Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

tipoortje? Of hoe je dit noemt?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Daisylove
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Chihuahua
Aantal honden: 1

tipoortje? Of hoe je dit noemt?

Ongelezen bericht door Daisylove »

De chihuahua pup van mijn ouders heeft 1 oortje waarvan het puntje dubbel zit. Is dit nu een tipoortje? Heb geprobeerd er een duidelijke foto van te krijgen maar meneer is nogal hyperactief dus het lukte niet goed maar ik hoop dat jullie gezien de beschrijving mij meer kunnen vertellen. Het is wel een 'echte' chihuahua maar zonder stamboom.

Afbeelding
*Daisy* 24-03-2011 - 02-03-2012
dagmar88
Zeer actief

Re: tipoortje? Of hoe je dit noemt?

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Daisylove schreef: Het is wel een 'echte' chihuahua maar zonder stamboom.

Bij een stamboomloze chihuahua van €550 zet ik daar mijn vraagtekens bij.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Tipoortjes zijn oren waarbij een bovenste (derde deel) van het oor gevouwen is. Zoals bij de collie of sheltie:
Afbeelding
Afbeelding
Riboet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Franse bulldog
Aantal honden: 13
Contacteer:

Ongelezen bericht door Riboet »

Dat achterover tippen van dat oortje (volgens mij zie ik dat aan zijn rechterootje) gebeurt vaak tijdens het tandenwisselen, en dat begint op een leeftijd van een maand of 4. Trekt dan als het goed is vanzelf weer goed.

Het kan ook zijn dat er een kraakbeen beschadiging in het oortje zit en dat het oortje daardoor ombuigt. Dan keert het mogelijk niet goed terug, dan kun je helpen door het te tapen:

Afbeelding

Bij mijn Tuur had zijn nestbroer aan zijn oor getrokken, niets geen snee ofzo, niets geen schram maar wel mooi een kraakbeenbeschadiging en dan kan het oor gaan vouwen of zelfs schrompelen, ik heb het omklappen (het oortje van Tuur ging door de beschadiging ook achterover) kunnen voorkomen door het aan de binnenkant te tapen.

Maar ik denk dat het bij jouw hondje een gevalletje tandenwisselen is. Zeker als je geen vouwtjes (zoals in de pleister in Tuur zijn oor te zien) nog in de binnenkant van het oor ziet.
Afbeelding
Daisylove
Vaste gebruiker

dagmar88 schreef:
Daisylove schreef: Het is wel een 'echte' chihuahua maar zonder stamboom.

Bij een stamboomloze chihuahua van €550 zet ik daar mijn vraagtekens bij.
Vandaar 'echte' tussen aanhalingstekens. Ik bedoel daarmee dat beide ouders wel chihuahua's zijn. Dus niet jack russel x nog iets waarvan de vader zeg maar ooit ergens een Chihuahua was.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Riboet schreef:Dat achterover tippen van dat oortje (volgens mij zie ik dat aan zijn rechterootje) gebeurt vaak tijdens het tandenwisselen, en dat begint op een leeftijd van een maand of 4. Trekt dan als het goed is vanzelf weer goed.

Het kan ook zijn dat er een kraakbeen beschadiging in het oortje zit en dat het oortje daardoor ombuigt. Dan keert het mogelijk niet goed terug, dan kun je helpen door het te tapen:

Afbeelding

Bij mijn Tuur had zijn nestbroer aan zijn oor getrokken, niets geen snee ofzo, niets geen schram maar wel mooi een kraakbeenbeschadiging en dan kan het oor gaan vouwen of zelfs schrompelen, ik heb het omklappen (het oortje van Tuur ging door de beschadiging ook achterover) kunnen voorkomen door het aan de binnenkant te tapen.

Maar ik denk dat het bij jouw hondje een gevalletje tandenwisselen is. Zeker als je geen vouwtjes (zoals in de pleister in Tuur zijn oor te zien) nog in de binnenkant van het oor ziet.

Grappig dat het bij andere rassen andersom geldt. Bij collies gaan de oren vaak staan bij het tandenwisselen en wordt er geplakt om ze getipt te houden. :mrgreen:

Wat is dat toch met die oren en tandjes? :denken:
Afbeelding
Riboet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Franse bulldog
Aantal honden: 13
Contacteer:

Ongelezen bericht door Riboet »

De man waarbij ik KK1 cursus volgde zei dat het tanden wisselen en oren tippen komt doordat de hond vanwege het pijnlijke wisselen de kaak wat anders gaat gebruiken, zeg maar om pijn en ongemak te vermijden. De spieren aan de achterkant van de kaak leiden toch makkelijk naar de oren waardoor die combinatie van het bewegen of veranderen van de stand van de oren tot stand komt. Geen idee of het klopt, hoor, maar ik vind het wel aannemelijk.

Ik heb ook eens een theorie gehoord dat het calcium benodigd voor die aanmaak van die nieuwe tanden en kiezen vanuit het oor getrokken word, maar dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk.

Ja, wel grappig dat bij mijn ras met staande oren de oren tijdens het wisselen gaan hangen of achterover gaan en bij jullie ras de oren juist gaan staan.
Afbeelding
Cookie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Hussel en teckel

Ongelezen bericht door Cookie »

bedoel je zoiets?

Afbeelding
Daisylove
Vaste gebruiker

@Cookie ja zoiets!

Heb nog een betere foto van hem kunnen maken! (snoepje in mn hand zodat ie bleef kijken) :8):

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”