Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Slechter gaan zien

Moderator: moderatorteam

Femmel
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Slechter gaan zien

Ongelezen bericht door Femmel »

Gisteren merkte ik bij de jachttraining iets wat ik al langer vermoed. Onze Ginger van 8 jaar oud gaat slechter zien.

Omdat ze canvasdummy's niet meer pakt, gebruiken we voor de landapporten vachtdummy's die natuurlijk geen felle kleur hebben.

Voor onze winter- c.q. loopheidsstop (zo'n 3 maanden geleden) had ze geen enkel probleem met markeerapporten, maar gisteren vloog ze wel de goede kant op, maar had duidelijk niet gezien waar de dummy was gevallen. Door gebruik van haar neus vindt ze dummy wel, maar het duurt even.

Nu wil ik geen wedstrijden met haar lopen, maar ik vind het wel leuk om een markeerapport een markeerapport te laten en niet van alles een verloren apport te maken. :wink:

Zou het een idee zijn om een felgekleurd lint om/aan haar dummy's te maken?

Graag zou ik van jullie wat meer ideeen horen over hoe de jachttraining met een wat oudere, minder goed ziende hond toch succesvol te laten verlopen.

Voor apporten uit het water gebruiken we nog gewoon de oranje canvasdummy's en daar heeft ze geen enkel probleem mee.
Groetjes,

Femke

Afbeelding

In loving memory ons Goldensnoetje Joy* (14 februari 1997 - 26 juli 2010)
Voor altijd in ons hart lieve Ginny* (23 januari 2005 - 21 augustus 2014)
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Re: Slechter gaan zien

Ongelezen bericht door ranetje »

Je kunt er een paar witte linten aan vast maken als een soort streamer.
Dat helpt vast wel.

Ik zou die ogen ook even na laten kijken.
Dan krijg je misschien meer beeld wat de oorzaak is van het "niet zien".
Is ze bijv. wel goed geconcentreerd?
En denk ook aan de achtergrond waartegen wordt gegooid.
Een groene dummy tegen de achtrgrond van een bosje naaldbomen (als voorbeeld) is niet eenvoudig :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Weet niet wat de afstand was, maar ik merk dat je een markeerapport na een stop altijd weer even moet opbouwen. Het inschatten van de afstand is toch lastiger dan wij denken voor de honden. Omgeving maakt ook veel uit. Op een strak gemaaid stukje land, is het al makkelijk dan op een woeste ondergrond. Streamers kunnen zeker helpen. Pakt ze ook geen dummy met een sok er omheen? Dan zou je de vachtdummy in een witte sok kunnen doen, maakt het ook makkelijker om te markeren.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Femmel
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Femmel »

Heel erg bedankt voor jullie tips! Hier kan ik zeker wat mee.

Het was inderdaad lang geleden, de afstand behoorlijk groot, het was grauw weer en de dummy werd opgegooid in een dor stukje met beplanting. Eigenlijk waren dus alle factoren aanwezig om een markeerapport minder goed te doen.

We zullen de volgende keer nog eens zien of het dan beter gaat, anders ga ik zeker eens kijken of een sok of witte linten uitkomst kunnen bieden.
Groetjes,

Femke

Afbeelding

In loving memory ons Goldensnoetje Joy* (14 februari 1997 - 26 juli 2010)
Voor altijd in ons hart lieve Ginny* (23 januari 2005 - 21 augustus 2014)
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”