Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vraag lijnteelt

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Vraag lijnteelt

Ongelezen bericht door blondie »

Wat houdt nu lijnteelt in?
Bij mensen wil men liefst geen familie inkruisen om het maar oneerbiedig zo te noemen, familie van elkaar is niet echt gewenst.
Hoe zit dat bij honden dan?
Stel pa hond heeft een moeder die de oma is van de aankomende moederteef. Is dat ok? Kan dat en is dat wenselijk?
Edit: Reu is zoon van oma, en de teef heeft als moeder een dochter van de oma dus. Wel verschillende vaders.
Laboriginals
Actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 4

Re: Vraag lijnteelt

Ongelezen bericht door Laboriginals »

Lijnteelt is inderdaad: fokken met verwante dieren, vader- en moederhond zijn dus (verre) familie van elkaar. Vroeger, toen men nog niet zo veel afwist van genetica, dacht men dat dit dé aangewezen manier was om je type vast te leggen. De gedachte was: met lijnteelt verdubbel je de goede genen die verantwoordelijk zijn voor een mooi type, goed gedrag en gezondheid, dus krijg je superhonden.
Zo simpel blijkt het niet te werken, om een aantal redenen. Ieder individu draagt ongewenste genen. Die verdubbelen bij lijnteelt / familieteelt dus ook en die kunnen voor vervelende verrassingen zorgen, soms pas na vele generaties. Bovendien vererven genen niet individueel. Ze zijn vaak gekoppeld aan genen die vlakbij liggen op het chromosoom, waardoor er ongewild en ongezien ook allerlei andere eigenschappen worden weggeselecteerd of juist verdubbeld. Zo is bij de Dalmatische hond samen met het vlekkenpatroon ook de aanleg voor een blaasziekte vastgelegd. Tot slot blijkt er ook nog zoiets te bestaan als een inteeldepressie. Als een populatie te veel ingeteeld raakt, gaat dat ten koste van levensduur, weerbaarheid tegen infecties, vruchtbaarheid, er treedt dwerggroei op, enz.
Kortom, lijnteelt wordt tegenwoordig meer en meer als ´not done´ gezien.

Hanneke
terrierjunk
Zeer actief
Mijn ras(sen): working terriers
Aantal honden: 10

Ongelezen bericht door terrierjunk »

Lijnteelt is het fokken van niet direct (in de eerste graad) verwante dieren.
Inteelt is het fokken met directe verwanten dus vader met dochter, broer met zus.
Om het maar eenvoudig uit te leggen.
Lijnteelt is "veiliger" dan inteelt.
Aan de andere kant bestaan er rassen of bloedlijnen die door inteelt of langdurige lijnteelt zgn. "schoongefokt" zijn. Dat wil zeggen na rigoreuze selectie met het "elimineren" van steeds weer alle "producten" die niet fit of gezond waren, houd je een lijn over van weliswaar karikaturen (uiterlijk en karakter) maar die geen erfelijke afwijkingen (meer) hebben. Natuurlijk kan op elk moment weer een nieuwe mutatie en dus genetisch defect optreden, en inteeltdepressie is het einde van deze weg.
De Hannoverse zweethond schijnt zo'n ras te zijn dat, ondanks een stokoude oorsprong en geen vreemd bloed sinds mensenheugenis, eigenlijk behoorlijk sterk en vrij van veel gebreken is, en bijna altijd zeer rustig, geduldig en evenwichtig van karakter, en daarom ook gebruikt wordt om andere overeenkomstige rassen te verbeteren.
Ook het echte Arabische paard stond hierom bekend, maar die gaat nu achteruit door fok op "schoonheid", geen selectie op prestatie meer, en onoordeelkundige inteelt op overdreven raskenmerken. Er zijn nu ook erfkwalen ingeslopen, die vroeger toen het nog een woestijn- gebruikspaard was, nooit getolereerd zouden worden. Er werden dan onder Spartaanse omstandigheden, (hitte, weinig of geen rust, voedsel en water) lange afstandsritten op hoge snelheid gehouden, vele malen zwaarder dan een marathon, en alleen met de winnaars werd gefokt.
In elk geval, zowel bij inteelt als bij lijnteelt moet je bereid zijn te "cullen" zoals de Engelsen het noemen, je uitval opruimen, op wat voor manier dan ook, en streng selecteren op het beste, dan kun je dat enige tijd doen.
Probleem bij rashonden is dat, ook al zie je in de eerste 4 of 6 of meer generaties op stambomen, geen dezelfde honden, ze stammen wel vaak af van slechts enkele individuen, dus het inteeltpercentage ligt steeds al zeer hoog van bij de aanvang. Als je dan in de recente generaties ook nog eens gaat lijn/ intelen krijg je een dubbel incesteffect.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

blondie schreef:Wat houdt nu lijnteelt in?
Bij mensen wil men liefst geen familie inkruisen om het maar oneerbiedig zo te noemen, familie van elkaar is niet echt gewenst.
Hoe zit dat bij honden dan?
Stel pa hond heeft een moeder die de oma is van de aankomende moederteef. Is dat ok? Kan dat en is dat wenselijk?
Edit: Reu is zoon van oma, en de teef heeft als moeder een dochter van de oma dus. Wel verschillende vaders.
Terugvallen op een bepaalde hond(en), diverse malen in de stamboom.
Ik ben er zeker niet pertinent tegen. Zou maar zo kunnen dat een volgende hond uit lijnteelt komt. :wink:
Je kon eerder bepaalde honden gewoon aan het uiterlijk en karakter herkennen, die kon je zo terugkoppelen aan de fokker.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Lijnteelt betekent dat je bewust een combinatie maakt waarbij een hond in beide lijnen zit. Dat heet dan "terugfokken op een bepaalde hond".

Ik ben er geen voorstander van want je versterkt alles, ook hetgeen je niet ziet.
Het mág wel.
Want niet mag is een combinatie waarbij sprake is van ouder-kind, broer-zus, halfbroer-halfzus.

Persoonlijk streef ik naar geen verwanten op de stamboom (dus vier generaties) en liefst nog meer.
Dat is niet altijd haalbaar, en fokken is ook niet alleen maar combineren van zo onverwant mogelijk, maar fokken met rashonden is hoe dan ook inteelt.
Want een gesloten stamboek betekent dat dieren altijd, hoe ver ook, verwant zijn. En dat is inteelt: fokken met verwante dieren.
En dat betekent dus dat je er altijd, hoe dan ook, voorzichtig mee om moet gaan.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Dipsy20 schreef:Dat begrijp ik Athos en cheyenne zijn alle 2 vlinderhondjes
Ik ken een fokster die er zelf geen problemen mee heeft en had.
Al gezegd tegen mij dat ik er gewoon mee mag fokken.
Maar iets hou me tegen omdat te doen cheyenne heeft nu de leeftijd om nestje.
Te krijgen ze zijn alle twee getest op alles bewijzen hier thuis liggen
Het is voor mij de eerste keer dat ik ga fokken volgens de regels enzo
Maar iets zegt mij een ander reutje op haar te zetten
Wat zouden jullie zelf persoonlijk doen
Athos is trouwens 5jr en cheyenne is nu 28 mnden oud
ja dat kunnen wij toch niet zeggen? Zoals je kunt lezen zijn er risico's maar die zijn er ook bij outcross. Daarnaast zijn er voor- en tegenstanders dus je krijgt 101 verschillende antwoorden. Laat ik het zo zeggen, ik haal alleen maar een pup uit lijnteelt bij mensen die weten wat ze doen, weten wat de risico's zijn, heel veel uitgezocht hebben en al jaren uitermate goede en gezonde pups op de wereld zetten. Anders neem ik een pup uit een outcross.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Dianavdberkt
Zeer actief

Ongelezen bericht door Dianavdberkt »

Marjoleine schreef:Lijnteelt betekent dat je bewust een combinatie maakt waarbij een hond in beide lijnen zit. Dat heet dan "terugfokken op een bepaalde hond".

Ik ben er geen voorstander van want je versterkt alles, ook hetgeen je niet ziet.
Het mág wel.
Want niet mag is een combinatie waarbij sprake is van ouder-kind, broer-zus, halfbroer-halfzus.

Persoonlijk streef ik naar geen verwanten op de stamboom (dus vier generaties) en liefst nog meer.
Dat is niet altijd haalbaar, en fokken is ook niet alleen maar combineren van zo onverwant mogelijk, maar fokken met rashonden is hoe dan ook inteelt.
Want een gesloten stamboek betekent dat dieren altijd, hoe ver ook, verwant zijn. En dat is inteelt: fokken met verwante dieren.
En dat betekent dus dat je er altijd, hoe dan ook, voorzichtig mee om moet gaan.
even inspelen op jouw theorie. Je kunt niet altijd outcrossen. Als je dat doet ben je niet aan het fokken maar aan het vermeerderen omdat je nooit weet wat er uit zal komen. Lijn teelt met gezonde lijnen leggen karakters vast. Leggen uiterlijk vast en ga maar door. Door het doorzetten van lijnteelt met af en toe een zijstap leg je bv ook de gezondheid vast
blondie
Zeer actief

Ik vind het interessant de reacties. Zeker voor een leek als ik. Lees graag meer reacties van mensen die nestjes krijgen, fokken is soms al een te zwaar bergip :wink:
blondie
Zeer actief

Ik vind het interessant de reacties. Zeker voor een leek als ik. Lees graag meer reacties van mensen die nestjes krijgen, fokken is soms al een te zwaar bergip :wink:
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Dianavdberkt schreef:
Marjoleine schreef:Lijnteelt betekent dat je bewust een combinatie maakt waarbij een hond in beide lijnen zit. Dat heet dan "terugfokken op een bepaalde hond".

Het mág wel.

even inspelen op jouw theorie. Je kunt niet altijd outcrossen. Als je dat doet ben je niet aan het fokken maar aan het vermeerderen omdat je nooit weet wat er uit zal komen. Lijn teelt met gezonde lijnen leggen karakters vast. Leggen uiterlijk vast en ga maar door. Door het doorzetten van lijnteelt met af en toe een zijstap leg je bv ook de gezondheid vast
Maar dan moet je wel zeker weten dat die honden geen enge dingen dragen wat betreft gezondheid en karakter toch? :scratch: Ben het niet helemaal met je eens hoor. Binnen ons ras is een zo laag mogelijk COI het doel voor vrijwel alle fokkers (in Nederland) en je ziet toch heel duidelijk verschillende lijnen met hun karakters, uiterlijke kenmerken en gezondheids dingetjes. Okay, er is veel verschil in type binnen het ras maar dat neem ik voor lief als we daarmee het vastleggen van gezondheidsproblemen uit de weg gaan (voor zover mogelijk dan).
bandolero
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door bandolero »

Kijk, het is simpel voor mij... weet je niet wat lijnteelt inhoudt, wat de voor- en nadelen ervan kunnen zijn,
dan begin je er beter niet aan ;)
Rashonden zitten al zo dicht op elkaar, en heb je geen specifiek doel voor ogen met je lijnteelt, dan neem je beter een hond die minder verwant is.

Lijnteelt kan mooie resultaten opleveren, maar het kan ook anders uitdraaien.
Er zijn al genoeg mensen die combinaties met een veel te hoge COI gaan doen, enkel opdat de reu zo gekend en gegeerd is, of omdat er dan veel mooie kleurtjes uit het nest zouden kunnen komen.
DAT is in mijn ogen absoluut verkeerd bezig zijn, en geen reden om lijnteelt toe te gaan passen.
(maar helaas gebeurd het zoooo vaak...)
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

bandolero schreef:Kijk, het is simpel voor mij... weet je niet wat lijnteelt inhoudt, wat de voor- en nadelen ervan kunnen zijn,
dan begin je er beter niet aan ;)
Rashonden zitten al zo dicht op elkaar, en heb je geen specifiek doel voor ogen met je lijnteelt, dan neem je beter een hond die minder verwant is.

Lijnteelt kan mooie resultaten opleveren, maar het kan ook anders uitdraaien.
Er zijn al genoeg mensen die combinaties met een veel te hoge COI gaan doen, enkel opdat de reu zo gekend en gegeerd is, of omdat er dan veel mooie kleurtjes uit het nest zouden kunnen komen.
DAT is in mijn ogen absoluut verkeerd bezig zijn, en geen reden om lijnteelt toe te gaan passen.
(maar helaas gebeurd het zoooo vaak...)
Exact. En daarnaast zou je ook de lijnen door en door moeten kennen. En dat vind ik nogal een eng iets met de mentaliteit in dit wereldje, lang niet alles word verteld namelijk. Alleen daarom al zou ik er niet snel voor kiezen. Dan maar geen homogeen nest.
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Runar komt uit lijnteelt (zijn grootvader langs vaders zijde komt uit halfbroer x halfzus. De vader van die halfbroer en halfzus is tevens de vader van runar zijn moeder).

runar is een uitermate prachtige hond met toch al wat naambekendheid :ok: voor mij absoluut de beste hond die ik tot nu toe al gehad heb.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Ach iedere rashond is een ingeteelt incest geval als je goed nagaat.
Bij het vastleggen van die rassen hebben ze ook wat generatie's inteelt en lijnenteelt gedaan .

Kun je wel zeggen ik heb een outcrosse gedaan met deze reu omdat die andere lijn geteelt of ingeteelt was.
Maar misschien zit je dan nog meer in te telen met nr 1.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Dianavdberkt schreef:even inspelen op jouw theorie. Je kunt niet altijd outcrossen. Als je dat doet ben je niet aan het fokken maar aan het vermeerderen omdat je nooit weet wat er uit zal komen. Lijn teelt met gezonde lijnen leggen karakters vast. Leggen uiterlijk vast en ga maar door. Door het doorzetten van lijnteelt met af en toe een zijstap leg je bv ook de gezondheid vast
Het hangt er maar net vanaf wat je doel is.
Je weet natuurlijk precies wat eruit komt: honden van hetzelfde ras als de ouders hebben.

Wat jij bedoelt is dat je dus als jij fokt, streeft naar een bepaald resultaat.
Dat doe ik ook en toch gebruik ik combinaties die zo min mogelijk verwant zijn.
Ik fok al een kleine 25 jaar en ondanks dat mijn manier van kiezen zijn mijn honden toch buitengewoon herkenbaar: ze worden er overal uitgehaald (en in positieve zin).
Ik bedoel maar: je moet weten wat je doet.

Ik heb overigens wel eens een vrij sterk ingeteelde hond gebruikt maar dan wel op een teef die met die reu niet sterk verwant was.
Dat doe ik dan omdat ik bepaalde eigenschappen in mijn lijn wil hebben. Dat krijg ik door zo'n hond te gebruiken terwijl de combinatie dan toch niet sterk is ingeteeld.

Je weet nooit écht wat je kunt verwachten, zelfs niet met incest-inteelt. En ook zulke nesten kunnen best goede honden geven. Je moet het alleen niet blijven en blijven doen. Dan krijg je vroeg of laat ellende en daar zit niemand op te wachten.
Fokken is verdraaid ingewikkeld en ik vind het alleen maar verstandig als mensen zich daarin willen verdiepen en er advies over vragen.

Overigens wil ik best geloven dat Runnar een prima hond is. Alleen is dat natuurlijk geen bewijs voor het goede van incest-inteelt (want lijnteelt wil ik dit soort stambomen niet meer noemen eerlijk gezegd).

Afbeelding

maart
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Overigens wil ik best geloven dat Runnar een prima hond is. Alleen is dat natuurlijk geen bewijs voor het goede van incest-inteelt (want lijnteelt wil ik dit soort stambomen niet meer noemen eerlijk gezegd).
ik wil het ook helemaal niet stellen als een bewijs hoor, die kennis heb ik niet, zelf heb ik Runar alleen ook maar gebruikt met een niet-verwante teef.
Aan de gezondheid heb ik geen inspraak, maar hoe hij opgroeit/uitgroeit/bekend wordt naar de buitenwereld toe regel je als eigenaar natuurlijk een groot stuk zelf. uiteraard kun je wat er niet inzit, niet uithalen ook.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

maart schreef:
Marjoleine schreef: Overigens wil ik best geloven dat Runnar een prima hond is. Alleen is dat natuurlijk geen bewijs voor het goede van incest-inteelt (want lijnteelt wil ik dit soort stambomen niet meer noemen eerlijk gezegd).
ik wil het ook helemaal niet stellen als een bewijs hoor, die kennis heb ik niet, zelf heb ik Runar alleen ook maar gebruikt met een niet-verwante teef.
Aan de gezondheid heb ik geen inspraak, maar hoe hij opgroeit/uitgroeit/bekend wordt naar de buitenwereld toe regel je als eigenaar natuurlijk een groot stuk zelf. uiteraard kun je wat er niet inzit, niet uithalen ook.
Zo kwam het een beetje over: Runar komt uit lijnteelt en die is prima!

Ja, natuurlijk, maar dat zegt dus niet dat die lijnteelt prima is.
Het zegt alleen dat zijn combinatie toevallig prima heeft uitgepakt.
Maar bij lijnteelt combineer je dus verwante genen en daarmee is de kans vele malen groter dat je gelijke genen opdubbelt en dat er daardoor problemen optreden. Natuurlijk, als er geen kwalijke genen inzitten gebeurt dat niet, alleen weet je dat dus niet.

Ik snap het wel, hoor. Het is waar de hele rashondenfokkerij op gebaseerd is en dé manier om snel te bereiken wat je wilt: paren van verwante dieren zodat je veel eenheid krijgt in uiterlijk en gedrag. En of het nu voor werk of show is, dát is wat mensen willen bereiken.
Probleem is alleen dat je ook op andere gebieden veel eenheid krijgt. En een hond heeft heel veel genen, dus je kunt niet erg voorspellen wáár dat dan zit.

Dat is wat die COI aangeeft: de kans op gelijke eigenschappen. Hoe hoger die COI, hoe groter de eenheid. Maar eenheid is een erfelijke zaak.
Dus de kans op eenheid in gezondheid is net zo groot en als daar problemen zitten (en die zitten er altijd en overal) dan is de kans dat die eruit gaan komen ook groter.

edit: maart, ik val je niet aan hoor, zo bedoel ik het niet!

Afbeelding

maart
Zeer actief

(ik vat het helemaal niet op als aanval hoor)

Ik heb wel bewust voor Runar gekozen, helemaal toevallig is het ook niet, het is best een bekende lijn met veel nakomelingen. Ze zijn uiteraard niet allemaal goed, absoluut niet. (uit zich in karakter, niet in gezondheid gelukkig).
Zijn fokker kent de lijn door en door, dus die weet wel waar hij mee bezig is, hij heeft het niet voor de leuk of de gok gedaan, hij wist waar hij naar toe wou.
Ik ben het er dan ook zeker mee eens dat lijnteelt/incestteelt alleen voor mensen is die zich verdiepen in de materie. Het fokken op zich vraagt al aandacht genoeg, laat staan dat je er dan nog een moeilijkheidsgraad gaat inbrengen waarbij de kans op fouten nog eens vergroot wordt.

Qua uiterlijk valt Runar ook hier gelukkig uit de boot, hij lijkt niet op zijn broers/zussen.

Ruun:
Afbeelding

1 van zijn zussen (niet mijn smaak :s)
Afbeelding

en 1 van de broers
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Die zus lijkt toch wel verdacht veel op veel nakomelingen uit een bepaalde lijn :lol1: dus die is wel duidelijk herkenbaar alszijnde uit die lijn (in ieder geval voor mij)... Runar lijkt er idd. niks op :wink: (maar ik blijf het een prachtige reu vinden!!)
Afbeelding
maart
Zeer actief

malinois schreef:Die zus lijkt toch wel verdacht veel op veel nakomelingen uit een bepaalde lijn :lol1: dus die is wel duidelijk herkenbaar alszijnde uit die lijn (in ieder geval voor mij)... Runar lijkt er idd. niks op :wink: (maar ik blijf het een prachtige reu vinden!!)
ze lijken heel erg op Nero, de broer die bij ons op de club zit ook. Toch van uiterlijk.
Ik ben blij dat runar eerder het karakter meeheeft in elk geval :lol1:
Cabasja
Actief
Mijn ras(sen): Dwergschnauzer
Contacteer:

Ongelezen bericht door Cabasja »

Cleva schreef:Opa zei 30 jaar geleden al "Met een hond waar je niet mee in de lijn kunt fokken moet je helemaal niet fokken.

Ik blijf er bij. Rotte genen moet je niet verdunnen, die moet je uitsluiten.
En ja, dat betekent dat er een heel lijstje rassen ophoudt te bestaan.

Wat een mooie gezegde!!!

Nog over het outcross gebeuren.....bij de toller wordt dus een zo laag mogelijk coi gehouden.
Maar je kunt dat ras nu niet echt gezond noemen,toch?

Ik denk dat fokken met open en eerlijkheid en zeker uitsluiten veel verder kont dan alleen bekijken hoe laav of hor hoog de coi is!
Als er honden doorheen gesleept moeten worden ondat ze het anders niet overleefd zouden hebben....daar moet jd niet mee fokken,ook bij een zeer laag coi......
Afbeelding
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Ik heb er te weinig kaas van gegeten om er iets nuttigs over te zeggen, maar ik heb er wel diverse reuen voor laten vallen..
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

Cabasja schreef: Nog over het outcross gebeuren.....bij de toller wordt dus een zo laag mogelijk coi gehouden.
Maar je kunt dat ras nu niet echt gezond noemen,toch?

Ik denk dat fokken met open en eerlijkheid en zeker uitsluiten veel verder kont dan alleen bekijken hoe laav of hor hoog de coi is!
Als er honden doorheen gesleept moeten worden ondat ze het anders niet overleefd zouden hebben....daar moet jd niet mee fokken,ook bij een zeer laag coi......
waarom zou de toller geen gezond ras zijn? vertel eens?
ellen
Afbeelding
Vlindchi
Zeer actief

Ongelezen bericht door Vlindchi »

Intressant topic.

Ik heb 8 jaar lang met russische dwerghamsters gefokt, waarmee na een gegeven moment ook af en toe lijnteelt mee is gedaan om het feit dat er heel veel suikerziekte voorkwam in een bepaalde kleur en ik tevens suikerziekte vrije hamsters had en het niet wou riskeren dat ik dus dragers erin zou fokken wat leid tot suikerziekte. Op een gegeven moment moet je tog vers bloed in je lijn krijgen dus heb ik koppeltjes aangeschaft, die nestje laten krijgen, alles op suiker getest en dan tog maar die nieuwe lijn Baby's (de vrouwtjes toen ze oud genoeg waren) bij een van mijn zeker suikervrije man gezet. Weer testen en ga zo maar door.

Je moet hierbij echt weten wat je doet en alles goed uitgedacht hebben voor het feit 'wat als'.
Nu hebben hamsters geen stamboom hoor maar alles altijd goed opgeschreven en genoteerd om te weten wie of wat.

Ik denk dat bij honden het ook zo ongeveer gaat.
Wou gewoon eventjes mijn verhaal kwijt, ik ga dit topic zeker in de gaten houden.
Laboriginals
Actief

Ook al zoek je alles heel goed uit en kruis je alleen maar gezonde dieren, toch geeft lijnteelt op den duur problemen.
In laboratorium-omstandigheden is het gelukt om volkomen gezonde zwaar ingeteelde muizenfamilies te fokken. Ze hebben één groot nadeel... ze kunnen niet buiten het laboratorium overleven, want dan sterven ze aan de eerste de beste infectie.
Hoe homozygoter een populatie wordt, hoe minder goed het immuunsysteem werkt. Een immuunsysteem heeft genetische variatie nodig.
Dus hoe meer je een hondenfamilie gaat intelen c.q. lijntelen, hoe homozygoter de individuen worden en hoe meer risico er is, dat ze geen optimaal werkend afweersysteem hebben. En dan kunnen er zomaar ineens allerlei enge ziektes de kop opsteken in de populatie, zoals auto-immuunziektes of bepaalde soorten kanker. Ziektes, die te maken hebben met een niet-optimaal werkend afweersysteem.
En daar zit niemand op te wachten. Een enkele lijnteeltcombinatie kan niet zoveel kwaad, maar sterk ingeteelde of gelijnteelde populaties of families lopen wel degelijk een risico.

Hanneke
maart
Zeer actief

Laboriginals schreef: In laboratorium-omstandigheden is het gelukt om volkomen gezonde zwaar ingeteelde muizenfamilies te fokken. Ze hebben één groot nadeel... ze kunnen niet buiten het laboratorium overleven, want dan sterven ze aan de eerste de beste infectie.
Dat is vreemd, ik stuur nochtans regelmatig muizen op naar Amerika, Italië...

Verder kunnen outcross muizen ook niet overleven in onze omstandigheden, dat ligt niet aan hun lijnen hoor.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

maart schreef:
malinois schreef:Die zus lijkt toch wel verdacht veel op veel nakomelingen uit een bepaalde lijn :lol1: dus die is wel duidelijk herkenbaar alszijnde uit die lijn (in ieder geval voor mij)... Runar lijkt er idd. niks op :wink: (maar ik blijf het een prachtige reu vinden!!)
ze lijken heel erg op Nero, de broer die bij ons op de club zit ook. Toch van uiterlijk.
Ik ben blij dat runar eerder het karakter meeheeft in elk geval :lol1:
Veel nakomelingen uit de lijn van Klemm lijken er op :wink: Heb er nu inmiddels een aantal gezien vorig jaar live en ik hou het al ongeveer een jaartje een beetje bij wat er allemaal uitkomt.. en ze lijken er toch veel op. En natuurlijk zitten er ook hele andere type honden tussen, dat kan ook niet anders natuurlijk.
Afbeelding
Laboriginals
Actief

maart schreef:
Laboriginals schreef: In laboratorium-omstandigheden is het gelukt om volkomen gezonde zwaar ingeteelde muizenfamilies te fokken. Ze hebben één groot nadeel... ze kunnen niet buiten het laboratorium overleven, want dan sterven ze aan de eerste de beste infectie.

Verder kunnen outcross muizen ook niet overleven in onze omstandigheden, dat ligt niet aan hun lijnen hoor.
Je kunt het voorbeeld van de laboratoriummuizen nou wel bagatelliseren, maar wat wil je daarmee aantonen? Dat inteelt (homozygotie) niks te maken heeft met het immuunsysteem en dat je dus gerust door kan gaan met het intelen van hondenpopulaties? In ieder middelbareschool-biologieboek is de relatie tussen genetische diversiteit en de werking van het immuunsysteem te lezen. Dat is algemeen aanvaarde kennis. En dus is sterke lijnteelt in hondenpopulaties een risicovolle fokmethode.

Hanneke
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Cleva schreef:Opa zei 30 jaar geleden al "Met een hond waar je niet mee in de lijn kunt fokken moet je helemaal niet fokken.

Ik blijf er bij. Rotte genen moet je niet verdunnen, die moet je uitsluiten.
En ja, dat betekent dat er een heel lijstje rassen ophoudt te bestaan.
Opa had dan ook geen weet van de effecten op het immuunsysteem als je on de lijn fokt.
En dat zijn geen rotte genen, dat is gewoon gebrek aan genen. Dat is heel wat anders.

Afbeelding

malinois
Zeer actief
Contacteer:

Laboriginals schreef:
maart schreef:

Je kunt het voorbeeld van de laboratoriummuizen nou wel bagatelliseren, maar wat wil je daarmee aantonen? Dat inteelt (homozygotie) niks te maken heeft met het immuunsysteem en dat je dus gerust door kan gaan met het intelen van hondenpopulaties? In ieder middelbareschool-biologieboek is de relatie tussen genetische diversiteit en de werking van het immuunsysteem te lezen. Dat is algemeen aanvaarde kennis. En dus is sterke lijnteelt in hondenpopulaties een risicovolle fokmethode.

Hanneke
Je moet er af en toe wel een outcross mee doen natuurlijk. :roll:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”