Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Rassen oriëntatie

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Suzanneke
Actief
Mijn ras(sen): Het liefste kruisinkje
Aantal honden: 1

Rassen oriëntatie

Ongelezen bericht door Suzanneke »

Hallo allemaal!

Zoals ik in mijn voorstelberichtje al had verteld, heb ik momenteel nog geen hond en ben ik druk aan het zoeken en oriënteren naar rassen die bij mij en mijn levensstijl passen.
Ik zou het leuk vinden om van jullie te horen welk ras jullie aan zouden raden!

Ik woon in een klein appartementje samen met mijn vriend. Ik studeer nog, maar de hond hoeft niet langer dan 5 uur alleen thuis te zijn en dat zeker geen 5 dagen in de week. Wellicht heb ik nog een adresje waar de hond heen mag als wij er niet zijn!
Ik heb nooit eerder honden gehad. Vroeger was ik bang voor honden, wellicht omdat ik ze niet kende. Mijn buren kregen een maltezer puppy en ik was om. Laatst heb ik deze hond weer bezocht en ik vind hem nog steeds geweldig. Uiteraard gaat de keuze voor een hondje niet over één nacht ijs, ik roep dan ook al jaren dat ik een hondje wil, maar destijds woonde ik nog thuis en mijn ouders moesten er niet aan denken. Nu kan ik me dan eindelijk gaan oriënteren op mijn eerste eigen hondje!

Ik wil niet een te grote hond, omdat ik daarvoor de ruimte niet heb. Lang of korthaar maakt niet uit. Ik wil wel graag een zachtaardig hondje, ook omdat het onze eerste hond is. Ik wil graag een hond voor de gezelligheid, maar het is voor mij ook een reden om lekker naar buiten te gaan. Ik hou van wandelen, maar alleen vind ik er niets aan. Ik liet dan ook wel eens de honden uit van de buren (maltezer en golden retriever). Beide lieve honden. Ik wil graag met mijn hond kunnen wandelen, maar ik vind het ook wel fijn als de hond eens een dagje met íets minder beweging kan. Ik hou van het strand en van het bos, het zou leuk zijn als hij hier mee naartoe kan. Ik ben van plan een puppy-cursus te gaan volgen, aangezien ik niet veel weet van het opvoeden van een hond. (Los van alle boeken die ik heb gelezen en aan het lezen ben!) Verder wil ik graag een puppy, aangezien ik dan mijn puppy zelf op kan voeden zoals ik het wil en de hond zie opgroeien, zodat ik zeker weet dat ik niet bang wordt voor mijn eigen hond.

Graag hoor ik van jullie wat jullie aan zouden raden!
Afbeelding
Hylos
Zeer actief
Aantal honden: 2

Re: Rassen oriëntatie

Ongelezen bericht door Hylos »

Leuk dat je een hondje wilt en je goed wilt voorbereiden!

Ik heb zelf net mn eerste hond dus veel kan ik je niet helpen. Wel een vraag; heb je de mogelijkheid om een tijdje vrij te hebben als de pup komt? 5 uren hoeft niet veel te zijn voor bepaalde honden, maar dat is niet vanzelfsprekend.. En de Meeste pups kun je niet zomaar even alleen laten. Soms niet eens een paar minuten.

Mijne kan wel even alleen zijn, maar als je dan thuis komt is het 1 brok energie en vraagt hij veel aandacht. Dit is niet erg; het is een pup, maar je moet er wel tijd voor hebben en nemen! Dit zal per ras vast verschillen maar daar heb ik dus weinig ervaring mee.
Afbeelding
Afbeelding
Florabel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Langharige kaninchen Teckel

Ongelezen bericht door Florabel »

Hoe ga je het doen qua oppas/alleen blijven als je na je studie gaat werken?

En qua ras kan ik een teckel aanraden. Niet te groot, superaanhankelijk en sportief..
Afbeelding
Sofie!

Afbeelding
Suzanneke
Actief

Daar heb ik inderdaad over nagedacht. Ik heb de laatste periode van dit schooljaar veel tijd om thuis te zijn en daarna de zomervakantie. Ik was dus van plan om tegen die tijd een hondje te nemen, zodat ik de tijd heb om alles te leren! Dit zijn dan ongeveer 12 weken... Mocht dit niet genoeg zijn, dan hoor ik dat graag. Dan moet ik er eens goed over nadenken hoe ik het ga doen!

Precies. Daarom was ik erg benieuwd naar de rassen die kenners bij ons vinden passen. Zelf trekt een pitbull mij absoluut niet, maar meer omdat ik waarschijnlijk zo'n 'sterk' ras niet aan kan. Ik heb persoonlijk liever een wat zachter hondje. Ik snap dat een hond energie heeft als hij een poos alleen thuis heeft gezeten, dan kan ik daarna mooi een rondje om!

Ik kan werkelijk niet wachten om een pupje te verwelkomen, maar ik zal nog even goed moeten oriënteren en wachten!

Ik volg een opleiding waarbij een fulltime baan geen optie is als beginner, waardoor ik waarschijnlijk vrij veel nog thuis ben. Verder heb ik eventueel een oppas-adresje voor als de hond te lang alleen thuis moet zijn! :D
Afbeelding
Hylos
Zeer actief

Nee een pitbull is idd niet geschikt, die heeft ook niet genoeg aan ff een rondje om. :wink:
Ga er alleen niet van uit dat je pup per definitie rustig of makkelijk is als je het geschikte ras hebt gevonden. Er gaat veel tijd in zitten!

Maar 12 weken klinkt goed! Dan kun je de pup ook eventueel rustig aan leren om alleen te zijn.
Afbeelding
Afbeelding
Suzanneke
Actief

Haha, nee daarom.
Nee precies, ik snap dat er behoorlijk wat tijd in gaat zitten. Maar wel leuke tijd! Het lijkt me hartstikke leuk om een hond iets te leren en samen op puppy-cursus e.d. te gaan.

Gelukkig. Goed om te horen dat dat waarschijnlijk genoeg tijd is om de pup te laten wennen.
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Suzanneke schreef:Daar heb ik inderdaad over nagedacht. Ik heb de laatste periode van dit schooljaar veel tijd om thuis te zijn en daarna de zomervakantie. Ik was dus van plan om tegen die tijd een hondje te nemen, zodat ik de tijd heb om alles te leren! Dit zijn dan ongeveer 12 weken... Mocht dit niet genoeg zijn, dan hoor ik dat graag. Dan moet ik er eens goed over nadenken hoe ik het ga doen!
Het is niet allee veel thuis zijn, maar echt thuis zijn als je je puppy in huis haalt. Ik hoop met een paar maanden hier ook weer een puppy te hebben en heb dan echt 4 weken vakantie en verder niets gepland. Het alleen zijn moet je echt aanleren te beginnen met een paar minuutjes en zo verder uitbouwen. Je kunt niet dag 2 een uur of langer even weg zijn. Als je dat kunt, dan moet het gewoon gaan lukken.

Wat ik je ook kan adviseren om nu boeken te gaan lezen over hondengedrag/lichaamstaal of op internet op te zoeken om aar thuis in te geraken. Een puppy cursus is natuurlijk ook heel goed, maar ook jezelf kennis eigen maken, zal het opvoeden van de puppy tot volwassen hond een stuk gemakkelijker maken.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Hoi,
wat ook meespeelt.. als jij eenmaal weet welk ras en welke fokker, dan liggen de pups niet op de plank klaar natuurlijk. Dus, best kans dat je (korter of langer) moet wachten. Het is mijn ervaring en mijn mening dat je de rest van je aktiviteiten (werk e.d.) moet aanpassen aan de komst van een pup, niet omgekeerd.

Je woont samen.. hoe staat je vriend hierin??

Ongeacht het ras zou ik er zeker voor kiezen om meer dan alleen pupcursus te doen overigens maar dat terzijde ;-)

Bezoek 's een show, lees hier op het forum en kijk welk ras je aanspreekt, welke "soort hond" bij jullie past.

Suzanne
Miezemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Miezemuis »

Ik zou gaan kijken in rasgroep 9 , de gezelschapshonden. Een maltezer, Shihtsu, Havanzer of een of andere bichon zijn denk ik wel geschikt. Een poedel kan ook.
Afbeelding
Suzanneke
Actief

Nee ik snap het, ik was zelf al aan het kijken naar de bichon frise en naar de Chinese naakthond powderpuff en wanneer hiervan eventueel nestjes beschikbaar/gepland zijn. Ik weet verder ook niet wat de voor- en nadelen van een teefje of reutje zijn. Mijn voorkeur gaat uit naar een reutje en deze te laten castreren. Maar zijn de reutjes altijd dominanter of is dat rasafhankelijk? Je leest van alles over het verschil van teefjes en reutjes, maar wat is er waar?
Afbeelding
Hylos
Zeer actief

Suzanneke schreef:Haha, nee daarom.
Nee precies, ik snap dat er behoorlijk wat tijd in gaat zitten. Maar wel leuke tijd! Het lijkt me hartstikke leuk om een hond iets te leren en samen op puppy-cursus e.d. te gaan.

Gelukkig. Goed om te horen dat dat waarschijnlijk genoeg tijd is om de pup te laten wennen.
Ja, opzich best een leuke tijd! Maar ik wil mn hond ook best wel eens achter het behang plakken. :mrgreen: ze moeten alles nog leren dus je zult je pup steeds in de gaten moeten houden, corrigeren, belonen, zindelijk maken, wat in kan houden dat je elk uur buiten staat, s nachts er uit. Het zijn dingen waarvan je denkt dat doe ik wel even.. Maar ik weet van mezelf dat ik dit wel onderschat heb! Het is eerst gewoon een 24/7 "project".

Dus het is idd veel meer dan alleen thuis zijn. Maargoed daar kom je dan ook wel achter :D
Afbeelding
Afbeelding
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

Een maltezer lijkt me wel te passen in het plaatje.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Linsey schreef:Een maltezer lijkt me wel te passen in het plaatje.
Qua karakter ja, maar heeft ze de tijd of wil ze tijd steken in de vachtverzorging?
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Ik zou, maar dat is dus ook weer heel persoonlijk, er NIET op voorhand maar voor te kiezen om een reutje (of teefje!) te laten "helpen"... waarom zou je snijden in een gezond lichaam?

Mocht je dat toch overwegen, laat het dier dan eerst lichamelijk en geestelijk uitgroeien aub.

Voor mij persoonlijk geldt dat ik niet perse tegen casteren / steriliseren ben maar wel als dat "zomaar" gebeurd, zonder gegronde reden.

Als je een reutje kiest horen daar nadelen bij en voordelen, net zoals bij een teefje. Dat weet je als je ervoor kiest, toch?

Suzanne
Suzanneke
Actief

Ik ben best bereid de hond de borstelen. Hoe vaak moet een maltezer naar de trimmer? Ik heb al informatie opgezocht over de bichon en weet dat deze best vaak naar de trimmer moet.

Ik was daarom ook benieuwd naar de voor- en nadelen van het hebben van een reutje en de voor- en nadelen van het hebben van een teefje!
Afbeelding
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

Suzanneke schreef:Ik ben best bereid de hond de borstelen. Hoe vaak moet een maltezer naar de trimmer? Ik heb al informatie opgezocht over de bichon en weet dat deze best vaak naar de trimmer moet.

Ik was daarom ook benieuwd naar de voor- en nadelen van het hebben van een reutje en de voor- en nadelen van het hebben van een teefje!
Als je de vacht gewoon lang houd en zelf goed onderhoud, is een trimmer niet nodig.
Suzanneke
Actief

En de bichon frisé? Het haar van deze hond blijft groeien toch? Hoe vaak moet deze hond naar de trimmer?
Welke verschillen wat betreft karakter zijn er tussen een maltezer en een bichon frisé?
Afbeelding
Miezemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Miezemuis »

Ik heb een x Maltezer (met een shih tsu) ik hou haar haar kort en zij gaat 4 keer per jaar naar de trimmer (soms 3x). Ik heb geen zin om haar vacht lang te houden, vind dat maar gedoe.
Mijn poedel gaat ongeer net zo vaak, maar die werk ik zelf ook nog wel eens bij (met wisselend succes).
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Borstelen an sich hoeft niet veel werk te zijn, maar bedenk dat het castreren of laten helpen (zowel reu al teef) invloed heeft op de kwaliteit van de vacht. Deze kan daardoor behoorlijk intensiever onderhouden moeten worden.

Je vind een maltezer leuk en je kent ze dus waarom zou je niet daarvoor gaan? Zijn uiterst vriendelijke en makkelijke hondjes!
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Ach, en als je toch nog aan het oriënteren bent, waarom per se een rashond? Het asiel zit, vooral tegen de zomer, vól met leuke (kruising)pups in de rasgroep gezelschapshonden. Of een leuke ongecompliceerde stichtingspup. Ben je vaak veel minder geld aan kwijt en zijn vaak hele leuke gezonde sociale hondjes.
Afbeelding
Suzanneke
Actief

Ik houd inderdaad bij wat voor honden er in asiels terechtkomen, maar veel pups kom ik niet tegen...
Wellicht heb je gelijk en zit er tegen de zomer leuke pups! Ik blijf het zeker in de gaten houden
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Contacteer:

Suzanneke schreef:Ik houd inderdaad bij wat voor honden er in asiels terechtkomen, maar veel pups kom ik niet tegen...
Wellicht heb je gelijk en zit er tegen de zomer leuke pups! Ik blijf het zeker in de gaten houden
http://www.baasjegezocht.nl/index.php?d ... d=3&page=0, kijk eens bij 'pups'. Zie je zo'n 12 pagina's vol met pups van 2-7 maanden. :wink:
Afbeelding
Suzanneke
Actief

Die site kende ik nog niet, dankje!
Ga ik zeker in de gaten houden!
Afbeelding
esenhazel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door esenhazel »

Miezemuis schreef:Ik zou gaan kijken in rasgroep 9 , de gezelschapshonden. Een maltezer, Shihtsu, Havanzer of een of andere bichon zijn denk ik wel geschikt. Een poedel kan ook.
Denk ook dat je in deze groep moet zoeken. Wij hebben zelf een Havenezer. Ze is mega gemakkelijk, kan overal mee naartoe, past zich aan iedere situatie aan. Wij houden haar vacht lang, 1 keer per week kammen en iedere dag een borstel er overheen en ze is nog steeds klitvrij. We hebben haar met 6 maanden laten steriliseren en haar vacht is idd wel anders geworden dan dat van haar zusje, die niet is geholpen. En ze zijn heel gemakkelijk in de opvoeding en leren erg snel. Het zijn wel echt "mensen-honden", dus heel de dag alleen laten is niet echt een optie. (maar dat geldt eigenlijk voor alle hondenrassen)
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Suzanneke
Actief

Bedankt voor jullie reacties!
Ik ben me natuurlijk nog steeds aan het oriënteren en de middenslag poedel trekt me ook wel.
Ik lees wel dat de poedel erg gehecht is aan zijn baasje, maar kan hij wel eventjes alleen blijven?
Is het verstandig om een hondensport met een poedel te gaan doen? Of zijn er ook anderen mogelijkheden?
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Contacteer:

Suzanneke schreef:Bedankt voor jullie reacties!
Ik ben me natuurlijk nog steeds aan het oriënteren en de middenslag poedel trekt me ook wel.
Ik lees wel dat de poedel erg gehecht is aan zijn baasje, maar kan hij wel eventjes alleen blijven?
Is het verstandig om een hondensport met een poedel te gaan doen? Of zijn er ook anderen mogelijkheden?

O jee, poedels zijn geweldig in alle mogelijke sporten. Ik ken grote poedels, kleine-, dwerg- en toypoedels en allemaal zijn het ontzettend leuke, sportieve, actieve en slimme clowns.
En natuurlijk kunnen poedels leren om alleen te zijn. Net als elke andere hond. :wink:
Afbeelding
Suzanneke
Actief

lieke schreef: O jee, poedels zijn geweldig in alle mogelijke sporten. Ik ken grote poedels, kleine-, dwerg- en toypoedels en allemaal zijn het ontzettend leuke, sportieve, actieve en slimme clowns.
En natuurlijk kunnen poedels leren om alleen te zijn. Net als elke andere hond. :wink:
Bedankt voor je reactie. Persoonlijk trekt een hondensport me niet echt.. Zijn er andere manieren om een poedel tevreden te houden? Zowel mentaal als fysiek? Lange wandelingen lijken me geen probleem, maar waar heeft een poedel nog meer behoefte aan om hem gelukkig te houden?
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Suzanneke schreef:
lieke schreef: O jee, poedels zijn geweldig in alle mogelijke sporten. Ik ken grote poedels, kleine-, dwerg- en toypoedels en allemaal zijn het ontzettend leuke, sportieve, actieve en slimme clowns.
Bedankt voor je reactie. Persoonlijk trekt een hondensport me niet echt.. Zijn er andere manieren om een poedel tevreden te houden? Zowel mentaal als fysiek? Lange wandelingen lijken me geen probleem, maar waar heeft een poedel nog meer behoefte aan om hem gelukkig te houden?
Poedels zijn ook gezelschapshonden dus je kunt er wel iets mee gaan doen maar hoeft niet.
Gewoon voldoende beweging qua lichaam en geest.
En zorgen voor een stabiel huis en opvoeding en je hebt er een wereldhondje aan.
Moet wel 1 x 6 á 8 weken naar de trimmmer al je een leuk modelletje wil..
Maar je kunt ook zelf de schaar of tondeuze hanteren.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

poedels zijn hele leuke en veelzijdige hondjes. als je genoeg met je poedel wandelt, en er zelf mee speelt, hoef je niet per-se een hondensport erbij te doen hoor.

maar wat ik toch als advies wil geven, sluit een herplaatser niet uit.
puppy`s zijn leuk en schattig en op de zindelijkheid na, niet veeleisend. maar zijn ze net puppy-af (van 4 maanden tot ongeveer een jaar, grote honden wel langer) dan zijn het soms echte achter-het-behang-plakken honden hoor !
in deze periode worden de meeste honden ook herplaatst (asiel gedaan) omdat de bazen het niet meer aankunnen.
de scherpe puppy-tandjes, de tomeloze energie, en het soms in de meubels bijten, en sloop gedrag komt om de hoek kijken. het drijft menig hondenbaas gek. ook kunnen jonge honden niet meteen lang alleen gelaten worden, uitzonderingen daar gelaten. maar dan kunnen de honden hard gaan janken en blaffen of slopen als ze alleen gelaten worden. dat moet je allemaal in goede banen leiden.

weet waar je aan begint. voor sommige mensen is het het liefste wat ze doen, andere mensen worden er bij tijd en wijle gek van.

een wat ouder (en stabieler) herplaatsertje moet meestal ook echt wel wennen, maar meestal geen jaar lang :wink:

een pup kan dus echt heel leuk zijn, maar ook bergen veel tijd en energie vergen.
Suzanneke
Actief

Emma schreef:poedels zijn hele leuke en veelzijdige hondjes. als je genoeg met je poedel wandelt, en er zelf mee speelt, hoef je niet per-se een hondensport erbij te doen hoor.

maar wat ik toch als advies wil geven, sluit een herplaatser niet uit.
puppy`s zijn leuk en schattig en op de zindelijkheid na, niet veeleisend. maar zijn ze net puppy-af (van 4 maanden tot ongeveer een jaar, grote honden wel langer) dan zijn het soms echte achter-het-behang-plakken honden hoor !
in deze periode worden de meeste honden ook herplaatst (asiel gedaan) omdat de bazen het niet meer aankunnen.
de scherpe puppy-tandjes, de tomeloze energie, en het soms in de meubels bijten, en sloop gedrag komt om de hoek kijken. het drijft menig hondenbaas gek. ook kunnen jonge honden niet meteen lang alleen gelaten worden, uitzonderingen daar gelaten. maar dan kunnen de honden hard gaan janken en blaffen of slopen als ze alleen gelaten worden. dat moet je allemaal in goede banen leiden.

weet waar je aan begint. voor sommige mensen is het het liefste wat ze doen, andere mensen worden er bij tijd en wijle gek van.

een wat ouder (en stabieler) herplaatsertje moet meestal ook echt wel wennen, maar meestal geen jaar lang :wink:

een pup kan dus echt heel leuk zijn, maar ook bergen veel tijd en energie vergen.
Ik sluit een oudere hond zeker niet uit. Is er een site waar speciaal poedel herplaatsers zijn? In het asiel zitten niet vaak poedeltjes.
Mocht dat wel het geval zijn, dan zijn ze vaak rond de 10 jaar oud en mijn voorkeur gaat toch echt wel naar een iets jongere hond uit. Tot ongeveer 3 a 4 jaar.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”