ohja, enkel Baudi, die vond ineens dat hij toch wel een mannetje was en dat het tijd werd om zijn poot op te tillen met 2/2,5 jaar...
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Gedragsverandering reu na dekken?
Moderator: moderatorteam
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Re: Gedragsverandering reu na dekken?
hier ook geen gedragsveranderingen gezien bij diverse reuen....
ohja, enkel Baudi, die vond ineens dat hij toch wel een mannetje was en dat het tijd werd om zijn poot op te tillen met 2/2,5 jaar...
-
Sita
- Zeer actief
Rowan heeft ook gedekt en ik merk niets anders aan hem. Nog steeds geïnteresseerd in damesluchtjes, maar nog net zo makkelijk mee te krijgen als daarvoor. Misschien wel makkelijker, omdat hij nu weet wanneer het wel en niet kan.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Die verandering zit vooral tussen de oren van de baasjes. Ik heb heel wat reuen gehad, die wel of niet dekten. Geen van allen hebben zich anders dan normaal gedragen. Maar ja, sommige baasjes hebben zonder dekaspiraties al heel erg lastige reuen. Gezien de hoeveelheid castraties.
-
lila660
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Mijn eigen reu is er niet door veranderd, of misschien zelfs nog makkelijker geworden. Hij woont thuis samen met een teef en tijdens de loopsheid houden we ze gewoon samen met uitzondering van de drie hoogtepunt dagen die ik aan mijn reu heel duidelijk kan zien.
Maar....... een reu van familie (duitse staande) is er verschrikkelijk vervelend door geworden. Zelfs zo erg dat hij nergens meer naar luisterde zodra hij ook maar een loopse teef ruikt. Iedere hond die hij ziet wordt sowieso al direct besnuffeld, totaal geen manieren meer. En los laten lopen zit er niet meer in, hij gaat gewoon opzoek naar een teef. En echt hoor, voor de dekking was het een goed opgevoede hond, en ook nu werken ze er nog steeds heel hard aan, maar voor die reu heeft het echt ontzettend veel veranderd, hij denkt alleen nog maar met zijn piemel...... ze zitten er zelfs over na te denken hem te laten helpen, en voor de fok wordt hij sowieso niet meer ingezet hierdoor.
Maar....... een reu van familie (duitse staande) is er verschrikkelijk vervelend door geworden. Zelfs zo erg dat hij nergens meer naar luisterde zodra hij ook maar een loopse teef ruikt. Iedere hond die hij ziet wordt sowieso al direct besnuffeld, totaal geen manieren meer. En los laten lopen zit er niet meer in, hij gaat gewoon opzoek naar een teef. En echt hoor, voor de dekking was het een goed opgevoede hond, en ook nu werken ze er nog steeds heel hard aan, maar voor die reu heeft het echt ontzettend veel veranderd, hij denkt alleen nog maar met zijn piemel...... ze zitten er zelfs over na te denken hem te laten helpen, en voor de fok wordt hij sowieso niet meer ingezet hierdoor.
Groetjes Linda
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
lila660 schreef:Mijn eigen reu is er niet door veranderd, of misschien zelfs nog makkelijker geworden. Hij woont thuis samen met een teef en tijdens de loopsheid houden we ze gewoon samen met uitzondering van de drie hoogtepunt dagen die ik aan mijn reu heel duidelijk kan zien.
niet meer inzetten voor de fok om die reden vindt ik een slecht excuus,
denk nl echt dat ze zelf toch wat minder scherp of wat toleranter zijn geweest in de tijd daarna dat daar de gedragsverandering in zit ipv in het dekken.....
-
lila660
- Zeer actief
Nee dat is absoluut niet waar, de eigenaar geeft al jaren zelf training en is echt echt heel strak. Hij heeft vier honden in huis en alle luisteren perfect met uitzondering van deze reu dus.crutz schreef:niet meer inzetten voor de fok om die reden vindt ik een slecht excuus,
denk nl echt dat ze zelf toch wat minder scherp of wat toleranter zijn geweest in de tijd daarna dat daar de gedragsverandering in zit ipv in het dekken.....
En als een reu zo bezig is met zoeken naar teven(lees leeft hier voor), waarom zou je hem dan nog willen belonen met een dekking??
Groetjes Linda
- Riboet
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Franse bulldog
- Aantal honden: 13
- Contacteer:
Hier geen veranderingen gezien bij de reuen die, al dan niet eenmalig gedekt hebben. De meest ervaren dekreu is juist uitzonderlijk netjes geworden met de dames. Hij zal ook niet dekken als de teef er qua progesteron niet klaar voor is, ook al staat ze die doos al in zijn gezicht te duwen. Hij is een betere progtest dan een bloedtest.
Er zijn wel duidelijk meer spanningen tussen de heren voelbaar tijdens een loopsheidperiode (hier thuis of in mijn zus d'r roedel) en de heren zijn dan dus nogal prikkelbaar maar zodra de geurtjes weer weg zijn, zijn die spanningen ook weg.
Er zijn wel duidelijk meer spanningen tussen de heren voelbaar tijdens een loopsheidperiode (hier thuis of in mijn zus d'r roedel) en de heren zijn dan dus nogal prikkelbaar maar zodra de geurtjes weer weg zijn, zijn die spanningen ook weg.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Ik heb er zelf niet maar heb er nogal wat gefokt.
Geen van die reuen is veranderd en dat vinden de bazen zelf ook.
Het enige dat anders is, is dat ze nu weten wanneer ze zich druk moeten maken.
Over het algemeen is de mening dat ze er makkelijker op worden omdat ze nu weten waar het over gaat.
Geen van die reuen is veranderd en dat vinden de bazen zelf ook.
Het enige dat anders is, is dat ze nu weten wanneer ze zich druk moeten maken.
Over het algemeen is de mening dat ze er makkelijker op worden omdat ze nu weten waar het over gaat.
- carine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo of Italiaanse waterhond
- Contacteer:
Ik heb een nogal warmbloedig manneke
De aard naar zijn vader en volgens een andere Lagotto fokker is "het geen Lagotto als t' niet dekt"...
Giorgio hangt de charmeur uit bij de dames...hij leeft samen met een intacte teef en laat zich prima van haar scheiden als ze hoogloops is, hij blijft zelfs eten...piepen is er dan weer wel bij...
Hij durft op losloopwandelingen bij bepaalde teefjes een echte stalker worden en dan vliegt hij aan de lijn...eens dat bepaalde teefje uit zijn buurt is is het over en gaat hij haar niet zoeken in de groep...
Hij is wel wat meer macho en durft als eens uitpakken naar andere reuen
Hij ruikt wel beter wanneer er wat zit aan te komen, een loopse buurt teef weet hij (wij niet) maar dat was voor dat hij gedekt had ook al dus gewoon de aard van het Italiaanse beestje...
De aard naar zijn vader en volgens een andere Lagotto fokker is "het geen Lagotto als t' niet dekt"...
Giorgio hangt de charmeur uit bij de dames...hij leeft samen met een intacte teef en laat zich prima van haar scheiden als ze hoogloops is, hij blijft zelfs eten...piepen is er dan weer wel bij...
Hij durft op losloopwandelingen bij bepaalde teefjes een echte stalker worden en dan vliegt hij aan de lijn...eens dat bepaalde teefje uit zijn buurt is is het over en gaat hij haar niet zoeken in de groep...
Hij is wel wat meer macho en durft als eens uitpakken naar andere reuen
Hij ruikt wel beter wanneer er wat zit aan te komen, een loopse buurt teef weet hij (wij niet) maar dat was voor dat hij gedekt had ook al dus gewoon de aard van het Italiaanse beestje...
carine, giorgio,juno, nigra (+) en de knabbelbeesten

http://www.lagottoromagnolo.be
http://www.bloggen.be/giorgio
http://www.bloggen.be/lagotto

- carine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo of Italiaanse waterhond
- Contacteer:
troost je...dat stuk begrijpt Giorgio nog steeds niet echtInge O schreef:dat lees ik hier vaak maar dat begrijp ik dan ook weer niet : om dat te kunnen weten zou een reu toch ook minstens een aantal keer flinkt afgebekt moeten geworden zijn van een nog niet dekrijpe teef en dat is meestal toch niet het geval (behalve waar reu en teef samenwonen)?Sita schreef:Misschien wel makkelijker, omdat hij nu weet wanneer het wel en niet kan.
loops is loops en zijn detector werkt dan...
carine, giorgio,juno, nigra (+) en de knabbelbeesten

- grover
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Springer Spaniel
- Contacteer:
Ollie heeft in november gedekt en ik heb absoluut niet het idee dat ie daar nou door veranderd is.. Nee. Dol op (bijna of net niet meer) loopse teven was ie altijd al, dan gaat ie aan de lijn, en is de betreffende dame uit zicht dan is het ook al gauw weer prima, niets veranderd.. Ook niet het idee dat ie meer het manneke uithangt of zich te gelde wil maken ofzo 
- Reny
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
grover schreef:Ollie heeft in november gedekt en ik heb absoluut niet het idee dat ie daar nou door veranderd is.. Nee. Dol op (bijna of net niet meer) loopse teven was ie altijd al, dan gaat ie aan de lijn, en is de betreffende dame uit zicht dan is het ook al gauw weer prima, niets veranderd.. Ook niet het idee dat ie meer het manneke uithangt of zich te gelde wil maken ofzo
Het enige verschil is dat Billy in oktober voor het eerst heeft gedekt
En de groeten van de mannen 

-
blondie
- Zeer actief
Is dat zo? Mijn reu heeft nog nooit gedekt. Maar ook voor ik Bluf kreeg zag ik aan zijn gedrag welke teefjes op het punt van loops worden stonden. En aan zijn gedrag kon ik ook zien wanneer ze hoogloops waren.Inge O schreef:dat leert hij toch alleen als hij niet mag van de teef zelf, niet als hij er door de baas bij weggesleurd wordt (of iets van die strekking)?Tara schreef: Een hond leert toch ook van het feit dat buiten dat moment die dekking uitblijft (negatieve correctie)?
In huis verblijft hij met een loopse teef, maar doet geen moeite erop te klimmen als het nog niet haar tijd is wel het hele voorspel en imponeren etc. maar hij is eigenlijk ook nooit weggesnauwd door een teef.
Heb misschien een mietje, dat kan
- nathalie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ik had dan wel geen "echte" dekreu, maar castraat Bowie werd een stuk rustiger toen hij voor de eerste keer zijn kans schoon zag bij Pasha. Niks geen opdringerig of druk gedoe, behalve als ze allebei vonden dat er gedekt moest worden.

Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
-
empyree
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
- Aantal honden: 5
- Contacteer:
Nanna schreef:Bakkie is meerdere malen ingezet als dekreu maar staat geheel neutraal tegenover loopse dames.
Alleen als ze écht dekrijp zijn ziet hij op een kalme en sneaky manier zijn kans schoon
Klopt dat is ook mijn ervaring en is een reu dus eigenlijk juist makkelijker nadat hij gedekt heeft dan ervoor omdat sommige kerels echt elke 'vrouw' willen bespringen ook al zijn ze net een dag loops (of nog niet eens)
Sandra

- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Xito heeft nu 2 x gedekt en ik moet zeggen dat hij eigenlijk alleen maar makkelijker is geworden (na de 1e dekking al overigens). Waar hij vroeger al helemaal uit zn bol ging als Xena nog loops moest worden, wordt hij er nu niet meer warm of koud van TOT ze dekrijp is... dan heeft hij wel behoorlijke gezonde interesse.
Ditzelfde geldt voor teven op straat... zolang ze niet dekrijp zijn, is er weinig aan hem te merken, hooguit wat gesabbel op de grond.
Ditzelfde geldt voor teven op straat... zolang ze niet dekrijp zijn, is er weinig aan hem te merken, hooguit wat gesabbel op de grond.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
- Aantal honden: 1
Hier geen reu die heeft gedekt, maar dit heb ik ook van iemand gehoord die een dekreu had. Reu werd juist makkelijker met loopse teven omdat hij wist wanneer ze interesse hadden. Rest van de tijd hoefde hij zich niet druk te maken.Nanna schreef:Bakkie is meerdere malen ingezet als dekreu maar staat geheel neutraal tegenover loopse dames.
Alleen als ze écht dekrijp zijn ziet hij op een kalme en sneaky manier zijn kans schoon
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
ik heb met Xito ook totaal geen problemen met Xena erbij, Xavi daarentegen vind haar een week voor de loopsheid al enorm aantrekkelijk... Maar Xito was voorheen ook zo tot zijn eerste dekking, die verkrachte zijn moeder bijna als hij de kans krijgt... verstand komt met de jaren misschien 

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Dalmarieke
- Actief
- Mijn ras(sen): Dalmatische hond
- Aantal honden: 5
- Contacteer:
Hier een reu die helemaal door het dolle is als er een teef dekrijp is....is wel na het dekken makkelijker geworden zoals bovenstaand ook veel aangeven...in de zin van dat hij de tijd beter door heeft. en dus alleen echt reageert als ze op hun hoogte punt zijn.
En wat betreft of dit tussen de oren van het baasje zit: Ik was een tijd geleden met hem op ring training, waar blijkbaar een teef was die loops was op haar dekrijpe dagen. Ik wist dit vooraf niet dat deze loops was, maar mijn reu had de week ervoor gedekt en was helemaal hotel debotel en op die teef gericht. die eigenaren hadden geen idee dat die teef al zover was...wel het aantal dagen geteld.
ik ben wel benieuwd naar het artikel. Ik hoor het helaas ook vaak...ook van eigenaren van reuen van mij die ik gefokt hadden en waar ook vraag naar was voor de fokkerij. Zij wilden ht uiteindelijk ook niet om die reden...ze hadden op internet zo veel gelezen dat de reu flink veranderde....ik geloof daar niet helemaal in.
En wat betreft of dit tussen de oren van het baasje zit: Ik was een tijd geleden met hem op ring training, waar blijkbaar een teef was die loops was op haar dekrijpe dagen. Ik wist dit vooraf niet dat deze loops was, maar mijn reu had de week ervoor gedekt en was helemaal hotel debotel en op die teef gericht. die eigenaren hadden geen idee dat die teef al zover was...wel het aantal dagen geteld.
ik ben wel benieuwd naar het artikel. Ik hoor het helaas ook vaak...ook van eigenaren van reuen van mij die ik gefokt hadden en waar ook vraag naar was voor de fokkerij. Zij wilden ht uiteindelijk ook niet om die reden...ze hadden op internet zo veel gelezen dat de reu flink veranderde....ik geloof daar niet helemaal in.
- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
- Aantal honden: 6
Hier ook geen enkel gedragsverandering bij geen van mijn dekreuen. Dus nee niet onhoudbaar en heel eventjes de smaak te pakken, bijvoorbeeld waar dat teefje uit de auto stapte was een paar dagen even checken of ze er niet toevallig weer aan kwam, maar na een week weer over tot de orde van de dag.Tara schreef:Voor een artikel dat ik wil schrijven, ben ik op zoek naar jullie ervaringen m.b.t. het gedrag van jullie reu nadat hij gedekt heeft.
Je hoort vaak dat mensen hun reu niet willen inzetten als dekreu, omdat ze bang zijn dat hij dan de smaak te pakken krijgt en onhoudbaar wordt.
Zelf heb ik die ervaring totaal niet met mijn reu, en ik heb eerlijk gezegd mijn twijfels bij dit vooroordeel.![]()
Wat zijn de ervaringen van de dekreu-eigenaren alhier daarmee?
Maar ik heb nooit verschil gemerkt alsin blijvende gedragsveranderingen.
Gr. Aniek

- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
- Aantal honden: 6
Jaaaaa je weet maar nooit hè, haha.Tara schreef:Moet je nagaan hoeveel indruk dat heeft gemaakt!Budkes schreef:Hier ook geen enkel gedragsverandering bij geen van mijn dekreuen. Dus nee niet onhoudbaar en heel eventjes de smaak te pakken, bijvoorbeeld waar dat teefje uit de auto stapte was een paar dagen even checken of ze er niet toevallig weer aan kwam, maar na een week weer over tot de orde van de dag.Tara schreef:Voor een artikel dat ik wil schrijven, ben ik op zoek naar jullie ervaringen m.b.t. het gedrag van jullie reu nadat hij gedekt heeft.
Je hoort vaak dat mensen hun reu niet willen inzetten als dekreu, omdat ze bang zijn dat hij dan de smaak te pakken krijgt en onhoudbaar wordt.
Zelf heb ik die ervaring totaal niet met mijn reu, en ik heb eerlijk gezegd mijn twijfels bij dit vooroordeel.![]()
Wat zijn de ervaringen van de dekreu-eigenaren alhier daarmee?
Maar ik heb nooit verschil gemerkt alsin blijvende gedragsveranderingen.
Gr. Aniek

- grover
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Springer Spaniel
- Contacteer:
Wij zijn voor de dekkingen bij de fokker zelf geweest (die heeft daar een stuk meer ruimte voor dan ikBudkes schreef:Jaaaaa je weet maar nooit hè, haha.Tara schreef:
Moet je nagaan hoeveel indruk dat heeft gemaakt!
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Sommige van mij reuen werden er lastiger van ,alhoewel er een paar daarvan al zeikerig en lastig waren voor het dekken.
Het grootste gedeelte werd er juist makkelijker van en wisten precies het tijdstip en waren beleefde honden met de dames.
Daarbij gezegt hebbende ,dat mijn reuen weinig tot geen buitendekkingen hebben gedaan.
Het grootste gedeelte werd er juist makkelijker van en wisten precies het tijdstip en waren beleefde honden met de dames.
Daarbij gezegt hebbende ,dat mijn reuen weinig tot geen buitendekkingen hebben gedaan.
Wat je zegt ben je zelfffff 

- laura86
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese Stabij en 2 Aussies
- Contacteer:
Dat inderdaad. Éen van mijn reuen heeft gedekt. Daarvoor sloeg zijn hoofd al niet echt op hol van loopse dames, maar daarna is dat eerder minder geworden dan meer.bouvierpoedel schreef: Het grootste gedeelte werd er juist makkelijker van en wisten precies het tijdstip en waren beleefde honden met de dames.
-
maart
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
geen veranderingen hier.
-
Wildflower
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collies
Hier ook een ex-dekreu.
Ben heeft in zijn leven twee keer gedekt. Tussendoor nog een poging gedaan maar de teef wilde niet.
Na de eerste keer werd hij zich meer bewust van volle reuen. Waar hij eerst elke confrontatie uit de weg ging is dat na zijn eerste dekking verandert.
Hij zoekt de confrontatie met andere reuen niet op maar gaat ze ook niet meer uit de weg.
De tweede keer was afgelopen najaar. Ik vond hem daarna een paar weken moeilijk bereikbaar. Hij luisterde slecht en was snel afgeleid. Ook reageerde hij de weken na de dekking niet aardig op andere reuen. Patsen, op zijn tenen lopen, borst vooruit, grommen, fixeren. Ik vond hem in die dagen een dráák.
Gelukkig was dit allemaal na een paar weken over en is hij nu weer gewoon zichzelf.
Overigens heeft hij nooit erg heftig op loopse teven gereageerd en doet hij dat nog steeds niet.
Ben heeft in zijn leven twee keer gedekt. Tussendoor nog een poging gedaan maar de teef wilde niet.
Na de eerste keer werd hij zich meer bewust van volle reuen. Waar hij eerst elke confrontatie uit de weg ging is dat na zijn eerste dekking verandert.
Hij zoekt de confrontatie met andere reuen niet op maar gaat ze ook niet meer uit de weg.
De tweede keer was afgelopen najaar. Ik vond hem daarna een paar weken moeilijk bereikbaar. Hij luisterde slecht en was snel afgeleid. Ook reageerde hij de weken na de dekking niet aardig op andere reuen. Patsen, op zijn tenen lopen, borst vooruit, grommen, fixeren. Ik vond hem in die dagen een dráák.
Gelukkig was dit allemaal na een paar weken over en is hij nu weer gewoon zichzelf.
Overigens heeft hij nooit erg heftig op loopse teven gereageerd en doet hij dat nog steeds niet.
- Irisz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
- Contacteer:
Hier ook geen veranderingen.
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
- Podenji
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
- Aantal honden: 8
- Contacteer:
mijn reu is niet negatief verandert door het dekken,
ik kan er zelfs een positief punt over melden: sinds hij gedekt heeft, weet hij precies het juiste dekmoment bij de teef, daarvoor en daarna is hij niet vervelend naar de teef oid toe, dat was voor het dekken wel eens anders.
ik kan er zelfs een positief punt over melden: sinds hij gedekt heeft, weet hij precies het juiste dekmoment bij de teef, daarvoor en daarna is hij niet vervelend naar de teef oid toe, dat was voor het dekken wel eens anders.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
-
Pauline
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse herder
- Aantal honden: 0
- Contacteer:
mijn eerste en tweede reu hebben een paar keer gedekt en zijn daar niet anders van geworden.