Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Meerdere rassen met Syringomyelie

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Yvet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Pepper, Dwergpinscher x Podenco uit La Línea de la Concepción
Aantal honden: 1

Meerdere rassen met Syringomyelie

Ongelezen bericht door Yvet »

Naar aanleiding van het pupje in de topic van "Koop geen pup in een dierenwinkel" ben ik even gaan googlen over deze ziekte.

http://www.kynotrain.nl/Syringomyelie.php

Daar las ik dat aantal honden last van zou kunnen hebben. :O:
En dat ze niet alleen krabben of met hun kop schudden als ze last van hoofdpijn hebben maar ook dat hun ogen uitpuilen en heel erg nat zijn of zelfs gaan knipperen. En ook ze last kunnen hebben van aangezichtspijn.
Wat een kl*te ziekte is dat zeg voor die honden.
Hoe je mensen beter leert kennen des te meer je van dieren gaat houden

Kom eens in mijn fotoboekje kijken
viewtopic.php?f=26&t=235201

Afbeelding
Safari

Re: Meerdere rassen met Syringomyelie

Ongelezen bericht door Safari »

Ik ben blij dat je deze link hebt geplaatst. Ik herken een aantal dingen die B ook heeft en doet. :cry:
Atari
Actief

Ongelezen bericht door Atari »

Is geen fijne aandoening nee. Ken een hond met de aandoening, naast krabben, uitpuilende oogjes en alles draait ze ook rondjes om onder de pijn uit te komen en bijt op haar eigen staart. Het lijkt nu even onder controle met medicatie maar voor hoe lang...
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Lijkt me logisch dat niet alleen de Cavalier lijd aan deze ziekte :19: Er zijn zoveel meer rassen met kleine schedels waardoor de oogkassen al niet normaal gevormd zijn. Ik denk dat heel veel Boomerhondjes hier last van zouden kunnen hebben. De soort die je ook niet in het nekvel kan pakken omdat de ogen er dan uit kunnen vliegen, je maakt mij niet wijs dat die schedel wel goed is. Maar dát zijn kruisingen dus die zijn gezond :pffff:
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Maeve schreef:Lijkt me logisch dat niet alleen de Cavalier lijd aan deze ziekte :19: Er zijn zoveel meer rassen met kleine schedels waardoor de oogkassen al niet normaal gevormd zijn. Ik denk dat heel veel Boomerhondjes hier last van zouden kunnen hebben. De soort die je ook niet in het nekvel kan pakken omdat de ogen er dan uit kunnen vliegen, je maakt mij niet wijs dat die schedel wel goed is. Maar dát zijn kruisingen dus die zijn gezond :pffff:

Nee, daar wordt niet of nauwelijks bij getest, dus ze zijn gezond.
En denk dat het bij het type chihuahua wat graag op de show gezien wordt niet anders zal zijn.
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
Maeve schreef:LijIk denk dat heel veel Boomerhondjes hier last van zouden kunnen hebben. De soort die je ook niet in het nekvel kan pakken omdat de ogen er dan uit kunnen vliegen, je maakt mij niet wijs dat die schedel wel goed is. Maar dát zijn kruisingen dus die zijn gezond :pffff:
Dat zijn geen willekeurige kruisingen maar 'designer dogs'. Speciaal gefokt op dat schattige hoofdje.
En ja, waarom zouden die daar geen last van hebben?
Ik denk dat een groot deel van die Boomers ook gewoon gefokt word door particulieren die hun Fluffy zo lief en schattig vinden en de buren hebben zo'n lieve schattige mannenFluffy. Dat vind ik wat anders dan "designer dogs" maar nog een reden achter zit, hoe achterlijk ook. Maar het verbaasd me altijd wel hoe men denkt dat die hondjes gezond zijn want het zijn geen rashonden.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Maeve schreef:
Nanna schreef:
Maeve schreef:LijIk denk dat heel veel Boomerhondjes hier last van zouden kunnen hebben. De soort die je ook niet in het nekvel kan pakken omdat de ogen er dan uit kunnen vliegen, je maakt mij niet wijs dat die schedel wel goed is. Maar dát zijn kruisingen dus die zijn gezond :pffff:
Dat zijn geen willekeurige kruisingen maar 'designer dogs'. Speciaal gefokt op dat schattige hoofdje.
Ik denk dat een groot deel van die Boomers ook gewoon gefokt word door particulieren die hun Fluffy zo lief en schattig vinden en de buren hebben zo'n lieve schattige mannenFluffy. Dat vind ik wat anders dan "designer dogs" maar nog een reden achter zit, hoe achterlijk ook. Maar het verbaasd me altijd wel hoe men denkt dat die hondjes gezond zijn want het zijn geen rashonden.

:denken: 't is niet alsof die hondjes uit de boerenkool groeien.
billyboy2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door billyboy2 »

Zo, schrok me een hartaanval pfff...

Was aan het lezen en kwam bij de symptomen aan:
Honden hebben vaak last van aangezichtspijn en hoofdpijn. De hond uit dit door met het gezicht overal langs te willen wrijven
Kid doet dit namelijk ook wel eens. Dan veegt ze met de zijkant van haar bek (niet kop) over de vloerbedekking / mand of iets anders van stof (niet langs lederen bank).

De rest van symptomen hardop gelezen, en pa en ik kunnen gelukkig concluderen dat Kid deze ziekte niet heeft.
Ze heeft een dikke kop, dus plek genoeg voor al die hersens haha.

Billy (boomer) heeft gelukkig een "normaal" hoofd en gelukkig niet van die enge uitpuilende ogen :schrik:

Snap echt niet dat mensen bewust hondjes fokken met kleine hoofdjes. Echt zo zielig. Elke dag koppijn :jank:
Ben zwaar migraine patiënt, en weet hoe ze zich voelen...
Corneliana
Zeer actief

Ongelezen bericht door Corneliana »

Maeve schreef:
Nanna schreef:
ja maar... niet alleen rashonden zijn gezond toch?
als je een gezonde vuilnisbak hebt (gecheckt) en die kruist met een andere gezonde vuilnisbak en je hebt 3 grappige leuke unieke pups is dat toch leuk? als je maar niet heel veel pups gaat fokken die je dan weer aan de straatstenen niet kwijt kan.
Corneliana
Zeer actief

ik ga trouwens nu wel mijn hond met argusogen bekijken.
stom he?
(is mrgn weer over hoor)
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Corneliana schreef:
Maeve schreef:
Nanna schreef:
als je een gezonde vuilnisbak hebt (gecheckt) en die kruist met een andere gezonde vuilnisbak en je hebt 3 grappige leuke unieke pups is dat toch leuk? als je maar niet heel veel pups gaat fokken die je dan weer aan de straatstenen niet kwijt kan.
Ik zal ook niet beweren dat rashonden gezond zijn :wink: Ik reageerde meer op het feit dat "men" (en dan niet de gemiddelde forummer maar echt de maatschappij die voor de lol een hondje hebben maar verder niet veel interesse in het wezen hon) er zo van overtuigd is dat kruisingen per definitie gezond zijn. Ik ken heel wat van dat soort eigenaren met Boomerhondjes en kruisingen van kleine rassen en ik zie ook regelmatig misvormde pootjes, rare kleine schedeltjes en uitpuilende oogjes bij die honden maar toch blijft men geloven dat die hondjes gezond zijn want hey, geen inteelt! :mrgreen: En dat is ook een beetje de toon van dat artikel: wauw, het komt niet alleen voor bij de Cavalier. Nee, joh!
Corneliana
Zeer actief

Maeve schreef:
Corneliana schreef:
Maeve schreef:
Nanna schreef: Dat zijn geen willekeurige kruisingen maar 'designer dogs'. Speciaal gefokt op dat schattige hoofdje.
Ik zal ook niet beweren dat rashonden gezond zijn :wink: Ik reageerde meer op het feit dat "men" (en dan niet de gemiddelde forummer maar echt de maatschappij die voor de lol een hondje hebben maar verder niet veel interesse in het wezen hon) er zo van overtuigd is dat kruisingen per definitie gezond zijn. Ik ken heel wat van dat soort eigenaren met Boomerhondjes en kruisingen van kleine rassen en ik zie ook regelmatig misvormde pootjes, rare kleine schedeltjes en uitpuilende oogjes bij die honden maar toch blijft men geloven dat die hondjes gezond zijn want hey, geen inteelt! :mrgreen: En dat is ook een beetje de toon van dat artikel: wauw, het komt niet alleen voor bij de Cavalier. Nee, joh!
daar zit wel wat in.
ik weet dat mijn moeder (uit boerenfamilie) altijd riep: een kruising is veel beter dan zo'n doorgefokte rashond. :wink:
Corneliana
Zeer actief

Nanna schreef:
Corneliana schreef: ik weet dat mijn moeder (uit boerenfamilie) altijd riep: een kruising is veel beter dan zo'n doorgefokte rashond. :wink:
Hangt van de kruising en van de rashond af ;-)
Ik zet mijn geld qua oud worden héél wat eerder in op een dwergpoedel met stamboom dan op een molosserkruising :schrik:
ach. op de boerderij hadden ze altijd van die kennelhonden.
kruising mechel en rotweiler.
stafford en mechel etc
als het maar heel hard blafte, van de koei'n afbleef en eventueel beet.
oh ja en de zwerfkatten uit de stallen hield want die brengen ziektes over.
Safari

Célie schreef:
Safari schreef:Ik ben blij dat je deze link hebt geplaatst. Ik herken een aantal dingen die B ook heeft en doet. :cry:
Heel veel symptomen die beschreven staan kunnen bij platsnuiten ook door BOS komen.
Wat ik in eerste instantie herkende was de rare stand van de voeten/poten en dat hoort volgens mij niet bij BOS
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

Shendor was een Dobermann en had heel veel Syringosymptomen.
Waarvan er een aantal zijn opgevallen bij de DA toen we daar eens wat langer waren. Heb het verder nooit laten onderzoeken, hij spoorde verder toch niet. :tongue: En er was in zijn geval áls het al zo zou zijn toch niets aan te doen.
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
Corneliana
Zeer actief

Safari schreef:
Célie schreef:
Safari schreef:Ik ben blij dat je deze link hebt geplaatst. Ik herken een aantal dingen die B ook heeft en doet. :cry:
Heel veel symptomen die beschreven staan kunnen bij platsnuiten ook door BOS komen.
Wat ik in eerste instantie herkende was de rare stand van de voeten/poten en dat hoort volgens mij niet bij BOS
eh.. wat is BOS?
Corneliana
Zeer actief

moosje schreef:Shendor was een Dobermann en had heel veel Syringosymptomen.
Waarvan er een aantal zijn opgevallen bij de DA toen we daar eens wat langer waren. Heb het verder nooit laten onderzoeken, hij spoorde verder toch niet. :tongue: En er was in zijn geval áls het al zo zou zijn toch niets aan te doen.
hm. heb je hem toen in laten slapen?
of was het niet zo erg?
Safari

Corneliana schreef:
Safari schreef:
Célie schreef:
eh.. wat is BOS?
Afwijkingen aan de luchtwegen bij platsnuiten.
Drazic
Zeer actief
Mijn ras(sen): griffon belge,griffon bruxellois,GriffonxPatterdale

Ongelezen bericht door Drazic »

Als ik dit zo lees bedenk ik mij dat Boris dit weleens gehad zou kunnen hebben.(Boris was nog het oude type vele malen kleiner als ze nu zijn).
Bigboy is gelukkig getest.en vrij bevonden.
Bros wordt ook nog getest.
Yvet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Pepper, Dwergpinscher x Podenco uit La Línea de la Concepción
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Yvet »

Célie schreef:
Yvet schreef:Naar aanleiding van het pupje in de topic van "Koop geen pup in een dierenwinkel" ben ik even gaan googlen over deze ziekte.

http://www.kynotrain.nl/Syringomyelie.php

Daar las ik dat aantal honden last van zou kunnen hebben. :O:
En dat ze niet alleen krabben of met hun kop schudden als ze last van hoofdpijn hebben maar ook dat hun ogen uitpuilen en heel erg nat zijn of zelfs gaan knipperen. En ook ze last kunnen hebben van aangezichtspijn.
Wat een kl*te ziekte is dat zeg voor die honden.
God wat een klotesite zeg, niet te lezen dat wit op zwart het lijkt bijna of ik nu zelf last van Syringomyelie heb. Zie nu nog die letters dansen en heb maar een klein stukje gelezen :ugh:

Wat ik klote sites vind zijn de letters die over een achtergrondplaatje staan dat is helemaal niet te lezen
Hoe je mensen beter leert kennen des te meer je van dieren gaat houden

Kom eens in mijn fotoboekje kijken
viewtopic.php?f=26&t=235201

Afbeelding
Safari

Drazic schreef:Als ik dit zo lees bedenk ik mij dat Boris dit weleens gehad zou kunnen hebben.(Boris was nog het oude type vele malen kleiner als ze nu zijn).
Hoe worden ze daarop getest Drazic?
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

Corneliana schreef:
moosje schreef:Shendor was een Dobermann en had heel veel Syringosymptomen.
hm. heb je hem toen in laten slapen?
of was het niet zo erg?
Nee heb hem niet in laten slapen. Zoveel last had hij er niet van.
Afbeelding

Corneliana
Zeer actief

Safari schreef:
Corneliana schreef:
Safari schreef:
Célie schreef: Heel veel symptomen die beschreven staan kunnen bij platsnuiten ook door BOS komen.
eh.. wat is BOS?
Afwijkingen aan de luchtwegen bij platsnuiten.
ach, lijkt me ook rot.
moosje
Zeer actief
Contacteer:

Safari schreef:
Drazic schreef:Als ik dit zo lees bedenk ik mij dat Boris dit weleens gehad zou kunnen hebben.(Boris was nog het oude type vele malen kleiner als ze nu zijn).
Voor zover ik weet kan het alleen op een MRI vastgesteld worden. Kostbaar geintje. Daarom heb ik het ook niet gedaan, mijn dierenarts zei dat het zonde van het geld was, want je weet alleen of je hond het heeft of niet, maar je kan er niets aan doen. Behalve in laten slapen eventueel.
Afbeelding

Drazic
Zeer actief
Mijn ras(sen): griffon belge,griffon bruxellois,GriffonxPatterdale

Ongelezen bericht door Drazic »

Safari schreef:
Bigboy kreeg een roesje en werd daarna in een scan gelegd en daar werden foto's van genomen.
En dat moet weer opgestuurd worden naar (ik meen Canada maar dat weet ik niet zeker) en daar is iemand die dan kijkt en weet ziet? of de hond syringomyelie heeft.
Het hoe en wat precies weet ik niet ik ben er wel bij geweest heb het ook gezien hoe het werkt,maar het is allemaal via de fokster gegaan.
En alle honden die er bij waren waren vrij van! Gelukkig.
Best mooi ook om te zien,maar het schijnt heel moeilijk te zijn om te zien of het wel of niet is (dat zei de man die de scans maakte)
Irene
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boerenfox
Spaanse mix
dwergpincher
Contacteer:

Ongelezen bericht door Irene »

Een vriendin van mij heeft haar twee chihuahua's bij dierenkliniek v/d heuvel een scan laten ondergaan, een paar jaar terug.
Bij beide is het vastgesteld, alleen heeft de ene er meer last van dan de ander en degene die er het meeste last van heeft heeft medicijnen gehad. Niet dat het daarvan over gaat maar tot nog toe doet hij het nog steeds, al wordt het wel steeds wat meer merkbaar. De medicijnen worden na verloop van tijd steeds zwaarder wat weer andere bijwerkingen met zich mee kunnen brengen, De ander is nog steeds medicijnvrij. Dus of je er nou hélemaal niks aan kan doen...
Corneliana
Zeer actief

Irene schreef:Een vriendin van mij heeft haar twee chihuahua's bij dierenkliniek v/d heuvel een scan laten ondergaan, een paar jaar terug.
Bij beide is het vastgesteld, alleen heeft de ene er meer last van dan de ander en degene die er het meeste last van heeft heeft medicijnen gehad. Niet dat het daarvan over gaat maar tot nog toe doet hij het nog steeds, al wordt het wel steeds wat meer merkbaar. De medicijnen worden na verloop van tijd steeds zwaarder wat weer andere bijwerkingen met zich mee kunnen brengen, De ander is nog steeds medicijnvrij. Dus of je er nou hélemaal niks aan kan doen...
nou het ligt er misschien aan hoe veel last ze er van hebben
als ze toch blijven lijden, dagelijks ook met medicatie is het de vraag of het dat waard is.
Irene
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boerenfox
Spaanse mix
dwergpincher
Contacteer:

Ongelezen bericht door Irene »

mee eens, tot nog toe ziet ie er gelukkig uit en lijkt niet echt te lijden. Zodra dit wel het geval is zal zij ook kiezen voor een laatste rustplaats.
Ze zal niet onnodig doorgaan met medicijnen als dit geen zode aan de dijk meer zet en het dier daar uiteindelijk niet meer bij gebaat is.
Antonetta
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.

Ongelezen bericht door Antonetta »

Toen Balou chihuahua/pincher 10 weken was begon hij ineens s avonds onbegrijpelijk gedrag te vertonen. Ik kon hem niet aanraken of hij beet mij, hij rende zonder ophouden door de kamer en hij reed als een bezetene op zijn knuffel. De dag erna ben ik met hem naar de DA gegaan, hij bleek blaasontsteking en blaasstenen te hebben. Maar er was volgens de DA ook een kans, dat zijn schedeltje te klein was voor zijn hersenen, die hierdoor in de verdrukking komen met ernstige (pijn)klachten tot gevolg, syringomyelie dus. Balou heeft een erg klein koppie met een uitpuilend oogje dat iets naar buiten gedraaid staat. Er is afgesproken dat ik hem in de gaten houd en bij vreemd gedrag gelijk aan de bel trek.
Balou is inmiddels 8 maanden en het gaat goed met hem, zijn koppie is gegroeid, zijn oogje puilt minder uit maar staat nog wel iets naar buiten gedraaid. Mocht hij syringomyelie hebben dan heeft hij hier nu geen last van, natuurlijk houd ik hem goed in de gaten omdat hij wel in de risicogroep zit.
Afbeelding.
Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
Babsiej
Actief

Ongelezen bericht door Babsiej »

Mijn hond heeft deze diagnose uiteindelijk ook gekregen ...

In eerste instantie dacht de dierenarts aan een nekhernia, toen die niet minder werd met medicatie etc zijn we verder gaan zoeken, uiteindelijk dit dus. Is wel een jaar aan vooraf gegaan omdat mijn hondje dus niet het soort hondje is waarbij je het zou verwachten..

Symptomen zijn bij hem veel op koude vloeren liggen, gillen vanuit het niks, schurken met zn hoofd en zonder medicatie gewoon niet meer willen eten en drinken etc van de pijn.
Hij heeft nu de juiste medicatie en dat gaat nu naar omstandigheden redelijk. Er is alleen geen zekerheid hoe het verder zal verlopen...
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”