Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

wanneer weet je definitief dat een teef drachtig is

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

lida82
Actief
Mijn ras(sen): GOLDEN RETRIEVER
Aantal honden: 0

Re: wanneer weet je definitief dat een teef drachtig is

Ongelezen bericht door lida82 »

:ok:
Afbeelding
in liefde volle herinnering
tosca joris van spokendam
sweet bull (storm) van spokendam
Helen1974
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Helen1974 »

Mijn Sita is ook een Spokendammetje. Hoe de fokker is weet ik niet, ze was 18 maanden toen ik haar kreeg en het is natuurlijk ook al een hele tijd geleden.
Qua karakter vind ik het wel een op en top golden, precies zoals ze in de rasbeschrijving vermeld staan. Ook niet onbelangrijk vind ik.
Ze is nu bijna 11. Toen ik haar net had heb ik haar laten testen omdat ze niet hoog wilde springen bij de behendigheid en toen bleek ze artrose in haar polsen en botsplinters in haar ellebogen te hebben. Hoeft niet aangeboren te zijn maar kan wel natuurlijk wel. Daar zou ik dus zeker naar vragen voor dat ik er een pup zou kopen. Ik en gestopt met behendigheid en tot nu toe heeft ze geen last meer, ze heeft ook nog jaren als een dolle door het bos geracet, nu doet ze het wat rustiger aan.
Groetjes Helen
Sita en Bodie

AfbeeldingAfbeelding
terrierjunk
Zeer actief
Mijn ras(sen): working terriers
Aantal honden: 10

Ongelezen bericht door terrierjunk »

Bij mij komt schijndracht nooit voor. Nog nooit meegemaakt. Mijn honden zijn slank en in arbeidsconditie.
Ken wel mensen die honden van mij hebben die moddervet staan en die worden wel schijndrachtig etc. Dus volgens mij heeft dat te maken met de combi overmatig voeren en verveling.
Over het algemeen kan ik 2 weken na de dekking zien dat een teef drachtig is, aan kleine dingen: de vulva slinkt niet terug naar de "ruststand" na de dekking, de tepels worden al snel groter en krijgen iets meer kleur, de buik (bespiering) wordt wat zachter, de teef wordt in zijn geheel wat "voller" of opgevulder, en ze worden ook wat rustiger en/ of aanhankelijker.
Het kan natuurlijk wel dat een teef drachtig was maar opbreekt, de vruchtjes worden geresorbeerd of, in een later stadium, afgestoten, en dan kan het dat de teef alles oplikt en je dus geen weet hebt van de abortus.
Tussen de 4 en 5 weken neemt de teef in buikomvang toe, ook als ze weinig pups krijgt.
Echo doe ik ook nooit, ik laat het zijn zoals het komt.
Verder heb ik het geluk dat bij de terriers vrijwel alles steeds goed en vanzelf gaat, en zelden complicaties of da. Maar 2 x een keizersnee gehad op jaren (toch zeker 30 jaar) fokken (gemiddeld 2 nestjes per jaar, vroeger fokte ik meer dan tegenwoordig) en 2 x een teef die de pups direct na de geboorte opvrat (1 bullterrier, en 1 ingeteelde en zieke DJT) 1 x fading puppy syndroom, 1 x teef met eclampsie (maar die liep buiten volle bak te rennen terwijl ze 6 grote pups moest zogen) en verder eigenlijk nooit iets.
Ik ben er wel zo goed als steeds bij als ze geboren worden, de moederteef wil dat ook altijd.
Ze willen ook altijd persee op mijn bed bevallen.
Dus heb ik daar een zeiltje voor, waarbovenop ik een wasbaar kleed of handdoek o.i.d. kan leggen.
Maar meestal hoef ik niet echt wat te doen dan kijken, en een vliesje verwijderen, navelstreng doorknippen ofzo, en als ik het niet doe doet de moeder het zelf.
Als ze geboren zijn gaat ze met de pups in een wegwerp kartonnen doos met kranten. Is de doos vuil, andere halen. En de kranten kun je zo vaak verschonen als nodig is.
Rea
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse cocker spaniels: Teun en Pien
Engelse cocker spaniels: Lot, Jet en Noor
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rea »

@ terrierjunk.
Schijndracht is een volledig normaal verschijnsel wat gewoon bij de cyclus van de hond hoort.
Dat dat jou niet is opgevallen of opgemerkt wil nog niet zeggen dat bij jou honden niet optreed.
Vind dan ook de uitspraak "moddervet staan die worden wel schijndrachtig" erg vreemd klinken en lezen.

Als je zoals je aangeeft al 30 jaar fokt zou je toch beter moeten weten. Of een keer de boeken erop naslaan.
Afbeelding
Smieszka1
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ierse Wolfshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door Smieszka1 »

Rea schreef:@ terrierjunk.
Schijndracht is een volledig normaal verschijnsel wat gewoon bij de cyclus van de hond hoort.
Dat dat jou niet is opgevallen of opgemerkt wil nog niet zeggen dat bij jou honden niet optreed.
Vind dan ook de uitspraak "moddervet staan die worden wel schijndrachtig" erg vreemd klinken en lezen.

Als je zoals je aangeeft al 30 jaar fokt zou je toch beter moeten weten. Of een keer de boeken erop naslaan.

:E:
Groetjes Linda

Afbeelding Afbeelding
carine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo of Italiaanse waterhond
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door carine »

Rea schreef:@ terrierjunk.

sluit ik me bij aan...
elke teef is schijndrachtig na de loopsheid (geleerd hier op het forum van iemand die het kan weten) enkel zie je dat niet bij elke teef...het hoort idd dus bij de cyclus...
dat "moddervet" is ook een fabel want een teefje van vrienden is een rank sportmodel die elke loopsheid gigantisch schijndrachtig is...
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”