Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Brokken en kvv

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Hylos
Zeer actief
Aantal honden: 2

Brokken en kvv

Ongelezen bericht door Hylos »

Aangezien ik iedereen hier over kvv hoor praten; toch maar even jullie mening vragen :mrgreen:
Onze pup krijgt nu Purina pro plan atheltic lam & rijst brokken. Ik las hier dat er voor een hond niet zoveel vlees in zit (tis 20% lam) en nu zou ik het evt wel willen mixen met kvv.
Ik werk bij de Makro en daar verkopen we alleen het merk Rodi. Is dit aan te raden? En met welke soort kvv moet ik het dan aanvullen? Er is kvv compleet maar is dat nuttig icm de brokjes?
Afbeelding
Afbeelding
Rita
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee Oud Duitse Herders en twee Mechelaars.
Aantal honden: 5
Contacteer:

Re: Brokken en kvv

Ongelezen bericht door Rita »

Ik heb net een tweede darmontsteking achter de rug bij onze Nanu.
Ik voer dezelfde brokken als jij, tot volle tervredenheid.
Gaf Rodi maar ook Smuldier erbij, deze zijn mij ten sterkste afgeraden om te geven door de DA.
Wil je vlees bijgeven neem dan bv Carnibest was haar advies.
Zelf voert zij haar honden alleen maar vers.

Helaas mag onze Nanu nu even helemaal geen vlees meer hebben, bij hem is het vermoeden dat hij de eiwitten die in het vlees zitten niet goed kan verteren.
De andere vier honden krijgen nu sinds zaterdag Carnibest door de brokken gemengd.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Rita schreef:Ik heb net een tweede darmontsteking achter de rug bij onze Nanu.
Ik voer dezelfde brokken als jij, tot volle tervredenheid.
Gaf Rodi maar ook Smuldier erbij, deze zijn mij ten sterkste afgeraden om te geven door de DA.
Wil je vlees bijgeven neem dan bv Carnibest was haar advies.
Zelf voert zij haar honden alleen maar vers.

Helaas mag onze Nanu nu even helemaal geen vlees meer hebben, bij hem is het vermoeden dat hij de eiwitten die in het vlees zitten niet goed kan verteren.
De andere vier honden krijgen nu sinds zaterdag Carnibest door de brokken gemengd.
Want dat is duur dus goed?
Onzin, hier een hond die vanaf 3 weken oud tot 1 jaar alleen maar smuldier compleet. Daarna smulduer en lotgering en nu alleen maat lotgering (goedkoper dan smuldier, meer variatie en wordt gebracht )
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Gittje
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Gittje »

Ik meng brok met Duck enkelvoudig (dikwijls pens, soms ook kip of rund) tot grote trevredenheid van de hond :wink:
yodi
Zeer actief
Mijn ras(sen): rottweiler
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door yodi »

Ik geef s'morgens brokken en s'middags smuldier, bevalt prima onze 'pup' weegt nu met 8mnd 35 kg en is kerngezond.
Afbeelding
Hylos
Zeer actief

Bedankt voor de reacties!

Nou we hebben laatst wat vlees achtigs gekocht bij de welkoop (weet de naam zo ff niet), dat gemengd met brokjes.. nou hij is er gek op! De bak gaat in 1 keer leeg en hij komt steeds terug om te kijken of er meer is.Alleen brokjes deed ie de heledag eigenlijk wel over om het op te krijgen.

Nu zit hier in de buurt een lotgering verkoop plaats (franeker) en daar willen we eigenlijk graag op over gaan want ik lees er veel goeds over! Alleen wordt dat door hun afgeraden met brok te combinere ivm de vertering. Maar heb hier ook wel gelezen dat het achterhaald is...
Wat zijn de belangrijke dingen waar ik rekening mee moet houden qua lotgering voor een pup?
Afbeelding
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Hylos schreef:Bedankt voor de reacties!

Nou we hebben laatst wat vlees achtigs gekocht bij de welkoop (weet de naam zo ff niet), dat gemengd met brokjes.. nou hij is er gek op! De bak gaat in 1 keer leeg en hij komt steeds terug om te kijken of er meer is.Alleen brokjes deed ie de heledag eigenlijk wel over om het op te krijgen.

Nu zit hier in de buurt een lotgering verkoop plaats (franeker) en daar willen we eigenlijk graag op over gaan want ik lees er veel goeds over! Alleen wordt dat door hun afgeraden met brok te combinere ivm de vertering. Maar heb hier ook wel gelezen dat het achterhaald is...
Wat zijn de belangrijke dingen waar ik rekening mee moet houden qua lotgering voor een pup?

Lotgering is prima voer, maar de producent doet wel meer beweringen die kant nog wal raken.
Daar zou ik dus niet van uit gaan. Ik voer het zelf niet meer omdat de service beneden alle peil was en mijn dametje er maar weinig van kon eten, maar over het voer zelf was ik niet ontevreden.
Je kunt dus gerust gedeeltelijk Lotgering en brok voeren hoor.
Verder vind ik zelf afwisselend voeren erg belangrijk en liefst 1 x per week vis.
nomo
Zeer actief

Ongelezen bericht door nomo »

Morris heeft vanavond Lotgering gemengd met brokken en een lik kattenvoer erdoor gegeten. En dat kan hij prima verteren (en nee, dat gebeurt niet dagelijks, maar vandaag is hij jarig en daarom kreeg hij wat hij het lekkerst vind ;))

Maar brokken en kvv niet mogen mengen is inmiddels inderdaad al achterhaald. Gewoon kijken hoe je hond het erop doet. Maar slecht voor de gezondheid is het niet :ok:
Hylos
Zeer actief

Nou we zijn inmiddels bijna 2 maaden verder.. :wink:

Xavi krijg voornamelijk smuldier compleet pens en vlees.. zo nu en dan smuldier hart en kip er bij. We hadden alleen nog een gigantische zak brokken besteld een tijd terug en die moeten toch wel op.. aangezien die zak zo ongeveer 60 euro kostte :roll: Dus s ochtends wat brokjes erbij.

Maar ik ben niet helemaal tevreden over zn ontlasting.. ik vind dat hij te vaak moet (soms 4 keer per dag) en wat steviger zou ook fijn zijn..
Nu heb ik gelezen dat smuldier bot in de vorm van supplementen door het voer heeft.. dus niks gemalen o.i.d.
Dus maar besloten om "aanvullend" voer te kopen

Ik heb nu onderstaand besteld;

- 1 kg kipkarkassen
- 1 kg eendennek
- Runderpens gemalen, 1 kg. (vuile pens)
- Organenmix (grof gemalen), 1kg. Zitten dus verschillende organen in.
- Kipmix (nek, rug, maag, lever)

Wil graag even kijken hoe hij het hier op doet. Ik denk dat hij nu wat te weinig calcium krijgt, zit iig weinig in smuldier.
Nu alleen nog even kijken hoe ik dit icm het smuldier ga verdelen..
Ik zou graag volledig op rauw gaan alleen bij alles op deze website ( http://www.petspassion.nl) staat dat het geen compleet voer is.. dit begrijp ik ook want je moet het blijkbaar zelf samenstellen.
Ik ga kijken of me dat gaat bevallen, tis wel veel gedoe lijkt me met zoveel spul steeds ontdooien en bijhouden. (ik ben nogal vergeetachtig :hmmm:)

Als iemand nog tips/tops en opmerkingen heeft hoor ik het graag! :mrgreen:
Afbeelding
Afbeelding
Xerox
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Xerox »

Wat is Xavi voor ras? :I: Edit; ik zie het al, Pitbull X Stafford ;)

Poeh, eerlijk gezegd zou ik zelf niet durven voeren zoals jij nu gaat doen. Welke verhoudingen calcium / vlees/ orgaan Smuldier hanteert, is namelijk niet bekend (volgens mij?). Natuurlijk kun je veel aflezen aan de ontlasting, zoals je al gedaan hebt. Dat lijkt me prima! Alleen, als je zaken aan de kvv gaat toevoegen, verander je de verhoudingen en dat moet je wel met 'verstand van zaken' doen, anders krijgt Xavi straks te veel van het een binnen en te weinig van het ander. Aangezien vlees en orgaan beide laxerend werkt, kun je niet 'aflezen' aan de ontlasting of je te veel orgaan of vlees toevoegt. Dat is dus een probleem. De verhoudingen die je zou moeten bereiken zijn:

45% vleesbot (vleesbot bestaat uit 50% kaal bot en 50% vlees)
25% spiervlees
20% orgaan waarvan 10% pens en 10% ander orgaan (hart-lever-nier)
10% groente

Wat ik me ook afvraag, is wat er in de orgaanmix zit?

Overigens, als je het toch interessant vindt om op deze manier te gaan voeren, zoek dan eens op BARF (Bones And Raw Food). Zoals je zegt, je bent nu toch al bezig met ontdooien en portioneren, waarom dan niet in één keer goed (zou ik denken).
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Groetjes, Sonja, Xerox, Diablo en Yuko
Xerox
Vaste gebruiker

Ah ik zie het al, pitbull X stafford ;)

Xerox
Vaste gebruiker

.

Xerox
Vaste gebruiker

Hmmm ik had hier toch echt gereageerd, maar mijn bericht is foetsie? Nog een keer dan:

Eerlijk gezegd zou ik niet durven voeren op de manier die jij nu neerzet. Je weet namelijk niet in welke verhoudingen calcium, vlees en orgaan aanwezig is in Smuldier (of is dat inmiddels bekend?). Afgaan op de ontlasting is goed, maar wat je niet ziet is of de verhouding vlees/orgaan klopt (werkt namelijk beide laxerend). Een korte periode op die manier voeren is niet direct schadelijk, maar eigenlijk moeten er wel bepaalde verhoudingen in het voer zitten:

45% bot
25% spiervlees
20% orgaan waarvan 10% pens en 10% ander orgaan (hart-lever-nier)
10% groente

Wat ik me ook afvraag: wat zit er in de orgaanmix?

Enne, als je toch bezig gaat met ontdooien, portioneren, bestellen enzovoorts, kijk dan eens naar de voermethode BARF. Daar komen die verhoudingen die ik noemde ook vandaan.

Hylos
Zeer actief

Dankje voor je bericht.
In de orgaan mix zit: 25% konijnennier, 25% eendenlever, 25% kippenmaag en 25% runderhart.

Het liefst ga ik iid ook volledig over. Misschien ligt het ook wel aan het smuldier.. dat hij het daar gewoon niet heel goed op doet. Ach en wat is niet goed.. ik denk in ieder geval dat het beter kan! Met kvv zou een hond 2 keer moeten poepen en goede stevige keutels, toch?

Maar goed dat je het zegt, hij moet natuurlijk niet teveel van bepaalde dingen krijgen.
Alleen je koopt daar in feite alles los. Dus een orgaan mix, en mix met meer bot, een mix met vis. Ik neem dan aan dat je het zelf moet combineren? Kan hem niet alleen maar een dag op orgaanvlees zetten, dat komt ook niet goed :lol1:
Ik haal de bestelling vanavond zelf op aangezien ik vlakbij woon. Dit is meteen een mooie gelegenheid om daar informatie te vragen over de voeding en hoe ik het et beste kan doen.

Want in principe zou je aanraden naast zoiets geen smuldier meer te geven? Ik wilde het namelijk proberen met bijvoorbeeld s middags een toevoeging van bijvoorbeeld een stuk eendenek. En een andere dag wat extra orgaan. zoiets.
Afbeelding
Afbeelding
Hylos
Zeer actief

Ik zie je oorspronkelijke bericht overigens nog wel hoor :mrgreen:
Afbeelding
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Lees je al op barfplaats? Daar kun je de verhoudingen voor het zelf samenstellen vinden.
Hylos
Zeer actief

Zo nu en dan wel eens een forum.. ik heb zoveel websites voor KVV en barf gezien dat ik er duizelig van werd.
Zit hier 1 in de buurt dus ik dacht laat ik eens bestellen, anders komt het er nooit van. Maargoed zo makkelijk gaat dat dus niet :mrgreen:
Ik zal me inlezen op de fora en vanavond vragen. Het ging me in eerste instantie eigenlijk puur om de eendennek/kipkarkas. Voor extra calcium. En ik las dat het fijn is om te geven als ze tandjes wisselen.

Maarja toen zag ik al dat andere en ik dacht, kost amper wat.. laat me eens proberen :roll:
Maar ik houd het in de vriezer totdat ik weet hoe het moet :wink:

Thanks for the warnings!
Afbeelding
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

:wink: Het is geen hersenchirurgie en ben er zelf niet heel erg stikt in met de honden.
Zo krijgt Niko een basis van brok en iets te knabbelen er bij.
Maar met een opgroeiende hond vind ik het toch wel belangrijk om niet uit verhouding te gaan voeren.

De rekenhulp kan wel handig zijn, daar staan al richtlijnen voor de percentages:

http://www.barfplaats.nl/handleiding-to ... -rekenhulp
Hylos
Zeer actief

Nee dat wil ik ook zeker niet. Maar ik wil ook niet dat hij te weinig krijgt.

Dankje voor de link.

Ik begrijp het idee alleen lijkt het me via de site die ik bestel, wel lastig.

http://www.petspassion.nl/index.php?gr=14

Hier staat alles wat ze hebben.

Dan zou ik dus bijvoorbeeld de orgaan mix, rundvless (staat onderaan, bevat veel spier), kipkarkas/nek oid voor het bot, en nog iets van groeten moeten voeren, en dit afwegen?
Je weet alleen niet precies hoeveel er exact van wat in zit..

Ik heb ook op http://www.naturis.nu gekeken, want daar hebben ze gewoon gemalen compleet voer in verschillende diersoorten. Maar die levert maar 1 keer per 2 weken. :(
Afbeelding
Afbeelding
Xerox
Vaste gebruiker

Sorry, door problemen met het forum lees ik je reactie nu pas... Ik zie ook dat mijn bericht er meerdere malen staat, oeps!

Anyway: ik zou inderdaad geen dingen naast Smuldier gaan geven. Je zou natuurlijk wel een keertje een nek erbij kunnen geven en dan zien wat er gebeurt met de ontlasting. Maar als je praat over de langere termijn zou ik dan lekker kiezen voor BARF, zeker als je daarin geïnteresseerd bent en er wat tijd en moeite voor over hebt.

Je hebt dan inderdaad 4 'categorieën': vleesbot (50% bot, 50% vlees), spiervlees, orgaan en groente in de verhoudingen die ik al noemde. Orgaan moet dus voor de helft uit pens bestaan en voor de helft uit hart-lever-nier. Zorg wel voor voldoende afwisseling in diersoorten, het minimum is 4 in 2 weken. De meeste barfers komen daar wel ver bovenuit, 10-12 diersoorten per 2 weken is geen uitzondering.

Hylos
Zeer actief

Maakt niet uit!

Hij heeft nu 3 keer een eendennek gehad en.. wonderlijk spul blijkbaar haha.
De ontlasting is echt minder geworden en ziet er mooi stevig uit!!

Dus ik blijf dit eerst gebruiken, zodra we een groter huis hebben (zijn we naar op zoek) en ruimte voor een losse vriezer.. dan wil ik echt volledig over! Ik begrijp nu ongeveer hoe het in elkaar zit dat en heb dus wel wat liggen nu. Maar onze vriezer is te klein om daar echt een afwisselend menu mee samen te stellen.

Dank voor het advies!
Afbeelding
Afbeelding
Xerox
Vaste gebruiker

Oh fijn zeg! Geen dank en succes ermee, maar dat gaat vast lukken!

Plaats reactie

Terug naar “Voeding”