Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

De Heideterriër

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Re: De Heideterriër

Ongelezen bericht door DeDiana »

Haahaha :LOL: die muziek!
Flevo Bordertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border terrier, terriërkruising en X wolfsgrijze keeshond/eurasiër
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Flevo Bordertje »

Doe mij ook een sauerkraut :mrgreen: Ik zie er heel mooie honden bij. Als ik een landgoed met zwijnen had, wist ik het wel :ok:
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

De Heideterriër

Ongelezen bericht door crutz »

Ik heb Nanna weer wat laten zien;-)...
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Prachtige honden! :ok:
terrierjunk
Zeer actief
Mijn ras(sen): working terriers
Aantal honden: 10

Ongelezen bericht door terrierjunk »

Dit bestaat al een poosje.
Het diende om het vurige "kamikaze" karakter van de Jachtterrier iets te temperen, met behoud van het spoorluid (de airedale terrier heeft otterhound, dus brak, bloed) en de honden juist zo groot te maken dat ze niet in bouwen/ burchten passen (theoretisch dan, ik heb een brak zich in een dassenburcht zien vouwen) en dus bovengronds blijven jagen.
Alle voorouders van de Heideterrier zijn atletisch en met groot uithoudingsvermogen, maar de Airedale kruising is net iets slimmer en voorzichtiger met het zwartwild.
Het is wel een teken dat de Duitsers op zoek zijn naar alternatieven voor hun eigen, zogenaamd perfecte jachthonden. Waar ze dus ofwel niet helemaal tevreden over zijn. Ofwel, nu door internet contact met de hele wereld mogelijk is, gaan ze uitproberen of iets anders misschien ook en beter werkt. Ik heb ze daar al gezien met Plotthounds, Russische Laiki, en ook al vaak, met kruisingen, op de jachten.
Dat was tot voor kort ondenkbaar.
Nog zo' n dissidenten ras is de Westfalen terrier: kruising tussen DJT en foxterrier en fellterriers.
Deze zou rustiger en verstandiger dan de DJT moeten zijn, en hij heeft een schare trouwe aanhangers, maar hij heeft een kwetsbare en dus verkeerde kleur: roodbruin, zoals een frisling (jong everzwijn) of vos. Bovendien heeft hij dezelfde grootte als deze wildsoorten. Om die reden kan hij op drijfjachten, maar ook op bouwjacht, per ongeluk voor het wild worden aangesproken.
Je kunt een hond nu wel een of ander fluo jasje of halsband aandoen, maar hij kan dat in de doornstruiken verliezen, of is het na werken in modder en moeras, of onderlopen in een bouw, vol grond en troep en niet meer zichtbaar.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

De Heideterriër

Ongelezen bericht door crutz »

terrierjunk schreef:Dit bestaat al een poosje.
Het diende om het vurige "kamikaze" karakter van de Jachtterrier iets te temperen, met behoud van het spoorluid (de airedale terrier heeft otterhound, dus brak, bloed) en de honden juist zo groot te maken dat ze niet in bouwen/ burchten passen (theoretisch dan, ik heb een brak zich in een dassenburcht zien vouwen) en dus bovengronds blijven jagen.
Alle voorouders van de Heideterrier zijn atletisch en met groot uithoudingsvermogen, maar de Airedale kruising is net iets slimmer en voorzichtiger met het zwartwild.
Het is wel een teken dat de Duitsers op zoek zijn naar alternatieven voor hun eigen, zogenaamd perfecte jachthonden. Waar ze dus ofwel niet helemaal tevreden over zijn. Ofwel, nu door internet contact met de hele wereld mogelijk is, gaan ze uitproberen of iets anders misschien ook en beter werkt. Ik heb ze daar al gezien met Plotthounds, Russische Laiki, en ook al vaak, met kruisingen, op de jachten.
Dat was tot voor kort ondenkbaar.
Nog zo' n dissidenten ras is de Westfalen terrier: kruising tussen DJT en foxterrier en fellterriers.
Deze zou rustiger en verstandiger dan de DJT moeten zijn, en hij heeft een schare trouwe aanhangers, maar hij heeft een kwetsbare en dus verkeerde kleur: roodbruin, zoals een frisling (jong everzwijn) of vos. Bovendien heeft hij dezelfde grootte als deze wildsoorten. Om die reden kan hij op drijfjachten, maar ook op bouwjacht, per ongeluk voor het wild worden aangesproken.
Je kunt een hond nu wel een of ander fluo jasje of halsband aandoen, maar hij kan dat in de doornstruiken verliezen, of is het na werken in modder en moeras, of onderlopen in een bouw, vol grond en troep en niet meer zichtbaar.

Zo "nieuw" zijn ze niet hoor. De naam mss, maar de kruising an sich kende een van onze combinanten uit zijn jongere jaren toen hij nog regelmatig met Nicolae Ceaușescu jaagde...& das toch al ff geleden.
terrierjunk
Zeer actief

Ik zei al dat ze al een poos bestaan.
Maar nu ziet een of andere jachtkennel er brood in en gaat ze wat officiëler promoten.
Als er een markt voor is, als tegenwicht tegen de rashonden met inteeltkwalen, zal het ook zijn afnemers krijgen.
En ja, de heideterrier wordt een begrip in Duitse jachtkringen, en best populair.
terrierjunk
Zeer actief

Ik heb wel sloopterriers voor je hoor.
Maar de heideterrier moet juist wat rustiger en bedachtzamer zijn, zonder de kamikaze daden van de DJT.
En zonder dat hij op drijfjachten in de bouw kan gaan. Wat ik niet wil garanderen, want een kennis van mij liet zich iets als heideterrier aansmeren (gewoon een kruising tussen tekkel, jachtterrier en nog iets) en dat past echt wel in de bouw en zal er ook wel ingaan als het oud genoeg is.
En als een terrier die dan 45 i.p.v. 36 cm. hoog is, een dassenburcht vindt, en hij wil, zal hij zich er zeker ook inwringen, met extra risiko dat hij met zijn grootte, vast komt te zitten en er moeilijker weer uit kan.
Laat staan als meerdere van zulke honden daar inkruipen, de voorste kan dan stikken omdat hij geen lucht krijgt.
Maar het idee is nobel, natuurlijk.
Denk trouwens dat je zonder airedale maar met de oude werkende Britse lijnen, ook wel een hond met heideterrier temperament kunt fokken hoor.
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”