Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

engelse cocker eigenaren vertel eens....

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Ellen Bas en pien
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Engelse cocker spaniël.
Aantal honden: 2

Re: engelse cocker eigenaren vertel eens....

Ongelezen bericht door Ellen Bas en pien »

Dan is het antwoord JA hahaha.

Rosita,ik vind ze zelfstandig in het veld maar bij de baas juist aanhankelijk.
StormenRoxy
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising en engelse Cockerspaniel
Labrador
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door StormenRoxy »

renee-uk schreef:
Ellen Bas en pien schreef:
renee-uk schreef:maar dat zelfstandige staat toch wel recht op dat baasgerichte en superaanhankelijke dat ik hier ook lees, of is dat een onderdeel van het manipuleren dat ze zo graag doen?

Zelfstandigheid.Een cocker is een voorjager dat betekend dat ze in een cirkel van 50 meter al zigzaggend door het veld speuren op zoek naar klein wild.
Dit zit er instinctief in hoef je niet te trainen. ...Natuurlijk bij de één wat meer dan bij de ander
Een goed opgevoede cocker houdt altijd zijn baas in de gaten en blijft in die cirkel.

Manipuleren, cockers horen liever geen NEE en willen nog wel eens al hun charmes in de strijd gooien voor een JA :lol1:

Baasgerichtheid ,mijn honden vinden iedereen leuk ,maar waar ik ga gaan zij ook.
Ga je even naar de toilet wordt je bij terugkomst begroet alsof je uren weg bent geweest...
Sta je te koken liggen ze aan je voeten.
Ik word hier ook wel eens moe van, gooi ze naar buiten .. :D
duidelijk :ok:
ik bedoelde overigens het aanhankelijke (slijmen) als een vorm van manipuleren, niet de zelfstandigheid ;)
ja dat kunnen ze heel goed, en ik ben daar best vatbaar voor :mann: , mijn vriend wat minder gelukkig.

Roxy komt altijd terug na het jagen, inderdaad dat zigzaggen, maar komt ze tijdens het zigzaggen een haas tegen gaat ze er wel achter aan,
je moet dan wel ook op de plek wachten waar ze je uit het oog verloren is want daar komt ze terug en ben ik daar niet daan raakt ze in paniek.

En ze loopt je overal achterna het liefste zit ze bij me op de wc als het even kan :F: .
Once upon a time can happen anytime Whiskey*Toska*Storm*Roxy*

Afbeelding
Marlieke met Boris
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse cocker spaniel

Ongelezen bericht door Marlieke met Boris »

oh ja, boris loopt me ook overal achterna hoor en nog meer bij mn man dan bij mij.
dat dwingenlandje spelen heeft ook te maken met dat de roedel ze vaak echt heilig is en ze erg beschermend/bezitterig zijn.
wel grappig want veel mensen denken dat het gemakkelijke goedsulletjes zijn, maar ze hebben best een gebruiksaanwijzing en de cocker moet je echt liggen, anders wordt je echt gek van hun en belanden ze in het asiel (helaas best heel wat cockers die herplaatst moeten worden).
Afbeelding
StormenRoxy
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising en engelse Cockerspaniel
Labrador

Ongelezen bericht door StormenRoxy »

Marlieke met Boris schreef:oh ja, boris loopt me ook overal achterna hoor en nog meer bij mn man dan bij mij.
dat dwingenlandje spelen heeft ook te maken met dat de roedel ze vaak echt heilig is en ze erg beschermend/bezitterig zijn.
wel grappig want veel mensen denken dat het gemakkelijke goedsulletjes zijn, maar ze hebben best een gebruiksaanwijzing en de cocker moet je echt liggen, anders wordt je echt gek van hun en belanden ze in het asiel (helaas best heel wat cockers die herplaatst moeten worden).
dwingelandje vind ik roxy niet echt,
wel is ze bang voor vreemden (maar na 10 m zijn ze niet meer vreemd)
en een beetje bezitterig als het om mij gaat, storm kan ze nog accepteren bij mij maar andere honden niet.
Once upon a time can happen anytime Whiskey*Toska*Storm*Roxy*

Afbeelding
Reny
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel

Ongelezen bericht door Reny »

Al het bovenstaande en verder heb ik aartsluie exemplaren.
Als ik opsta om te gaan werken (als ik al eens een dag kantooruren werk) Zie naast het zwaaiende handje van Carolein ook 1 oog opengaan bij de heren.
Ze snurken en Bob praat ook in zijn slaap (van die opa zuchten)

Het zijn ook watjes die niet naar buiten willen als het regent maar vol overgave in een modderplas springen :piew:

O ja en verder moet je volgens mij van een hoop zaken ook wel de humor inzien. Tijdens de puppen/basis cursus was ik Bob steeds kwijt omdat hij de konijnen rook op dat veld. Iedereen liep dan met een hond naast zich maar ik even niet. Stond hij 100 meter verderop dom te kijken waar ik ook alweer was. Aan het eind van de cursus kende iedereen Bob. Op ons diploma stond ook: Bob komt er wel :LOL:
Of na 100 meter rennen (meeuwen opstoten) op het strand kunnen ze ineens stilstaan en omkijken waarom jij nu nog steeds niet al die meeuwen hebt neergeschoten :19:
Mijn mannen hebben ooit in een boekje gelezen dat hun voorouders in struiken en bosjes kropen om fazanten op te jagen. Mijn mannen vertalen zoiets naar we gaan heerlijk in de struiken liggen en takjes knagen :piew:

Owh en anders kom je toch gezellig eens kijken als je in Nederland bent??
En de groeten van de mannen :zwaai
Reny
Zeer actief

Bob (eenkleur) is geen dwingelandje maar heel erg op mijn gericht. Het is niet de bedoeling dat andere honden tegen me opspringen of geaaid worden (dat laat hij dan best wel merken door ook ineens naast me te staan of te zemelen met geluidjes). Beetje wat Rosita zegt: hij luistert wel naar anderen maar wel als ik meestuur :wink: Bob weet altijd waar ik ben (maar als ik zeg dat ik ga werken is het ook goed).
Billy (meerkleur) is een vrolijk ei die iedereen leuk vindt en het liefst kusjes komt geven of bij honden de bek wil likken. Elke hond wordt kwispelstaartend begroet (al wil held Billy wel wachten bij enge honden tot Bob er eerst opaf loopt.
Rea
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse cocker spaniels: Teun en Pien
Engelse cocker spaniels: Lot, Jet en Noor
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rea »

Een plas op 't toilet zonder de deur dicht te doen levert mij een gezellig onderonsje met minstens 3 engelse cockers. De ami's vind het wel goed blijven slapen.
Wandelen doe ik altijd met de honden los ook, of juist, in de bossen, ze houden mij in de gaten en ik hoef eigenlijk alleen zo nu en dan oogcontact te leveren. Alles blijft in mijn buurt.
En een rondje hier door de wijk is ook prima, vooral als ze langs de slootkant door de bebossing mogen lopen, stel je voor dat er toevallig een eendje zit :80:
Zwemmen is hobby nr 1. Maar ik heb ze wel geleerd dat dit met toestemming gaat. Omdat de moeder van Lot hier elke sloot pakte in de buurt. Met kroos of zonder, blubber of niet als het maar water was.
Jachtinstinct is ook goed binnen de perken te houden, moet ook eerlijk toegeven dat ik ze daar geen aansporing voor geef. Net zoiets als met een iersewolfshond gaan coursen en dan nadien vreemd staan te kijken als hij zich tijdens een wandeling ineens komt melden met een bebloede bek. (wat het dan geweest is blijft meestal een vraag)
De gehoorzaamheid trainingen werden/worden hier met heel veel enthousiasme aan meegedaan.
Niet alleen omdat ze dit leuk vinden maar ook vanwege die special time alleen met mij, zonder de rest van de roedel. Zeker een cockertje heeft hier heel veel lol in en is goed te motiveren.
Maar opvoeding is zeer zeker nodig anders zijn het etterende dwingelanden, die grommen en zeer zeker kunnen bijten.
Maar verwacht op 't trainigsveld niet de slaafse gehoorzaamheid als bij een herder. Een cocker moet zo nu en dan ff snuffelen op de grond, daarna kijkt hij jou weer aan, ben er weer baas, ik weet weer wie hier was.
Afbeelding
Reny
Zeer actief

Rondje door de buurt maken wij met slepende 5 meter lijnen eraan (het is wel losloopgebied trouwens) maar er lopen ook katten en daar willen de heren wel eens achteraan rennen (behalve bij de katten die blijven stilstaan, wat in hun ogen zeker niet de bedoeling is :boos: )
Maar ook hier elke dag een losloopwandeling waarbij ze alle boeken, krantjes en tijdschriften lezen (echt alles wordt be en geroken).

Dat van het toilet is trouwens herkenbaar :F:
Billy heeft trouwens sowieso de neiging om aan tafel erbij te komen zitten. Niet om te bedelen maar om erbij te horen. Hier is het dus zaak om de niet gebruikte stoelen aan te schuiven.

O ja, en ze kunnen zeer modderig terug komen van een wandeling :F:
Zaak is dan om het op te laten drogen en de stofzuiger daarna zijn werk te laten doen.
*Marina*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cockers Spaniel

Ongelezen bericht door *Marina* »

Ik heb er twee, allebei eenkleurig en voor de chocoladebruine dame klopt het pittige, ze weet wat ze wil en wat ze niet wil maakt je dat ook duidelijk. Ik wordt iedere dag na het eten gehypnotiseerd, ze gaat recht voor me zitten net zo lang tot ik op sta en haar "toetje" ga pakken, kijk ik niet dan voel ik na verloop van tijd een nat neusje tegen een blote voet o.i.d ze zorgt er wel voor dat ik haar niet vergeet.
In huis is ze heeeeel rustig, ligt als een vetvlek op de bank, maar hoort ze een zakje knisperen of een snoeppot die opengemaakt wordt dan is ze er als de kippen bij. Heel erg gericht op eten, daarmee heb ik haar zo'n beetje alles geleerd wat ze kan en ze kan heel veel, ze luistert heel goed en is nog nooit achter een spoor aan gegaan, maar is tegelijkertijd eigenzinnig. Ik heb sport en spel met haar gedaan flyball is haar passie sowieso zijn balletjes haar passie daar doet ze nog meer voor dan voor eten. Ze is een echte waterrat, zwemt als Inge de Bruin maar haat regen en plassen.

Ik vertrouw haar voor geen meter bij kinderen en vreemden vind ze ook niks, zeker als die haar zomaar gaan aaien of over haar heen buigen.

De andere is een goudsable reu en die is druk, is altijd alert, ook als hij slaapt. Zodra we opstaan is hij er bij. Hij is heel vrolijk, gek op kinderen hoe kleiner hoe beter, mensen zijn sowieso wel te vertrouwen, andere honden zijn bere-interessant, hij is gek op een balletje, op rennen, op poedelen en op modderplassen. Hij eet slecht of tenminste hij eet precies wat hij nodig heeft. Een dag niet rennen is een dag minder eten. Te vaak hetzelfde eten doen we ook maar niet. Hij luistert op zich goed, maar trekt wel aan de riem, is niet voergericht en snel afgeleid.

Teun vertoont dus meer karaktereigenschappen van de meerkleurige, maar hij is toch echt een eenkleur.
Over het algemeen klopt het wel dat eenkleurige rustiger, eenkenniger, pittiger zijn, maar uitzonderingen bevestigen de regel, hé?

Wandelen doen we met beide in een losloopgebied (strand en bos)gewoon los, zeker als ik een bal bij me heb dan is de aandacht voor (of voor de bal eigenlijk), maar ook zonder bal houden ze ons wel goed in de gaten. Teun kan wel eens afgeleid zijn door een lekker luchtje maar een "Teun, kom op" of een fluitje is voldoende om hem weer mee te krijgen. Hier in de buurt zijn ze altijd aangelijnd, er lopen hier heel veel konijnen en die hebben de neiging te gaan rennen en daar willen ze achter aan, ik ben niet bang dat ze niet terugkomen, maar er rijden hier ook best veel auto's en zie ze er al onder lopen.

Ow ja de cockerogen (need I say more???):
Afbeelding

Met deze foto heb ik op een forum in Engeland voor Engelse cockers een wedstrijd gewonnen 1e in de categorie most appealing eyes en later ook nog overall winner
Afbeelding
Laatst gewijzigd door *Marina* op 12 jan 2013 18:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Het eerste wat bij mij opkomt is: blafferig.
Ik lees dat niet maar ik ken zat cockers en die hebben dat allemaal.
Ik heb er ook een behoorlijk aantal gekend met verlatingsangst, het zijn geen honden voor alleen zijn. Heeft met die extreme aanhankelijkheid te maken neem ik aan?
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Marlieke met Boris
Zeer actief

Rea en Reny, ik denk... maar dat kunnen jullie beter bepalen dat de hondjes die bij Lajla vandaan komen wat minder jachtinstinct hebben dan waar Boris en Bas en Pien vandaan komen? (3 verschillende fokkers trouwens).
Ik ben juist blij met zn beetje jachtinstinct die prima in toom te houden is en zou weer op zoek gaan naar een cockertje met een beetje jachtinstinct in de genen.
Maar Renee in de showlijnen zit dus ook nog wel verschil in hoeveelheid jachtgenen.
Ik heb het idee dat de cockertjes in Engeland dus wel wat meer jachtgenen hebben dan hier in NL en zeker als je op zoek gaat naar de lijnen waar Noor, Billy en Bob uit komen....
het is inderdaad ook wel een kwestie van jachtgenen wakker maken, maar bij Boris kwamen die vanzelf zo rond zn eerste verjaardag, ben ook daarna pas naar speurcursus gegaan omdat ik merkte dat hij de behoefte van het samenwerken op het gebied van de jacht wel nodig had.
Afbeelding
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Ellen Bas en pien schreef:Een goed opgevoede cocker houdt altijd zijn baas in de gaten en blijft in die cirkel.
Schone zus had een rood/witte Cocker, en het beestje was ontzettend schattig lief. Maar ik werd bloednerveus als zijn baasje (neef dus) naar het toilet ging. Bleef hij maar trappelen voor die wc-deur. Hond was gewoon nerveus.

Moet ik wel eerlijk zeggen dat de hond voornamelijk van/voor neefje was (haha, mag ik niet meer zeggen want neef is inmiddels een boom van 25), maar vrij snel toen hij het huis uit ging moest hond van schone zus ook het huis uit. Hij heeft zijn laatste jaar - hij is bijna 14 geworden - dan ook "bij een goed adres" gesleten.
Reny
Zeer actief

Hier is Bob inderdaad een blaffer, maar een waakse blaffer. Kinderen die voorbij rennen, iemand aan de deur, dat dient allemaal te worden weggeblaft.
Billy is een meeblaffer daarin :piew:

Wij hebben met de jacht niet veel gedaan trouwens (nou ja, op go-go-go commando rennen in mijn aanwijsrichting na dan en vervolgens opstoten). Maar Bob gaat er regelmatig vandoor in de bosjes, zijn neus achterna en komt terug op de plek waar hij het bos is ingegaan. Bob is meer een speur/sporenhond.
Billy zou niet eens weten wat het woord jacht betekent :F:

Ik denk dat Lajla verschillende teefjes heeft met verschillend jachtinstinct (Joy bijv, de blauwschimmel) zwerft het liefst door het duin haar neus achterna, ook Molly de halfzus van Bob kan er wat van. Jess de moeder van Billy is net zo'n dweil als Billy :F:
Marlieke met Boris
Zeer actief

Boris is ook niet normaal hoor als ik de H&M of dergelijke in ga en Bart met Boris buiten moet blijven wachten. Soms hoor ik hem in de winkel zijn serenades houden om mij terug te roepen. Hij is dan ook niet tot de orde te roepen, wat wij dan moeten doen is gaan lopen en afleiden... heel schattig hoe graag hij ons bij elkaar houdt, maar niet altijd even praktisch.
Afbeelding
*Marina*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cockers Spaniel

Ongelezen bericht door *Marina* »

Blafferig nee, ik ken veel cockers maar kan me er maar 1 herinneren die echt veel blafte. Dat was tijdens een wandeling met zo'n 30 cockers en dat beestje was alleen maar voor de voeten van de baas aan het huppelen en blaffen, echt een raar aangeleerd naar trekje. Hier wordt geblaft als de bel gaat, en Teun blaft soms als we een balletje gooien en hij dit te laat in de gaten heeft, hij moet dan achter Saar en de bal aan.

Teun is wel een verbale cocker, kan kreunen en steunen en piepen. grommen zonder dat er ook maar enge dreiging vanuit gaat.

Alleen blijven vinden ze hier niet leuk inderdaad, maar we hebben ze dat ook niet goed aangeleerd. ik heb een forum vol engelse cockers en het alleen blijven is daar niet echt een veel voorkomend probleem.

In Engeland heb je ook nog engelse cockers van de werklijn, een heel ander type hond, zowel in gedrag als in uiterlijk:
Afbeelding
Marlieke met Boris
Zeer actief

Reny schreef:Hier is Bob inderdaad een blaffer, maar een waakse blaffer. Kinderen die voorbij rennen, iemand aan de deur, dat dient allemaal te worden weggeblaft.
Billy is een meeblaffer daarin :piew:

Wij hebben met de jacht niet veel gedaan trouwens (nou ja, op go-go-go commando rennen in mijn aanwijsrichting na dan en vervolgens opstoten). Maar Bob gaat er regelmatig vandoor in de bosjes, zijn neus achterna en komt terug op de plek waar hij het bos is ingegaan. Bob is meer een speur/sporenhond.
Billy zou niet eens weten wat het woord jacht betekent :F:

Ik denk dat Lajla verschillende teefjes heeft met verschillend jachtinstinct (Joy bijv, de blauwschimmel) zwerft het liefst door het duin haar neus achterna, ook Molly de halfzus van Bob kan er wat van. Jess de moeder van Billy is net zo'n dweil als Billy :F:
Billy heeft het dus echt van zn moeder! En Bob zn moeder, hoe is die? maar Bob heeft al wel wat meer jachtgenen die wanneer je die wakker zou maken er wel leuke dingen mee zou kunnen?
Van welke mama komt Noor ookal weer?
Afbeelding
Reny
Zeer actief

Marjoleine schreef:Het eerste wat bij mij opkomt is: blafferig.
Ik lees dat niet maar ik ken zat cockers en die hebben dat allemaal.
Ik heb er ook een behoorlijk aantal gekend met verlatingsangst, het zijn geen honden voor alleen zijn. Heeft met die extreme aanhankelijkheid te maken neem ik aan?

Billy heeft geen verlatingsangst maar vind het idd niet leuk om onverwacht alleen te blijven. Hij gaat dan "zingen". Samen met Bob gaat het wel steeds beter maar het was een proces van lange adem, maar nu kunnen ze enkele uren alleen blijven. Bob heeft er geen problemen mee, die gaat liggen maffen.
Marlieke met Boris
Zeer actief

ik denk inderdaad niet dat verlatingsangst iets is wat heel veel voorkomt bij het ras. Zie het tenminste op de verschillende cockerfora niet terug.
Boris laten we nooit meer dan 4 uur alleen, maar dat is meer voor ons gevoel en ook eigenlijk nooit 's avonds... dat hebben we nooit aangeleerd. Moest na de verhuizing weer wennen aan het alleen zijn, maar met opnieuw aanleren ging dat prima.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Rea schreef:Een plas op 't toilet zonder de deur dicht te doen levert mij een gezellig onderonsje met minstens 3 engelse cockers. De ami's vind het wel goed blijven slapen.
Wandelen doe ik altijd met de honden los ook, of juist, in de bossen, ze houden mij in de gaten en ik hoef eigenlijk alleen zo nu en dan oogcontact te leveren. Alles blijft in mijn buurt.
En een rondje hier door de wijk is ook prima, vooral als ze langs de slootkant door de bebossing mogen lopen, stel je voor dat er toevallig een eendje zit :80:
Zwemmen is hobby nr 1. Maar ik heb ze wel geleerd dat dit met toestemming gaat. Omdat de moeder van Lot hier elke sloot pakte in de buurt. Met kroos of zonder, blubber of niet als het maar water was.
Jachtinstinct is ook goed binnen de perken te houden, moet ook eerlijk toegeven dat ik ze daar geen aansporing voor geef. Net zoiets als met een iersewolfshond gaan coursen en dan nadien vreemd staan te kijken als hij zich tijdens een wandeling ineens komt melden met een bebloede bek. (wat het dan geweest is blijft meestal een vraag)
De gehoorzaamheid trainingen werden/worden hier met heel veel enthousiasme aan meegedaan.
Niet alleen omdat ze dit leuk vinden maar ook vanwege die special time alleen met mij, zonder de rest van de roedel. Zeker een cockertje heeft hier heel veel lol in en is goed te motiveren.
Maar opvoeding is zeer zeker nodig anders zijn het etterende dwingelanden, die grommen en zeer zeker kunnen bijten.
Maar verwacht op 't trainigsveld niet de slaafse gehoorzaamheid als bij een herder. Een cocker moet zo nu en dan ff snuffelen op de grond, daarna kijkt hij jou weer aan, ben er weer baas, ik weet weer wie hier was.
ho hier spreekt mijn herderhart maar niet elke gehoorzame herder is slaafs :S:, verder heb ik je verhaal met plezier gelezen :P

maar nu weer serieus, ik vind het fijn om eerlijke info te krijgen en denk dat je daar ook het meest mee opschiet als je informatie vraagt over een ras.
dat ze er leuk uitzien weet je dan al, anders was je er nooit voor gevallen maar de rest is nog veel belangrijker en dat moet ook maar passen.
ik ben in elk geval nog steeds geïnteresseerd, vind het juist leuk dat ze inderdaad behoorlijke opvoeding nodig hebben en ook dat het blijkbaar zulke veelzijdige hondjes met pit zijn.

van gezellig op veldjes spelen en groepswandelingen heb ik nog nooit gehouden en er is weinig kans dat ik daar op mijn ouwe dag nog anders over ga denken, ik ben liever bezig met mijn hondje, ook onderweg en ook dat komt blijkbaar goed uit.

ik kom graag een keer kijken reny, heb alleen nog geen idee wanneer dat zal zijn.
maar zoals ik ook al zei is het toekomstmuziek en ik hoop jan en gina nog lang niet kwijt te zijn ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Marlieke met Boris
Zeer actief

leuk om te lezen dat onze verhalen je nog niet afschrikken. Op het forum van Marina (plaatste een bericht hierboven) is ook iemand die van volgens mij duitse herders overgegaan is op cockers.
het lijkt me aan de ene kant een enorm verschil van ras, maar zoals ik al schreef zijn er best wel wat overeenkomsten tussen herders en cockers.
Overigens zijn er maar weinig cockers die duitse herders leuk vinden, ik denk door het verschil in hoe hun lichaamstaal is. Ik geloof dat de fokster waar Billy (van Reny)teefje Suzie heeft gedekt, wel een teefje heeft die dol was op een duitse herder vriendje, verder hoor je dat niet vaak.
Maar ik begrijp dat je eventueel niet eerder voor een cocker gaat voordat je twee dh's er niet meer zijn?
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

ik zie best overeenkomsten met mijn herders, nu ik weer terug ben en verder lees waar ik gebleven was.
jan ligt ook voor de deur op me te wachten als ik naar de wc ga, volgt me overal (ik noem hem niet voor niks mijn schaduw ;)) en blaffen kunnen ze allebei prima.
verder zijn ze ook niet graag alleen, gina met haar verlatingsangst al zeker niet, maar een paar uur alleen blijven zo nu en dan heb ik ze toch wel kunnen leren en meer dan dat zal een hond hier niet alleen hoeven zijn.
eventueel neem ik ze mee in de auto, ook dat is nooit een probleem geweest.

het jachtinstinct en het trimmen zijn de enige nadelen die ik tot zover ontdekken kan en dat jachtinstinct lijkt toch wel in de hand te houden te zijn als ik het zo lees.
ik ben gelukkig niet meer alleen afhankelijk van engelse fokkers sinds ze hier het licht hebben gezien met de invoerwetten en ik las ook al dat er vaker herplaatsers zijn, nog iets om mee te nemen in de overwegingen.

ben blij dat ik dit topic geopend heb, geeft veel duidelijkheid en meer dan dat ik allerlei halleluja- sites ga bekijken.
aangezien die weinig objectief zijn schiet je er nog weinig mee op als je wil weten hoe een ras nou werkelijk is.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Ellen Bas en pien
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Engelse cocker spaniël.

Ongelezen bericht door Ellen Bas en pien »

Bas alleen laten was de eerste maanden een drama maar dat gaat nu prima.
Bas heeft veel Will to please in het bos voor dummies maar geen belangstelling voor wild.Gehoorzaamheid vond hij redelijk leuk om te doen al moet je natuurlijk een oefening niet meer dan twee keer doen dan had hij geen zin meer..... :D

Pien piept fluit gilt bromt gromt, haar moeder is ook spraakzaam
Ze kan ook rustig op de bank liggen hoor. Alleen blijven is geen probleem.
Pien heeft veel meer interesse in konijnensporen dan Bas. Vandaar dat wij op jachttraining zijn gegaan.
Daar heb ik geleerd wat een cocker nu precies doet en hoe je dit als baas onder controle houdt.
Ze pakt geen wild daar ben ik wel erg blij mee.

Beide blaffen als er bezoek komt maar stoppen ook snel weer en van de postbode houden ze ook niet.
Loopt er vreemd volk rond het huis is het de kleine Pien die zachtjes gromt.

Vrienden hebben een Galgo die ligt de hele avond in d,r mand, ik vind haar een beetje saai maar zij zullen mijn mormels druk vinden..
Marlieke met Boris
Zeer actief

ik denk dat wanneer je goed zoekt naar een lijn waarin niet zoveel jachtinstinct zit en je het verder goed begeleidt het prima in toom te houden is.
qua trimmen, is het wel meer dan een herder inderdaad. Maar je kunt hun lange beharing natuurlijk gewoon korter knippen (scheren liever niet, dat is niet goed voor de vacht). Oh en ook niet cockers castreren, want dat maakt de vacht heel vaak een stuk lastiger.
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Ach, ze verharen stukken minder dan de gemiddelde Herder. Da's ook wel fijn
Suske
Zeer actief
Mijn ras(sen): XMechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suske »

Ja!
Een Springer :I:
Ik lees mee!
Ff lekker in je oor tetteren :cheer:

Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

Marlieke met Boris schreef:leuk om te lezen dat onze verhalen je nog niet afschrikken. Op het forum van Marina (plaatste een bericht hierboven) is ook iemand die van volgens mij duitse herders overgegaan is op cockers.
het lijkt me aan de ene kant een enorm verschil van ras, maar zoals ik al schreef zijn er best wel wat overeenkomsten tussen herders en cockers.
Overigens zijn er maar weinig cockers die duitse herders leuk vinden, ik denk door het verschil in hoe hun lichaamstaal is. Ik geloof dat de fokster waar Billy (van Reny)teefje Suzie heeft gedekt, wel een teefje heeft die dol was op een duitse herder vriendje, verder hoor je dat niet vaak.
Maar ik begrijp dat je eventueel niet eerder voor een cocker gaat voordat je twee dh's er niet meer zijn?
zo lang ze er alletwee nog zijn zeker niet, ik vind twee honden meer dan genoeg en bovendien ga ik dat gina op haar ouwe dag niet meer aandoen.

er zijn voor mij eigenlijk twee redenen om eens verder te kijken.
ten eerste de gezondheid van de dh en ook het uiterlijk heel eerlijk gezegd.
nanna zet hier natuurlijk steeds extremen neer, maar dat wil niet zeggen dat de minder extremen er -in mijn ogen tenminste- nog uitzien zoals een dh er uit hoort te zien.
ik val nou eenmaal op showlijnen, dat karakter ligt me beter dan het karakter van de werklijn dh.
juist bij de showlijnen gaan ze zo extreem en voordat dat teruggedraaid is, als het al ooit teruggedraaid wordt zijn we een hele tijd verder.
ten tweede ben ik ook de jongste niet meer en is een wat kleiner hondje voor mij op den duur fysiek ook wat makkelijker te behappen.
waarmee ik niet bedoel dat ik niet kan lopen en de honden geen of niet voldoende beweging kan geven, maar wel dat bijvoorbeeld een trekkende hond van cocker formaat een stuk makkelijker te houden is dan een trekkende dh ;)
Afbeelding

Reny
Zeer actief

http://www.hoezohebjeeencocker.nl/Hoezo ... /INFO.html

Iemand die ik hoog heb zitten in cocker opvoeden is bezig met een "boek". Er komen regelmatig hoofdstukken bij.

De vachtverzorging is wel wat je ervan maakt denk ik. Wij borstelen Bob bijvoorbeeld vrij weing maar die gaat dan ook elke 4 a 6 weken naar de trimster om te worden bijgewerkt. Billy heeft een zachtere (en klitgevoeliger) vacht en die borstelen we een paar keer per week. Billy hoeft minder vaak naar de trimster (fokster Lajla). Wij kiezen ervoor om ze allebei te laten plukken. (Nou ja, Billy dus niet maar dat gebeurt gewoon). Bob is veel korter getrimd dan Billy omdat hij niet hoeft te showen e.d. Bij hem hebben we gekozen voor het praktische model.

Deze foto van vanmiddag vind ik tekenend voor Bob en Billy
Billy is graag tussen de honden en Sanja is zijn ren en speel vriendin en Oos zijn grote vriendin. Bob is lekker op zichzelf en staat helemaal boven bij een bankje te snuffelen. O ja, beiden zijn niet bang voor herders alleen houden ze er allebei niet van als een hond regelneverig zijn poot op hun rug legt. Dan snauwen ze wat en lopen weg.

Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

Marlieke met Boris schreef:ik denk dat wanneer je goed zoekt naar een lijn waarin niet zoveel jachtinstinct zit en je het verder goed begeleidt het prima in toom te houden is.
qua trimmen, is het wel meer dan een herder inderdaad. Maar je kunt hun lange beharing natuurlijk gewoon korter knippen (scheren liever niet, dat is niet goed voor de vacht). Oh en ook niet cockers castreren, want dat maakt de vacht heel vaak een stuk lastiger.
denk niet dat die kans bestaat :LOL:
Afbeelding

renee-uk
Zeer actief

Rosita Compagner schreef:Ach, ze verharen stukken minder dan de gemiddelde Herder. Da's ook wel fijn
en ze zullen vast wat normalere prijzen rekenen bij de trimsalons ;)
Afbeelding

renee-uk
Zeer actief

Suske schreef:Ja!
Een Springer :I:
Ik lees mee!
:neenee:
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”