Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

rasoriëntatie

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

vania
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler
Aantal honden: 4

rasoriëntatie

Ongelezen bericht door vania »

niet voor mij, maar voor een collega/vriendin van mij.

haar voorkeur qua uiterlijk:
groot
lang haar
spitsere kop (geen dikke plof koppen, bv de newfoundland vind ze niet mooi omwille van de "plof"kop)

haar voorkeur qua karakter (Guapa :LOL: ):
ze wil een energieke hond
aanhankelijk
sociaal naar mens en hond
redelijk gemakkelijk te op te leren
geen al te moeilijk ras

ik geef nu ff een beschrijving van Guapa, omdat zij haar qua karakter een geweldig leuke hond vind, maar qua uiterlijk helemaal niets
Guapa is enorm energiek, maar heel aanhankelijk, vraagt eigenlijk heel veel aandacht en is helemaal niet zo zelfstandig (buiten in beslissen of wij gevaar lopen of niet :oeps: ), leert heel gemakkelijk, MAAR is niet sociaal met honden en mensen moet ze leren kennen, dat wil collega dus wel

Verder kan ze de hond bieden;
Alle dagen lange wandelingen maken
heel de dag rond rennen op de (konijnen) boerderij van haar ouders
ik heb ff geen idee of ze cursus wilt volgen of niet, maar ik denk het wel
voor zover ik weet, heeft ze nog nooit zelf een hond gehad, wel bij haar ouders thuis een golden retriever, waar zij op een gegeven moment wel cursus mee liep, haar broer heeft ook een Hollandse herder, waar ze wel eens mee gaat wandelen of zo

haar voorkeur nu heeft voornamelijk de Witte herder en de Flatcoated retriever.
Zelf weet ik veel te weinig van die rassen af of die wel in haar plaatje thuis horen.
Zaterdag 16/2 gaan we sowiezo op de show in hoogstraten rond lopen zodat ze met de herders en retrievers meer kennis kan maken en waarschijnlijk ook rassen zal zien die niet in de "boekjes" staan.
Afbeelding
Supernova
Zeer actief
Aantal honden: 2

Re: rasoriëntatie

Ongelezen bericht door Supernova »

Een Donna :I: :I:

Afbeelding

Maar een flatje of witte herder kan ook. Bij de witte herder letten op ouderdieren niet angstig zijn. Geloof dat flatjes snel kanker krijgen.
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Vind een flatcoated prima passen bij de beschrijving. Die zijn zeker energiek. Wel redelijk laat volwassen, maar prima op te voeden. Cursus zou ik wel aanraden, vooral om niet achter de konijnen aan te gaan.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Een bearded collie vind ik ook wel passen
Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

vania schreef: heel de dag rond rennen op de (konijnen) boerderij van haar ouders

Een husky, die zal dolgelukkig bij hun zijn :cheer: :engel:

Nee hoor, ik zou het als ik haar was geloof ik in de herderachtige zoeken :wink:
vivian
Zeer actief
Mijn ras(sen): flatcoated retriever

Ongelezen bericht door vivian »

Een flatje lijk mij prima passen mits er ook iets van hondensport mee gedaan wordt, al kan dat per individu ook verschillen.
De flat van mijn ouders kan het prima doen met alleen flinke wandelingen en die van mij zou gillend gek worden van alleen maar wandelen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering
Bas 17-12-1999 08-02-2013 Job 21-03-2003 22-11-2013
FlevoFluffy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar

Ongelezen bericht door FlevoFluffy »

Duitse staande langharig
Groetjes en een poot van Mick

Afbeelding
semmyboy
Zeer actief
Mijn ras(sen): De duitse herdershond!

Ongelezen bericht door semmyboy »

Schotse collie?
Border collies zijn ook leuk maar wel vrij klein.
Een langharige duitse herder?
Leonberger? Of is dat weer te groot?

Wij hebben op cursus een schotse collie. De is overdreven energiek.
T is maar net wat je leuk vind
Leer nooit een taal af, die je zelf niet spreekt!
Afbeelding
[/URL]Afbeelding[/url]
vania
Zeer actief

Supernova schreef:Een Donna :I: :I:

Afbeelding

Maar een flatje of witte herder kan ook. Bij de witte herder letten op ouderdieren niet angstig zijn. Geloof dat flatjes snel kanker krijgen.
Ze wil sowieso een pup
Sita schreef:Vind een flatcoated prima passen bij de beschrijving. Die zijn zeker energiek. Wel redelijk laat volwassen, maar prima op te voeden. Cursus zou ik wel aanraden, vooral om niet achter de konijnen aan te gaan.
de konijnen komen de stallen niet uit en ik dacht dat de hond van haar broer de stallen niet in mag, dus ik veronderstel dat de toekomstige hond ook de stallen niet in mag (konijnen worden gekweekt voor mensen eten :wink: )
kipo schreef:Een bearded collie vind ik ook wel passen
ik denk dat een Bearded al onder een "plof"kop valt, maar ik zal het haar doorgeven :wink:
Nanna schreef:tervuerense herder, of groenendaeler?
Een andere collega van ons fokt met Groenendaelers en die zei ook al: een groenendaeler!!!
die speel ik ook nog ff door
enig idee hoe het met de zenuwen zit van de Tervuerense??
Angelique. schreef:
vania schreef: heel de dag rond rennen op de (konijnen) boerderij van haar ouders

Een husky, die zal dolgelukkig bij hun zijn :cheer: :engel:

Nee hoor, ik zou het als ik haar was geloof ik in de herderachtige zoeken :wink:
Spijtig dat de konijnen in de schuren zitten he :LOL: :LOL:
vivian schreef:Een flatje lijk mij prima passen mits er ook iets van hondensport mee gedaan wordt, al kan dat per individu ook verschillen.
De flat van mijn ouders kan het prima doen met alleen flinke wandelingen en die van mij zou gillend gek worden van alleen maar wandelen.
kan je wat meer ervaring delen met de flatcoated? ook qua gezondheid en zo (ik ken daar echt niks van :LOL: :oeps: )
FlevoFluffy schreef:Duitse staande langharig
Hebben die niet redelijk wat jachtpassie?
semmyboy schreef:Schotse collie?
Border collies zijn ook leuk maar wel vrij klein.
Een langharige duitse herder?
Leonberger? Of is dat weer te groot?

Wij hebben op cursus een schotse collie. De is overdreven energiek.
T is maar net wat je leuk vind
een Border vind ze ook helemaal geweldig, maar ik denk persoonlijk dat het net een tikkeltje te actief is :engel:
buiten het werk om, gaat zij ook nog een paar dagen per week naar school, dus de hond moet ook wel genoegen kunnen nemen met een dagje wat minder doen

Langhaar DH kan ik ook wel aanraden, ondanks dat ik (van een deel DH's) hun ruggen niet zo geweldig vind :oeps:

Leonberger is denk ik niet te groot, maar die hebben een "plof" kop :engel:
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Nou, genoemde Donna is zéker niet te krijgen. :mrgreen:
Deze dame is nl. één van de betere fokteven van de Duitse kennel van Amerikaanse collies Von Boppardenham. Maar ik denk wel dat dit een hele leuke keuze is.
Amerikaanse collies zijn langharig maar geen ontplofte wolbalen en deze kennel fokt zéér energieke collies (die allemaal werkcertificaten hebben). Dus ze kan haar hart ophalen bij deze zéér energieke honden. En collies zijn sociaal naar mens en dier, zeer baasgericht, zeer makkelijk te trainen.
Kortom, voor iemand die van langharige herders houdt waar je echt wat mee kan doen, is dit aan te bevelen.
Afbeelding
flamme
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Ierse Setter
Klein spaans mixje
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door flamme »

De flatcoated is gevoelig voor kanker helaas. Qua karakter zou het prima passen. Zijn vriendelijke vrolijke energieke honden.

Mijn Mika is bijna 11 en wordt echt een senior maar loopt overdag nog regelmatig met een speeltje in zijn bek door huis te hobbelen. Hij heeft nu zware spondylose, maar met iedere dag zijn pillen loopt hij nog rondes mee van een uur. daarin wordt vaak gegraven, gerend en soms gezwommen.

Wel duikt hij in iedere plas water en dat is heeeeeel moeilijk eruit te krijgen :F:

Ik vind het een heerlijk ras, maar ivm de toch wel vele kanker die er voorkomt ga ik nu naar mijn jeugdliefde, de Ierse Setter.
vivian
Zeer actief

flamme schreef:De flatcoated is gevoelig voor kanker helaas. Qua karakter zou het prima passen. Zijn vriendelijke vrolijke energieke honden.

Mijn Mika is bijna 11 en wordt echt een senior maar loopt overdag nog regelmatig met een speeltje in zijn bek door huis te hobbelen. Hij heeft nu zware spondylose, maar met iedere dag zijn pillen loopt hij nog rondes mee van een uur. daarin wordt vaak gegraven, gerend en soms gezwommen.

Wel duikt hij in iedere plas water en dat is heeeeeel moeilijk eruit te krijgen :F:

Ik vind het een heerlijk ras, maar ivm de toch wel vele kanker die er voorkomt ga ik nu naar mijn jeugdliefde, de Ierse Setter.
Helaas komt er idd veel kanker voor in het ras. Gelukkig hebben wij er niet mee te maken gehad en is die van mijn ouders 13 en nog gezond en die van mij bijna 10 en nog gezond.
En in vieze plassen duiken is een raseigenschap :mrgreen:
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

lieke schreef:Nou, genoemde Donna is zéker niet te krijgen. :mrgreen:
Deze dame is nl. één van de betere fokteven van de Duitse kennel van Amerikaanse collies Von Boppardenham. Maar ik denk wel dat dit een hele leuke keuze is.
Amerikaanse collies zijn langharig maar geen ontplofte wolbalen en deze kennel fokt zéér energieke collies (die allemaal werkcertificaten hebben). Dus ze kan haar hart ophalen bij deze zéér energieke honden. En collies zijn sociaal naar mens en dier, zeer baasgericht, zeer makkelijk te trainen.
Kortom, voor iemand die van langharige herders houdt waar je echt wat mee kan doen, is dit aan te bevelen.
Mag ik u hartelijk danken voor deze info! ;-)

Suzanne
vania
Zeer actief

is een "werk" collie (noem het maar ff zo :engel: ) te vergelijken met een witte herder of een belg of zo qua energie?
Guapa is bv buiten enorm actief (maar wel vragend actief, als ik bv geen bal bij heb, loopt ze gewoon wat rond, maar als ik een bal bij heb, vraagt madam echt constant om te gooien en dat is het geen dat haar wel enorm aanspreekt, Jänta gaat bv ook constant achter ballen, maar als je stopt met gooien, gaat ze haar eigen ding doen, terwijl Guapa echt bij degene blijft die de bal(werper) vast heeft)
flamme schreef:De flatcoated is gevoelig voor kanker helaas. Qua karakter zou het prima passen. Zijn vriendelijke vrolijke energieke honden.

het in plassen duiken doen ze hier ook :engel: en dat vind ze wel geweldig en hun golden retriever deed dat ook altijd, dus ik ga er maar ff van uit dat dat niet zo een probleem gaat zijn :wink:
Is er een manier om er achter te komen, in welke lijnen het veel voorkomt en in welke niet? of is er geen pijl op te trekken?
Afbeelding
kipo
Zeer actief

Een duitse herder is lang niet altijd sociaal naar andere honden, hoe hardnekkig semmyboy ook het tegendeel blijft roepen.
semmyboy
Zeer actief

@ vania ik ben het eens over die ruggen. Dat is wel een nadeel van de duitse herder.
Je hebt tegenwoordig ook de shiloh shepherd, maar daar ben ik zelf niet zo bekend mee.

@kipo ja ik blijf bij de stelling dat duitse herder sociaal kunnen zijn. Dit omdat ik dit bij mijn eigen hond merk. En er lopen hier in de buurt 5 duitse herders waarvan 1 niet sociaal is.
In de familie zijn er ook duitse herders geweest, en die waren ook gewoon sociaal.
T is maar net hoe je er mee omgaat.
Ik vertel alleen mijn ervaring en beleving van de duitse herder of andere honden.
Afbeelding
[/URL]Afbeelding[/url]
kipo
Zeer actief

semmyboy schreef:@ vania ik ben het eens over die ruggen. Dat is wel een nadeel van de duitse herder.
Je hebt tegenwoordig ook de shiloh shepherd, maar daar ben ik zelf niet zo bekend mee.

@kipo ja ik blijf bij de stelling dat duitse herder sociaal kunnen zijn. Dit omdat ik dit bij mijn eigen hond merk. En er lopen hier in de buurt 5 duitse herders waarvan 1 niet sociaal is.
In de familie zijn er ook duitse herders geweest, en die waren ook gewoon sociaal.
Ik vertel alleen mijn ervaring en beleving van de duitse herder of andere honden.
Kunnen, ja, maar jij brengt het imo nogal stellig, alsof ze allemaal zo zijn en dat is pertinent niet waar en dat is niet 'maar net hoe je ermee omgaat'. Karakter kun je NIET veranderen. Mijn Kietje kon ik prima overal mee wandelen en met iedereen samen, maar niet omdat ze zo sociaal was, want dat was ze niet. Wel omdat ze, na heel veel inzet en geduld van mijn kant, zich zo op mij richtte dat andere honden niet belangrijk genoeg waren om lastig te vallen. Mits ik op bleef letten.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Ik zei ook meteen collie. Lijkt me een hele goede keuze. Ik zou dan zeer zeker niet voor de Duitse Herder gaan. Sociaal kunnen zijn, wil niet zeggen dat ze dat allemaal zijn. Dan moet je het maar net treffen.
vivian
Zeer actief

Is er een manier om er achter te komen, in welke lijnen het veel voorkomt en in welke niet? of is er geen pijl op te trekken?
Er zijn lijnen waar het veel komt en er zijn lijnen waar het minder voorkomt. Het is een hoop werk om het allemaal uit te pluisen en het is mij tot nu toe niet gelukt een lijn te vinden waar kanker niet in voorgekomen is.
Afbeelding
semmyboy
Zeer actief

kipo schreef:
semmyboy schreef:@ vania ik ben het eens over die ruggen. Dat is wel een nadeel van de duitse herder.

Kunnen, ja, maar jij brengt het imo nogal stellig, alsof ze allemaal zo zijn en dat is pertinent niet waar en dat is niet 'maar net hoe je ermee omgaat'. Karakter kun je NIET veranderen. Mijn Kietje kon ik prima overal mee wandelen en met iedereen samen, maar niet omdat ze zo sociaal was, want dat was ze niet. Wel omdat ze, na heel veel inzet en geduld van mijn kant, zich zo op mij richtte dat andere honden niet belangrijk genoeg waren om lastig te vallen. Mits ik op bleef letten.
Kunnen heb ik altijd gezegd. Ik ken de duitse herder dat ze sociaal zijn. Nee niet iedere duitse herder is sociaal nee. Het is ook het aard van het beestje iedereen is verschillend.
Elke duitse herder is verschillend. Labradors zijn vaak wel hele sociale honden, maar heb ook labradors gezien die vals waren. Om maar even een simpel voorbeeld te noemen.
Afbeelding
[/URL]Afbeelding[/url]
kipo
Zeer actief

semmyboy schreef: Kunnen heb ik altijd gezegd. Ik ken de duitse herder dat ze sociaal zijn. Nee niet iedere duitse herder is sociaal nee. Het is ook het aard van het beestje iedereen is verschillend.
Elke duitse herder is verschillend. Labradors zijn vaak wel hele sociale honden, maar heb ook labradors gezien die vals waren. Om maar even een simpel voorbeeld te noemen.
Om op jouw simpele voorbeeld in te gaan: als iemand een sociale hond zoekt is de kans dat hij dat bij een labrador vindt veel groter da bij een herder. Uiteraard kan er in elk ras een minder rastypisch exemplaar zitten, maar je gaat toch niet een ras aanraden waarbij je de gewenste eigenschappen vooral bij de uitzonderingen vindt :19:
En nu hou ik ermee op.
semmyboy
Zeer actief

Ik ook.
Vind t wel prima.
Afbeelding
[/URL]Afbeelding[/url]
lieke
Zeer actief
Contacteer:

vania schreef:
is een "werk" collie (noem het maar ff zo :engel: ) te vergelijken met een witte herder of een belg of zo qua energie?
Guapa is bv buiten enorm actief (maar wel vragend actief, als ik bv geen bal bij heb, loopt ze gewoon wat rond, maar als ik een bal bij heb, vraagt madam echt constant om te gooien en dat is het geen dat haar wel enorm aanspreekt, Jänta gaat bv ook constant achter ballen, maar als je stopt met gooien, gaat ze haar eigen ding doen, terwijl Guapa echt bij degene blijft die de bal(werper) vast heeft)

Deze amerikaanse collies zijn idd. werkhonden. De kennel Von Boppardenham doet pakwerk, behendigheid en sledewerk met ze. Het zijn actieve, sportieve honden die je idd. echt aan het werk moet zetten. Dan maakt het overigens niet uit welke tak van sport. Dat kan behendigheid, flyball, canicross of wat dan ook zijn. Of hun oorspronkelijke werk: schapen drijven.
Als het goed is, zijn het geen zenuwachtige lijers die de boel slopen als je eens een week niks met ze kan doen maar ze hebben wel een taak nodig. Je moet het zien als rustiger dan een border collie en niet zo zenuwachtig als een doorsnee witte herder of belg.
Het zijn overigens geen 'harde' honden. Collies, ook Amerikanen, hebben een gevoelig karakter. Dat betekent dat je er geen druk op moet zetten of ze moet overvragen. Ze werken graag met de baas en doen ze graag een plezier.
Maar als je ze overvraagt of teveel druk op zet, gaan ze in de sabotage-modus. Dat betekent dat ze héél langzaam de commando's uitvoeren. Of bijvoorbeeld bij het commando zitten gaan liggen. Of fluitend om zich heen kijken alsof ze het niet hebben gehoord.
En o ja, ze hebben een zeer sterk gevoel voor rechtvaardigheid. Als ze vinden dat je oneerlijk bent, gaan ze zitten pruilen in hoekje. Net zolang tot jíj je excuses hebt aangeboden. :mrgreen:

(Overigens, je moet ze zeker geen doorsnee collie uit de Engelse lijnen aanbevelen zoals die veelal in Nederland te koop zijn. Tenzij ze veredelde haardkleedjes en Bart-Smit-hondjes wil :lol1: )
Afbeelding
Supernova
Zeer actief

Nee Donna is inderdaad niet op zoek naar een nieuwe baas hoor :LOL: ik bedoelde een type collie als Donna :D Enne Lieke, de fokker heet vom Bopparder Hamm. Wel goed zeggen he :pffff: :mrgreen:

Ik vind Donna in ieder geval de mooiste collie die ik 'ken'. Daar zou ik graag een pup van willen :I:
lieke
Zeer actief
Contacteer:

Supernova schreef:
Nee Donna is inderdaad niet op zoek naar een nieuwe baas hoor :LOL: ik bedoelde een type collie als Donna :D Enne Lieke, de fokker heet vom Bopparder Hamm. Wel goed zeggen he :pffff: :mrgreen:

Ik vind Donna in ieder geval de mooiste collie die ik 'ken'. Daar zou ik graag een pup van willen :I:

Ships, dalijk word ik vervolgd voor smaad.... :oeps:

Ik heb het niet gecheckt omdat ik deze fokker al tijden in mijn favorieten heb zitten. Maar je hebt dus helemaal gelijk.
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Als ze echt van groot houdt zou ik ook zeggen Shiloh Sheperd. Al ben ik daar verder ook onvoldoende mee bekend. Tervurense vind ik behoorlijk zenuwachtig en anders zenuwachtig dan bijvoorbeeld een flatcoat die ook behoorlijk nerveus kunnen zijn. Ik vind de tervurense in de handeling fysieker tijdens zijn zenuwachtigheid, terwijl de flatcoat daarin minder fysiek lijkt te worden, maar gewoon bewegelijk en vrolijk. Van een flatcoat wordt ik vorlijk, van een tervurense kan ik meegenomen worden in het zenuwachtige. Sociaal vind is de flatcoat vele malen gezelliger en is de tervurense liever op de baas gericht. De flatcoat vind ik een meer no-nonsens hond.

Van Schotse Collie, ja je moet er van houden. Ze zijn met regelmaat (in vergelijking met de eerder genoemde rassen) arrogant en snel gepikeerd. Ik kan daar om lachen, maar het maakt het samenwerken wel eens moeilijk. Het zijn wel extreem makkelijke honden. Die zeker niet moeilijk doen over een dagje minder werk.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen

Ongelezen bericht door DeDiana »

gyanty schreef:Van Schotse Collie, ja je moet er van houden. Ze zijn met regelmaat (in vergelijking met de eerder genoemde rassen) arrogant en snel gepikeerd. Ik kan daar om lachen, maar het maakt het samenwerken wel eens moeilijk.
Haha, eens - als je daar niet om kunt lachen, moet je volgens mij niet aan een collie beginnen.
Supernova
Zeer actief

lieke schreef: Ships, dalijk word ik vervolgd voor smaad.... :oeps:

Ik heb het niet gecheckt omdat ik deze fokker al tijden in mijn favorieten heb zitten. Maar je hebt dus helemaal gelijk.
Ach, dat zal vast wel mee vallen :roos:

@ gyanty, ik weet dat dat inderdaad voor de meeste collies wel klopt, maar ik denk dat een werkcollie veel meer gedreven is. Ze doen tenslotte ook pakwerk, dat kan niet met honden die snel gepikeerd zijn :D
mariabel
Zeer actief
Mijn ras(sen): teckels , spaanse waterhond en chinese koningin

Ongelezen bericht door mariabel »

ik heb een spaanse waterhond.. die valt ook wel binnen de beschrijving...
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Contacteer:

Supernova schreef:
lieke schreef: Ships, dalijk word ik vervolgd voor smaad.... :oeps:

Ach, dat zal vast wel mee vallen :roos:

@ gyanty, ik weet dat dat inderdaad voor de meeste collies wel klopt, maar ik denk dat een werkcollie veel meer gedreven is. Ze doen tenslotte ook pakwerk, dat kan niet met honden die snel gepikeerd zijn :D

Juist wel. Die grijpen je des te eerder. :LOL:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”