Moderator: moderatorteam

Nanna schreef:Whippet.
Showmodel versus renmodel.

Jup ik ook.grover schreef:Ik vind die fieldlabs toch zoveel mooier dan die showtonnetjes he..
Bij ons heb je heel veel verschil in type binnen het ras maar daar heb ik zo gauw even geen foto's van. Wat lager, wat hoger, wat korter, wat langer, veel wit, weinig wit, veel haar, weinig haar..

Tuurlijk, gedeeltelijk moet ik je gelijk geven. Toch kan ik mij na alles te vergelijken, dat de showborders het hoofd meer op het schouders geplaatst hebben (een stijlere schouder hebben??) dan een werklijn border. Tuurlijk draagt Kay zijn hoofd ook wel eens, maar in de regel steekt hij hem recht vooruit, terwijl de gemiddelde showborder collie meer borst vooruit steekt in normale fijne ontspannen houding. Je ziet het ook terug in behendigheid in het springen. De werklijn heeft zijn kop vaak haast tussen zijn poten terwijl de showlijn hem nog steeds iets gedrag houdt. Een werklijn duikt in het algemeenheid al wat meer naar voren. Vermoed toch dat naar functie is gefokt. Bij show hoofd omhoog moet dat ook makkelijk gaan. In werk moeten ze toch hun typische lage houding aannemen en dat zal aanpassingen van het lichaam vragen.Inge O schreef:maar of ze die kop al dan niet naar voren houden heeft niks met bouw te maken maar met het feit of ze al dan niet aan het werk zijn. neem een goed werkende showborder en die zal tijdens het werk de kop ook laag houden, neem een werkborder en laat hem in stand naar een snoepje kijken en die zal de kop ook hoog dragen.gyanty schreef:Kom ik natuurlijk met border collie![]()
Het houdingen zijn niet eens meer te vergelijken. De kop naar voren of de kop erop vind ik wel al zo'n wezenlijk verschil

Nee daar heb ik ook last, van terwijl de link in de tekst ook wel goed staat.... zucht... even proberenInge O schreef:ik kan de 'showspringer' niet ziengyanty schreef:Tuurlijk, gedeeltelijk moet ik je gelijk geven. Toch kan ik mij na alles te vergelijken, dat de showborders het hoofd meer op het schouders geplaatst hebben (een stijlere schouder hebben??) dan een werklijn border. Tuurlijk draagt Kay zijn hoofd ook wel eens, maar in de regel steekt hij hem recht vooruit, terwijl de gemiddelde showborder collie meer borst vooruit steekt in normale fijne ontspannen houding. Je ziet het ook terug in behendigheid in het springen. De werklijn heeft zijn kop vaak haast tussen zijn poten terwijl de showlijn hem nog steeds iets gedrag houdt. Een werklijn duikt in het algemeenheid al wat meer naar voren. Vermoed toch dat naar functie is gefokt. Bij show hoofd omhoog moet dat ook makkelijk gaan. In werk moeten ze toch hun typische lage houding aannemen en dat zal aanpassingen van het lichaam vragen.Inge O schreef:maar of ze die kop al dan niet naar voren houden heeft niks met bouw te maken maar met het feit of ze al dan niet aan het werk zijn. neem een goed werkende showborder en die zal tijdens het werk de kop ook laag houden, neem een werkborder en laat hem in stand naar een snoepje kijken en die zal de kop ook hoog dragen.gyanty schreef:Kom ik natuurlijk met border collie![]()
Het houdingen zijn niet eens meer te vergelijken. De kop naar voren of de kop erop vind ik wel al zo'n wezenlijk verschil
Even mjn theorie met wat plaates ondersteunen:
sprong show:
versus work:
Tja ik vind het moeilijk te omschrijven, het is iets wat ik vooral waarneem en het is niet een wet van persen en meden, maar wel opvallend. De showborders duiken in de regel toch iets minder laag bij het drijven. Zegt niet dat ze niet kunnen drijven..

Nanna schreef:Misschien wel aardig om hier foto's te verzamelen van steeds één ras, maar dan de verschillen daartussen.
Dan bedoel ik niet kleurtjes, maat of vacht zoals in de rasstandaard staat, maar echt wezenlijke zaken. Zoals bouw.
Laat ik aftrappen met de Chowchow
GROTE verschillen hier tussen de bouw (vooral in hoofd) tussen de langhaar en de korthaar.
Het lijkt me duidelijk dat als je dit ras wilt je beter voor een korthaar kunt kiezen![]()
Of een broodfokhond![]()
Wie volgt?

Zo, dat lijkt wel een sint bernard kop!dagmar88 schreef:Staat al op een site, maar vond het verschil wel enorm: Clumber Spaniel

Die onderste is gekruist met een zeeleeuw? Ach gossie!Nanna schreef:Korthaar teckel, standaard.
Europees type
Type buiten Europa (deze is wel extreem hoor)

Gave hond zeg! Mooi! Die voeten! hadden ze die nog maar zo.vania schreef:
doe mij die bovnste 2 maar, hoeft geen strikkie omvania schreef:bij de DC heb je niet echt een werklijn vs showlijn, maar wel genoeg verschillen (en als je gaat rond vragen zijn het 2 verschillende rassen)
hoog op de poten
korte poten
koppen
matig lip, kleine oogjes![]()
veel lip
eentje uit de oude doos![]()
ik persoonlijk, vind dit geweldige reuen

Ik ookInge O schreef:ik ookLothian schreef:Ohhh ik wil wel een niet-bearded leeuwenhondje.
nu ja, als ik een leeuwhondje zou willen dan - nu even niet.
Nou echt hoor, leuke hondjes! Ik wist niet eens dat ze ook andere vacht types hadden.Inge O schreef:ik ookLothian schreef:Ohhh ik wil wel een niet-bearded leeuwenhondje.
nu ja, als ik een leeuwhondje zou willen dan - nu even niet.