Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Zie door de bomen het bos niet meer
Moderator: moderatorteam
-
- geregistreerd lid
- Mijn ras(sen): Kruizing Duitse Herder / Berner Sennen
- Aantal honden: 1
Zie door de bomen het bos niet meer
Ik heb hulp nodig met het kiezen van het juiste voedel voor onze hond. Ze komt komende donderdag. We nemen haar over van mensen die er geen tijd meer voor hebben. Het gaat om een 3 jarige teef, kruizing Duitse Herder / Berner Sennen. Tot nu toe heeft ze altijd brokken gehad. Aldi, Bonzo, Pedigree... Wij willen het graag beter doen. Nu heb ik al het 1 en ander gelezen over voeding, maar toch heb ik nog wat vragen.
1. Kan ik een hond die altijd b-merk brokken heeft gehad in 1 keer over zetten op bv. smuldier? We hebben nog geen grote vriezer en lotgering is niet in de buurt te krijgen.
2. Wat is nu precies het verschil tussen smuldier en blikvoer? Ik ga er vanuit dat blik veel zouter is en veel kunstmatige rommel bevat? Was niet van plan de hond op blikvoer te laten leven, maar ben wel benieuwd naar het verschil.
3. Is het een optie om brokken te mengen met smuldier? Wat zijn daarvan de voor- en nadelen? Heb zelf het idee dat dit misschien een aardige tussenstap zou zijn...
4. Is cavom dan een goede brok om te gebruiken? Heb veel gegoogled en dit is een van de weinige natuurlijke, betaalbare brokken die ik heb kunnen vinden.
Alvast heel erg bedankt voor jullie antwoorden.
1. Kan ik een hond die altijd b-merk brokken heeft gehad in 1 keer over zetten op bv. smuldier? We hebben nog geen grote vriezer en lotgering is niet in de buurt te krijgen.
2. Wat is nu precies het verschil tussen smuldier en blikvoer? Ik ga er vanuit dat blik veel zouter is en veel kunstmatige rommel bevat? Was niet van plan de hond op blikvoer te laten leven, maar ben wel benieuwd naar het verschil.
3. Is het een optie om brokken te mengen met smuldier? Wat zijn daarvan de voor- en nadelen? Heb zelf het idee dat dit misschien een aardige tussenstap zou zijn...
4. Is cavom dan een goede brok om te gebruiken? Heb veel gegoogled en dit is een van de weinige natuurlijke, betaalbare brokken die ik heb kunnen vinden.
Alvast heel erg bedankt voor jullie antwoorden.
- semmyboy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): De duitse herdershond!
- Aantal honden: 2
Re: Zie door de bomen het bos niet meer
1. Ja je kan meteen overstappen. Wij hebben dit gedaan en beviel goed.
Ze gaan zich wel ontgiften van de brok.
Ze krijgen jeuk en ontlasting is de eerste tijd slecht.
2.tros radar had een mooie uitzending uitgezonden over blikvoeding voor de hond en kat. Blikvoer is het zelfde als brok, maar ze hebben het zacht en smeuig gemaakt. Als je die gelij ziet, ziet het er niet echt smakelijk uit. Ook worden er net zoals brokken veel houdbaarheids toegoegingen bij gebracht. Ook niet echt gezond voor de hond. En inderdaad zout zit er veel in. De stukjes lijken op vlees, maar zit geen gram vlees in. Het spul is nagemaakt als vlees.
3.brokken mengen met vers vlees schijnt niet zo goed te zijn.
4.zelf geen ervaring met cavom, de ene zegt dat het goed is, de ander niet.
Heb je ook gekeken naar orijen, wolfsbut of arcana?
2.tros radar had een mooie uitzending uitgezonden over blikvoeding voor de hond en kat. Blikvoer is het zelfde als brok, maar ze hebben het zacht en smeuig gemaakt. Als je die gelij ziet, ziet het er niet echt smakelijk uit. Ook worden er net zoals brokken veel houdbaarheids toegoegingen bij gebracht. Ook niet echt gezond voor de hond. En inderdaad zout zit er veel in. De stukjes lijken op vlees, maar zit geen gram vlees in. Het spul is nagemaakt als vlees.
3.brokken mengen met vers vlees schijnt niet zo goed te zijn.
4.zelf geen ervaring met cavom, de ene zegt dat het goed is, de ander niet.
Heb je ook gekeken naar orijen, wolfsbut of arcana?
-
- geregistreerd lid
- Mijn ras(sen): Kruizing Duitse Herder / Berner Sennen
Ik las net iets over dat het verteren van brokken een andere zuurtegraad vereist dan het verteren van vlees. Of zou dat alleen het geval zijn wanneer je de ene dag vlees geeft en de andere dag brokken? Ik wou het eigenlijk mengen zodat ze ook kan wennen aan de smaak en structuur. Maar als dat ongezond is stap ik natuurlijk in 1 keer over.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Hoe kom je aan die wijsheid?semmyboy schreef:1. Ja je kan meteen overstappen. Wij hebben dit gedaan en beviel goed.
Hier hebben de meesten jaren op brok gestaan en van de ene op de andere dag overgegaan op kvv, nergens last van gehad, geen van allen... en zulke speciale gevallen heb ik niet hoor.
Je moet geen zogenaamde feiten neerzetten die geen feiten zijn.

Want kom dan eens met een bewijs van dat zogenaamde ontgiften.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Het kan prima, maar ik zou gewoon in 1 x overstappen.JolandaBoxem schreef:Ik las net iets over dat het verteren van brokken een andere zuurtegraad vereist dan het verteren van vlees. Of zou dat alleen het geval zijn wanneer je de ene dag vlees geeft en de andere dag brokken? Ik wou het eigenlijk mengen zodat ze ook kan wennen aan de smaak en structuur. Maar als dat ongezond is stap ik natuurlijk in 1 keer over.
Hier altijd gedaan en dat is me prima bevallen.
Blikvoer bestaat voor 80% uit water met een smaakje... daar heeft een hond knap weinig aan. Dat is dus het grootste verschil met kvv zoals lotgering, smuldier etc. Dat bestaat uit vlees.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Dat was vroeger, dat we dat dachten. Roer gerust door elkaar, je hond zal er blij me zijn.JolandaBoxem schreef:Ik las net iets over dat het verteren van brokken een andere zuurtegraad vereist dan het verteren van vlees. Of zou dat alleen het geval zijn wanneer je de ene dag vlees geeft en de andere dag brokken? Ik wou het eigenlijk mengen zodat ze ook kan wennen aan de smaak en structuur. Maar als dat ongezond is stap ik natuurlijk in 1 keer over.
- [Sandra]
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer
Ik geef 's morgens Cavom en 's avonds Smuldier, dat gaat prima.

Groetjes,
Sandra
- Dee
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje
Ik doe half/half. S'ochtends krijgen ze brok, begin van de avond Smuldier.
Gaat prima. De brok gaat er nog net zo graag in. Het vees is alleen in een milliseconde op haha.
Je leest hier zoveel verdeelde meningen over. Ik werd daar niet echt wijzer uit eerlijk gezegd. Net zoals jij dus. Behalve dat ik op Smuldier ben gestapt omdat Figo heel erg last had van groeipijn, dat had een positief effect. Maar daar heb jij niks aan. Ik heb er verder ook geen verstand van, maar weet wel dat je gewoon kan overstappen naar vers.
Gaat prima. De brok gaat er nog net zo graag in. Het vees is alleen in een milliseconde op haha.
Je leest hier zoveel verdeelde meningen over. Ik werd daar niet echt wijzer uit eerlijk gezegd. Net zoals jij dus. Behalve dat ik op Smuldier ben gestapt omdat Figo heel erg last had van groeipijn, dat had een positief effect. Maar daar heb jij niks aan. Ik heb er verder ook geen verstand van, maar weet wel dat je gewoon kan overstappen naar vers.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier en Mechelse herder.
Voer hier ook Cavom en Smuldier , bevalt prima. Kijk gewoon wat jij het fijnste vind en hoe de hond het doet. Alleen smuldier beviel hier niet, Gizmo doet het daar niet goed op. Gecombineerd met brok is het wel goed. Alleen brok vind ik saai. Of je de brok en smul dan mengt of in aparte maaltijden voert maakt niet uit. Veel plezier met jullie hond!
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Even over blikvoer: er bestaat ook blikvoer dat wel gewoon uit vlees bestaat (zoals je ook brokken hebt met én bijna zonder vlees) en waar weinig kunstmatige toevoegingen in zitten. Volgens mij is hét verschil met kvv dat blikvoer verhit is en kvv rauw.
Mijn opvangers hier gaan ook altijd direct over op kvv en hebben daar nooit last van. Sommige poepen wel in het begin héél veel, voordat het van die mooie harde keutels worden.
Mijn opvangers hier gaan ook altijd direct over op kvv en hebben daar nooit last van. Sommige poepen wel in het begin héél veel, voordat het van die mooie harde keutels worden.