Daar heb je inderdaad gelijk in.Inge O schreef:ja, dat begrijp ik hoor, alleen is er denk ik één gouden regel die in dit soort zaken altijd van toepassing is en dus bij elke vorm van twijfel het beste kan toegepast worden : de natuur weet het a l t i j d beter dan het beste boekje.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Xavi wordt (hopelijk) weer papa (Update: gaat niet door)
Moderator: moderatorteam
- Irisz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Re: Xavi wordt (hopelijk) weer papa (Update 26-01)
- Irisz
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja zeker waar. Mijn gevoel zegt ook dat dinsdag te laat is. En ik denk zomaar dat Xavi dan niet meer dekt.Inge O schreef:nee, daar mag je wel zeker van zijn. want juist omdat de eitjes over verschillende dagen vrijkomen en bevrucht worden starten de embryootjes maar echt met hun groei vanaf de innesteling, zo zijn ze toch allemaal gelijk qua leeftijd.Irisz schreef:Het kan nooit kwaad denk ik.
de grootste reden om (als het kan) niet om de andere dag maar elke dag te dekken vind ik de (reële) kans dat de teef na twee dagen niet meer wil - heb je dan de dag voordien toch nog gedekt dan heb je toch één dag gewonnen wat levende zaadcellen betreft.
Enyaa was hier vorige keer 'te vroeg' (1 dag) en toen dekte hij ook niet. De volgende dag zaten ze binnen een minuut gekoppeld. Die dag erna duurde het alweer iets langer, etc.
We zijn ook nog bijna een week bij Enyaa in huis geweest met Xavi toen ze loops was, toen had hij ook geen interesse in dekken (wel in haar achterkant, haha).
We gaan vandaag dekken en ik adviseer gewoon aan haar om morgen weer te proberen, omdat het sowieso geen kwaad kan.
Wil ze dat niet, dan is het haar beslissing en duim ik gewoon dat die eerste dekking goed pakt.
- Irisz
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik bedenk niet wat de teef gaat doen, ik bedenk wat ik verwacht dat mijn reu gaat doen.Inge O schreef:gevoel en wetenschap gaan totaal niet samen - er zijn overigens teven die zich met plezier een hele week lang laten dekken en andere maar één keer - wat deze teef gaat doen kan je dus niet 'met gevoel' bedenken.Irisz schreef:Mijn gevoel zegt ook dat dinsdag te laat is. En ik denk zomaar dat Xavi dan niet meer dekt.
Maar zoals ik hierboven ook schreef, wat mij betreft dekken we gewoon vandaag en morgen en proberen we dinsdag nogmaals. Dan komen we er vanzelf achter of ze nog willen of niet.
-
maart
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
Re: Xavi wordt (hopelijk) weer papa (Update 22-01)
Ik zou - als reu eigenaar- ten eerste mijn reu laten doen, zelf doe ik niets. en ten tweede doe ik wat de teefeigenaar wil.Irisz schreef: Evt. maandag overslaan en dan dinsdag nog een keer? Wat zouden jullie doen?
Laatste dekking van Runar heeft hij 1 maal gedekt, teefeigenaar wou geen 2 maal rijden en dat heeft geresulteerd in 11 pups.
Ik zou gek worden trouwens in het geval van teef-eigenaar dan als de reu-eigenaar mij zou gaan commanderen of voortdurend met vanalles en nog wat bezig zijn omtrent de dekking. Het is mijn teef
- Irisz
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik weet niet of dat een algemene opmerking betreft of dat het op mij slaat, maar anders vind ik het een beetje kort door de bocht zonder de situatie te kennen.maart schreef:Ik zou - als reu eigenaar- ten eerste mijn reu laten doen, zelf doe ik niets. en ten tweede doe ik wat de teefeigenaar wil.Irisz schreef: Evt. maandag overslaan en dan dinsdag nog een keer? Wat zouden jullie doen?
Laatste dekking van Runar heeft hij 1 maal gedekt, teefeigenaar wou geen 2 maal rijden en dat heeft geresulteerd in 11 pups.
Ik zou gek worden trouwens in het geval van teef-eigenaar dan als de reu-eigenaar mij zou gaan commanderen of voortdurend met vanalles en nog wat bezig zijn omtrent de dekking. Het is mijn teef
Teef eigenaar heeft namelijk zelf om 'hulp' gevraagd en ook of ik iemand kon regelen met ervaring die kon assisteren bij de dekking. De fokker van de teef zou eigenlijk mee komen, maar haar moeder is plotseling overleden waardoor teef eigenaar er 'alleen voor staat'. Het is haar allereerste nest en daarom extra spannend en nieuw, vandaar dat ze advies vraagt.
Daar ik ook niet ervaren ben, vraag ik dus ervaring van anderen. Dus niks geen gecommandeer vanaf mijn kant.
- Irisz
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat laatste is ook het enige waar mijn vraag over gaat. Dit koppel ik door naar teefeigenaar en dan is het aan haar wat zij denkt dat het beste is.Inge O schreef: ik denk ook niet dat er wat dan ook kan 'gecommandeerd' worden aan de teefeigenaar en daar gaat het hier ook niet om - wel wat qua dekkingen de meeste kans op slagen geeft.
Ik zal daar verder niks in pushen of commanderen hoor en dat weet teefeigenaar ook wel, anders zou ze het niet vragen.
-
maart
- Zeer actief
Het is algemeen, vermits je vraag is: 'wat zouden jullie doen'Irisz schreef:Ik weet niet of dat een algemene opmerking betreft of dat het op mij slaat, maar anders vind ik het een beetje kort door de bocht zonder de situatie te kennen.maart schreef:Ik zou - als reu eigenaar- ten eerste mijn reu laten doen, zelf doe ik niets. en ten tweede doe ik wat de teefeigenaar wil.Irisz schreef: Evt. maandag overslaan en dan dinsdag nog een keer? Wat zouden jullie doen?
Teef eigenaar heeft namelijk zelf om 'hulp' gevraagd en ook of ik iemand kon regelen met ervaring die kon assisteren bij de dekking. De fokker van de teef zou eigenlijk mee komen, maar haar moeder is plotseling overleden waardoor teef eigenaar er 'alleen voor staat'. Het is haar allereerste nest en daarom extra spannend en nieuw, vandaar dat ze advies vraagt.
Daar ik ook niet ervaren ben, vraag ik dus ervaring van anderen. Dus niks geen gecommandeer vanaf mijn kant.
-
maart
- Zeer actief
Inge O schreef:zo had ik het ook begrepen hoor, geen idee waar maart haar 'gecommandeer' vandaan haalt.Irisz schreef:Dat laatste is ook het enige waar mijn vraag over gaat. Dit koppel ik door naar teefeigenaar en dan is het aan haar wat zij denkt dat het beste is.Inge O schreef: ik denk ook niet dat er wat dan ook kan 'gecommandeerd' worden aan de teefeigenaar en daar gaat het hier ook niet om - wel wat qua dekkingen de meeste kans op slagen geeft.
Ik zal daar verder niks in pushen of commanderen hoor en dat weet teefeigenaar ook wel, anders zou ze het niet vragen.Verstandhouding met teefeigenaar is meer dan prima.
o sorry, ik las de vraag verkeerd dan
- Irisz
- Zeer actief
- Contacteer:
Geen probleem.maart schreef: o sorry, ik las de vraag verkeerd dan![]()
![]()
-
maart
- Zeer actief
ik blijf echter nog steeds bij mijn antwoord hoorIrisz schreef:Geen probleem.maart schreef: o sorry, ik las de vraag verkeerd dan![]()
![]()
maar om de vraag op jouw bedoelde manier dan te beantwoorden: ik zou raad vragen op een forum en die dan van een paar 'vreemden' aanvaarden en vervolgens alles doen wat de boekjes zeggen.
Weten de honden immers veel
Maar in elk geval: ik hoop op een bende leuke pups over een aantal weken, Xavi' look-a-likes kunnen er wat mij betreft niet genoeg zijn
- Irisz
- Zeer actief
- Contacteer:
Er is ook niks mis met je antwoord!maart schreef: ik blijf echter nog steeds bij mijn antwoord hoor![]()
maar om de vraag op jouw bedoelde manier dan te beantwoorden: ik zou raad vragen op een forum en die dan van een paar 'vreemden' aanvaarden en vervolgens alles doen wat de boekjes zeggen.
Weten de honden immers veel![]()
Maar in elk geval: ik hoop op een bende leuke pups over een aantal weken, Xavi' look-a-likes kunnen er wat mij betreft niet genoeg zijn![]()
Het is ook zeker niet zo dat ik boekjes boven de ervaring/natuur van de hond zet of wat dan ook. Teefeigenaar vraagt advies, ik weet het niet, dus ik vraag ook advies. That's it.
Wat mij betreft vandaag, morgen en overmorgen proberen en dan zien wat er gebeurt, maar nogmaals, dat is aan teefeigenaar.
Ik hoop ook op een leuk en gezond nest pups, het is een erg leuk koppeltje samen.
-
maart
- Zeer actief
Komt vast helemaal goed
En inderdaad, gewoon proberen, meer kun je toch niet doen.
Dat commanderen is verder ook zoals ik zei, algemeen, want dat was je vraag. Niet dat jij dat doet dus.
Echter komt het algemeen wel voor, dat je blijkbaar als reu-eigenaar het recht zou hebben om de teef eigenaar te gaan zeggen wat hij al doen niet moet doen, tot zelfs de opvoeding/huisvesting/... van pups/teef toe. En dat recht ik een reu-eigenaar dus niet hebben.
Er kan je advies gevraagd worden, of een mening over iets... maar het beslissingsrecht blijft ten alle tijde toch in de handen van de teef-eigenaar.
Maar nogmaals, dit is algemeen. Niet specifiek over hier.
Dat commanderen is verder ook zoals ik zei, algemeen, want dat was je vraag. Niet dat jij dat doet dus.
Echter komt het algemeen wel voor, dat je blijkbaar als reu-eigenaar het recht zou hebben om de teef eigenaar te gaan zeggen wat hij al doen niet moet doen, tot zelfs de opvoeding/huisvesting/... van pups/teef toe. En dat recht ik een reu-eigenaar dus niet hebben.
Er kan je advies gevraagd worden, of een mening over iets... maar het beslissingsrecht blijft ten alle tijde toch in de handen van de teef-eigenaar.
- Irisz
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat ben ik helemaal met je eens.maart schreef:Komt vast helemaal goedEn inderdaad, gewoon proberen, meer kun je toch niet doen.
Ik vind het wel leuk om er bij betrokken te worden en te zien hoe de pups zich ontwikkelen e.d., maar in hoeverre dat is, ligt bij de teefeigenaren.
Bij het komende nest met Glenda mag ik, als de planning goed uit komt, bij de bevalling zijn. Dat is wel heel bijzonder, dus ik hoop dat Glenda het een beetje tussen mijn tentamen periodes door 'planned'. Lijkt me een hele bijzondere ervaring.
-
maart
- Zeer actief
Dat zal het zeker worden en ik zou het ook zo doen moest iemand het me voorstellen.Irisz schreef: Bij het komende nest met Glenda mag ik, als de planning goed uit komt, bij de bevalling zijn. Dat is wel heel bijzonder, dus ik hoop dat Glenda het een beetje tussen mijn tentamen periodes door 'planned'. Lijkt me een hele bijzondere ervaring.
het zijn tenslotte wel een beetje 'eigen kindjes'
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Precies het hangt ook nog van de reu af of hij nog wel wil dekken...Irisz schreef:Ik bedenk niet wat de teef gaat doen, ik bedenk wat ik verwacht dat mijn reu gaat doen.Inge O schreef:gevoel en wetenschap gaan totaal niet samen - er zijn overigens teven die zich met plezier een hele week lang laten dekken en andere maar één keer - wat deze teef gaat doen kan je dus niet 'met gevoel' bedenken.Irisz schreef:Mijn gevoel zegt ook dat dinsdag te laat is. En ik denk zomaar dat Xavi dan niet meer dekt.![]()
Maar zoals ik hierboven ook schreef, wat mij betreft dekken we gewoon vandaag en morgen en proberen we dinsdag nogmaals. Dan komen we er vanzelf achter of ze nog willen of niet.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Juist, zij beslist dus als zij het goed vind op die manier prima, je kunt alleen advies geven.Irisz schreef:Dat laatste is ook het enige waar mijn vraag over gaat. Dit koppel ik door naar teefeigenaar en dan is het aan haar wat zij denkt dat het beste is.Inge O schreef: ik denk ook niet dat er wat dan ook kan 'gecommandeerd' worden aan de teefeigenaar en daar gaat het hier ook niet om - wel wat qua dekkingen de meeste kans op slagen geeft.
Ik zal daar verder niks in pushen of commanderen hoor en dat weet teefeigenaar ook wel, anders zou ze het niet vragen.Verstandhouding met teefeigenaar is meer dan prima.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Natuurlijk, maar ik ben bijv. heel nauw betrokken geweest bij het nest van Xito x Sasja, ze konden me altijd bellen en hebben dat ook zeer regelmatig gedaan ook tijdens de bevalling. Ik sta zelfs in het contract vermeld mochten de honden weg moeten om wat voor reden dan ook dat ze of de fokker en/of mij moeten contacteren. Verder heb ik ook advies gegeven vwb de voeding etc. van de pups, op hun verzoek overigens. Ik geef advies en wat ze er mee doen is hun pakkie an. Gelukkig had zij hetzelfde idee er over als ik maar als dat niet zo was ook prima. En ik heb nog steeds een uitstekend contact met hen, en ook met alle pupeigenaren. Ik weet dat dit meer geluk dan wijsheid is maar ik knijp mijn handjes ermee dichtmaart schreef:Komt vast helemaal goedEn inderdaad, gewoon proberen, meer kun je toch niet doen.

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik ben trouwens benieuwd vanavondIrisz schreef:Kijk, nu komen we ergens!
Gisteren zat ze op 5,7 en vandaag op 8.
Ze rijdt morgenochtend aan, morgenavond dekken.
Evt. maandag overslaan en dan dinsdag nog een keer? Wat zouden jullie doen?

- Irisz
- Zeer actief
- Contacteer:
Er is nog niks gebeurd. Hebben een poging gedaan maar ze accepteert hem (nog) niet.
Morgen dus nog een poging. Evt. morgen nog een keer prikken. Was duidelijk niet het juiste moment nu.
Morgen dus nog een poging. Evt. morgen nog een keer prikken. Was duidelijk niet het juiste moment nu.
- Irisz
- Zeer actief
- Contacteer:
Moet heel eerlijk zeggen dat ik er voor nu even een hard hoofd in heb. Ze was vrij duidelijk in haar 'NEE'!Inge O schreef:de liefde moet van twee kanten komen, het blijft inderdaad altijd afwachten.
Maargoed, wie weet gaat het morgen beter.
Ze wil evt morgenochtend opnieuw testen. Weet iemand iets in de buurt van Nijmegen?? Anders rijden we naar Sleeuwijk.
- luna2906
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie
- Aantal honden: 1
De duimen draaien dat het morgen beter gaatIrisz schreef:Er is nog niks gebeurd. Hebben een poging gedaan maar ze accepteert hem (nog) niet.
- Vlindchi
- Zeer actief
Aww
Duim voor jullie dat het volgende keer wel raak is!
- Irisz
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee, ze wilde weinig van hem weten. Hij had wel interesse, probeerde vooral uit te dagen om te spelen. Spelbogen. Ook wel interesse in haar achterste, maar dat werd niet zo gewaardeerd. Ze snauwde hem weg zodra hij bij de achterkant kwam.Inge O schreef:oei, dat klinkt niet zo best.Irisz schreef:Moet heel eerlijk zeggen dat ik er voor nu even een hard hoofd in heb. Ze was vrij duidelijk in haar 'NEE'!![]()
wilde ze wel met hem flirten of wilde ze niks met hem te maken hebben? en had hij wel interesse?
We zijn nog gaan wandelen om even te ontspannen, maar voor nu was het duidelijk niet het juiste moment.
- Vlindchi
- Zeer actief
Slapen ze ergens bij jullie in de buurt?
- Irisz
- Zeer actief
- Contacteer:
Ze slapen in een hotel hier 3 minuten vandaan. Ze kunnen nog wel een paar dagen blijven, dat is geen probleem. 
- Vlindchi
- Zeer actief
Alles komt goed!
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
Ik zou dat hele testen lekker laten, ze is nu in de buurt, dus gewoon naar de honden kijken en luisteren 
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
Inge O schreef:
niet volgens het boekje dus. of toch wel : volgens hún boekje.
- Irisz
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat is waar. Eigenlijk heeft het toch geen nut. Dan weet je dat je te vroeg bent, moet je ook wachten.
Denk dat we het testen maar laten zitten.
Morgenochtend nog een keer proberen. 's Middags hebt ik tentamen, dus anders morgenavond.
Denk dat we het testen maar laten zitten.
Morgenochtend nog een keer proberen. 's Middags hebt ik tentamen, dus anders morgenavond.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik ook, dat heb ik toen wel met Xena gezien...yamie schreef:Ik zou dat hele testen lekker laten, ze is nu in de buurt, dus gewoon naar de honden kijken en luisteren