Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Als stamboeken open zouden gaan...
Moderator: moderatorteam
- Es
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Re: Als stamboeken open zouden gaan...
Misschien niet voor jou maar de meeste fokkers zullen het niet doen. Bij ons 'lopen' de dekaanvragen voor honden die nog VR, G-0 en G-1 zijn al slechter dan de volledige stambomen....
Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Nanna schreef:Ja, maar is dat een reden om het dan maar niet te doen?Inge O schreef: wat je schrijft klopt zeker als je het hebt over de populatie (dus de langere termijn) maar als fokker zit je wel eerst met F1's en F2's en daar kan je die behoorlijke verschillen natuurlijk wel in verwachten.
Ik zie de meerwaarde niet om bij de collie een ander ras in te kruisen zoals de barzoi. Wat zou dan precies het doel zijn? Groter? Groter hoofd? Meer renvermogen? Minder haar of juist krulhaar? Of gewoon voor de leuk?
Ik kan me zo voorstellen dat om de basis van een beperkte genenpoel wil verbreden het inkruisen van een ras heel nuttig kan zijn. Of bij een ras wat gezondheidstechnisch gezien zo verziekt is dat alleen het inkruisen van een ander (gezond) ras van levensbelang is (denk aan de cavalier). Maar bij de collie lijkt mij dat niet nodig. In ieder geval voor mij ziet de collie er helemaal prima uit en hoeft er niets 'veranderd' te worden. Hoogstens qua temperament en werkvermogen mag er wat verbeterd worden maar dat kan prima opgelost worden door kruisen met kortharen en amerikaanse lijnen.
De barzoi vind ik een prachtig ras dus daar hoeft toch ook niks aan te veranderen? (Ik weet overigens niets van de gezondheid van de barzoi.)

- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Genetische variatie! Daar gaat het om.lieke schreef:Nanna schreef:Ja, maar is dat een reden om het dan maar niet te doen?Inge O schreef: wat je schrijft klopt zeker als je het hebt over de populatie (dus de langere termijn) maar als fokker zit je wel eerst met F1's en F2's en daar kan je die behoorlijke verschillen natuurlijk wel in verwachten.
Ik zie de meerwaarde niet om bij de collie een ander ras in te kruisen zoals de barzoi. Wat zou dan precies het doel zijn? Groter? Groter hoofd? Meer renvermogen? Minder haar of juist krulhaar? Of gewoon voor de leuk?
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Ja, genetische variatie vóórdat je achter de feiten aan blijkt te lopen met zijn allen. Want als het op de korte termijn (1 generatie verder) allemaal nog prima lijkt te zijn met de genenpoel, wil dat niet zeggen dat dat de komende 5 generaties onveranderd blijft. Je kunt er zeker van zijn dat de genenpoel bij een gesloten stamboek hoe dan ook steeds kleiner wordt. En dat kun je beter en gemakkelijker voor zijn als de poel nog breed genoeg is, dan wanneer je met het voldongen feit te maken krijgt dat er een inteeltdepressie gaande is.sirene schreef:Genetische variatie! Daar gaat het om.lieke schreef:Nanna schreef:Ja, maar is dat een reden om het dan maar niet te doen?Inge O schreef: wat je schrijft klopt zeker als je het hebt over de populatie (dus de langere termijn) maar als fokker zit je wel eerst met F1's en F2's en daar kan je die behoorlijke verschillen natuurlijk wel in verwachten.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik denk dat het zeker wel lastiger gaat zijn om baasjes te vinden, maar ik denk dat het al een heel stuk scheelt als het gewoon officieel mag en bv ondersteund wordt door een rv. Voor sommige mensen helpt dat.Inge O schreef:nee maar het zal dat meestal wel zijn omdat je als fokker toch wil dat je pups op een leuke plek terechtkomen en die baasjes vinden zal voor F1 en F2 veel moeilijker zijn.Nanna schreef:Ja, maar is dat een reden om het dan maar niet te doen?Inge O schreef: wat je schrijft klopt zeker als je het hebt over de populatie (dus de langere termijn) maar als fokker zit je wel eerst met F1's en F2's en daar kan je die behoorlijke verschillen natuurlijk wel in verwachten.
dan heb ik het over het inkruisen van een ander ras hè, niet over het fokken met aangekeurde (of zelfs stamboomloze) honden.
Ik denk dat het ook nogal af hangt van de instelling van de fokker zelf en hoe je de pups "aanprijst". Als je Marktplaats ed mag geloven is er markt genoeg voor kruisingen en als ik zo om me heen kijk en hoor maakt het de meeste mensen niet uit of en wat voor stamboom honden hebben. Ja, fokkers wel. Maar de pupkopers niet. Ik heb al vaak genoeg geïnteresseerde mensen voor een pup van mij doorverwezen naar een herplaatser, stamboomloos nakertje of een oepsnest. De meeste mensen hebben daar helemaal geen problemen mee. Het wordt wat anders als je er een heel ander ras qua karakter gaat inkruisen wat totaal niet strookt met wat mensen verwachten. Bv een klapkaak in een meutehond of een op en top werkhond in een bankhanger.
Ik besef dat ik wel makkelijker praten heb omdat de meeste mensen geen verschil zien tussen welke naakthond dan ook. Ik kan bwvs elke naakte hond als Peruaan aanprijzen. Dat wordt wat lastiger als je een kortharige hond met propellororen moet gaan verkopen als hovawart.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Maar is dat verschil niet alleen maar relevant als je het ras al heel goed kent ?Inge O schreef:
wat je schrijft klopt zeker als je het hebt over de populatie (dus de langere termijn) maar als fokker zit je wel eerst met F1's en F2's en daar kan je die behoorlijke verschillen natuurlijk wel in verwachten.
Als mensen nu op zoek zijn naar een actieve erfbewaker waar ze ook nog eens leuk mee kunnen sporten dan komen ze toch niet bedrogen uit met een Beaucawart of een andere vergelijkbare kruising ?
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Het is wel een briljante naam voor een nieuwe designerdog!sirene schreef:Maar is dat verschil niet alleen maar relevant als je het ras al heel goed kent ?Inge O schreef:
wat je schrijft klopt zeker als je het hebt over de populatie (dus de langere termijn) maar als fokker zit je wel eerst met F1's en F2's en daar kan je die behoorlijke verschillen natuurlijk wel in verwachten.
Als mensen nu op zoek zijn naar een actieve erfbewaker waar ze ook nog eens leuk mee kunnen sporten dan komen ze toch niet bedrogen uit met een Beaucawart of een andere vergelijkbare kruising ?
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Precies, voordat het kalf verdronken isLongFields schreef:Ja, genetische variatie vóórdat je achter de feiten aan blijkt te lopen met zijn allen. Want als het op de korte termijn (1 generatie verder) allemaal nog prima lijkt te zijn met de genenpoel, wil dat niet zeggen dat dat de komende 5 generaties onveranderd blijft. Je kunt er zeker van zijn dat de genenpoel bij een gesloten stamboek hoe dan ook steeds kleiner wordt. En dat kun je beter en gemakkelijker voor zijn als de poel nog breed genoeg is, dan wanneer je met het voldongen feit te maken krijgt dat er een inteeltdepressie gaande is.sirene schreef:Genetische variatie! Daar gaat het om.lieke schreef:Nanna schreef: Ja, maar is dat een reden om het dan maar niet te doen?
Het is ook niet de bedoeling dat alle fokkers zodra de stamboeken open zijn meteen alles wat ze leuk vinden in gaan kruisen. Dat gaat ook niet gebeuren want de meeste fokkers zien het helemaal niet zitten. Als er maar enkele zijn die het wel doen heb je toch al een heleboel echt nieuw DNA. Want een "outcross" over 5 generaties brengt in de meeste rassen echt geen variatie hoor.
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Van dat nestje Toller x Aussie hebben ze niks aangehouden voor zover bekendsirene schreef:Ze zijn toch ook niet steeds een zelfde ras aan het inkruisen ?Maeve schreef:Vind ik wel. Maar goed, dat groepje Duitsers zijn werkelijk aan het werk om "het ras te verbeteren" zeggen ze. De laatste kruising van ze was trouwens met een Welsh Springer, dat komt al meer in de buurt.Tara schreef:Dat sowieso natuurlijk, het heeft denk ik weinig met rasbehoud te maken als je iets in gaat kruisen dat totaal andere eigenschappen heeft.LongFields schreef: Ben ik helemaal met je eens.
Ben je dan niet gewoon exclusieve designerdogs aan het designen?
Zo te horen gebruiken ze gewoon verschillende rassen en dan ben je dus geen designer dogs aan het maken. Er wordt neem ik aan één keer een ander ras ingekruist. Daarna wordt er gewoon weer verder gegaan met de Toller. Met een andere hond wordt er een ander ras gebruikt. Tuurlijk ben je met rasbehoud bezig als je een ras met andere karaktereigenschappen gebruikt. Je kunt weinig anders. Als je mensen op het forum mag geloven zijn de meeste rassen zo ontzettend uniek dat er geen één ras is die in de buurt komt van het ras dat ze hebben. Dan kun je dus niets inkruisen. Als je beperkt verschillende rassen inkruist en daarna weer terug fokt op je eigen ras behoud je heus de belangrijke eigenschappen wel. Misschien niet in de eerste generaties maar daarna weer wel hoor.
Ik zou het aankeuren zeker wel gebruiken. Ik heb nu ook aangekeurde honden uit Peru.
Het komt op mij in ieder geval over als een idee dat in de basis goed was maar de uitwerking slaat nergens op
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Tsja, in het geval dat er van die kruisinghonden niets gebruikt wordt voor de (Toller)fokkerij, dan heeft het ook niet zo veel zin gehad natuurlijk. Vreemd.Maeve schreef:Van dat nestje Toller x Aussie hebben ze niks aangehouden voor zover bekendDus ik heb ook niets gehoord over terug kruisen met weer een Toller, volgens mij is dat nooit gebeurd (nestje is toch een jaar of 3 inmiddels).
Het komt op mij in ieder geval over als een idee dat in de basis goed was maar de uitwerking slaat nergens op
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Dat is waar. Maar hoeveel verwachtingen moet je hebben als je zoiets zou doen om nieuwe genen in het ras te krijgen?Nanna schreef:Misschien voldeden ze niet aan de verwachtingen, dat kan.LongFields schreef: Tsja, in het geval dat er van die kruisinghonden niets gebruikt wordt voor de (Toller)fokkerij, dan heeft het ook niet zo veel zin gehad natuurlijk. Vreemd.
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Ja, dat de gezondheid goed moet zijn dat lijkt me buiten kijf te staan. Maar bij een dergelijke kruising zou de kans op erfelijke gebreken toch juist kleiner moeten zijn lijkt mij? Is dat niet wat altijd beweerd wordt?Nanna schreef:Het lijkt me dat de kruisingen op zijn MINST HD vrij zouden moeten zijn, sowieso niet aan ziektes zouden moeten lijden.LongFields schreef:Dat is waar. Maar hoeveel verwachtingen moet je hebben als je zoiets zou doen om nieuwe genen in het ras te krijgen?Nanna schreef:Misschien voldeden ze niet aan de verwachtingen, dat kan.LongFields schreef: Tsja, in het geval dat er van die kruisinghonden niets gebruikt wordt voor de (Toller)fokkerij, dan heeft het ook niet zo veel zin gehad natuurlijk. Vreemd.
Daarbij moet het karakter ook goed/juist zijn.
Je kunt leuk vers bloed middels een ander ras binnenhalen maar dat wil niet zeggen dat je dan de pups die daar uit voorkomen ook móet gebruiken. Het kan gewoon tegenvallen.
Ik kan me slecht voorstellen dat je uit zo'n nest alleen maar onbruikbare nakomelingen krijgt, dan zouden alle pups hetzij gezondheidsproblemen hebben, hetzij enorme karakterfouten? Het lijkt me dat je dan in de keuze van de ouderdieren al mis hebt gezeten toch?
- Agility addict
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Epagneul Nain Phalene
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
Als het mogelijk zou zijn om een kruising met een andere varieteit of ras in bv. een bijlage in te laten schrijven zou ik daar als fokker zeker gebruik van willen maken. Daarbij zou ik inderdaad wel naar het type en karakter van de in te kruisen hond kijken. Zo kan ik me voorstellen dat bv. een non bearded bichonachtige (met stamboom) een heel mooie aanvulling kan zijn op de genenpool van onze phalene's.
Een aangekeurde look a like gebruiken zou niet direct mijn voorkeur hebben. Voordeel van rashonden is toch dat je met enige zekerheid kunt zeggen wie de voorouders zijn. Bij een look a like van nederlandse afkomst zou ik het risico te groot vinden dat het toch om een verwante hond gaat. Als het nou om een buitenlands straat/ boerenhondje gaat vind ik het alweer een ander verhaal..
Een aangekeurde look a like gebruiken zou niet direct mijn voorkeur hebben. Voordeel van rashonden is toch dat je met enige zekerheid kunt zeggen wie de voorouders zijn. Bij een look a like van nederlandse afkomst zou ik het risico te groot vinden dat het toch om een verwante hond gaat. Als het nou om een buitenlands straat/ boerenhondje gaat vind ik het alweer een ander verhaal..
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Het is natuurlijk speculeren of en waarom die toller kruisingen niet verder gebruikt zijn.
Is er niet gewoon een website van die er wat over schrijft ?
Ik weet wel dat het inkruisen wereldwijd nieuws was, want een lid van de kennelclub in Peru vertelde het me in 2010 dat ze dat gingen doen bij de Tollers. Het lijkt me dat ze niet over een nacht ijs zijn gegaan.
Is er niet gewoon een website van die er wat over schrijft ?
Ik weet wel dat het inkruisen wereldwijd nieuws was, want een lid van de kennelclub in Peru vertelde het me in 2010 dat ze dat gingen doen bij de Tollers. Het lijkt me dat ze niet over een nacht ijs zijn gegaan.
- carine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo of Italiaanse waterhond
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Er is idd in bepaalde lijnen Spinone ingekruist (vroeger toen het ras opnieuw in opbouw was)Tara schreef:Waar haal jij nou ineens de Spinone vandaan? Wat heeft dat met inkruisen te maken?carine schreef:maar vb met de Spinone is oa de Cellebellaire Ataxie meegekomen...
Is de Spinone in jouw ras ingekruist?
carine, giorgio,juno, nigra (+) en de knabbelbeesten

http://www.lagottoromagnolo.be
http://www.bloggen.be/giorgio
http://www.bloggen.be/lagotto

http://www.lagottoromagnolo.be
http://www.bloggen.be/giorgio
http://www.bloggen.be/lagotto
-
Gos
- Zeer actief
Op heel kleine schaal komt het aankeuren van stamboomloze mechels al wel voor via het buitenland. Maar het is een publiek geheim dat er ook met stamboomloze mechels zonder aankeuring gefokt wordt in stamboomlijnen. Het vervelende daaraan vind ik dat, ook al is van veel van die op die manier gebruikte honden bekend qua afstamming en in het circuit qua gezondheid, deze informatie niet publiekelijk beschikbaar wordt gemaakt. Als fokker en als pupkoper kun je er dus niet zoveel rekening mee houden als je misschien zou willen. Het aankeuren ook hier mogelijk maken, zou m.i. veel meer voordelen hebben.Casey schreef: Ik zou het geweldig vinden als de vier varianten Belg en de drie varianten Hollander gewoon bij elkaar gevoegd zouden worden, en dus zonder voorafgaande toestemming van rasverenigingen of RvB met elkaar gekruist konden worden. Pups kunnen dan afhankelijk van vachtkleur en structuur ingeschreven worden (net als vroeger bij de Belg dus). Dat, in combinatie met het aankeuren van stamboomloze honden (bij zowel Mechelaar als Hollander korthaar ruimschoots aanwezig) zou voor mij een eeuwigdurende oplossing van alle problemen inhouden.
Maar goed ik blijf dromen![]()
Ik zou zelf best gebruik willen maken van bepaalde honden zonder die stamboompapieren, als ze aan bepaalde eisen zouden voldoen en in mijn ogen een geschikte match zouden zijn. Maar dan zou ik weten om welke hond uit welke achtergrond het ging, en nu moet ik maar gissen over wat er wel en niet van klopt. Toevallig weet ik er een paar (recente) die niet kloppen en ik weet ook wat het wel is, maar dat is gedeeltelijk toeval en door contacten. Desbetreffende honden zou ik zelf niet kiezen, maar dat heeft niks met het wel of niet foezelen te maken maar puur met het type hond voor het doel waar ik voor zou willen fokken. Dus wat mij betreft maken ze het legaal mogelijk zodat er meer openlijke informatie over is en je die informatie mee kunt nemen in je keuze, en de mensen niet meer voor de gek gehouden hoeven worden.
Met sommige gefoezelde honden is keurig netjes een paar shows gelopen. Dat vind ik wel mooi, ze voldoen blijkbaar prima. Alleen jammer dat de achtergrondinformatie niet klopt (maar goed, ik ga ervan uit dat dat bij werkmechels voor een behoorlijk percentage van de verder weggelegen generaties geldt, hier blijft het toch een beetje van dat je alleen zeker kunt zijn van waar je zelf met je neus bovenop hebt gezeten). En ook in het buitenland werd/wordt er dankbaar gebruik gemaakt van onze xMH om in de papieren lijnen te stoppen.
Het is wel treffend dat toen ik mijn jongste officieel liet röntgenen, de DA zei dat wat hem betreft wat hij zag de x werkhonden de gezondste waren qua heupen, rug en ellebogen, en de stamboom werkmechels er snel achteraan kwamen, waarbij hij veronderstelde dat het een wel met het ander te maken had (plus dat er een behoorlijk percentage gescreend wordt vanwege de belasting, wat vaak bij huishonden niet nodig gevonden wordt, om begrijpelijke redenen).
-
gemhounds
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Galgo, Whippet, BC, X Terrier
- Aantal honden: 10
Even een vraagje nav dit topic. Is het op dit moment mogelijk voor particulieren om via een commercieel lab, betaalbaar (=rekbaar begrip) via DNA , de mate van niet verwant zijn of juist wel van een hond aan te tonen tov van een mogelijke partner/ genenpool van een ras?
"The researchers' analysis showed that, for example, Boxer dogs were so closely related to one another and had such little genetic variation between them that genetically, 20,000 dogs looked like a population of about 70. In the Rough Collie breed, 12,000 dogs looked in genetic terms like a population of about 50."
"Population structure and inbreeding from pedigree analysis of purebred dogs," Genetics, 179(1): 593–601, 2008. doi:10.1534/genetics.107.084954 Calboli FC , Sampson J, Fretwell N, Balding DJ
"The researchers' analysis showed that, for example, Boxer dogs were so closely related to one another and had such little genetic variation between them that genetically, 20,000 dogs looked like a population of about 70. In the Rough Collie breed, 12,000 dogs looked in genetic terms like a population of about 50."
"Population structure and inbreeding from pedigree analysis of purebred dogs," Genetics, 179(1): 593–601, 2008. doi:10.1534/genetics.107.084954 Calboli FC , Sampson J, Fretwell N, Balding DJ
-
gemhounds
- Vaste gebruiker
Kon het ook niet laten, ,ik krijg echt de kriebels bij dat valse gevoel van veiligheid wat ik veel fokkers en liefhebbers zie presenterenNanna schreef:gemhounds schreef: "The researchers' analysis showed that, for example, Boxer dogs were so closely related to one another and had such little genetic variation between them that genetically, 20,000 dogs looked like a population of about 70. In the Rough Collie breed, 12,000 dogs looked in genetic terms like a population of about 50.""Population structure and inbreeding from pedigree analysis of purebred dogs," Genetics, 179(1): 593–601, 2008. doi:10.1534/genetics.107.084954 Calboli FC , Sampson J, Fretwell N, Balding DJ
Nou Lieke, daar ga je
lieke schreef:
Bovendien is er meer dan voldoende genetisch materiaal aanwezig dus hoeft men voor de collie niet uit te wijken naar andere rassen.
Niet voor niets behoort Borderwars samen met Desertwindhounds en Retrieverman tot mijn favoriete blogs.
http://www.astraean.com/borderwars/archives http://www.astraean.com/borderwars/archives
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
In Nl niet. Tenminste, ik heb nog niets kunnen vinden wat voor mij zou kunnen werken. Het hangt van je ras af.gemhounds schreef:Even een vraagje nav dit topic. Is het op dit moment mogelijk voor particulieren om via een commercieel lab, betaalbaar (=rekbaar begrip) via DNA , de mate van niet verwant zijn of juist wel van een hond aan te tonen tov van een mogelijke partner/ genenpool van een ras?
Om te kunnen beginnen heb je een 50-tal verwante en minder verwante dieren nodig. Een aantal dieren uit hetzelfde nest is nodig, maar ook dieren die niet of nauwelijks verwant zijn. De stamboom (om een uitgangspunt te hebben) moet wel minstens drie generaties hebben (dus overgrootouders bekend).
En dat is dus het probleem. Bij mijn ras kom je nooit aan zulke aantallen honden met 3 generatie stambomen. Daarom wilde ik het juist laten testen
Het verschilt bij hondenrassen wel per land en continent en ook per onderzoek wil het nog wel eens verschillen.
In de meeste onderzoeken die ik tegen kwam komen de Bull Terrier en de Pyrenese Berghond er het slechts uit qua genetische variatie.
Ik kwam nog een leuk staatje tegen waarin je het duidelijk kon zien. Was wel van rassen in de USA dacht ik. Zal eens zoeken of ik hem nog kan vinden. Daar kwam de collie goed uit trouwens maar dat kwam omdat ze alles collie rassen op één hoop gooiden.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Was nota bene van 1 van jouw favoriete sites Gemhounds 

Met alle collies bedoelden ze kort en lang denk ik ? Want de BC staat wel apart.
De rassen die groot genoemd worden zijn dus rassen die er goed uitkomen qua gen. div.
http://www.astraean.com/borderwars/2012 ... rsity.html

Met alle collies bedoelden ze kort en lang denk ik ? Want de BC staat wel apart.
De rassen die groot genoemd worden zijn dus rassen die er goed uitkomen qua gen. div.
-
gemhounds
- Vaste gebruiker
Dat weet geen mens geloof ik , ik (en vele anderen, zie reacties) hebben zich suf gezocht naar meer info over dit onderzoek.sirene schreef:
Met alle collies bedoelden ze kort en lang denk ik ?
uit de reacties
“For each breed we utilized DNA samples from five individuals who were unrelated at the grandparent level.”
Da's maar heel weinig natuurlijk..en hoe zit het dan met de geografische spreiding, rassen met afzonderlijk gefokte maten , kleurslagen etc
De resultaten van dit onderzoek roepen bij mij veel vragen op.. en bij mij niet alleen denk ik
In ieder geval is de vondst van meer variatie dan verwacht ook geen garantie voor gezonde honden, zie leonberger..
-
gemhounds
- Vaste gebruiker
Ik fok dan wel niet maar van een aangekeurde look a like zou ik toch op zijn minst met zekerheid willen weten wie de ouders zijn.Agility addict schreef:
30 jaar geleden schafte ik mijn eerste hondje aan, een zwart pupje wat toen ze volwassen was prima door kon gaan voor een lichtgewicht labrador. Mams was de bejaagde rode cocker van de boer en pa zijn waker : een mechelse herder . Sindsdien waag ik me niet meer aan het raden van eventueel aanwezige rassen in kruisingen:-)
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Oh, 5 exemplaren is wel heel weinig ja. Ik had niet zo goed gelezen. Alleen ff gekeken of ik was het al vergetengemhounds schreef:Dat weet geen mens geloof ik , ik (en vele anderen, zie reacties) hebben zich suf gezocht naar meer info over dit onderzoek.sirene schreef:
Met alle collies bedoelden ze kort en lang denk ik ?
uit de reacties
“For each breed we utilized DNA samples from five individuals who were unrelated at the grandparent level.”
Da's maar heel weinig natuurlijk..en hoe zit het dan met de geografische spreiding, rassen met afzonderlijk gefokte maten , kleurslagen etc
De resultaten van dit onderzoek roepen bij mij veel vragen op.. en bij mij niet alleen denk ik
In ieder geval is de vondst van meer variatie dan verwacht ook geen garantie voor gezonde honden, zie leonberger..
Veel variatie is geen garantie nee, en weinig variatie wil ook niet zeggen dat een ras _nu_ bekend staat om zijn slechte gezondheid. Dat kan natuurlijk wel gebeuren in de nabije toekomst. Of het lost zichzelf op natuurlijk.
Er wordt nu steeds gesproken over inteelt maar je kunt ook hele ongezonde honden fokken zonder inteelt natuurlijk. Selecteer op extreme kenmerken of zet honden op elkaar met een slechte gezondheid. Die kunnen nog zo onverwant zijn, ze worden wel ongezond. Het kan goed zijn dat er rassen zijn met hele hoge inteeltcoef waar fokkers oha nog kerngezonde honden hebben. Die inteeltdepressie komt niet ineens binnenvallen. Dat gaat onopgemerkt. Teefjes worden niet drachtig, nesten steeds kleiner, honden wat minder oud....
-
Neeltje
Maar is het ook niet mogelijk om meer rashonden met stamboom uit 'verwegnistan' te gebruiken? Of zijn die rashonden ook al allemaal 'familie' van de rashonden hier?
- CKS
- Zeer actief
Ja, dat is de definitie van een rashond. Zo stammen álle Duitse Herders ter wereld af van 1 reu genaamd Hektor Linksrhein.Neeltje schreef:Maar is het ook niet mogelijk om meer rashonden met stamboom uit 'verwegnistan' te gebruiken? Of zijn die rashonden ook al allemaal 'familie' van de rashonden hier?
Kees
-
Neeltje
Dat begrijp ik, maar zijn dan bij voorbeeld de Duitse herders in Zuid Afrika, nog zo nauw verwant aan de Duitse herders in ons land?Casey schreef:Ja, dat is de definitie van een rashond. Zo stammen álle Duitse Herders ter wereld af van 1 reu genaamd Hektor Linksrhein.Neeltje schreef:Maar is het ook niet mogelijk om meer rashonden met stamboom uit 'verwegnistan' te gebruiken? Of zijn die rashonden ook al allemaal 'familie' van de rashonden hier?
Kees
- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
Neeltje schreef:Maar is het ook niet mogelijk om meer rashonden met stamboom uit 'verwegnistan' te gebruiken? Of zijn die rashonden ook al allemaal 'familie' van de rashonden hier?
Ligt aan je ras natuurlijk.
Op elke wandeling is
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Een beter karakter, minder angst en een open oog. Schiet mij zo te binnen.lieke schreef: Ik zie de meerwaarde niet om bij de collie een ander ras in te kruisen zoals de barzoi. Wat zou dan precies het doel zijn? Groter? Groter hoofd? Meer renvermogen? Minder haar of juist krulhaar? Of gewoon voor de leuk?
Ik kan me zo voorstellen dat om de basis van een beperkte genenpoel wil verbreden het inkruisen van een ras heel nuttig kan zijn. Of bij een ras wat gezondheidstechnisch gezien zo verziekt is dat alleen het inkruisen van een ander (gezond) ras van levensbelang is (denk aan de cavalier). Maar bij de collie lijkt mij dat niet nodig. In ieder geval voor mij ziet de collie er helemaal prima uit en hoeft er niets 'veranderd' te worden. Hoogstens qua temperament en werkvermogen mag er wat verbeterd worden maar dat kan prima opgelost worden door kruisen met kortharen en amerikaanse lijnen.
De barzoi vind ik een prachtig ras dus daar hoeft toch ook niks aan te veranderen? (Ik weet overigens niets van de gezondheid van de barzoi.)
- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
Nou ons ras wordt nog steeds opgebouwd nu kan ik nog geheel onverwante honden vinden dus waarom nzou ik.Nanna schreef:Plus, dat als je de honden uit verweggistan gebruikt, ze meteen gelinkt zijn aan je eigen honden. Uiteindelijk is het een web dat zichzelf steeds nauwer weeft totdat je niets overhoudt dan een dikke knoop.Es schreef:Ligt aan je ras natuurlijk.Neeltje schreef:Maar is het ook niet mogelijk om meer rashonden met stamboom uit 'verwegnistan' te gebruiken? Of zijn die rashonden ook al allemaal 'familie' van de rashonden hier?
Gek dat zo weinig mensen in (willen) zien dat gesloten stamboeken de dood in de pot zijn en driftig op zoek gaan naar uitvluchten om toch voorál het heilige bloed niet te laten bezoedelen.
Gooi de stambomen maar open zul je zien dat de 'echte' rashonden duurder zullen worden dat de rassen die nu al problemen hebben pups te plaatsen verdwijnen (ja het is de vraag of je daar wel mee moet fokken dan).
Maar begin is er er zullen steeds meer mensen beboet worden voor fokken met zieke honden dus dan zakt de marktwaarde hiervoor en komt er vanzelf een verandering. Want geld is de beste reden.
Op elke wandeling is
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Zelfs met de link snap ik er weinig vansirene schreef:Was nota bene van 1 van jouw favoriete sites Gemhounds
De Puli staat aan de linkerkant van de streep, maar wel groot en andere honden aan de rechterkant van de rode streep. Wat betekend dat?