Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
muizen, ratten en hamsters
Moderator: moderatorteam
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
muizen, ratten en hamsters
Is dat volwaardig hondenvoer?? Ik zie dat staan op sommige BARF sites, maar dat is toch niet echt een prooidier voor een hondachtige? Nijntjes, eendjes, herten kan ik me wat bij voortellen maar ratten muizen en hamsters 

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
Safari
Re: muizen, ratten en hamsters
Ik kan me voorstellen dat Tim met zijn straatleven zeker op zijn tijd ratten, muizen en bv meeuwen heeft gegeten. Of het volwaardig is weet ik niet maar aan de andere kant waarom een konijn wel en een rat niet?
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat ie hem eet als ie de kans krijgt ja dat denk ik wel, maar ik zie een wolf nou niet specifiek gaan jagen op een muis... wel op een nijn of hert (met groep bij enorme honger). Grotere prooi, zelfde energieverspilling voor amper een tussendoortje...Safari schreef:Ik kan me voorstellen dat Tim met zijn straatleven zeker op zijn tijd ratten, muizen en bv meeuwen heeft gegeten. Of het volwaardig is weet ik niet maar aan de andere kant waarom een konijn wel en een rat niet?

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
Safari
Ik geloof ook zeker dat een hond voor het lekkere hapje zou gaan. Dus geef hem de keus en hij zal voor het konijn of hert gaan. Toch denk ik dat in tijden van schaarste dingen gegeten worden die ze helpen te overleven.
Daar is bij onze honden natuurlijk geen sprake van maar ik denk dat zwervers, wilde honden en misschien ook wolven een vette rat niet uit de weg gaan bij honger. Volgens mij graven ze ook vaak genoeg een hol uit.
Ik Geloof niet dat ik de mannen snel rat zou voeren.
Daar is bij onze honden natuurlijk geen sprake van maar ik denk dat zwervers, wilde honden en misschien ook wolven een vette rat niet uit de weg gaan bij honger. Volgens mij graven ze ook vaak genoeg een hol uit.
Ik Geloof niet dat ik de mannen snel rat zou voeren.
- dagmar88
- Zeer actief
Safari schreef: Ik Geloof niet dat ik de mannen snel rat zou voeren.
Mijn terrier dame moet dat niet. Dood moet het, maar opeten?
Ze staan in ieder geval met regelmaat op het menu.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Da's waar Inge...
Zeg ook niet dat het slecht voor ze is, alleen ik zag het niet echt voor me eigenlijk... Veel voedingswaarde zal er niet inzitten denk ik?

-
baasje van nesco
- Actief
- Aantal honden: 2
Tuurlijk eten zij die ook.
Alles is eten wat langkomt groot tot klein.
Alles is eten wat langkomt groot tot klein.
- TessaThomas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
Als je er genoeg van voert zit er genoeg voedingswaarde in.
Alleen wordt dat wel lastig met muizen, sta je daar met 20 muizen
Die muizen, ratten en hamsters worden vaak als heel prooidier aan katten/fretten gegeven. Daar zijn het mooie formaatjes voor. Net als eendagskuikens.
- yodi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): rottweiler
- Aantal honden: 1
's Avonds als Nelle in de tuin speelt, hoor ik wel eens een muisje gillen, ik heb nog nooit muizenrestjes gevonden dus vrees ik dat hier weleens een muisje wordt verorberd.

- Sarah5
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dalmatiër x Bordeaux Dog
Berner Sennen x Beagle - Aantal honden: 2
Eendagskuikens zijn qua voedingswaarde toch wel anders dan volgroeide muizen / hamsters / cavia's. Eendagskuikens hebben geen volgroeide botjes en dus bijna geen geen tot weinig calcium (meer kraakbeenachtig). Lola eet ook graag muizen, ze krijgt ze niet van mij maar is zeer bedreven geworden in muizennestjes opsporen en uitgraven en dan de muisjes opeten 
- Minhie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Akita
Wat een mooi filmpje Inge! Leuk om te zien.
Kaiyou doet ook wel eens een poging: (als je het filmpje op full screen zet, zie je de grond ook bewegen)
Ik zou het zelf niet zo snel geven aan een grote hond.. Gewoon omdat je er dan zoveel moet geven en prooidieren zijn niet goedkoop. Dan kan je beter een hele gans/kleine geit geven. Voor een kleine hond zou ik dat sneller doen denk ik.
Kaiyou doet ook wel eens een poging: (als je het filmpje op full screen zet, zie je de grond ook bewegen)
Ik zou het zelf niet zo snel geven aan een grote hond.. Gewoon omdat je er dan zoveel moet geven en prooidieren zijn niet goedkoop. Dan kan je beter een hele gans/kleine geit geven. Voor een kleine hond zou ik dat sneller doen denk ik.

- corina
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriër
Honden kunnen dit ook eten neem bijv. de kleinere rassen. Ook zijn ze gewoon compleet.
Muizen, ratten en hamsters worden over het algemeen meer verkocht als prooidieren voor katten.
Muizen, ratten en hamsters worden over het algemeen meer verkocht als prooidieren voor katten.
Groetjes Corina & Spot

Dana 26/01/2004 - *28/08/2018
Elvis 14/04/2005 - *21/06/2018

Dana 26/01/2004 - *28/08/2018
Elvis 14/04/2005 - *21/06/2018
- Minhie
- Zeer actief
Dat doen ze volgens mij echtInge O schreef:hahaha, heel mooi, je ziet de grond daar inderdaad bewegen, lijkt wel of die muis of mol daar zoMinhie schreef: Kaiyou doet ook wel eens een poging: (als je het filmpje op full screen zet, zie je de grond ook bewegen)zit :mrgreen: .
Hij heeft wel eens gevangen, vervolgens spuugt hij hem weer uit (want dat is vies) zonder ook maar één wondje.. zodat meneer mol weer terug kan, en Kaiyou opnieuw kan beginnen.. (niet dat dat mag)
Alleen de mol/muis wint vaker

-
ayke
- Actief
- Mijn ras(sen): xherder
Ayke vreet behoorlijk wat muizen in de zomer. Zelfs zo veel dat ze soms op dieet moet in de zomer.
Honden zullen in het wild wel muizen en ratten opspeuren en eten. Als Barf hap zou ik het niet heel erg zien zitten, die krengen zijn duur om te kopen en een hond heeft er toch aardig wat van nodig.
Honden zullen in het wild wel muizen en ratten opspeuren en eten. Als Barf hap zou ik het niet heel erg zien zitten, die krengen zijn duur om te kopen en een hond heeft er toch aardig wat van nodig.
- nathalie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
- Contacteer:
Pasha vangt en doodt ze, ushi eet ze op.

Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
-
maart
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
ik neem die enkel voor de katten, voor de honden vind ik het iets te veel haar en iets weinig vlees. Geloof ook niet dat ze ze ouden willen opeten, op Kjerro na.
Misschien als ik ze zou drogen
Misschien als ik ze zou drogen
- dagmar88
- Zeer actief
Kruimel53 schreef: Ik voer geen speciaal gefokte prooidieren trouwens, ze doen het hier maar met wat er overblijft aan slachtafval.
Ja, dat vind ik wel het mindere aan de muizen die ik voer.
Denk dat ik zelf maar een setje 'scharrel' kleurmuizen ga nemen en de jongen (dood, uiteraard) aan de katten voeren.
-
Selena
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): x HH
- Aantal honden: 9
Hier vangen de katten muizen en jonge ratten ( en eten ze op). De teckel wil ook nog wel eens proeven aan een door de katten gedode muis. De herders doden de volwassne ratten als ze de kans krijgen, maar eten ze niet op. Platteland en veel water, dus vandaar zowel ratten als muizen om huis.
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!
http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
-
loony
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): working kelpie
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel - Aantal honden: 4
- Contacteer:
Ik ken iemand die prooidieren aan zijn 2 terriers voert, helaas zien de 2 hondjes er erg mager uit en 1 tje lijkt een groeiachterstand te hebben.
-
Goldendelicious
Wat een vooroordeel weer...
En je weet zeker dat dit door die prooidieren komt?
En je weet zeker dat dit door die prooidieren komt?
- Minhie
- Zeer actief
Ik gaf Kaiyou ook prooidieren, gelukkig ziet de hond er goed uit, niet mager, niet dik en heeft ook geen groeiachterstand.loony schreef:Ik ken iemand die prooidieren aan zijn 2 terriers voert, helaas zien de 2 hondjes er erg mager uit en 1 tje lijkt een groeiachterstand te hebben.
Wilde honden, wolven etc etc zien er ook niet echt mager uit, en hebben doorgaans geen groeiachterstand.
En ik ken ook nog iemand die rookt en geen longkanker heeft gekregen en wel 90 is geworden.

-
Goldendelicious
Ratten, muizen en hamsters voer ik niet aan mijn honden. Eerlijk gezegd zie ik daar het nut niet van in als totale voeding en dit soort prooidiertjes is naar verhouding stervensduur. Af en toe krijgen ze wel kwartel en tam konijn als wild konijn niet voorradig is. Vaak heb ik prooidieren van een jager. Gans, houtduif, eend en konijn. Eend zijn ze niet meer zo dol op.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
En waar vind je dat dit door komt dan? Door de prooidieren? Maar hoe kunnen in vredesnaam alle wilde dieren dan overleven? Die eten niet anders....loony schreef:Ik ken iemand die prooidieren aan zijn 2 terriers voert, helaas zien de 2 hondjes er erg mager uit en 1 tje lijkt een groeiachterstand te hebben.

- dancingdaydream
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Outdoor Chihuahua - Yuna, Perro Peruano Peludo - Chell
Let je er wel op, dat alleen volwassen dieren compleet zijn qua voedingsgehalte voor de honden en katten?dagmar88 schreef:Kruimel53 schreef: Ik voer geen speciaal gefokte prooidieren trouwens, ze doen het hier maar met wat er overblijft aan slachtafval.
Denk dat ik zelf maar een setje 'scharrel' kleurmuizen ga nemen en de jongen (dood, uiteraard) aan de katten voeren.

-
loony
- Zeer actief
Patterdale Terrier
- Contacteer:
Oke dan krijgen ze te weinig voer, maar als heupen en ruggegraat goed te zien zijn is een hond te mager. Vooral bij een terrier van jr formaat.
Het teefje is dan weer veels te klein dan ze zou moeten zijn, maar dat zullen we maar op een fokfoutje houden zeker.
Het teefje is dan weer veels te klein dan ze zou moeten zijn, maar dat zullen we maar op een fokfoutje houden zeker.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja maar wat wil je nou zeggen dan? Ken ook een ondervoede hond (nu volwassen destijds toen t speelde pup), stond op brok. Baas vond dat hij niet teveel eten moest krijgen om voergek te worden ivm trainen. Ligt dat dan aan de brok?loony schreef:Oke dan krijgen ze te weinig voer, maar als heupen en ruggegraat goed te zien zijn is een hond te mager. Vooral bij een terrier van jr formaat.

- dagmar88
- Zeer actief
dancingdaydream schreef:Let je er wel op, dat alleen volwassen dieren compleet zijn qua voedingsgehalte voor de honden en katten?dagmar88 schreef:Kruimel53 schreef: Ik voer geen speciaal gefokte prooidieren trouwens, ze doen het hier maar met wat er overblijft aan slachtafval.
- Minhie
- Zeer actief
Waarschijnlijk krijgen ze te weinig voer als je denkt dat het überhaupt aan het voer ligt. Heb je al wat tegen de eigenaar gezegd?loony schreef:Oke dan krijgen ze te weinig voer, maar als heupen en ruggegraat goed te zien zijn is een hond te mager. Vooral bij een terrier van jr formaat.

-
loony
- Zeer actief
Patterdale Terrier
- Contacteer:
Dat zal het waarschijnlijk ook wel zijn en meerdere mensen hebben de eigenaar al aangesproken en hij vind ze best.
Ik heb er geen probleem wat ie voert maar soms is het wel wat aanstootgevend voor mensen die het niet gewend zijn.
Zo is hij een weekend mee naar duitsland geweest met mijn vriend en ging hij terwijl mijn vriend en de mensen waar ze uitgenodigd waren muisjes voeren aan de honden terwijl de mensen aan het eten waren. Hij zegt zelf dat hij het stoer vind om dat te voeren. De afspraak was toen trouwens ook dat er geen prooidieren in mijn auto mochten als we naar het buitenland gingen. Ondertussen nemen we hem niet meer mee omdat hij zich niet aan de afspraken houd.
Misschien dat ik daarom zo een aanstoot heb aan het voeren van prooidieren. Het blijft meer een xtra, mijn kelpie is gek op kuikens en krijgt het af en toe met speciale gelegenheden, maar nooit open en bloot voor anderen.
Ik heb er geen probleem wat ie voert maar soms is het wel wat aanstootgevend voor mensen die het niet gewend zijn.
Zo is hij een weekend mee naar duitsland geweest met mijn vriend en ging hij terwijl mijn vriend en de mensen waar ze uitgenodigd waren muisjes voeren aan de honden terwijl de mensen aan het eten waren. Hij zegt zelf dat hij het stoer vind om dat te voeren. De afspraak was toen trouwens ook dat er geen prooidieren in mijn auto mochten als we naar het buitenland gingen. Ondertussen nemen we hem niet meer mee omdat hij zich niet aan de afspraken houd.
Misschien dat ik daarom zo een aanstoot heb aan het voeren van prooidieren. Het blijft meer een xtra, mijn kelpie is gek op kuikens en krijgt het af en toe met speciale gelegenheden, maar nooit open en bloot voor anderen.
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
loony schreef:Dat zal het waarschijnlijk ook wel zijn en meerdere mensen hebben de eigenaar al aangesproken en hij vind ze best.
persoonlijk denk ik dan dat hij gewoon te weinig voert,
muizen & ratten zijn vrij dure prooidieren (omgerekend per kilo)
& enkel muizen en ratten is wel heel eenzijdig.....en ja, een eenzijdig "dieet" kan zeker te korten opleveren
voert er mss ook nog musksuratten bij? dan heb je grote kans dat de honden vol met wormen (vossenlintworm) zitten