Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Herpes vaccinatie

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Herpes vaccinatie

Ongelezen bericht door crutz »

Inge O schreef:.

waar is de tijd dat mijn pupjes bij vriestemperatuur 'buiten' geboren werden met enkel een lamp, dat waren nog eens tijden :mrgreen: .
Das hier dus nog steeds & zelfs 1 teef in februari 2011 (nachten -15) in een eigen "gegraven" (voor zo ver dat kon in een paardenstal, lag enkel 10cm hennep vezel op de betonnen vloer) hol zo ver mogelijk bij de lamp & werpkist vandaan. Toen ze klaar was alles in de kist gelegd & ze sjouwde ze direct weer terug. Maar gelaten & alles is goed groot geworden.

Overigens nog een reden buiten de sectie dat m'n DA zei dat t nest dat hier volledig overleden is geen herpes had. Dat was februari 2010 & onze xHH teef lag in de paardenstal er naast met 9 pups van 1 week oud op t moment dat die andere geboren werden & die hebben niets geleden.
yvon
Zeer actief

Re: Herpes vaccinatie

Ongelezen bericht door yvon »

Irisz schreef:
yvon schreef: een goede DA zou het ook zeker aan raden
Dat is zo vanzelfsprekend niet hoor.
Dan heb ik vast een slechte dierenarts, want die raadt het niet aan.
Het heeft twee kanten.
ok oh ik zeg niet dat een jou da slecht is hoor
ik bedoel het ook niet zoals het er staat
de DA waar wij vorig jaar zijn geweest die rade het ons namelijk wel aan om het tevoorkomen dat er herpes uitbreek

we hebben een dekking gehad en de eigenaar gaat toch voor een injectie ze had het al eerder mee gemaakt(wist ik niet)
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

yvon schreef:
Irisz schreef:
yvon schreef:Maar denk toch als je een KI doet geen herpes injectie nodig is
of toch wel?
Waar staat dat het om een KI gaat dan?
In bovenstaand geval gaat het in ieder geval om een natuurlijke dekking, geen KI.

Ze hebben trouwens besloten om wel te enten tegen herpes. :ok:

Dat is mijn vraag niet
mijn vraag is als er een KI gedaan word dan is een herpes injectie toch niet nodig?
een natuurlijk dekking zou ik altijd herpes injectie doen

ze hebben gelijk dat ze het hebben besloten wel tedoen
een goede DA zou het ook zeker aan raden
Niet alles komt bij de reu vandaan hoor.
Een teef kan ook de besmetting mee hebben gekregen van haar eigen moeder of vorige dekking.
Herpes merk je weinig van en is meestal inactief en bij stress of ziekte kan het actief worden.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Irisz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Irisz »

En hoe zit het dan met de reu? Zou je die dan niet ook moeten testen?
Want die kan het evt bij de dekking doorgeven?
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Forever loved and in my heart..
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Irisz schreef:En hoe zit het dan met de reu? Zou je die dan niet ook moeten testen?
op een niet-actieve herpes kan je niet testen, je kan hooguit in een deel van de gevallen achterhalen of de hond er ooit mee in contact is geweest (maar zelfs dat is niet betrouwbaar) maar dat wil verder ook weinig zeggen want dat is een zeer groot deel van de hondenpopulatie.
Dat dacht ik zelf ook, maar iemand die ik ken met ook een Ridgeback dekreu zei dat zij standaard voor elke dekken die test doet? (zou 1x niet genoeg zijn?)
Het teefje wat Xavi eind van de week gaat dekken heeft wel de herpes injectie gehad, maar ik was eigenlijk niet van plan Xavi te testen? Heb geen aanwijzingen dat hij dit bij zich zou dragen....van de andere kant zijn er ook geen hele duidelijke aanwijzingen.
Lastig....
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Irisz schreef:
Inge O schreef:
Irisz schreef:En hoe zit het dan met de reu? Zou je die dan niet ook moeten testen?
op een niet-actieve herpes kan je niet testen, je kan hooguit in een deel van de gevallen achterhalen of de hond er ooit mee in contact is geweest (maar zelfs dat is niet betrouwbaar) maar dat wil verder ook weinig zeggen want dat is een zeer groot deel van de hondenpopulatie.
Dat dacht ik zelf ook, maar iemand die ik ken met ook een Ridgeback dekreu zei dat zij standaard voor elke dekken die test doet? (zou 1x niet genoeg zijn?)
een test doen is één, een zinvolle test doen weer iets anders.
Hoe bedoel je dat precies?
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef: als een hond ooit geïnfecteerd is blijft hij zijn leven lang besmet - wat niet hetzelfde is als levenslang besmettelijk want hij draagt het virus maar over in een 'virus-actieve fase'.

testen op antistoffen is dus zinloos, om deze reden :

'How Is Canine Herpes Virus Diagnosed?

Adult Dogs:

The blood tests we currently have are not very helpful identifying dogs that carry the canine herpes virus or in managing the ones that do. They are also not helpful in identifying which mothers will have problem litters. If a dog has a titer to CHV-1 , we know the bitch or stud is infected. But we don't know if the dog is, or will be, shedding virus during or after pregnancy. If the antibody test is negative, we are not certain the dog still does not have the virus lurking somewhere it it's body. This is because the virus doesn't stimulate long-lasting antibodies. '
bron

testen of het virus op een gegeven ogenblik in de slijmvliezen van de geslachtswegen aanwezig is (= dus actief) kan wel maar moet je inderdaad telkens en telkens weer herhalen want de situatie vandaag hoeft niet de situatie moergen te zijn.

jij laat je reu testen, hij blijkt op dat moment geen uitscheider van virus te zijn (maar kan wel besmet zijn) maar tegen de tijd dat het te dekken teefje er is kan de situatie al anders zijn en bij een volgende dekking al helemaal.
Conclusie = het heeft helemaal geen nut? :19:
Ik heb bij zijn vorige dekking ook niet getest, had eerlijk gezegd geen idee dat het mogelijk was.
Maar het is dus ook niet heel zinvol om te testen, omdat het op elk moment kan veranderen.
Maar stel....dat Xavi het zou dragen....en zijn 'bruid' is geënt tegen Herpes, heeft zij in principe al de antistoffen om het virus te bestrijden toch? Waardoor de pups er minder snel door geïnfecteerd kunnen worden? Of zie ik dat verkeerd?
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef: ik vind het geen erg zinvolle test, nee - zeker niet als het teefje toch gevaccineerd wordt.
:ok:
Denk dat de tijd nu sowieso een beetje krap wordt om nog uit te gaan zoeken hoe het allemaal in zijn werk gaat en te testen, etc. Maar ik begon dus te twijfelen doordat die andere reu eigenaar zei dat ze standaard altijd testte en dat ook echt adviseerde.
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
bouvierpoedel
Zeer actief

waarom lees ik nu steeds Herpes vacantie.? :oeps:
yvon
Zeer actief

Ongelezen bericht door yvon »

dat zou ik wel willen maar dat gaat niet
onze reu heeft al een nesten verwerkt en niet 1 heeft herpes gehad ook niet geent
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

yvon schreef:
onze reu heeft al een nesten verwerkt en niet 1 heeft herpes gehad ook niet geent
Maar dat zegt dus niks. Hij kan het nu wel bij zich dragen en toen niet.
Even voor de duidelijk, ik zeg niet dat je moet gaan testen hoor! Ik heb ook een dekreu en tot nu toe ook niet getest, maar het is wel een interessant onderwerp.
Ik vraag me dus af hoe dat werkt, omdat je de teef ent en de reu verder niet test (omdat dat dus weinig nut heeft).
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
bouvierpoedel
Zeer actief

yvon schreef:
Dat weet je niet hoor want je ziet er niets aan .
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”