Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Als stamboeken open zouden gaan...

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Re: Als stamboeken open zouden gaan...

Ongelezen bericht door fes/lou »

Es schreef:Smalle genenpoel veroorzaakt het probleem. Ik begrijp dat utrecht vindt dat dna onderzoek de oplossing is. Zou je ervoor zijn dan op basis van dna (dus geen rekeninghouden met het fenotype) matches te maken?

Je dient een aanvraag in ' ik wil pups met dit teefje' en krijgt dan keuze uit aantal reuen die kwa dna 'geen problemen' zouden moeten geven?

Heb ff nieuw topic geopend
viewtopic.php?f=6&t=259806
Ik ben heel bang dat dit gaat gebeuren. Dat de rasverenigingen veel te veel zeggenschap krijgen over het fokbeleid. Zeker als er dan ook nog persoonlijke sympathien en antipathien gaan meespelen zoals bij de NVJRT al jaren een probleem is, denk ik dat e het ras wel kunt opdoken want dat er veel te veel rondgeklooid gaat worden in een veel te kleine genenpool
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
irmaLeo
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhond

Ongelezen bericht door irmaLeo »

Wist dat de leonberger er goed vanaf kwam op deze lijst, het is bekend dat inderdaad een newfoundlander , er ingefokt is, en meer... in Europa.
Maar het is ook heel bekend dat op het moment de leonberger erkent werd een paar jaar geleden in de VS, ook honden zijn erkent met vervalste stambomen, we weten dat daar echt geen leonbergers in die voorouders zaten. Dit onderzoek is in de VS gehouden, nu ben ik wel benieuwd of de uitkomst net zo is als je dit in Europa zou doen. Daarbij zijn er maar 5 amerikaanse leonbergers getest, zegt mij niet zoveel, of die diversiteit ook zo groot zal zijn.
Op het ogenblik schermen bepaalde mensen hier nu met deze uitkomt: zie je wel het is allemaal niet zo slecht bij de leonberger... vergelijken het met andere rassen...
Natuurlijk kan het slechter, maar daar moet je niet naar kijken. Je moet kijken hoe je het ras gezonder kan maken, vooruit kijken, waar staat het ras over 30 jaar als we zo doorgaan, dan zal die vermeende diversiteit steeds kleiner worden.
OOK:!! want het is echt niet zo dat het ras nou blaakt van gezondheid. Ondanks die vermeende genetische diversiteit.
Laatst gewijzigd door irmaLeo op 21 jan 2013 10:11, 1 keer totaal gewijzigd.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Leuk en goed idee om een vrijgezellen party te houden.
Maar nog altijd is het dan wel een beetje ons kent ons natuurlijk.

Kreeg een poos geleden een mail van een Barbet fokker met dde vraag of het waar was dat er in Frankrijk ooit een bouvier x barbet xsing was gedaan en deze nakomelingen voor beide rassen waren ingezet.
Ik weet het niet maar zou goed zijn net als sommige fokkers vroeger stiekem iets anders in hun lijn hebben gefokt.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Inge O schreef:
lieke schreef: Samantha vertelde me trouwens dat er bij de jachtlijn van de labradors een gewéldige gewoonte is: bachelorparties. D.w.z. dat elk jaar een bijeenkomst is van jonge labradorreuen van particuliere eigenaars. De honden worden dan door deskundigen beoordeeld op karakter, werkvermogen, uiterlijk, etc.
De besten worden gevraagd dekreu te zijn.
Zoiets zou toch geweldig zijn voor álle rassen?
wat is het verschil dan met hoe het nu gaat? ik snap het niet zo goed :scratch: . dat blijven dan toch nog steeds gewone stamboomhonden?
Het gaat dan vooral om die honden die naar 'gewone' huishondeneigenaren gaan en waar dus normaal niet wordt gefokt. Natuurlijk blijven het gewone stamboomhonden, maar het gros van de verkochte stamboompupjes verdwijnen van de radar, ook al omdat ze vaak al jong worden gecastreerd.
Afbeelding
Es
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Es »

fes/lou schreef:
Es schreef:Smalle genenpoel veroorzaakt het probleem. Ik begrijp dat utrecht vindt dat dna onderzoek de oplossing is. Zou je ervoor zijn dan op basis van dna (dus geen rekeninghouden met het fenotype) matches te maken?

Je dient een aanvraag in ' ik wil pups met dit teefje' en krijgt dan keuze uit aantal reuen die kwa dna 'geen problemen' zouden moeten geven?

Heb ff nieuw topic geopend
viewtopic.php?f=6&t=259806
Ik ben heel bang dat dit gaat gebeuren. Dat de rasverenigingen veel te veel zeggenschap krijgen over het fokbeleid. Zeker als er dan ook nog persoonlijke sympathien en antipathien gaan meespelen zoals bij de NVJRT al jaren een probleem is, denk ik dat e het ras wel kunt opdoken want dat er veel te veel rondgeklooid gaat worden in een veel te kleine genenpool

Nou Ineke om eventuele rare praatjes voor te zijn, ik zeg helemaal niet dat ik of de NVJRT dat wil.
Ik vraag me alleen af wat de oplossing zou zijn.
'Utrecht' claimt met een database de oplossing te hebben, interessant er eens over te discussieren.
Daarom ook ander topic geopend.
Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

Ik hoop niet dat de NVJRT ooit zo iets gaat doen....ik heb er nu al liefst zo min mogelijk mee te maken omdat ik het met het beleid en de bejegening lang niet eens ben.
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
Es
Zeer actief
Contacteer:

Misschien wordt het straks allemaal wel door de RVB en software geregeld.
Op elke wandeling is
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Es schreef:Misschien wordt het straks allemaal wel door de RVB en software geregeld.
:LOL:

Dan hebben we iig een database en DNA enzo!
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Es
Zeer actief
Contacteer:

Nogmaals daar wordt al jaren om gevraagd maar niet geregeld door de Rvb.
Op elke wandeling is
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Es schreef:Nogmaals daar wordt al jaren om gevraagd maar niet geregeld door de Rvb.
Ja daarom moet ik ook zo lachen om jouw uitspraak dat die reuen misschien straks door de RvB geregeld gaan worden.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Es
Zeer actief
Contacteer:

Het is geen uitspraak het is een idee. Het zou toch kunnen als straks alle honden (van 1 ras) die in een database zitten met elkaar gematched kunnen worden en dan zou zou je kunnen zien welke combi's wel of niet zouden/mogen worden?

Mocht er dan een inteelt verbod komen of marker gevonden worden voor een aandoening dan kan je dat zou aanpassen.
Er zijn nu toch ook rasver. waar cie. bepalen wie met wat fokt enz.? Moet er niet aan denken hoor...

Als je de keuze zou overlaten aan 'software" is het weinig werk.

Maar ik denk niet dat alleen DNA de oplossing is.

Ik ben voor vrije keuze fokkers, al heeft het wel geleid tot tot de situatie waarin we ons nu bevinden met de rashond. Sommige rashonden dan.

Kom je weer aan het begin van alle discussies: wat gaan we eraan doen>
Op elke wandeling is
Es
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
Es schreef:Misschien wordt het straks allemaal wel door de RVB en software geregeld.
Moeten ze vooral doen. Ik denk dat er dan maar weinig fokkers overblijven.
Fokken is creatief bezig zijn. JOUW zienswijze en uitkomst daarvan willen toetsen aan de resultaten van andere fokkers.
Als je van de RvB een velletje aangereikt krijgt met de naam van de reu die je móet gebruiken denk ik dat zowat iedereen afhaakt en stamboomloos gaat fokken.

Ook als het alle reuen zijn die je zou kunnen gebruiken? (is maar een idee hoor)
Op elke wandeling is
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Nanna schreef: Ik ben dol op rashonden en zou gewoon buiten alles om gaan fokken en dan precies zó zoals mij dat past. :ok:
Nou, wat let je dan? :mrgreen:
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Nanna schreef:
LongFields schreef:
Nanna schreef: Ik ben dol op rashonden en zou gewoon buiten alles om gaan fokken en dan precies zó zoals mij dat past. :ok:
Nou, wat let je dan? :mrgreen:
Ik fok niet meer :mrgreen:
Dan krijg je ook geen kritiek, en kun je het naar hartelust wél uitdelen. Goed bekeken! :E:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

D'r is een tijd en plaats voor alles, Suzanne :mrgreen:

Nanna, hoe zou je dan fokken? Stél dat je nog zou fokken?
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Nanna schreef: Maar als iemand Glenn zou willen gebruiken om stamboomloos te fokken zou ik daar graag aan meewerken hoor :ok:
Ja, dat geloof ik graag.
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Nanna schreef:
LongFields schreef:
Nanna schreef: Maar als iemand Glenn zou willen gebruiken om stamboomloos te fokken zou ik daar graag aan meewerken hoor :ok:
Ja, dat geloof ik graag.
En dat uiteraard na de nodige onderzoeken (HD, ogen). Plus dat ik er geen cent voor hoef te hebben ;-)
Het zou puur zijn omdat ik stamboomloos fokken onder voorwaarden helemaal zie zitten.
Nobel. :ok:
Ik zou wel uitkijken met broodfokkers, die zullen wel in hele zwermen op Glenn afkomen verwacht ik. :wink:
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Nanna schreef:
LongFields schreef: Ik zou wel uitkijken met broodfokkers, die zullen wel in hele zwermen op Glenn afkomen verwacht ik. :wink:
Hahahaha, ik heb er nog niet eentje gezien :LOL:
Ik moet de broodfokker ook nog tegenkomen die bereid is zijn teef aan een reeks gezondheidsonderzoeken te onderwerpen ;-)
Ze moeten natuurlijk maar net weten dat jij Glenn beschikbaar stelt hè? Dat staat niet aangeplakt op de reclamezuilen in de buurt neem ik aan. :mrgreen:
Wat die gezondheidsonderzoeken betreft zou je wel eens gelijk kunnen hebben. Maar de meeste broodfokkers hebben natuurlijk uitstekende connecties met ook niet al te hoog aangeschreven dierenartsen, en die willen vast wel voor wat officieel uitziend papierwerk zorgen. Doen ze tenslotte bij de broodfokpups ook met de dierenpaspoorten. :idea:
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Nanna schreef:
LongFields schreef: de meeste broodfokkers hebben natuurlijk uitstekende connecties met ook niet al te hoog aangeschreven dierenartsen, en die willen vast wel voor wat officieel uitziend papierwerk zorgen.
Ongetwijfeld. Alleen weet tante Nanna wel welke dierenartsen daar wel of niet voor bevoegd zijn :mrgreen:
Nou, ik hoor het al. Jij bent echt van álles op de hoogte! :mrgreen:
Kan niet mis gaan dus. Nu alleen nog even adverteren op Marktplaats met je gratis dekreu, dan zul je zien hoe druk het gaat worden voor de deur! :wink:
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Nanna schreef: Waarom zou ik adverteren? Wat een rare ideeën haal jij je in je hoofd. :19:
Hoho, jij gaf zelf aan dat je er (onder voorwaarden) mee akkoord zou gaan als Glenn zou mogen dekken toch? Ik heb helemaal geen rare ideeën in mijn hoofd hoor, ga gewoon door op jouw opmerking, that's all. :wink:
Nanna schreef:Hij móet niet dekken hoor. Ik zou het alleen leuk vinden als iemand dat wel wilde, met een geschikte teef. Om dat gezemel met die stamboeken te doorbreken.
En als het niet gebeurd is dat ook prima.
Maar diegene komt toch niet zomaar aanwaaien lijkt mij? Tenminste, die kans lijkt mij niet zo heel erg groot. Dus dan is het toch handig als mensen zouden weten dat hij beschikbaar is?
Vandaar mijn opmerking over Marktplaats, even kijken wat je daar voor weerwoord op zou hebben. Want het is toch allemaal hypothetisch? :engel:
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Nanna schreef:
LongFields schreef: Maar diegene komt toch niet zomaar aanwaaien lijkt mij? Tenminste, die kans lijkt mij niet zo heel erg groot. Dus dan is het toch handig als mensen zouden weten dat hij beschikbaar is?
Vandaar mijn opmerking over Marktplaats, even kijken wat je daar voor weerwoord op zou hebben. Want het is toch allemaal hypothetisch? :engel:
Ik zit ook niet aan de voordeur te wachten tot mensen zich melden met een teef :engel: . Dat zeg ik, als hij nooit zal dekken is het mij net zo goed :ok:
Ik zit daar niet om te springen en met dat doel is hij ook nooit aangeschaft.
Ik zeg alleen dat ik hem zelf (als de uitslagen van alle onderzoeken goed zijn) een prima aanvulling voor het ras zou vinden. Qua uiterlijk en qua karakter. Als iemand hem dan zou willen gebruiken zou ik daar onder voorwaarden graag aan meewerken.
Maar ik ga niet met dat beest lopen leuren, dat is helemaal de bedoeling niet. Dat heb ik ook nergens zo gesteld.
:ok:
Ik zou zelf wel denken dat iemand die zo op de kansel staat om de teloorgang van de rashond te prediken, juist wél diens stamboomloze hond zou aanprijzen bij de potentieel gegadigden trouwens. Dán kun je een bijdrage leveren die verder gaat dan wat letters op een beeldscherm, toch? Kun je een steentje bijdragen aan de toekomst van de gezonde Collie. :wink:
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

ik val wat laat in dit topic, maar ik heb hier laatst een stuk over geschreven mbt de ibicenco voor onze club.
Ik ben voor het openen van de stamboeken maar er moet wel goed over nagedacht worden voor er combinaties worden gemaakt. Dat zal per ras verschillen hoe e.e.a zit, bij de ibicenco is het zo makkelijk niet, omdat de stamboomloze honden uit spanje komen waar de wel geregistreerde honden in dezelfde fokkerij worden gebruikt.
Heel kort door de bocht, indien een aangekeurde hond voor de fok wordt gebruikt zou ik die niet tegenover een hond zeggen die in de eerste 6 ( of zo veel mogelijk ) generaties ook spaans bloed heeft.
buiten spanje zijn inmiddels diverse honden aangekeurt en hebben ook pups gekregen, ik vind hier niets mis mee, maar ik vind het wel jammer dat ze die honden hebben gebruikt met honden die in de eerste 3 generaties ook spaans bloed hebben, waarvan ik weet dat die fokker van die aangekeurde honden ( komen bijna allemaal bij dezelfde fokker weg in spanje ) datzelfde bloed in zijn lijnen heeft zitten, ook binnen 5 generaties, hij liegt alleen regelmatig over de afstamming van de honden ( gaat nu ook onderzoek naar uit vanuit de spaanse kennelclub en spaanse podencoclub )
je kan dus niets nagaan maar met gezond verstand denkende kan je er vanuit gaan dat deze dieren dus wel degelijk vrij nauw gerelateerd zijn aan elkaar en ik vind het dan al een stuk minder toevoegen aan het bestand dan als je deze zelfde dieren zou gebruiken met een hond waarvan al 5 of meer generaties zonder spaans bloed is gefokt.
maar ja voor veel fokkers klinkt het interessanter als ze kunnen zeggen dat ze aangekeurde honden hebben die ze kruisen met spaans stamboombloed, want " de beste honden komen uit spanje" :rolleyes:
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Nanna schreef:
LongFields schreef: Ik zou zelf wel denken dat iemand die zo op de kansel staat om de teloorgang van de rashond te prediken, juist wél diens stamboomloze hond zou aanprijzen bij de potentieel gegadigden trouwens. Dán kun je een bijdrage leveren die verder gaat dan wat letters op een beeldscherm, toch? Kun je een steentje bijdragen aan de toekomst van de gezonde Collie. :wink:
Juist. En daarvoor zou ik hem gratis aan moeten bieden op MP? :LOL:
Jij filtert de broodfokkers er toch zonder problemen uit zeker? :E:
lieke
Zeer actief
Contacteer:

LongFields schreef:
Nanna schreef:
LongFields schreef: Ik zou zelf wel denken dat iemand die zo op de kansel staat om de teloorgang van de rashond te prediken, juist wél diens stamboomloze hond zou aanprijzen bij de potentieel gegadigden trouwens. Dán kun je een bijdrage leveren die verder gaat dan wat letters op een beeldscherm, toch? Kun je een steentje bijdragen aan de toekomst van de gezonde Collie. :wink:
Juist. En daarvoor zou ik hem gratis aan moeten bieden op MP? :LOL:
Jij filtert de broodfokkers er toch zonder problemen uit zeker? :E:

Nou, ik denk dat Nanna eerder doorborduurt op mijn eerder gemaakte opmerking dat als ik zou gaan fokken, ik Glenn best wel zou willen gebruiken. Ja, wel na een (op mijn kosten) genomen heup- en ogentest.
Ik zou Glenn qua karakter en, voor zover ik dat kan beoordelen, gezondheid een geweldige aanwinst vinden voor het ras. Oké, ik vind hem ietwat steil in de achterhand en hij heeft prikoren ( :mrgreen: ), maar hij is, in tegenstelling tot het gros van de engelse lijn niet koehakkig, heeft een prachtige gang en, wat voor mij heel belangrijk is: hij is zoals IK een collie graag zie. Stabiel, rustig maar niet dociel, sociaal, sportief en heel vrij.
Mijn wens zou ook zijn om de engelse en amerikaanse lijnen te kruisen om het beste van beide types te krijgen en als dan boomloze (aangekeurde/onderzochte) honden worden gebruikt, des te beter. Ik schat zo in dat je met een hond als Glenn absoluut niet bang hoeft te zijn voor een nauwe verwantschapsgraad met de rashonden die de laatste decennia in Nederland zijn geboren.
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

lieke schreef: Ik schat zo in dat je met een hond als Glenn absoluut niet bang hoeft te zijn voor een nauwe verwantschapsgraad met de rashonden die de laatste decennia in Nederland zijn geboren.
Is het exact bekend wat de herkomst van Glenn is dan eigenlijk? Heb me daar nooit zo mee beziggehouden eigenlijk.
Maar je schrijft het zo stellig dat ik vermoed dat jij zijn herkomst kent. :wink:
lieke
Zeer actief
Contacteer:

LongFields schreef:
lieke schreef: Ik schat zo in dat je met een hond als Glenn absoluut niet bang hoeft te zijn voor een nauwe verwantschapsgraad met de rashonden die de laatste decennia in Nederland zijn geboren.
Is het exact bekend wat de herkomst van Glenn is dan eigenlijk? Heb me daar nooit zo mee beziggehouden eigenlijk.
Maar je schrijft het zo stellig dat ik vermoed dat jij zijn herkomst kent. :wink:

Natuurlijk heb ik geen (dna-)bewijs maar a) is hij van het amerikaanse type dat door 99% van de Nederlandse colliefokkers absoluut niet wordt gebruikt (het gros zou al een collectieve rolberoerte krijgen bij de gedáchte alleen al :mrgreen: ) en b) Glenn komt uit België en er zijn maar weinig Nederlandse fokkers die de laatste 20 jaar gebruik hebben gemaakt van honden uit België.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik ken anders wel degelijk fokkers die het Amerikaanse type gebruiken, dat ook importeren en infokken en het ook nog leuk doen op shows.
Ik zou er een DNA-testje tegenaan gooien ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
lieke
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:Ik ken anders wel degelijk fokkers die het Amerikaanse type gebruiken, dat ook importeren en infokken en het ook nog leuk doen op shows.
Ik zou er een DNA-testje tegenaan gooien ;)

Ja, de laatste paar jaar zijn er een aantal fokkers gekomen die dat doen. Maar dat is echt iets van de laatste jaren en dat zijn 'nieuwe' fokkers. Overigens weet ik dat alleen van de langharen. Van de kortharen ben ik niet op de hoogte.
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Inge O schreef:
Nanna schreef: Maar ik ga niet met dat beest lopen leuren, dat is helemaal de bedoeling niet.
wat op zich juist jammer is, als glenn een hovawart zou zijn zou ik als fokker juist heel graag weten dat hij bestaat én beschikbaar is :ok: .
Precies.
Paddle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Paddle »

Word er eigenlijk bij diverse rassen waarbij het kan, al moeite gedaan om bevoorbeeld verschillende variëteiten weer bij elkaar te krijgen?

Ik snap dat voor de meeste mensen/fokkers een compleet open stamboek voorlopig een stap te ver is, maar als er iets wil veranderen zullen er toch binnenkort babystapjes in de juiste richting moeten worden genomen, of niet?
Of is het plan bij de meeste stamboeken voorlopig afwachten tot men echt in de problemen komt en dan grote paniek?
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”