Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Op zoek naar een ras.

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Berry
nieuw lid
Aantal honden: 0

Op zoek naar een ras.

Ongelezen bericht door Berry »

Hallo allemaal,

In mijn voorstel berichtje heb ik al uitgelegd dat ik me aan het orienteren ben op de aanschaf van een hond.

Ik heb een Rottweiler gehad in het verleden. Nu ongeveer een half jartje niet meer.
Ik wil erg graag opnieuw een hond aanschaffen, maar wil bewust een keuze maken voor een ras dat bij mij (en mijn omstandigheden) past.

Ik werk als begeleider van kinderen met Autisme. Ik werk vaak, maar bijna nooit langer dan vijf uurtjes achter elkaar (vaak korter zelfs). Als dat wel zo is kan de hond bij mijn moeder blijven, of naar vrienden en mijn Rottweiler ging ook wel eens naar een pension waar hij leuk speelde met andere honden. Daar werd goed voor hem gezorgd en kon hij veel samen spelen met andere honden. De Rottweiler nam ik vaak mee als ik kinderen ging begeleiden (steeds één kind tegelijk). We gingen dan vaak wandelen en spelen. De kinderen vragen ook al of ik weer een hond neem. Ik zeg dan steeds "nog niet", maar het kriebelt wel.

Ik had de rottweiler meegenomen vanuit mijn ouderlijk huis en dacht dat het nu niet meer zou kunnnen eigenlijk, maar kom daar een beetje op terug. Ik denk namelijk dat ik genoeg tijd vrij kan maken voor mijn hond en voldoende hulp heb van mijn omgeving.

Ik heb een paar "wensen" in mijn zoektocht naar een nieuw ras (ik besef dat ik daar zelf ook een grote rol in heb qua training).
* Goed met kinderen
* Liefst goed met andere honden
* Goed te trainen. (Hoeft geen circushond te worden, maar basiscommando's moet hij goed opvolgen, wil ook op cursus gaan)
* Liefst een kleiner ras dan de Rottweiler. Dit in verband met reizen en schoonhouden van mijn auto waar ik ook kinderen in moet vervoeren af en toe (korte afstanden).

Ik heb zelf de volgende rassen in overweging:
* Franse Bulldog (Kwam in een test naar voren, eerste reactie was nee, maar vind ze steeds leuker)
* Labradoodle (Vind ik gewoon een erg mooie hond, maar de fokkers worden aardig afgekraakt op internet)
* Staffordshire Bullterrier (Binnen mijn familie heeft iemand zo'n hond en dar ben ik een beetje verliefd op, maar lees veel dat ze slecht met andere honden kunnen.)

Ik vind veel kruisingen ook wel mooi, maar wil graag een pup van een goede fokker.
Wil wel graag een pup. De Rottweiler kwam uit een asiel, schat van een beest, maar hij had wel een verleden dat je toch niet kent (had veel angsten, heel zielig soms).

Ik ontvang graag tips. heb geen haast met de aanschaf, doe het liever goed dan snel.

Bedankt alvast!
Ayronna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 1

Re: Op zoek naar een ras.

Ongelezen bericht door Ayronna »

Een 'gewone' poedel?
Nerazi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Afrikaan & Belg
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Nerazi »

Franse bulldog zou ik niet aan beginnen ivm gezondheid.
Labradoodles zouden prima in je plaatje kunnen passen, maar ik vind ze belachelijk duur voor een kruising.
Een stafford zou inderdaad niet helemaal in het plaatje kunnen passen wat betreft het sociaal zijn naar andere honden toe.
Het kán. Maar ik zou er toch rekening mee houden dat als de hond eenmaal volwassen is dit niet meer lukt.

Verder denk ik dat er een hele hoop rassen zijn die voldoen aan jouw eisen. Maar kun je iets specifieker zijn?
Korthaar/langhaar, maakt dat nog uit?

Mijn hond zit trouwens 4 dagen in de week de ochtend alleen (dus ook ongeveer 4uur) en dit gaat prima hoor, hij slaapt gewoon.
Berry
nieuw lid

Bedankt voor de reacties.

Ik heb verder niet veel eisen, maar wil eigenlijk wel een hond met een "aaibaarheidsfactor".
Dit omdat ik hem graag weer wil inzetten bij mijn werk. Ouders moest ik vaak nog wel even overhalen als ik voorstelde om de hond mee te nemen als ze hoorden dat ik een Rottweiler had.
Als ze hem één keer kenden ging het gelukkig erg goed.

Ik krijg wel een visite van mijn zus en haar hond (appenzeller) en dat ging altijd erg goed. Ik nam mijn hond dan ook mee. Ik ga graag het bos in met de hond en dan vind ik het wel fijn als ik hem los kan laten. (Natuurlijk moet hij dan wel onder appel staan.).
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Ayronna schreef:Een 'gewone' poedel?
Of een 'gewone' waterhond? Met een Portugese Waterhond heb je minimaal de figuurlijk 'dikke kop' van de Rottweiler
Laatst gewijzigd door Rosita Compagner op 10 jan 2013 14:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Berry
nieuw lid

O ja, de poedel heeft toch een beetje een imago probleempje bij mij, maar dat ligt meer aan mij dan aan de poedel :wink:
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Hilde »

Een beagle? Als je een herplaatser neemt kun je uitkiezen op gehoorzaamheid en anders trainen. Heel veel beagles willen best voor je werken, als je er maar een leuke beloning tegenover zet. Voor de rest passen ze imo ook helemaal in je plaatje. Heerlijk actieve gezinshonden!
Afbeelding
linn
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collie (langhaar)

Ongelezen bericht door linn »

Berry schreef:Bedankt voor de reacties.

Ik heb verder niet veel eisen, maar wil eigenlijk wel een hond met een "aaibaarheidsfactor".
Dit omdat ik hem graag weer wil inzetten bij mijn werk. Ouders moest ik vaak nog wel even overhalen als ik voorstelde om de hond mee te nemen als ze hoorden dat ik een Rottweiler had.
Als ze hem één keer kenden ging het gelukkig erg goed.

Ik krijg wel een visite van mijn zus en haar hond (appenzeller) en dat ging altijd erg goed. Ik nam mijn hond dan ook mee. Ik ga graag het bos in met de hond en dan vind ik het wel fijn als ik hem los kan laten. (Natuurlijk moet hij dan wel onder appel staan.).
Een Collie :cheer: , voldoet aan de eisen en heeft een hele grote aaibaarheidsfactor...
Afbeelding
carine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo of Italiaanse waterhond
Contacteer:

Ongelezen bericht door carine »

Berry schreef:O ja, de poedel heeft toch een beetje een imago probleempje bij mij, maar dat ligt meer aan mij dan aan de poedel :wink:
maar neem eens een kijkje bij de waterhonden...Barbet, Lagotto, Portugees, Wetter, Perro enz enz...
ik zie net dat Rosita al een voorzet heeft gedaan :ok:
klaproos
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse boxermix

Ongelezen bericht door klaproos »

Staffordshire zou ik inderdaad niet doen als je graag een hond hebt die met alles kan opschieten, de kans op hondagressie is zeer aanwezig en ik weet ook niet of alle ouders zo'n 'enge pitbull' kunnen waarderen.
Een Labradoodle zou wel zeer geschikt kunnen zijn voor dit 'werk', passen in ieder geval goed bij je wensenlijstje. Verder zouden diverse Retrievers, Spaniëls of Waterhonden goed kunnen passen. En inderdaad de Collie.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Ik weet niet, maar ineens komt cockers spaniel in mij op? Een gewone labrador (teefjes hoeven niet zo groot te zijn?) of een golden retriever? Schotse collie kan en als je ook hier last hebt van imago: ze zijn er ook in kort haar, maar vergeleken met een rotweiler wel tere zieltjes.
Afbeelding
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Berry schreef:O ja, de poedel heeft toch een beetje een imago probleempje bij mij, maar dat ligt meer aan mij dan aan de poedel :wink:
Trim je hem gewoon een beetje ruig en zeg je tegen iedereen dat het een doodle is. Ze geloven je allemaal, scheelt een hoop geld en jij zit niet met je imagoprobleem :mrgreen:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
yodi
Zeer actief
Mijn ras(sen): rottweiler

Ongelezen bericht door yodi »

Gewoon weer een rottie!!!!! :cheer: :cheer: :cheer: :cheer:
Afbeelding
Joera
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder & Rhodesian Ridgeback

Ongelezen bericht door Joera »

Ik moest denken aan een retriever. Misschien een labrador. En anders een poedel :mrgreen:
Ik zou me niet aan een doodle wagen :schrik:
Afbeelding
Nawosh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zuid Russische ovcharka

Ongelezen bericht door Nawosh »

Een schapendoes of een bearded collie zou ook heel goed kunnen.
Groetjes, Marjan
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik moest ook meteen denken aan een Golden retriever.
Collie zou inderdaad ook kunnen, of een Bearded collie misschien?
Of als je nog iets kleiners wilt, een Kromfohrländer of Havanezer?
Berry
nieuw lid

Kon even niet lezen en reageren vanwege een korte vakantie, maar bedankt voor alle tips en adviezen.

Twijfel nog steeds over de stafford. Het probleem wat betreft de combi met andere honden is niet zo heel groot.Hoe zit het bij staffords met gezondheid, waar moet je op letten?

Franse bulldog toch maar niet. Inderdaad lees ik veel over gezondheids klachten.

Hebben jullie ook nog adviezen over reu, of teef?
Of maakt dat niet uit? Mijn gevoel zegt reu (mannen onder elkaar zeg maar :)).
Geen "gedoe" met loops zijn.

Ik vind de waterhonden ook erg interresant, maar hoe zit het met verzorging van de vacht?

Collie is ook mooi, we pasten vroeger altijd op de "lassiehond" van mijn vader's baas. Was een erg lief beest.
Berry
nieuw lid

Kon even niet lezen en reageren vanwege een korte vakantie, maar bedankt voor alle tips en adviezen.

Twijfel nog steeds over de stafford. Het probleem wat betreft de combi met andere honden is niet zo heel groot.Hoe zit het bij staffords met gezondheid, waar moet je op letten?

Franse bulldog toch maar niet. Inderdaad lees ik veel over gezondheids klachten.

Hebben jullie ook nog adviezen over reu, of teef?
Of maakt dat niet uit? Mijn gevoel zegt reu (mannen onder elkaar zeg maar :)).
Geen "gedoe" met loops zijn.

Ik vind de waterhonden ook erg interresant, maar hoe zit het met verzorging van de vacht?

Collie is ook mooi, we pasten vroeger altijd op de "lassiehond" van mijn vader's baas. Was een erg lief beest.
yodi
Zeer actief
Mijn ras(sen): rottweiler

Ongelezen bericht door yodi »

Mijn eerste ervaring met een franse buldog heb ik deze week gehad, crisis wat een fel kreng is dat.
Was dinsdagavond voor het eerst bij mij in de groep op cursus, binnen een paar minuten hing hij aan de lip van een basset, ja en niet loslaten he.
Zegt zijn bazin heel rustig, ja ze zijn fel he.
Afbeelding
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Clumber Spaniël, Engelse Springer Spaniël en de Welsh Springer Spaniël passen denk ik ook wel het in het plaatje.
meissielief
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull Terrier x Dogo Argentino

Old English Bulldog x Cane Corso

Ongelezen bericht door meissielief »

Ik zou een Stafford echt afraden. Ze zijn echt niet sociaal en ik kan me voorstellen dat ouders van je clienten een vooroordeel hebben bij dit ras. Ik weet niet of je dat moet willen , het is wel je werk.
Het eerste ras wat bij mij opkomt is een Labrador.
Afbeelding

Fan van de bredere rassen honden en paarden
annemick
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer

Ongelezen bericht door annemick »

Je zou ook aan de boxer kunnen denken, de teef zal qua formaat wat kleiner zijn dan de rottweiler. Ze kunnen stuiterballen zijn uit enthousiasme maar dat is met consequente opvoeding goed in banen te leiden en zijn meestal zeer tolerante honden naar kinderen toe.
Mijn huidige boxer en ook mijn vroegere boxerreu zijn zeer mensgericht en niet snel van slag te brengen. Aaibaarheids factor is redelijk hoog gezien het aantal spontane (soms onverwachte) omhelzingen op straat die mijn hond van kinderen krijgt waar ze gelukkig heel goed op reageert, zelfs nu ze al een oudje wordt vindt ze het allemaal nog prima.
Afbeelding
Zilla
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cane Corso Italiano en Staffordshire Bull Terrier

Ongelezen bericht door Zilla »

Ik heb geen verstand van autisme, maar het eerste wat in me op komt is dat deze kinderen meer baat hebben bij rustige, stabiele honden dan bij enthousiaste stuiterende druktemakers.? Stafford zou ik alleen daarom al niet meteen als ideale match zien. Boxer die ik voorbij zie komen ook niet.

Eerder een golden retriever, labrador, poedel, collie, spaniël zo iets :ok:
Afbeelding
annemick
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer

Ongelezen bericht door annemick »

Zilla schreef:Ik heb geen verstand van autisme, maar het eerste wat in me op komt is dat deze kinderen meer baat hebben bij rustige, stabiele honden dan bij enthousiaste stuiterende druktemakers.? Stafford zou ik alleen daarom al niet meteen als ideale match zien. Boxer die ik voorbij zie komen ook niet.

Enthousiast hoeft niet instabiel te zijn, zie ook veel enthousiaste labradors. :wink:
Afbeelding
Zilla
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cane Corso Italiano en Staffordshire Bull Terrier

Ongelezen bericht door Zilla »

annemick schreef:
Zilla schreef:Ik heb geen verstand van autisme, maar het eerste wat in me op komt is dat deze kinderen meer baat hebben bij rustige, stabiele honden dan bij enthousiaste stuiterende druktemakers.? Stafford zou ik alleen daarom al niet meteen als ideale match zien. Boxer die ik voorbij zie komen ook niet.

Enthousiast hoeft niet instabiel te zijn, zie ook veel enthousiaste labradors. :wink:
Oh maar dat bedoel ik ook niet per definitie, dus je hoeft dat ook niet te verdedigen. Toch zijn er rassen die veel eerder bij mij opkomen bij kinderen met een beperking dan een drukke stafford of ongecontroleerde boxer, hoe leuk lief en lomp ze ook zijn. :ok:
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Een collie bij autistische kinderen zou ik ook niet gauw doen. Heel veel collies hebben een toch wat nerveuzere aard en kunnen van slag raken van mensen/kinderen die ongecontroleerde bewegingen/geluiden maken.
En een colliereu al helemaal niet want die kunnen dan 'snappen'.

Een labrador of golden retriever zijn veel stabieler. Ik zou overigens voor een teef gaan. Die zijn over het algemeen zachter/liever van aard.
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Zo'n doodle bedoel je.?Zijn wel leuk.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Corneliana
Zeer actief

Ongelezen bericht door Corneliana »

geen collie inderdaad. en ook niet iets wat erop lijkt.
een bouvier is te groot denk ik? http://www.hondenpage.com/honden/bouvier.php
daar krijg ik zelf altijd zo'n heerlijk nostalgisch gevoel bij.
de enige hond in de buurt waar ik niet bang voor was was een enorme ouwe bouvier.

maar even zonder flauwekul, als die te groot is zou ik een gemiddelde poedel nemen.
dan kan het kind ook de riem vasthouden want je zal denk ik ook wel oefeningen doen die het kind controle over de situatie geven waardoor het gevoel van veiligheid vergroot wordt.
ute
Actief
Mijn ras(sen): Puli, Komondor, Basset Artesien Normand
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door ute »

Poedels zijn heel leuk en helemaal niet tuttig als je ze als een hond behandeld. Ze kunnen goed los, zijn speels, aaibaar en gehoorzaam. Ik heb de grote poedel, de 2de al, die zijn echt heel erg leuk. En verharen niet.
Afbeelding
Echo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toy Poedel

Ongelezen bericht door Echo »

Middenformaat Poedel of een Standaard Poedel. Gewoon in labradoodle model knippen en hij ziet er precies zo uit. Ze verharen niet, veel mensen met allergieën kunnen er beter tegen en over het algemeen heel sociaal met mensen en andere honden.
Groetjes van Eva en pootje van Jerry!
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”