wel stambomen uit voor een laag COI, dat wel maar ééntje zonder gekende achtergrond
want zo eentje zou dan uit het land van oorsprong komen en dat is (denk ik) niet zo handig (Italianen zijn niet direct heel "open")...misschien dat fokkers die beter gekend zijn in het Italiaanse wereldje het wel zouden aandurven maar ikzelf momenteel dus niet.
mààr...ik ben toch wat "bang" voor Lagotti met ongekende afkomst, voor je het weet zit je met behoorlijke inteelt of zit er achter één van de ongekende voorouders een vervelende ziekte...
ik pluis wel stambomen uit voor een laag COI, dat wel maar ééntje zonder gekende achtergrond
carine, giorgio,juno, nigra (+) en de knabbelbeesten

http://www.lagottoromagnolo.be
http://www.bloggen.be/giorgio
http://www.bloggen.be/lagotto

- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Ze zijn toch ook niet steeds een zelfde ras aan het inkruisen ?Maeve schreef:Vind ik wel. Maar goed, dat groepje Duitsers zijn werkelijk aan het werk om "het ras te verbeteren" zeggen ze. De laatste kruising van ze was trouwens met een Welsh Springer, dat komt al meer in de buurt.Tara schreef:Dat sowieso natuurlijk, het heeft denk ik weinig met rasbehoud te maken als je iets in gaat kruisen dat totaal andere eigenschappen heeft.LongFields schreef:Ben ik helemaal met je eens.Maeve schreef: Ik vind wel dat je dicht bij je ras moet blijven. Een ras is niet alleen een bepaald uiterlijk maar ook werkeigenschappen en karakter. In Duitsland is er een klein groepje fokkers dat Tollers kruist met andere rassen, o.a. met de Australian Shepherd. Daar snap ik niet zo veel van, ook geen heel gezond ras en een totaal ander karakter en manier van werkenMaar bijvoorbeeld een Kooiker, Retrievers of sommige Spaniels zou ik absoluut voor open staan.
Ben je dan niet gewoon exclusieve designerdogs aan het designen?
Zo te horen gebruiken ze gewoon verschillende rassen en dan ben je dus geen designer dogs aan het maken. Er wordt neem ik aan één keer een ander ras ingekruist. Daarna wordt er gewoon weer verder gegaan met de Toller. Met een andere hond wordt er een ander ras gebruikt. Tuurlijk ben je met rasbehoud bezig als je een ras met andere karaktereigenschappen gebruikt. Je kunt weinig anders. Als je mensen op het forum mag geloven zijn de meeste rassen zo ontzettend uniek dat er geen één ras is die in de buurt komt van het ras dat ze hebben. Dan kun je dus niets inkruisen. Als je beperkt verschillende rassen inkruist en daarna weer terug fokt op je eigen ras behoud je heus de belangrijke eigenschappen wel. Misschien niet in de eerste generaties maar daarna weer wel hoor.
Ik zou het aankeuren zeker wel gebruiken. Ik heb nu ook aangekeurde honden uit Peru.
- TessaThomas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
Hier had ik in het tv tip al wat vragen over gesteld, maar geen reactie. Nogal logisch, want dat ging best snel.
TessaThomas schreef:Ik zou daar, met een lookalike, best aan mee willen werken, alleen idd na veelvuldig testen. Maar hoe weet je of de lookalike niet verwant is aan de 'partner'? Moet je dan ook een DNA onderzoek laten doen naar de verwantschap? En moet je dat dan ook met de nakomelingen en toekomstige partners gaan doen?Nanna schreef:Nou, hoe mooi zou het dan zijn als je de groep rashonden wèl gezonder kunt krijgen dan de lookalikes (waar nergens naar gekeken wordt)door gedoseerd en met testen (want daar ben ik dus helemaal niet tegen) nieuw bloed in te voeren? Door honden aan te keuren en na gedegen medisch onderzoek toe te laten voor de fok? Alles nauwkeurig te documenteren?Machie schreef:Laten we de look a likes eens vergelijken met de rashonden! Ik ga dat die 1e groep niks gezonder is dan de 2e.
Wie weet is er zelfs prima gebruik te maken van sommige lookalikes
EDIT: En zitten de fokkers daar wel op te wachten? Mijn lookalike is erg smal voor een wannabe duitse herder. Wil men daar geld in steken en dan de genenpoel vergroten, maar wel weer smallere/kleinere honden fokken? Hoe zit het met pupkopers, willen die een hond met halve stamboom? Wat doe je met de prijs? Als alle pupkopers alsnog een volledige stamboom willen, dan ben je nog nergens?
- lieke
- Zeer actief
- Contacteer:
Inge O schreef:uniek is ook niet het juiste woord, wel min of meer voorspelbaar.Nanna schreef:Die licht ik er even uit want het is een waarheid als een koe.sirene schreef: Als je mensen op het forum mag geloven zijn de meeste rassen zo ontzettend uniek dat er geen één ras is die in de buurt komt van het ras dat ze hebben.
Of zouden mensen nou écht denken dat een Afghaan door de bank genomen zo hééééél anders van karakter is dan een Saluki?
Ik geloof niet in 'unieke' raseigenschappen.
voorbeeldje : ik heb al zo'n 9 hovawarten gehad, allemaal met hun eigenheden en op het eerste zicht dus nogal verschillende karakters.
maar die verschillen vallen in het niet in vergelijking met de verschillen die ik nu ervaar tussen al mijn wartjes en vonkje-de-beauceron - een ras dat er qua karakter eigenlijk zelfs nog redelijk in de buurt komt.
dat maakt het ene niet beter dan het andere maar het is wel anders - ga je dat mengen dan ben je die voorspelbaarheid over gemene-deler-eigenschappen kwijt en dat is denk ik waar mensen door afgeschrikt worden.
Datzelfde zou m.i. ook gelden voor de collie. Ik zou er niet voor zijn om een ander herderras er in te kruisen. Krijg je zenuwachtige bijters
Setters en barzois zijn al in het verleden gebruikt, ik zou niet echt een toegevoegde meerwaarde zien om dat te herhalen. Zeker omdat er epilepsie bij de ierse setters schijnt voor te komen.
Bovendien is er meer dan voldoende genetisch materiaal aanwezig dus hoeft men voor de collie niet uit te wijken naar andere rassen.

- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Mja, dat zei je vorige keer ook (ik val ook wel eens in herhalingInge O schreef:uniek is ook niet het juiste woord, wel min of meer voorspelbaar.Nanna schreef:Die licht ik er even uit want het is een waarheid als een koe.sirene schreef: Als je mensen op het forum mag geloven zijn de meeste rassen zo ontzettend uniek dat er geen één ras is die in de buurt komt van het ras dat ze hebben.
Of zouden mensen nou écht denken dat een Afghaan door de bank genomen zo hééééél anders van karakter is dan een Saluki?
Ik geloof niet in 'unieke' raseigenschappen.
voorbeeldje : ik heb al zo'n 9 hovawarten gehad, allemaal met hun eigenheden en op het eerste zicht dus nogal verschillende karakters.
maar die verschillen vallen in het niet in vergelijking met de verschillen die ik nu ervaar tussen al mijn wartjes en vonkje-de-beauceron - een ras dat er qua karakter eigenlijk zelfs nog redelijk in de buurt komt.
dat maakt het ene niet beter dan het andere maar het is wel anders - ga je dat mengen dan ben je die voorspelbaarheid over gemene-deler-eigenschappen kwijt en dat is denk ik waar mensen door afgeschrikt worden.
Daarnaast zijn er mensen die heel specifiek voor een ras gaan voor die specifieke eigenschappen, om te werken bijvoorbeeld of voor een sport. Maar de meeste mensen gaan toch gewoon voor een type hond en hebben wel wat eisen maar niet zo specifiek.
- carine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo of Italiaanse waterhond
- Contacteer:
Ben ik me bewust van Inge, ik probeer ook weinig gebruikte reuen uit te kiezen...Inge O schreef:daarmee doe je hooguit wat voor je nest (maar ook niet erg veel want éénmalige inteelt heeft voor die individuen geen dramatische gevolgen) maar niks voor de populatie en daar gaat het uiiteindelijk om.carine schreef: ik pluis wel stambomen uit voor een laag COI, dat wel
naarmate die coi meer in de belangstelling komt lijken mensen te denken dat als iedereen fokt met een lage coi het probleem opgelost raakt maar niks is minder waar.
De verwantschap onderling gaat hier niet echt mee naar beneden en dat zou best wel mogen mààr...een Lagotto met ongekende voorouders zal 1 toch wel verwant zijn, 2 mogelijks flink ingeteelt en 3 je weet niet wat je dus in huis haalt met zo'n onbekende...in het verleden zijn andere rassen ingekruist en misschien zou dit wel een oplossing kunnen zijn maar vb met de Spinone is oa de Cellebellaire Ataxie meegekomen...
carine, giorgio,juno, nigra (+) en de knabbelbeesten