Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Fietsen met 6 mnd
Moderator: moderatorteam
- ** Angela **
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herder
- Aantal honden: 3
Fietsen met 6 mnd
Op een ander forum is er nu een discussie aan de gang met op welke leeftijd je begint te fietsen met je jonge hond.
Ikzelf ben van mening dat je met 6 mnd best al kan fietsen , natuurlijk geen hele grote en lange stukken .
Met Kenji en Kyto ben ik dus op 6 mnd begonnen met fietsen.
Zomaar 1x per week 5 minuutjes en dat bouwde ik dan per maand uit met 5 min. erbij.
Kyto is toen met 8 mnd voorgerontgent en toen dat allemaal goed bleek ben ik 2x per week 10 minuutjes gaan fietsen.
Eigenlijk gewoon de korte wandeling op straat maar dan nu met de fiets.
Inmiddels is hij 1,5 jaar gaat minimaal 3x per week naast de fiets mee en kan hij met gemak 8-10 km naast de fiets mee lopen
Er word gesuggereerd dat je op deze manier de gewrichten van je jonge hond naar de knoppen helpt , maar de enige met HD is Kenji en dat komt omdat haar vader dat vererft.
Kyto heeft perfecte heupen en de arts in Budel vond met 8 mnd dat hij echt meer dan super in zn bespiering zat. Zo zag hij ze niet veel zei hij.
Ziva is nu ook al 2x meegeweest , ze vind t geweldig en als t aan haar ligt kunnen we wel uren blijven rondfietsen.
Wat is jullie mening hierover ???
Ikzelf ben van mening dat je met 6 mnd best al kan fietsen , natuurlijk geen hele grote en lange stukken .
Met Kenji en Kyto ben ik dus op 6 mnd begonnen met fietsen.
Zomaar 1x per week 5 minuutjes en dat bouwde ik dan per maand uit met 5 min. erbij.
Kyto is toen met 8 mnd voorgerontgent en toen dat allemaal goed bleek ben ik 2x per week 10 minuutjes gaan fietsen.
Eigenlijk gewoon de korte wandeling op straat maar dan nu met de fiets.
Inmiddels is hij 1,5 jaar gaat minimaal 3x per week naast de fiets mee en kan hij met gemak 8-10 km naast de fiets mee lopen
Er word gesuggereerd dat je op deze manier de gewrichten van je jonge hond naar de knoppen helpt , maar de enige met HD is Kenji en dat komt omdat haar vader dat vererft.
Kyto heeft perfecte heupen en de arts in Budel vond met 8 mnd dat hij echt meer dan super in zn bespiering zat. Zo zag hij ze niet veel zei hij.
Ziva is nu ook al 2x meegeweest , ze vind t geweldig en als t aan haar ligt kunnen we wel uren blijven rondfietsen.
Wat is jullie mening hierover ???
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
- Lief
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Alaska Malamutes
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Re: Fietsen met 6 mnd
Ik hang niet zo op leeftijd, maar heb ook geen haast om ze te leren fietsen.
Het ligt er ook aan hoe je begint met het fietsen denk ik. Fanatiek fietsen of een klein beetje naast de damesfiets hobbelen zijn twee totaal verschillende dingen.
Het ligt er ook aan hoe je begint met het fietsen denk ik. Fanatiek fietsen of een klein beetje naast de damesfiets hobbelen zijn twee totaal verschillende dingen.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
ik start ook rond een maand of 6-7.
geen problemen met de honden hun spieren of gewrichten hier.
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Ik ben wel van mening dat als het in het genenpakket goed zit, een gewricht hierdoor echt niet naar de knoppen word geholpen. Maar toch doe ik het zelf niet. Het is toch altijd soort van forceren en dat vind ik geen fijn idee bij een hond in de groei. Nilo liep altijd los mee naast de fiets (vanaf een jaar) maar krijgt wel last van zijn voorpoot waar hij artrose heeft. Verder heeft hij daar geen klachten mee dus daaruit maak ik toch op dat ik hem licht forceer door te fietsen, ook als hij los meeloopt en dus redelijk zijn eigen tempo bepaald.
- Joera
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Oudduitse herder & Rhodesian Ridgeback
Ik zou het niet direct adviseren aan iedereen bijvoorbeeld maar ik heb het met mijn ridgeback wel met ongeveer 6 a 7 maanden opgepikt geloof ik. Vind dat het beetje ras en situatie afhankelijk is. Maar verder als je het niet teveel forceert is het een veilige rechtlijnige beweging.

- PaulV
- geregistreerd lid
- Mijn ras(sen): Staffordshire Bullterrier
- Aantal honden: 1
Volledig mee eens. Een hond die goed is gebouwd kan dit prima, mits zonder overdrijvingen natuurlijk wat jij ook aangeeft.Joera schreef:Ik zou het niet direct adviseren aan iedereen bijvoorbeeld maar ik heb het met mijn ridgeback wel met ongeveer 6 a 7 maanden opgepikt geloof ik. Vind dat het beetje ras en situatie afhankelijk is. Maar verder als je het niet teveel forceert is het een veilige rechtlijnige beweging.
- dancingdaydream
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Outdoor Chihuahua - Yuna, Perro Peruano Peludo - Chell
Als ze los zijn tijdens een wandeling wandelen enrennenze ook gewoon. Naast de fietsishetwatgereguleerder, maar sowieso als je ze niet voortsleept of op vollesnelheid laat rennen zieikgeen punt erin... Hier fiets iksowieso altijd op het tempo van de hond...

-
- Zeer actief
- Contacteer:
de vraag is wat versta je onder fietsen.... hoelang ga je fietsen...en hoe hard fiets je, hoe vaak wil je fietsen.
Zelf doe ik het niet met zo een jonge hond, gevoelsmatig lijkt het me gewoon niet goed, je forceert toch beweging op welke manier dan ook, en voor een hond die nog zo in de groei is op de leeftijd kan je wel iets kapot maken en dat hieft pas na een jaar of 3 eruit tekomen... en dan kan je er niets meer aan doen....
Zelf doe ik het niet met zo een jonge hond, gevoelsmatig lijkt het me gewoon niet goed, je forceert toch beweging op welke manier dan ook, en voor een hond die nog zo in de groei is op de leeftijd kan je wel iets kapot maken en dat hieft pas na een jaar of 3 eruit tekomen... en dan kan je er niets meer aan doen....
- Dee
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje
Wij zijn ook rond die tijd begonnen Figo te leren wennen aan de fiets mee te lopen.
Gewoon klein stukje in de straat. Rustig, recht toe, recht aan.
Daarna blokkie om, nog steeds rustig, maar dat ie kon leren dat er ook wel eens een bocht genomen gaat worden.
Beetje logisch nadenken met wat je doet. Dan vind ik het best kunnen.
Gewoon klein stukje in de straat. Rustig, recht toe, recht aan.
Daarna blokkie om, nog steeds rustig, maar dat ie kon leren dat er ook wel eens een bocht genomen gaat worden.
Beetje logisch nadenken met wat je doet. Dan vind ik het best kunnen.
- verkadej
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Witte herder + retriever
Chirurg van de tweede lijn adviseerde het zelfs voor Luna, we dachten (inclusief de dierenarts) dat ze HD had.
Nadat de beste man de foto's had bekeken en naar hoe ze beweegt, houding etc etc zei hij, geen HD, groeipijn.
Fietsen mag met mate. Hou het hondje in de gaten en rustig opbouwen.
Niet te wild met balletjes gooien, geen scherpe wendingen enzovoorts.
Nadat de beste man de foto's had bekeken en naar hoe ze beweegt, houding etc etc zei hij, geen HD, groeipijn.
- verkadej
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Witte herder + retriever
Cleva schreef:Overigens vind ik het heel raar dat er wel zo'n bakerpraatje over fietsen is maar niet over het gooien met ballen.

Wat ik heb begrepen is gewoon: Laat ze niet overstrekken en overbelasten. En dat gaat net als voeren op het oog, niet teveel en niet te weinig en op tijd (niet na het eten of vlak ervoor). Denk na en doe dan.
- yodi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): rottweiler
Ligt volgens mij volledig aan het ras, mijn rottweiler mag pas vanaf 18 mnd aan de fiets leren, volgens mijn fokker en volgens de vereniging nog later.
Maar het ras is natuurlijk zwaargebouwd en niet echt een hardloper.

- Strandjutter
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Helemaal afhankelijk van ras en situatie
Mijn honden zijn met leeftijd van rond de 6 maanden gestart met trainingen bij de schapen
en ook mee bij de fiets , d.w.z. ik de ochtenronde altijd met de jongens fiets
Hier lopen ze wel altijd los en ik fiets geen kilometers achter elkaar ,ben soms blij dat ik een fiets bij me heb,
kan ik ze nog een beetje bijhouden,
Maar ik zie hier ook wel rassen ,Leonberger ,of een Hovawart,die ik absoluut niet geschikt vind om op deze leeftijd mee te fietsen,
Dus ik denk dat een dosis gezond verstand
bepaalt ja of te nee fietsen met je hond met 6 mnd
Mijn honden zijn met leeftijd van rond de 6 maanden gestart met trainingen bij de schapen
en ook mee bij de fiets , d.w.z. ik de ochtenronde altijd met de jongens fiets
Hier lopen ze wel altijd los en ik fiets geen kilometers achter elkaar ,ben soms blij dat ik een fiets bij me heb,
kan ik ze nog een beetje bijhouden,
Maar ik zie hier ook wel rassen ,Leonberger ,of een Hovawart,die ik absoluut niet geschikt vind om op deze leeftijd mee te fietsen,
Dus ik denk dat een dosis gezond verstand

- Helster
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Huskyherdervuilnikbakje
Ja precies, ik ging met mijn hond fietsen toen ze over de 7 maanden was, ze vind fietsen helemaal geweldig,Strandjutter schreef:Helemaal afhankelijk van ras en situatie
maar als je een hond hebt met zwaardere botten en HD gevoelig, kun je beter zo lang mogelijk wachten, en als je dan toch begint kleine stukken...

.. .. .. Bij problemen groot of klein ,. ik zal er altijd voor jullie zijn !!
- Lunatic
- Erelid
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix - Aantal honden: 2
Hans Nieuwendijk? Die heeft Luna geopereerd, 2 nieuwe heupen en toen dit genezen was gaf hij idd het advies met haar te gaan fietsen, ze was toen 9 maanden. Zolang je het goed opbouwd (er staan genoeg fietsschema's online) en ze in draf naast de fiets lopen, is het juist heel goed voor de bespiering!verkadej schreef:Chirurg van de tweede lijn adviseerde het zelfs voor Luna, we dachten (inclusief de dierenarts) dat ze HD had.
Naast de fiets, mits goed gedaan, is vele malen beter dan rare bewegingen maken tijdens het spelen met andere honden of met een balletje

Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Als je niet met een jonge hond zou mogen fietsen, zou je er ook niet mee mogen wandelen.
Ze zijn toch niet van peperkoek
Overigens heb ik wel een schema op mijn site, voor de opbouw, maar ik ga er vanuit dat mensen die het goed willen opbouwen dat gebruiken en inderdaad mensen die er toch wel een zooitje van maken, die kijken daar niet.
Ik doe het overigens niet met de stabijs en wel met de wetters, domweg omdat het verschillende honden zijn. Gewoon nadenken.
Ik gooi met balletjes voor CC sinds een maand of vier, vanaf ongeveer een jaar dus, maar ze kwam op 6 maanden al op ooghoogte langs.
Moet ik haar dan 24/7 in een bench zetten omdat springen en raar doen slecht zou zijn? Of zou ze gewoon doen wat ze aankan?
Ik denk het laatste.

Overigens heb ik wel een schema op mijn site, voor de opbouw, maar ik ga er vanuit dat mensen die het goed willen opbouwen dat gebruiken en inderdaad mensen die er toch wel een zooitje van maken, die kijken daar niet.
Ik doe het overigens niet met de stabijs en wel met de wetters, domweg omdat het verschillende honden zijn. Gewoon nadenken.
Ik gooi met balletjes voor CC sinds een maand of vier, vanaf ongeveer een jaar dus, maar ze kwam op 6 maanden al op ooghoogte langs.
Moet ik haar dan 24/7 in een bench zetten omdat springen en raar doen slecht zou zijn? Of zou ze gewoon doen wat ze aankan?
Ik denk het laatste.
- bandolero
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 5
Ik ben met Lana ook gestart toen ze een maand of 6-7 was.
Korte stukjes, en opbouwend.
En ze moeten van mij steeds in draf blijven.
Korte stukjes, en opbouwend.
En ze moeten van mij steeds in draf blijven.
- ** Angela **
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herder
Marjoleine schreef:Als je niet met een jonge hond zou mogen fietsen, zou je er ook niet mee mogen wandelen.
Ik denk het laatste.
Dat laatste stukje komt me erg bekend voor.
Ziva is nu 7 mnd , maar met 4 maanden sprong ze al met 4 poten best een stuk boven me uit.
En ik ben 1.68 , mijn vriend is 1.89 zoiets, daar springt ze ook al een tijdje bovenuit.
Om het over haar favo spelletje maar niet te hebben .
Ze was 5 mnd toen ze nl ineens bedacht dat het ontzettend leuk is om vanaf de poort een sprint te trekken richting het huis , even een afzetje om halverwege het raam uit te komen , op het raam af zetten en bij de kennels uitkomen.
Dat heeft ze 3x gedaan, maar daar heb ik toch wel een stokje voor gestoken , net als dat ze over de lengte van de salontafel zo in de vensterbank springt

Kijk dat soort dingen probeer ik wel te voorkomen , en ik doe haar voor haar eigen bestwil wel wat vaker in de kennel zetten.
Maar kan dat adhdertje toch niet 24/7 in een bench of kennel zetten , dat is ook weer niet goed
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
-
- Zeer actief
24/7 in bench/kennel is toch dé manier om een hond lekker vals en krengerig te krijgen? je kan ook wel aan de beweging een beetje zien of het goed gaat of niet en aan het gedrag achteraf.** Angela ** schreef:Marjoleine schreef:Als je niet met een jonge hond zou mogen fietsen, zou je er ook niet mee mogen wandelen.
Ik denk het laatste.
Dat laatste stukje komt me erg bekend voor.
Ziva is nu 7 mnd , maar met 4 maanden sprong ze al met 4 poten best een stuk boven me uit.
En ik ben 1.68 , mijn vriend is 1.89 zoiets, daar springt ze ook al een tijdje bovenuit.
Om het over haar favo spelletje maar niet te hebben .
Ze was 5 mnd toen ze nl ineens bedacht dat het ontzettend leuk is om vanaf de poort een sprint te trekken richting het huis , even een afzetje om halverwege het raam uit te komen , op het raam af zetten en bij de kennels uitkomen.
Dat heeft ze 3x gedaan, maar daar heb ik toch wel een stokje voor gestoken , net als dat ze over de lengte van de salontafel zo in de vensterbank springt![]()
![]()
Kijk dat soort dingen probeer ik wel te voorkomen , en ik doe haar voor haar eigen bestwil wel wat vaker in de kennel zetten.
Maar kan dat adhdertje toch niet 24/7 in een bench of kennel zetten , dat is ook weer niet goed
- Assie
- Zeer actief
- Contacteer:
Bij jonge paarden wordt het juist geadviseerd om in een beheerst tempo lange stukken rechtuit te draven/stappen. Zou goed zijn voor de pezen. Daar let ik er trouwens wel op dat ik niet teveel over het asfalt ga (ook met paard naast de fiets trouwens), maar dat ik op het harde fiets en paard in de berm draaft (mits de berm niet te ongelijk is).
Het lijkt me dat veel draven op asfalt ook weer niet helemaal fantastisch is voor de pezen, omdat ze dan beste klappen krijgen.
Het lijkt me dat veel draven op asfalt ook weer niet helemaal fantastisch is voor de pezen, omdat ze dan beste klappen krijgen.
Als je zegt dat er 40 biljoen sterren in het heelal staan, word je meteen geloofd, maar als je zegt dat de deurpost nog nat is van de verf moeten ze meteen voelen.
- Daisy@
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herders
- Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy
Met gewoon boerenhollands verstand kom je al een heel eind.
Ik zie het probleem dus ook niet zo.
Ik zie het probleem dus ook niet zo.
- Sanne!!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labradeitje!
Fietsen vind ik beter dan menig spel met honden onder elkaar.
Maar zoals ze hier ook al zeggen niet ineens 6uur gaan fietsen met die hond maar gewoon rustig opbouwen.
Maar zoals ze hier ook al zeggen niet ineens 6uur gaan fietsen met die hond maar gewoon rustig opbouwen.
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
- grover
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Springer Spaniel
- Contacteer:
Ik ben met Ol pas gaan fietsen toen ie anderhalf, bijna 2 was.. Gewoon omdat ie voor die tijd de rust niet in z'n reet had om gewoon een beetje fatsoenlijk mee te doen
Nu vindt ie het geweldig, en draaft superrelaxed langs de fiets mee 

- moosje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
- Contacteer:
Wat ik me nu af vraag he...
Is rechtlijnig langs de fiets lopen niet beter voor een jonge hond dan in het bos ravotten, uitglijden, scherpe bochten maken etc?
Is rechtlijnig langs de fiets lopen niet beter voor een jonge hond dan in het bos ravotten, uitglijden, scherpe bochten maken etc?

In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza
Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
- Ragverp
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik fiets(voorzichtig) met mijn honden vanaf dat ze een jaar zijn, de rottweiler is bij uitstek een draver die prima naast de fiets kan. rechtlijnige gedoseerde beweging is voor iedere hond goed.yodi schreef:Ligt volgens mij volledig aan het ras, mijn rottweiler mag pas vanaf 18 mnd aan de fiets leren, volgens mijn fokker en volgens de vereniging nog later.

-
- Actief
Met m'n boerenverstand zeg ik jamoosje schreef:Wat ik me nu af vraag he...

Ik wil met mijn hond nu beginnen, maar het enige wat hij wil doen is hard blaffen en in t voorwiel bijten, ik heb nog wat werk voor de boeg geloof ik

- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Ik ook..maart schreef:ik start ook rond een maand of 6-7.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Jacksel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel - Aantal honden: 1
Ik hoor ook over opbouwschema's. Ik heb Cara 2 weken terug gewoon naast de fiets gezet, Jamey achterop, en ben naar mijn ouders gegaan (is een half uur lopen, iets van een kwartiertje ofzo met de fiets dus). Ze zijn gewend om daar gewoon naartoe te lopen, dan moet het imo ook gewoon naast de fiets kunnen hoor...
Qua leeftijd, sja, ik ben het met de anderen eens, naast de fiets lijkt me minder belastend dan stoeien met andere honden, balletjes gooien, enz.
Qua leeftijd, sja, ik ben het met de anderen eens, naast de fiets lijkt me minder belastend dan stoeien met andere honden, balletjes gooien, enz.

You'll be in my heart... Always...
- Vlindchi
- Zeer actief
Persoonlijk.. heb ik mijn husky wel met 5,5 maand misschien 5 minuutjes rustig langs de fiets laten lopen.. En dat een keertje in de week misschien.
Eerst heb ik zelf langs de fiets mee gelopen om haar te laten wennen en daarna stapvoets fietsen, dit heb ik daarna wel rustig opgebouwd naar ietjes sneller (normaal fietsen) maar nog steeds maar die paar minuten. Persoonlijk vind ik langs de fiets lopen verantwoordelijker dan ergens laten ravotten.. je weet maar nooit wat voor ongelukkige draai ze kunnen maken als ze wild rond rennen.
Denk dat het helemaal eraan ligt wat voor ras je hebt en hoe je ermee omgaat.
Eerst heb ik zelf langs de fiets mee gelopen om haar te laten wennen en daarna stapvoets fietsen, dit heb ik daarna wel rustig opgebouwd naar ietjes sneller (normaal fietsen) maar nog steeds maar die paar minuten. Persoonlijk vind ik langs de fiets lopen verantwoordelijker dan ergens laten ravotten.. je weet maar nooit wat voor ongelukkige draai ze kunnen maken als ze wild rond rennen.
Denk dat het helemaal eraan ligt wat voor ras je hebt en hoe je ermee omgaat.
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Csiva mag binnenkort mee. Ze doet er alles aan om zichzelf stuk te maken en ik denk dat een hond dan gewoon goed in elkaar zit. Ze springt en klimt alsof het een klimgeit is. Een stukje rechtlijnig bewegen aan de fiets kan volgens mij minder kwaad dan hoe ze soms zelf tekeer gaat