Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Update schapendrijfavontuur + foto's

Zoals : Schapen drijven, Canicross , Treibball , Combisport , Waterwerk etc

Moderator: moderatorteam

Laura & Leroy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouvier
Aantal honden: 1

Update schapendrijfavontuur + foto's

Ongelezen bericht door Laura & Leroy »

:cheer: Jeeeej! Het leek me al zo lang leuk, en nu gaan we het eindelijk eens doen: schapendrijven!

Leroy heeft al eens illegaal achter de schapen (en de koeien :oeps:) aan gerend :gvd: Wat bepaald niet de bedoeling was maar wat hij wel knap deed. Toen ze allemaal in een hoekje stonden, kwam hij er trots weer aan.

Nou neem ik aan dat het morgen niet de bedoeling is dat hij het weer op eigen houtje gaat regelen, maar ik weet eigenlijk ook niet precies wat ik wèl kan verwachten. Wat deden jullie de eerste les?

Heeft iemand nog tips? Ik vind het best spannend, maar vooral heel erg leuk.

Voor foto's wordt gezorgd :E:
Laatst gewijzigd door Laura & Leroy op 11 mar 2013 16:03, 3 keer totaal gewijzigd.
Och lieverd, ik kijk toch niet naar andere honden.
Afbeelding
SannePP
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder-x-Border Collie en een Kretenzer Worsthond
Contacteer:

Re: Morgen eerste keer schapendrijven! Tips?

Ongelezen bericht door SannePP »

Inge O schreef:geen tips maar ben wel benieuwd naar het verslag daarna :ok: .
Hier ook geen tips, maar wat leuk joh!! Spannend! ben benieuwd wat jullie er van vinden! :ok:
RIP Cena :roos:
    DeDiana
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
    Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

O, ik ben ook benieuwd! Waar ga je met hem schapendrijven?
    Strandjutter
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Border Collie
    Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Strandjutter »

Weet niet waar je gaat schapendrijven ? weet ook niet hoe ze les geven,
    Maar laat je hond zeker niet de eerste les zelfstandig z'n gang gaan,
    gehoorzaamheid is een denk ik wel een vereiste ,controle over je hond is heel belangrijk
    Veel meer tips kan ik je helaas niet geven ,ik werk met B Colllie´s en die werken anders
    ik vind schapenkennis( gedrag van schapen) ook altijd wel handig ,als je je daar een beetje in verdiept ,dat je weet hoe schapen in een bepaalde situatie reageren :o

Kan je wel heeeeel veel succes wensen :ok: spannend !

en we horen wel hoe het gegaan is toch?
    Afbeelding
    Laura & Leroy
    Zeer actief

Eerste keer schapendrijven was gaaaaf!!!

Zó zeg, het was echt súper!

We waren vroeg, dus eerst een paar andere honden aan het werk gezien. Er waren witte herders, border collies en een australian shepherd. De border collie van de instructrice was er steeds bij, dat was echt haar rechterhand. Als er een schaapje de verkeerde kant op hobbelde, gaf ze hem een commando met een fluitje en haalde hij hem er zo weer bij, Prachtig om te zien. Ook als de instructrice even stonden te praten bleef hij met de schapen bezig. Echt, wauw!

Toen wij aan de beurt waren, werd ik meteen met m'n neus op de feiten gedrukt. Hij sleurde me zo ongeveer het weiland in, dat was níet de bedoeling. Het was erg fijn om weer eens een ervaren honden-mens naar ons te laten kijken. Dan kom je toch weer achter gewoontes die er zo ingeslopen zijn, maar wat beter anders kan. Ik ben al een stuk minder onzeker in mijn omgang met hem, maar blijf voorzichtig. Leroy is een grote jongen en ik wil niet dat hij brokken maakt.

'Hij gaat toch niet los, he?' Nou, wel dus. :eek:
    Ik vreesde dat het dan wat minder leuk zou worden voor de schapen, maar het zou allemaal goed komen. Nouja, dan gaan we er voor!

Hij ging aan de lange lijn en de instructrice hield hem vast. De bedoeling was om de vier schapen tussen Leroy en mij in te houden. Ik voor en hij achter. Daar kon ik de commando's voor gebruiken die hij kent, dat maakte niet uit. En ik kreeg een lange zweep om ook een correctie te kunnen geven. Dus: 'Leroy, wacht.' Hij bleef keurig staan en ik nam mijn positie in, vóór de schapen. De instructrice liep met mij mee en zei toen we op een meter of 10 bij Leroy vandaan stonden dat ik hem zachtjes mocht roepen. Het was of hij afgeschoten werd, hij knalde naar de schapen en had meteen een hap wol te pakken. Eén schaapje rende weg en daar ging hij achteraan. Om hem te pakken :schrik:

Maar er stond een kar in de hoek van het weiland en het schaap dook eronderdoor, wat Leroy niet op tijd door had en hij knalde keihard met z'n kop tegen de ijzeren onderkant van de kar. Dat was alvast een wijze les :lol1: De border collie bracht het schaap keurig terug naar de kudde en we begonnen opnieuw met positie innemen. Toen ik hem riep, denderde hij weer even hard op de schapen af als de eerste keer en kreeg hij een ferme correctie van de instructrice. De boodschap was duidelijk, bijten is dus niet de bedoeling.

Poging drie. Ik sta bij de schapen en mag hem roepen.
    'Leroy, kom maar!' *niks*
    'Leeeroooy! Koooommm!' *niks*
    Ik riep hem wel tien keer, en zelf het heilige 'hierrr' daar kwam hij niet op. :80: Sterker nog, hij rende naar mijn man, die bij het hek stond te kijken! Papa, help! :jank:

De instructrice zei dat het 'alles of niets' is bij hem. Hollen of stilstaan, letterlijk. Het was hem even niet duidelijk wat hij dan wèl bij die schapen moest, als hij er niet in mocht hangen.

Toen hij twee keer naar papa terug was gerend, begeleidde de instructrice hem. Zij had hem aan de lange lijn en we liepen met z'n drieën achter de schapen, Leroy in het midden. Zo kon hij leren dat hij wel in de buurt mag komen. Hij zocht steeds steun bij mij maar deed het goed. Toen kon ik wat meer afstand nemen en rustig aan mijn plek vóór de schapen weer innemen. Leroy liep keurig mee, en zo hebben we het heel goed afgesloten.

Toen we nog even napraatten heeft hij zelfs neus aan neus gestaan met een schaap en heeft hij nog even keurig gesnuffeld met de border collie.

Het was een fantastische ervaring en ik hoop snel nog eens een les te kunnen volgen.
    Afbeelding
    Laura & Leroy
    Zeer actief

Eerste keer schapendrijven was gaaaaf!!!

Ik zal kijken of ik de foto's kan plaatsen, ben zelf ook wel heel benieuwd.

Het was trouwens bij Dutchfields, ze geeft les vlakbij Assen en in Haren.
    Afbeelding
    Esther12
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo

Ongelezen bericht door Esther12 »

Dat klinkt leuk!

Ik ben 2 keer voor de lol met Bo wezen kijken bij een kennis en dat was vooral kennismaken met het fenomeen 'schaap'.
    Bo was behoorlijk onder de indruk en dat hadden die krengen duidelijk door, haha. Ik vond het in ieder geval erg leuk.
    DeDiana
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
    Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Leuke beschrijving! Volgens mij is het een hele ervaring voor 'm geweest ;-)
    Ik moet zoiets toch echt ook eens gaan proberen, lijkt me heel leuk :ok:
    Laura & Leroy
    Zeer actief

Re: Eerste keer schapendrijven was gaaaaf!!!

Afbeelding
    Afbeelding
    Afbeelding
    Verkeerd om :lol1:
    Afbeelding
    Zie die pluk wol :smile2:
    Afbeelding
    Afbeelding
    Laura & Leroy
    Zeer actief

Daar gaat 'ie :schrik:
    Afbeelding
    Doe ik het zo goed, juf?
    Afbeelding
    Papa?
    Afbeelding
    PAPA?!
    Afbeelding
    Afbeelding
    Laura & Leroy
    Zeer actief

Afbeelding
    Deze vind ik zelf erg mooi. Hij was eerst steeds bezig om steun te zoeken bij mij, papa of de juf, of hij wilde weg. Maar hier heeft hij het door, en loopt hij 'zelf'.
    Afbeelding
    Afbeelding
    Afbeelding
    Keurig wachten voor de les
    Afbeelding
    Iets minder keurig weer terug :roll: Maar hier is hij wel even goed te zien :I:
    Afbeelding
    Afbeelding
    Laura & Leroy
    Zeer actief

Inge O schreef:haha, op die eerste en laatste foto leek hij wel te kijken van 'help, papa!' :mrgreen: .

maar hij blijft wel netjes zitten op jouw aangeven :ok: .
    Ja, ik moet zeggen dat hij dat echt keurig deed! Dat had ik eerlijk gezegd ook niet verwacht. Ik mag echt, echt wel wat meer vertrouwen in het mannetje hebben. De instructrice grapte aan het eind nog 'en iedereen leeft nog'.
    Esther12 schreef: Ik ben 2 keer voor de lol met Bo wezen kijken bij een kennis en dat was vooral kennismaken met het fenomeen 'schaap'.
    Bo was behoorlijk onder de indruk en dat hadden die krengen duidelijk door, haha. Ik vond het in ieder geval erg leuk.
    Ik had ook verwacht dat we inderdaad zouden beginnen met eerst maar eens rustig kennismaken met de schapen. Schapen in een hokje en dan wat aandachtsoefeningen doen gewoon in het bijzijn van de schapen. Maar dit was wel leuker :F:
    Strandjutter schreef:Weet niet waar je gaat schapendrijven ? weet ook niet hoe ze les geven,
    Maar laat je hond zeker niet de eerste les zelfstandig z'n gang gaan,
    gehoorzaamheid is een denk ik wel een vereiste ,controle over je hond is heel belangrijk
    Veel meer tips kan ik je helaas niet geven ,ik werk met B Colllie´s en die werken anders
    ik vind schapenkennis( gedrag van schapen) ook altijd wel handig ,als je je daar een beetje in verdiept ,dat je weet hoe schapen in een bepaalde situatie reageren :o
    Dank je wel, heb het gisteravond nog wel gelezen maar niet toe gekomen om te reageren. Ik heb me van tevoren nog even bedacht wat ik allemaal van schapen weet. En dat is bar weinig.. Het zijn kuddedieren en als ze op hun rug liggen gaan ze dood :F:

Wat me trouwens eens een telefoon gekost heeft.. Ik zag een schaapje op z'n rug liggen, allemaal schapen en koeien eromheen te kijken hoe het spartelde. Dus ik besloot een smal stukje sloot op te zoeken en hupste zo het weiland in. Eerst renden de koeien en schapen een eindje weg, en van schrik sprong het schaapje ook weer overeind. Toen ik terug liep, kwamen ineens de koeien op me af gedenderd. Dus ik rende als een gek door dat weiland, best ver tot de sloot ook nog, en sprong maar een eind weg. Niks geen smal stukje, nee hoor, ik belandde midden in die vieze dreksloot. En m'n telefoon was ook verzopen :roll:

Het ergste vond ik nog dat het schaap lekker op z'n rug bleef liggen met z'n publiek van schapen en reusachtige koeien om zich heen en dat toen ik er aan kwam hij zo verschrikkelijk schrok dat hij wèl overeind kon komen. :gvd:
    Afbeelding
    Corneliana
    Zeer actief

Re: Eerste keer schapendrijven was gaaaaf!!! + foto's

Ongelezen bericht door Corneliana »

klinkt allemaal wel erg ruig ;)
    ruig hondje ook dus tja.
    maar wat voor correctie kreeg ie in vredesnaam dat ie niet meer durfde?
    en is het dan nog wel leuk?
    Laura & Leroy
    Zeer actief

Ik denk dat het niet zozeer de correctie zelf was waardoor hij niet meer durfde, maar meer dat hij er onzeker van werd. Hij dacht blijkbaar dat het de bedoeling was om ze te pakken op mijn commando en kreeg toen even goed duidelijk gemaakt dat dat níet de bedoeling was. Hij begreep dus niet dat hij er wel bij in de buurt mocht komen, maar ze niet mocht pakken.

Hollen of stilstaan :wink:
    Afbeelding
    Laura & Leroy
    Zeer actief

Het verbaasde me trouwens wel dat Leroy en de border collie elkaar straal negeerden. Ik had het wel logisch gevonden als Leroy wat van de border collie af zou kijken of achter hem aan zou hobbelen. Maar het leek wel of ze allebei van een compleet andere planeet kwamen.

:19:
    Afbeelding
    Biet
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder

Ongelezen bericht door Biet »

Laura & Leroy schreef:Ik denk dat het niet zozeer de correctie zelf was waardoor hij niet meer durfde, maar meer dat hij er onzeker van werd. Hij dacht blijkbaar dat het de bedoeling was om ze te pakken op mijn commando en kreeg toen even goed duidelijk gemaakt dat dat níet de bedoeling was. Hij begreep dus niet dat hij er wel bij in de buurt mocht komen, maar ze niet mocht pakken.

Hollen of stilstaan :wink:
    Denk dat dat wel klopt, herken dat wel.
    Was ook het lastigste aan te leren voor Biet, toen ik bedacht had dat ie wel kon helpen bij het vee verplaatsen.
    "Niets doen" is een lastig concept.
    Maar het is wel weer goed voor die grijze cellen..., worden ze slim van.
    Wiel
    Laura & Leroy
    Zeer actief

Haha wat gaaf dat Biet je helpt met je eigen vee! Biet is de groterd, toch..
    Hoe doet hij het nu? Heb je nog tips :mrgreen: ?

Dat niks doen is inderdaad lastig.. Plus dat ik gewend ben om Leroy na een correctie te vertellen wat ik dan wèl wil, en nu werd van hem verwacht dat hij het zelf zou bedenken. Pas toen hij aan de lijn werd meegenomen (en dus werd verteld wat hij moest doen), viel het kwartje.

Ik ben benieuwd of er wat van is blijven hangen want vandaag gaan we weer :cheer:
    Afbeelding
    Corneliana
    Zeer actief

Laura & Leroy schreef:Haha wat gaaf dat Biet je helpt met je eigen vee! Biet is de groterd, toch..

Dat niks doen is inderdaad lastig.. Plus dat ik gewend ben om Leroy na een correctie te vertellen wat ik dan wèl wil, en nu werd van hem verwacht dat hij het zelf zou bedenken. Pas toen hij aan de lijn werd meegenomen (en dus werd verteld wat hij moest doen), viel het kwartje.

Ik ben benieuwd of er wat van is blijven hangen want vandaag gaan we weer :cheer:
    klinkt wel leuk. ik ga dit volgen denk ik om wat van op te steken.
    Biet
    Zeer actief

Laura & Leroy schreef:Haha wat gaaf dat Biet je helpt met je eigen vee! Biet is de groterd, toch..

Biet is die grote ja, maar helaas, hij is niet meer.
    Nou ja, heel veel goede herinneringen en een lege plek in m'n hart.

Wat ik deed was van een andere orde dan het drijven wat jij nu doet: maakte vooral gebruik van zijn aanwezigheid om vee te sturen.
    Soms was dat van te voren hem al strategische plekken neerzetten, later, soms ook hem op afdwalers laten reageren.
    Maar meestal was zijn aanwezigheid afdoende, of de kreet 'Biet!' om vee gewenst te laten reageren: beestjes leerden zelf ook.

Biet ging altijd overal mee naar toe, van pup af aan en heeft dus al opgroeiend geleerd dat er regels zijn mbt omgang met vee.
    Heb het een keer 'fout' laten gaan als jonge hond, toen hij in z'n enthousiasme een kudde melkgeiten indenderde die net lammetjes hadden. Hij heeft toen op z'n lazer gehad van de moeders, tot ik 'm daar weer uithaalde.
    Hij had toen, 'n tijdje, wel door dat het slim was om op mij te letten.
    Hem ook aangelijnd op die strategische plekken, hem laten zitten, heel veel 'blijf' terwijl ik met het vee bezig was en hem dan de hemel in prijzen als dat uiteindelijk lukte. Na een paar keer viel het kwartje wel en had hij door wat de bedoeling was. En dan meteen wat quality time er achteraan.

Wat ik deed was dus vooral functioneel, als het het werk sneller en makkelijker liet gaan, was dat mooi meegenomen.
    Denk dat wat jij doet, net wat lastiger is.
    Maar wel heel leuk, denk ik, zeker met een bouvier.
    Wiel
    sirene
    Zeer actief
    Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

super leuk om te lezen en te volgen hoor :ok:
    Groetjes Sonja
    Afbeelding
    en de nakers
    Laura & Leroy
    Zeer actief

Poeh, net weer thuis. Dat was een intensief half uurtje!
    Ik heb nu even weinig tijd, maar hopelijk lukt het vandaag nog om verslag te doen.

Het was in ieder geval weer erg leuk en ontzettend leerzaam. Ik heb een hele andere kant van Leroy gezien vandaag, hij was behoorlijk onzeker en wilde alleen maar weg :19: Als ik de foto's terugkijk zie ik hem niet één keer naar de schapen kijken. Alleen maar ontwijkend gedrag.

Ik ga hier eens even goed over nadenken en zal jullie hulp en inzichten nog wel kunnen gebruiken.

Leuk om te lezen dat jullie het volgen :mrgreen:
    Afbeelding
    Biet
    Zeer actief

Nog even door blijven herinneren, vanmiddag.
    Ben het wel eens met het zelf erachter laten komen wat de bedoeling is, in de zin van wel kaders stellen en aanwijzingen geven, maar ik bedacht dat mijn arsenaal aan commando's is zeer beperkt. Veel meer dan 'Nee', 'Sta' en 'Zit' gebruik ik meestal niet.
    Die zijn dan wel absoluut en bij Biet waren ze 100%, in elke situatie.
    Verder vond hij het wel leuk dat ik met m'n armen richtingen aangaf, deden we ook tijdens wandelingen, als hij afgedwaald was het bos in.
    Bedacht vanmiddag ook dat ik op dezelfde manier hem aangeleerd heb dat ie z'n gemak moest houden als ik les stond te geven.
    Hem vastgelegd, laten zitten en les gaan geven. Af en toe een herhaling van 'Zit', wat dan wel opgevolgd moest worden.
    Een paar lessen verder lag hij daar altijd los.
    Denk dat honden de rituelen oppikken en zich eigen maken, soms alleen al door te observeren.
    Moet je ze wel in de positie zetten dat ze dat ook doen en er wat te winnen valt.
    Dus echte tips voor een training heb ik niet, alleen maar omschrijving van hoe ik het voor elkaar heb gekregen.
    Wiel
    Laura & Leroy
    Zeer actief

Goed, laten we beginnen met wat goed ging. Dat was dat hij goed geleerd heeft dat schapen niet zijn om op te eten :ok: In ieder geval, die schapen.

Wat minder was: hij voelde zich niet prettig dicht bij de schapen. Hij wilde alleen maar weg, dus na één keer los proberen hebben we hem weer aan de lange lijn gedaan. Hij liep redelijk met me mee richting de schapen maar toen we te dichtbij kwamen, draaide hij ze zijn rug toe en wilde niet eens naar ze kijken.

De instructrice bleef op afstand en we gingen ver bij het hek weg staan, zodat hij buiten mij en de schapen om geen afleiding had. Het was mij, hem en een koppel schapen. Ik ben toen eerst wat oefeningen gaan doen die hij goed kan en waar hij zich hopelijk comfortabel bij zou voelen. En voor die simpele oefeningen heb ik hem flink beloond om de situatie voor hem ook weer wat positiever te maken. Ik denk dat het hem steun biedt als hij iets bekends heeft in zo'n onbekende situatie en blijkbaar was alleen mijn aanwezigheid niet genoeg.

Het werkte ook wel, moet ik zeggen. Ik was best trots dat ik een ingangetje bij hem had gevonden en weer wat oogcontact met hem kreeg. De beloningen deden hem ook goed en ik denk dat het goed was dat ik hem zo bijna overdreven beloonde voor een netjes uitgevoerde simpele 'zit', want dat was in deze situatie opeens toch wel moeilijk voor hem.

Toen hij met mij bezig was, had hij even wat minder oog voor de schapen. Die stonden rustig op twee meter afstand. Ik liet hem wat rondjes om de schapen heen 'volgen' en ging met hem tussen de schapen staan. Dat vond hij toch wel weer spannend maar hij deed het wel. Het was belangrijk dat ik mijn volle aandacht bij hem hield, alleen zo kon ik mijn best doen om zijn ogen ook op mij te houden. Achteraf was het misschien beter geweest om na het tussen de schapen staan, weer wat oefeningen om de schapen heen te doen en het voor die training daar bij te laten.

Maar goed, we hebben nog even geprobeerd om de afstand tussen hem en mij wat groter te maken en de schapen tussen ons in te krijgen. Maar toen wilde hij weer alleen maar weg. Als ik naar hem toe liep, sprong hij zenuwachtig met vier poten de lucht in. Hij was dan wel weer wat beter bereikbaar.

Volgens mij is het belangrijk dat de afstand tussen ons eerst niet te groot is en dat hij zich comfortabel kan voelen tussen de schapen. Ik denk dat ik misschien te snel te veel wilde. Ik ben van plan om wat oefeningen thuis te oefenen en de volgende keer die oefeningen bij de schapen te doen. Misschien kan ik hem leren om ergens omheen te lopen, zodat ik hem om de schapen heen kan sturen. Nu probeerde ik dat ook en ging hij wel een meter of twee de kant op die ik aanwees, maar dat kent hij eigenlijk niet zo goed. Dus dat was vast wat te veel allemaal.

Ik wil er wel graag mee doorgaan, omdat ik hoop dat het onze band versterkt en dat hij leert dat hij me in zo'n stressvolle situatie ook kan vertrouwen. Ik vind het zelf best lastig dat dat blijkbaar nu nog niet zo is, maar wil daar graag aan werken. Daarbij zou ik het erg leuk vinden als hij uiteindelijk de lol van het spelletje inziet. Ik wil in ieder geval niet te snel opgeven.
    Afbeelding
    Pets_Passion
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Kromfohrländer Gladhaar en Ruwhaar
    Contacteer:

Ongelezen bericht door Pets_Passion »

Wat een heerlijk verslag.
    Je kan met een paar pionnen, ballen, speelgoed of gewoon bomen/beplanting heel goed de hond leren ergens omheen te lopen.
    Dat kan je idd thuis oefenen en hem zo weer lekker laten werken op het veld met de schapen erbij.

Veel succes!
    Het lijkt me heerlijk om op zo'n manier met je hond bezig te zijn.

Karen
    Afbeelding

Kromfohrländers von Wirlbelsteijn
    Laura & Leroy
    Zeer actief

:hzz: 'tuurlijk blijf ik zitten, hoezo?
    Afbeelding

Schápen, zei je? Waar?
    Afbeelding

Daar?!
    Afbeelding

Mist hier niet iets :denken: ?
    Afbeelding
    Afbeelding
    Laura & Leroy
    Zeer actief

Re: Update schapendrijfavontuur + foto's

@ Biet
    Ik denk dat jouw aanpak voor ons in dit stadium ook wel goed zou zijn. Eerst niet te veel willen en zorgen dat hij gewoon zichzelf kan zijn bij de schapen, en daarna pas wat meer van hem vragen. Hoe langer ik er over nadenk, hoe meer ik denk dat we gewoon te snel wilden.

@Pets_Passion
    Dank je :D Het is inderdaad wel echt heel leuk. Jammer genoeg voor Leroy nu nog niet :blauwoog: , maar ik hoop echt dat dat wel komt en dat we hier als team van groeien.

Eerst eens beginnen met de op afstand bestuurbare hond. Even denken hoe we dat aan gaan pakken..
    Afbeelding
    Corneliana
    Zeer actief

Laura & Leroy schreef:@ Biet
    Ik denk dat jouw aanpak voor ons in dit stadium ook wel goed zou zijn. Eerst niet te veel willen en zorgen dat hij gewoon zichzelf kan zijn bij de schapen, en daarna pas wat meer van hem vragen. Hoe langer ik er over nadenk, hoe meer ik denk dat we gewoon te snel wilden.

@Pets_Passion
    Dank je :D Het is inderdaad wel echt heel leuk. Jammer genoeg voor Leroy nu nog niet :blauwoog: , maar ik hoop echt dat dat wel komt en dat we hier als team van groeien.

Eerst eens beginnen met de op afstand bestuurbare hond. Even denken hoe we dat aan gaan pakken..
    lekker veel handgebaren maken.
    moet ie wel naar je kijken natuurlijk :wink:
    ik kan Sky overal op en af sturen en omheen als ie maar naar me kijkt.
    Laura & Leroy
    Zeer actief

Haha meestal als ik ergens op wijs moet hij er op of erover. Dat heb ik ook nooit zo serieus aangepakt en is gewoon leuk als hij het doet. Eerst maar concentreren op eromheen en er een commando aan hangen. En het zou helemaal mooi zijn als hij halverwege stopt want dan is hij precies in de goede positie. Maar dat gaat wel lukken.
    Afbeelding
    Biet
    Zeer actief

Laura & Leroy schreef:@ Biet

@Pets_Passion

Groot verschil, denk ik, is dat Biet al vanaf pup op 'n boerderij kwam en daar tussen het vee kon lopen en eigenlijk, terwijl hij groter werd, leerde dat daar bepaalde gedragsregels bij horen (en daar dan ook geleerd is daar op te anticiperen).
    Wat denk ik ook scheelt, is dat hij mij al die tijd met het vee bezig zag, voordat ik op het idee kwam hem te betrekken.
    Misschien is het een idee, weet niet of dat in te passen is in de training, dat jij de schapen manipuleert, met Leroy alleen maar lopend naast je, zodat hij wat kneepjes af kan kijken en hij het ook even echt samen doet.
    Nog een ding wat ik bedacht: bij mij zat er een duidelijk begin en een eind aan (was gewoon werk), ook herkenbaar voor Biet (hek gaat open, vee beweegt, hek gaat dicht, klaar, op naar het volgende). Maakt het ook wat beter bevatbaar.
    Veel plezier, het is wel leuk als het dan uiteindelijk lukt.
    Wiel
    Wildflower
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Border Collies

Ongelezen bericht door Wildflower »

Ik heb de indruk dat de instructeur een inschattingsfout heeft gemaakt bij de eerste les.
    Leroy had niet de kans mogen krijgen om te snappen/happen en de daaropvolgende correctie heeft hem in mijn ogen geen goed gedaan. Hij had immers geen idee wat ie met die schapen moest. Niemand vertelde hem wat hij moest doen dus deed hij wat in hem opkwam en kreeg een correctie. :19:

Begrijp mij niet verkeerd, dit is géén kritiek op jou maar op de manier hoe de instructeur met een onervaren hond en handler omgaat.

De instructeur had jouw hond beter moeten begeleiden bij zijn kennismaking met de schapen.
    Ook ben ik van mening dat hij jou vooraf wat kennis van schapengedrag had moeten bijbrengen.
    De eerste stap was te groot.

Nu moet je éérst de basis weer neerzetten, daar ben je goed mee bezig volgens mij maar het is wel jammer dat dit nodig is.

Ik hoop dat de vervolglessen voor jullie allebei weer wat plezier opleveren.
    Succes!

Edit handler vervangen voor instructeur
    Laatst gewijzigd door Wildflower op 11 mar 2013 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.
    Plaats reactie

Terug naar “Alle andere sporten”