Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
rasoriëntatie
Moderator: moderatorteam
- Diesel en Loek
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kleine keeshond
Grote grijze keeshond - Aantal honden: 2
Re: rasoriëntatie
Ik denk dat een grote keeshond binnen de categorie zou kunnen passen. Ze zijn erg sociaal naar dieren, hebben over het algemeen geen jachtpassie en hebben genoeg energie voor dagelijkse lange wandelingen. Ook het uiterlijk zou kunnen passen binnen het plaatje want ze hebben een spits hoofd en een lekker lange vacht. Wel kunnen ze blafferig zijn, maar dit is in goede banen te leiden. Ik moet wel bekennen...ik ben erg bevooroordeeld met mijn twee kezen 
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 2
Tja, ik weet niet. Ik vermoed dat het nog steeds collies blijven en dat er wel bepaalde eigenschappen in zitten die kenmerkend zullen blijven voor de collie en ik weet niet of ze in pakwerk te vergelijken zijn met een mechelse herder, maar mijn vermoeden is dat ze daar niet mee te vergelijken zullen zijn. Pakwerk kan je ook op verschillende niveau's doen en ik zie nog geen massa's collies op pakwerktrainingen, evenementen, demonstraties of bijvoorbeeld in beveiliging werken of bij de politie. Als ze echt geweldig daarin zouden zijn, dan zouden ze die ontdekking wel gedaan hebben toch?lieke schreef:Supernova schreef:Ach, dat zal vast wel mee vallenlieke schreef: Ships, dalijk word ik vervolgd voor smaad....![]()
Ik heb het niet gecheckt omdat ik deze fokker al tijden in mijn favorieten heb zitten. Maar je hebt dus helemaal gelijk.![]()
@ gyanty, ik weet dat dat inderdaad voor de meeste collies wel klopt, maar ik denk dat een werkcollie veel meer gedreven is. Ze doen tenslotte ook pakwerk, dat kan niet met honden die snel gepikeerd zijn
Juist wel. Die grijpen je des te eerder.

- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Eens. In ieder geval de Amerikanen die ik ken, zijn echt niet zo fel en hard als bijvoorbeeld een Mechelaar.gyanty schreef:Tja, ik weet niet. Ik vermoed dat het nog steeds collies blijven en dat er wel bepaalde eigenschappen in zitten die kenmerkend zullen blijven voor de collie en ik weet niet of ze in pakwerk te vergelijken zijn met een mechelse herder, maar mijn vermoeden is dat ze daar niet mee te vergelijken zullen zijn. Pakwerk kan je ook op verschillende niveau's doen en ik zie nog geen massa's collies op pakwerktrainingen, evenementen, demonstraties of bijvoorbeeld in beveiliging werken of bij de politie. Als ze echt geweldig daarin zouden zijn, dan zouden ze die ontdekking wel gedaan hebben toch?lieke schreef:Supernova schreef:Ach, dat zal vast wel mee vallenlieke schreef: Ships, dalijk word ik vervolgd voor smaad....![]()
Ik heb het niet gecheckt omdat ik deze fokker al tijden in mijn favorieten heb zitten. Maar je hebt dus helemaal gelijk.![]()
@ gyanty, ik weet dat dat inderdaad voor de meeste collies wel klopt, maar ik denk dat een werkcollie veel meer gedreven is. Ze doen tenslotte ook pakwerk, dat kan niet met honden die snel gepikeerd zijn
Juist wel. Die grijpen je des te eerder.Tuurlijk zullen ze verschillen met de standaard collie, maar om het meteen een bikkelharde en stoere hond te maken: ik weet het niet.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Nee, dat hoeft zeker niet. Daarom was ik het ook eens met deze uitspraak van Gyanty:Nanna schreef:Maar dat hoeft toch ook helemaal niet? Daar is een Collie ook nooit op gefokt.DeDiana schreef:Eens. In ieder geval de Amerikanen die ik ken, zijn echt niet zo fel en hard als bijvoorbeeld een Mechelaar.gyanty schreef:Ik vermoed dat het nog steeds collies blijven en dat er wel bepaalde eigenschappen in zitten die kenmerkend zullen blijven voor de collie en ik weet niet of ze in pakwerk te vergelijken zijn met een mechelse herder, maar mijn vermoeden is dat ze daar niet mee te vergelijken zullen zijn. Pakwerk kan je ook op verschillende niveau's doen en ik zie nog geen massa's collies op pakwerktrainingen, evenementen, demonstraties of bijvoorbeeld in beveiliging werken of bij de politie. Als ze echt geweldig daarin zouden zijn, dan zouden ze die ontdekking wel gedaan hebben toch?Tuurlijk zullen ze verschillen met de standaard collie, maar om het meteen een bikkelharde en stoere hond te maken: ik weet het niet.
Ik denk niet dat die fokkers proberen op hoog niveau mee te draaien maar dat ze alleen maar willen laten zien dat hun Collies werklustig zijn en niet bang.
Ik vermoed dat het nog steeds collies blijven en dat er wel bepaalde eigenschappen in zitten die kenmerkend zullen blijven voor de collie en ik weet niet of ze in pakwerk te vergelijken zijn met een mechelse herder, maar mijn vermoeden is dat ze daar niet mee te vergelijken zullen zijn.
- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Contacteer:
gyanty schreef:Tja, ik weet niet. Ik vermoed dat het nog steeds collies blijven en dat er wel bepaalde eigenschappen in zitten die kenmerkend zullen blijven voor de collie en ik weet niet of ze in pakwerk te vergelijken zijn met een mechelse herder, maar mijn vermoeden is dat ze daar niet mee te vergelijken zullen zijn. Pakwerk kan je ook op verschillende niveau's doen en ik zie nog geen massa's collies op pakwerktrainingen, evenementen, demonstraties of bijvoorbeeld in beveiliging werken of bij de politie. Als ze echt geweldig daarin zouden zijn, dan zouden ze die ontdekking wel gedaan hebben toch?lieke schreef:Supernova schreef:Ach, dat zal vast wel mee vallenlieke schreef: Ships, dalijk word ik vervolgd voor smaad....![]()
Juist wel. Die grijpen je des te eerder.Tuurlijk zullen ze verschillen met de standaard collie, maar om het meteen een bikkelharde en stoere hond te maken: ik weet het niet.
Ik maakte ook maar een geintje.
Maar in principe wéten we het niet in Nederland hoe dergelijke collies het doen bij dat soort trainingen om de doodeenvoudige reden dat er zelden zulke collies in ons kikkerlandje gesignaleerd worden.
In ons land wordt al tientallen jaren alleen officieel gefokt met het Engelse type en er is een enkele dolende in de woestijn die Engelse en Amerikaanse lijn kruist om de 'klassieke' collie te krijgen.
De echte werklustige Amerikaan is hier nauwelijks te vinden. Dutchamco's was jarenlang de enige Amerikaanse colliefokker.

- Eilfy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie - Aantal honden: 5
- Contacteer:
Over de von Bopperdenhamm collies: vrienden van mij hebben een reutje van die kennel geadopteerd (stond een tijdje op de site als Henry voor de mensen die de site volgen van die fokker).
Persoonlijk vind ik hem toch nog vrij zenuwachtig, vanaf het begin al. Hij blaft ook heel erg aan en ondanks dat ze hier al vanaf het begin af aan mee bezig zijn, blijft dit er heel erg in zitten. Verder is het een redelijk gevoelige hond waar je niet te veel druk op moet zetten. Ondanks dat hij uit een lijn komt waar IPO in gedaan wordt, vraag ik mij af of het voor deze hond haalbaar gaat zijn. Erbij verteld: hij is nu 7 of 8 maanden en volop aan het puberen... dus hij gaat nog wel veranderen in karakter. Maar dit is wat me tot nu toe opviel.
Toegegeven... het zijn hele mooi honden. Veel mooier dan de Engelse variant vind ik persoonlijk. Als je een wat actievere variant van de collie zoekt, is het zeker aan te raden. Er zitten in Duitsland overigens wel meer fokkers van het Amerikaans type collie.
Edit 1 (3 maart): hij is inderdaad nog veel veranderd ook door de inzet van de baasjes! Veel stabieler en super fanatiek op spel. Ook in de cursus loopt hij als een trein. Dus ga m'n mening herzien
Met de juiste kennis en bij de juiste eigenaren zijn het heerlijke honden!
Edit 2 (20 april): hoor net dat de collieclub waarde hecht aan wat een of andere malloot, in dit geval ik, op een forum zet. Om die reden krijgen de eigenaren nu zeer moeilijk toestemming om in Nederland IPO te mogen doen. Dit vind ik echt heel jammer, aangezien ik punt 1 geen expert ben (zeker niet wat betreft IPO) en punt 2 dit bijna 2 maanden geleden heb gepost! Dus mochten mensen dit nog lezen: beoordeel de hond en ga bij de fokker te rade. Die is degene die echt goed kan oordelen omdat die al meerdere collies succesvol in de IPO heeft lopen.
Naar de eigenaren toe: sorry! Ik dacht niet dat mensen dit serieus zouden nemen.... De post was bedoeld om aan te geven dat een dergelijk type collie niet voor iedereen geschikt is.
Persoonlijk vind ik hem toch nog vrij zenuwachtig, vanaf het begin al. Hij blaft ook heel erg aan en ondanks dat ze hier al vanaf het begin af aan mee bezig zijn, blijft dit er heel erg in zitten. Verder is het een redelijk gevoelige hond waar je niet te veel druk op moet zetten. Ondanks dat hij uit een lijn komt waar IPO in gedaan wordt, vraag ik mij af of het voor deze hond haalbaar gaat zijn. Erbij verteld: hij is nu 7 of 8 maanden en volop aan het puberen... dus hij gaat nog wel veranderen in karakter. Maar dit is wat me tot nu toe opviel.
Toegegeven... het zijn hele mooi honden. Veel mooier dan de Engelse variant vind ik persoonlijk. Als je een wat actievere variant van de collie zoekt, is het zeker aan te raden. Er zitten in Duitsland overigens wel meer fokkers van het Amerikaans type collie.
Edit 1 (3 maart): hij is inderdaad nog veel veranderd ook door de inzet van de baasjes! Veel stabieler en super fanatiek op spel. Ook in de cursus loopt hij als een trein. Dus ga m'n mening herzien
Edit 2 (20 april): hoor net dat de collieclub waarde hecht aan wat een of andere malloot, in dit geval ik, op een forum zet. Om die reden krijgen de eigenaren nu zeer moeilijk toestemming om in Nederland IPO te mogen doen. Dit vind ik echt heel jammer, aangezien ik punt 1 geen expert ben (zeker niet wat betreft IPO) en punt 2 dit bijna 2 maanden geleden heb gepost! Dus mochten mensen dit nog lezen: beoordeel de hond en ga bij de fokker te rade. Die is degene die echt goed kan oordelen omdat die al meerdere collies succesvol in de IPO heeft lopen.
Naar de eigenaren toe: sorry! Ik dacht niet dat mensen dit serieus zouden nemen.... De post was bedoeld om aan te geven dat een dergelijk type collie niet voor iedereen geschikt is.
Laatst gewijzigd door Eilfy op 20 apr 2013 21:45, 2 keer totaal gewijzigd.
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
Makso's Stars op Facebook
- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Contacteer:
Eilfy schreef:Over de von Bopperdenhamm collies: vrienden van mij hebben een reutje van die kennel geadopteerd (stond een tijdje op de site als Henry voor de mensen die de site volgen van die fokker).
Qua karakter kan ik er natuurlijk niks over zeggen, maar wat betreft het blaffen: collies worden vaak nogal eufemistisch omschreven als 'vocale honden'.
Dat betekent in gewone mensentaal dat ze verschrikkelijk kunnen blaffen.
En dan heb ik het over zo'n akelige schelle, door merg en been gaande blaf. Ook de reuen. Die hebben allemaal zo'n eunuchenblaf.
Vanaf het begin de kop in drukken anders heb je geen leven.

- Naima
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labradinges
- Aantal honden: 1
Het is wat voorspelbaar mss, maar ik denk dat een Golden ook behoorlijk aan de omschrijving voldoet. Qua ballengooien kan ze haar hart wel ophalen dan iig haha.
Mozes (juni ‘20) en in Golden memory Lotus (juli ‘11 - juli ‘20)