Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Tentoonstelling gaat het nog eerlijk

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

daan
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): briard
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door daan »

Begin de tenstoonstelling steeds vervelender te worden, keurmeesters die een bepaalde voorkeur hebben, en ja , eerst kijken ze naar de hond en dan kijken ze de mevr.of meneer even in de ogen aan, krijg steeds en steeds meer de indruk dat het KOPPEN keuren is en dat de hond er niet meer toe doet, mensen weten van te voren al wie er wint, je kan er een weddenschap op los laten, en echt niet omdat die honden dan persé zo goed zijn, elke honden heeft zijn fouten.
Hoe kan het dat bepaalde mensen al binnen zitten, (exposanten bedoel ik dan), die verders geen stand of wat dan ook hebben, geen keurmeester of partner van zijn, terwijl de rest buiten in de kou, regen, of hitte staat te wachten om binnen te mogen
We betalen verdomme allemaal, nou wat is het gemiddeld, zo'n 55,-- euro, en nog parkeergeld, benzinegeld en je bent ook nog je hele dag kwijt, dan wil ik wel een eerlijke beoordeling en geen KOPPENKEURDER.
Ervaren jullie dit ook?
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Re: Tentoonstelling gaat het nog eerlijk

Ongelezen bericht door fes/lou »

Nee, niet in die mate...
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Fizgig »

Tja, ik vind persoonlijk dat als je alleen naar het uiterlijk kijkt, je een beetje oppervlakkig bent, dus als je zo naar dieren kijkt, kijk je vast ook zo naar mensen. Dus zo'n verrassing vind ik het niet. Ik denk dat ze bij die shows in de war zijn en denken dat als het uiterlijk goed is, het innerlijk ook wel goed zal zijn. Maar je kunt dat echt aan de buitenkant niet zien hoor. Was het maar zo, dat zou makkelijk zijn.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Als het niet leuk meer is ga je toch niet :U:
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Je hoeft niet te showen hoor :)
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

dagmar88 schreef:Als het niet leuk meer is ga je toch niet :U:
Dat zou ook mijn conclusie zijn :wink:
daan
Vaste gebruiker

Daar gaat het niet om, ik wil hebben dat de hond die je voortbrengt gekeurd word, en niet de persoon die de hond voortbrengt.
Bij de meeste rasverenigingen moet je eigen teef en dekreu vaak bepaalde qualificaties hebben om mee te mogen fokken, geen probleem. Je gaat er vanuit dat de honden op een tentoonstelling die BOB of BOS worden goed gebouwde,die volgens de rastandaard zijn, dat dat goede honden zijn.
Maar wat zegt een kampioenstitel vandaag de dag nog over je hond, totaal niets meer.
Keurmeesters zijn nu éénmaal erg beinvloedbaar en kijken niet meer naar de hond, de mens is belangrijker.
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Maar wie zegt dat de BOB de beste vererver is?
Niemand zegt dat een hond 3x BOB moet zijn....
daan
Vaste gebruiker

fes/lou schreef:Maar wie zegt dat de BOB de beste vererver is?
Helemaal met je eens, maar er zijn toch wel veel mensen die toch naar dezelfde dekreu lopen, omdat deze bv multi kampioen is en dat ze daar dan nakomelingen van willen, ook al lopen er al 200 van rond. mijn voorkeur is dan toch liever een hond zonder titels die goed gebouwd is en een goed karakter heeft en de gezondheid ook belangrijk natuurlijk.
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Wat is het probleem dan?
Persoonlijk kan ik die ook wel vinden zonder de BOB op show te bezoeken. Internet en de telefoon zijn geduldig, en als het allemaal goed klinkt rij je een keer heen om kennis te maken, voor je teef loops is...
dagmar88
Zeer actief

daan schreef:
Daar gaat het niet om, ik wil hebben dat de hond die je voortbrengt gekeurd word, en niet de persoon die de hond voortbrengt.
Bij de meeste rasverenigingen moet je eigen teef en dekreu vaak bepaalde qualificaties hebben om mee te mogen fokken, geen probleem. Je gaat er vanuit dat de honden op een tentoonstelling die BOB of BOS worden goed gebouwde,die volgens de rastandaard zijn, dat dat goede honden zijn.
Maar wat zegt een kampioenstitel vandaag de dag nog over je hond, totaal niets meer.
Keurmeesters zijn nu éénmaal erg beinvloedbaar en kijken niet meer naar de hond, de mens is belangrijker.

Nee, jij gaat daar kennelijk van uit.
Het is een modellenwedstrijdje.
Mensen moesten maar eens stoppen dat aan fokken te relateren.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Mijn reu is ned. kampioen en geen aanvraag gehad voor hem hoor :mrgreen:
Het is ook rasafhankelijk denk ik ;)
Qal
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo & Welsh

Ongelezen bericht door Qal »

In het algemeen is het zo dat je niet teveel vrouwen (verhoudingsgewijs) bij elkaar in een ruimte moet zetten, komt niet goed. :wink:

Wat betreft keuringen zijn deze natuurlijk subjectief, beetje mal als je meent dat het alleen om de hond gaat. Jij staat er toch ook bij en dat speelt gewoon mee. Als ik iemand iets niet gun kijk ik ook wat scherper, dat lijkt me gewoon menselijk. Verder denk ik dat je jezelf en die hele poppenkast gewoon niet te serieus moet nemen. :engel:
'Oooow Lars ik hou van je' :cheer: :cheer: :cheer: :cheer: :cheer: :lief:
'hahaha jij bent geweldig' :mrgreen:

laura23
Zeer actief
Mijn ras(sen): epagneul breton en een duitse staande draadhaar
Nu alleen 4 Bengalen.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laura23 »

Machie schreef:Mijn reu is ned. kampioen en geen aanvraag gehad voor hem hoor :mrgreen:
hier een int. kampioen en ook nog nooit gevraagd...het zegt dus niks...
Quireste 01-05-2000--03-09-2013
Cartouche 17-09-2007— 09-03-2020

Personeel van Zosja,Mishka,Rody, Borja
dagmar88
Zeer actief

laura23 schreef:
Machie schreef:Mijn reu is ned. kampioen en geen aanvraag gehad voor hem hoor :mrgreen:

:mann: Jullie hebben vast gewoon hele lelijke honden en met de keurmeesters aangepapt.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Nanna schreef:Ik geloof wel dat het bij het ene ras erger is dan bij het andere.
Maar dat het overal gebeurt daar ben ik aardig zeker van ;-)
Een beetje doorgewinterde exoposant weet ook precies bij welke keurmeester ze meer kans hebben, en dat niet vanwege het tentoongestelde hondje ;-)
Er wordt ook vaak met graagte ingeschreven bij een redelijk onbekende buitenlandse keurmeester, omdat die hier de koppen niet kent. Moeten er natuurlijk niet vriendjes uit dat land meekomen met hun lelijke honden want dan heb je alsnog kans dat het dik fout loopt :LOL: (ik hèb het meegemaakt hoor, en nee, geen zure druiven want ik had zelf niks ingeschreven) :engel:
Of een buitenlandse exposant & een keurmeester die graag eens in dat land uitgenodigd wordt & daarom die exposanten voor plaatst....(waren daar ook niet zelf om te showen, staan altijd alleen of met eigen fok bij de DJTs;-))
laura23
Zeer actief
Mijn ras(sen): epagneul breton en een duitse staande draadhaar
Nu alleen 4 Bengalen.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laura23 »

dagmar88 schreef:
laura23 schreef:

:mann: Jullie hebben vast gewoon hele lelijke honden en met de keurmeesters aangepapt.
ah! dat zal het zijn idd! hahahaha
Quireste 01-05-2000--03-09-2013
Cartouche 17-09-2007— 09-03-2020

Personeel van Zosja,Mishka,Rody, Borja
daan
Vaste gebruiker

Nanna schreef:Keurmeesters zijn ook maar mensen en geen heiligen, dat blijkt wel ;-)
Tóch ken ik van vroeger wel wat keurmeesters die werkelijk prima keurden, zonder ooit te kijken naar wie het lijntje vasthield :ok:
Die zullen er vandaag de dag ook wel rondlopen (ben niet meer zo bekend in het wereldje)
Maar ik zou er maar niet zo klakkeloos van uit gaan dat alle beoordelingen eerlijk zijn ;-) Daarvoor heb ik teveel van nabij gezien, van omkoperij tot sexuele gunsten aan toe ;-)
Dat bedoel ik maar!!!!!!!!!!!!! :cheer:
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Nanna schreef:Keurmeesters zijn ook maar mensen en geen heiligen, dat blijkt wel ;-)
Tóch ken ik van vroeger wel wat keurmeesters die werkelijk prima keurden, zonder ooit te kijken naar wie het lijntje vasthield :ok:
Die zullen er vandaag de dag ook wel rondlopen (ben niet meer zo bekend in het wereldje)
Maar ik zou er maar niet zo klakkeloos van uit gaan dat alle beoordelingen eerlijk zijn ;-) Daarvoor heb ik teveel van nabij gezien, van omkoperij tot sexuele gunsten aan toe ;-)
Komt bij man bijt hond de vraag op. :denken:
En met welke keurmeester hebt u geneukt en kreeg u daar ook een mooi keurraportje van of een beker.? :engel:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Yukusaki Akitas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jitsu: Japanse akita
Contacteer:

Ongelezen bericht door Yukusaki Akitas »

Noem eens een sport of wedstrijd waar het tegenwoordig wel nog eerlijk gaat? Dit is nou eenmaal een keuring met maar één jurylid, ja, dat is minder eerlijk dan eentje met 3 juryleden, maar dat is nou eenmaal zo afgesproken. Als je het niet leuk vind, moet je zelf niet gaan. Als je niet tegen je verlies kunt, ook niet. Verder zal je het er maar mee moeten doen, ben ik bang. Ik vind het ook echt jammer dat er omgekocht wordt e.d., maar je kan er om jammeren, er verandert toch niets, denk ik.
Yukusaki Akitas
http://www.yukusaki.nl
Afbeelding
Ptje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Franse poedel en een klein Spaans draakje

Ongelezen bericht door Ptje »

Mij persoonlijk zegt zo'n kampioenstitel ook niks hoor.
Mijn nicht heeft een reu die die meest klinkende titels heeft maar foktechnisch totaal ongeschikt is omdat ie nog nooit iets heeft klaargespeeld in zijn leven (is nu al senior)
AfbeeldingAardig zijn doet geen pijn en het kost geen cent, alleen wat moeite
Saskia241
Zeer actief

Ongelezen bericht door Saskia241 »

Nou, gelukkig showt mijn man met onze hond. :engel:
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Ik heb ook wel meegemaakt en gezien dat een keuring niet eerlijk ging maar ik heb ook vaak gezien en meegemaakt dat exposanten zeggen "we weten van tevoren al wie er wint" en dan was het inderdaad duidelijk van tevoren. Omdat iemand anders gewoon een veel mooiere hond heeft. Er wordt gesproken over meerdere juryleden, dat zou mss eerlijker zijn maar meestal maakt het geen fluit uit hoor. Die hond die "altijd" wint zal dan ook winnen. Sommige honden hebben nu eenmaal die X-factor.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Mickie schreef:
daan schreef:
fes/lou schreef:Maar wie zegt dat de BOB de beste vererver is?
Helemaal met je eens, maar er zijn toch wel veel mensen die toch naar dezelfde dekreu lopen, omdat deze bv multi kampioen is en dat ze daar dan nakomelingen van willen, ook al lopen er al 200 van rond. mijn voorkeur is dan toch liever een hond zonder titels die goed gebouwd is en een goed karakter heeft en de gezondheid ook belangrijk natuurlijk.
Maar dat heeft in feite toch niets met elkaar te maken? Zou niet moeten in ieder geval.
Of geef je de keurmeesters de schuld van het feit dat fokkers naar de kampioenen lopen?

Mijn ervaring is dat exposanten vaak hun eigen hond het mooist vinden en niet objectief of met kennis kunnen kijken.
Ze zéggen dat kampioenstitels niet belangrijk zijn maar gaan show na show af om zo'n titel te behalen. Gepikeerd als het niet lukt (ligt uiteraard aan de keurmeester en niet aan hun hond) en als de titel dan eindelijk binnen is, dan wordt er wel druk mee geadverteerd voor de fok.
dat dus, wij hebben nu onze Prince wel van een show kampioen, MAAR, we zijn als een blok gevallen voor een nest aankondiging met foto's van beide ouders zonder dat daar (show) titels bij stonden..... ;-)
daan
Vaste gebruiker

Mickie schreef:
daan schreef:Hoe kan het dat bepaalde mensen al binnen zitten, (exposanten bedoel ik dan), die verders geen stand of wat dan ook hebben, geen keurmeester of partner van zijn, terwijl de rest buiten in de kou, regen, of hitte staat te wachten om binnen te mogen
Omdat ze ervaring hebben en weten dat je vroeg moet komen om de drukte voor te zijn en de beste parkeer/zitplaats te verkrijgen?
Of denk je werkelijk dat parkeer- en de binnenkomstmedewerkers geïnstrueerd worden om bepaalde mensen vóór te laten gaan ... :roll:
Heeft niks met ervaring te maken, de deuren zijn voor 8.00 uur nog voor de exposanten nog gesloten en toch zitten er al exposanten binnen. Dat is dus duidelijk vriendjespolitiek.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

daan schreef:
Mickie schreef:
daan schreef:Hoe kan het dat bepaalde mensen al binnen zitten, (exposanten bedoel ik dan), die verders geen stand of wat dan ook hebben, geen keurmeester of partner van zijn, terwijl de rest buiten in de kou, regen, of hitte staat te wachten om binnen te mogen
Omdat ze ervaring hebben en weten dat je vroeg moet komen om de drukte voor te zijn en de beste parkeer/zitplaats te verkrijgen?
Of denk je werkelijk dat parkeer- en de binnenkomstmedewerkers geïnstrueerd worden om bepaalde mensen vóór te laten gaan ... :roll:
Heeft niks met ervaring te maken, de deuren zijn voor 8.00 uur nog voor de exposanten nog gesloten en toch zitten er al exposanten binnen. Dat is dus duidelijk vriendjespolitiek.
Maar vriendjespolitiek is er toch overal? Wat maakt het nu uit dat die al binnen zitten? Als jij een geldig inschrijfbewijs hebt voor de tentoonstelling, zit jij wat later toch ook binnen? Toen ik mijn Franse Bulldog nog had, kwam ik bij de tentoonstelling in Eindhoven altijd gratis naar binnen, waarom? Omdat de fokker van mijn hond, de tentoonstelling organiseert. De man die je hoort omroepen is de fokker van Tirsa. En zo zullen er nog veel meer mensen zijn die connecties hebben. Of speciale regels voor de club die de tentoonstelling organiseert.

Te onbelangrijk om je druk over te maken.
Es
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Es »

En hoe is het over de grens?
Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Waarschijnlijk geen haar beter.
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ach, ik vnd het allemaal een beetje geneuzel.
Je weet dat honden showen een jurysport is, en net als ij elke jurysport spelt de persoonlijke smaak van de jury mee. Daar ontkom je niet aan.
Ik weet bijvdat ik bij de ene keurmeester geen grof gebouwd kortharig hondje hoef showen maar juist mijn fijnere teefje met en mooi langer nekkie. Daar hou ik rekening mee.
Ik ga half februari naar Hoogstraten met Molly, en dan zie ik het wel. Hetgaat mij om de kwalificaties, ik vind showen zelf niet heel erg geweldig, en ik hoef echt niet elke hond kampioen te hebben.
En ja, ik heb wel eens een ZG gekregen terwijl ik mijn hond aantoonbaar beter vond dat de winnende hond. Balen, maar geen gebeurtenis om vn wakker te liggen... Volgende keer weet je dat je dat type hond niet bij die keurmeester in moet schrijven....
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

sirene schreef:Ik heb ook wel meegemaakt en gezien dat een keuring niet eerlijk ging maar ik heb ook vaak gezien en meegemaakt dat exposanten zeggen "we weten van tevoren al wie er wint" en dan was het inderdaad duidelijk van tevoren. Omdat iemand anders gewoon een veel mooiere hond heeft. Er wordt gesproken over meerdere juryleden, dat zou mss eerlijker zijn maar meestal maakt het geen fluit uit hoor. Die hond die "altijd" wint zal dan ook winnen. Sommige honden hebben nu eenmaal die X-factor.
Maar een ervaren fokker ziet toch ook beter dan de meeste anderen welke hond de X-factor heeft? En zeker als ze die zelf gefokt hebben, zullen ze die aanhouden en regelmatig showen.

Heb ook wel gezien dat keurmeesters honden lieten winnen waarbij ik de wenkbrauwen fronste. Maar goed, keurmeester keurt en zijn of haar mening telt. Dat weet je als je inschrijft. En ook vaak genoeg dat ik exposanten hoorde klagen terwijl de keurverslagen prima aangaven waarom welke honden wel of niet geplaatst werden.
En eerlijk is eerlijk: heel veel mensen zien de minpunten van hun hond niet. Gelukkig maar, want iedere hond zou voor zijn of haar baasje de mooiste en liefste moeten zijn.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”