Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Verschillen binnen hetzelfde ras

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Verschillen binnen hetzelfde ras

Ongelezen bericht door malinois »

mijn stamboom werkmechel :wink:

Afbeelding

en stamboomloze werkmechel (maar wel met aan beide kanten stamboom voorouders, alleen aan de moeder van moederskant zijn boomloos, vader van ma is ook stamboom)

Afbeelding
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Het enige wat ik jammer vind van jouw honden is dat ze allebei zo'n lange rug lijken te hebben ten opzichte van hun pootlengte, in ieder geval op deze foto's valt dat erg op. Dat geeft een beetje onbalans. Maar verder zijn ze echt prachtig!
malinois
Zeer actief
Contacteer:

LongFields schreef:Het enige wat ik jammer vind van jouw honden is dat ze allebei zo'n lange rug lijken te hebben ten opzichte van hun pootlengte, in ieder geval op deze foto's valt dat erg op. Dat geeft een beetje onbalans. Maar verder zijn ze echt prachtig!
Dank je :ok: , ik zie het niet zo maar misschien dat het aan de foto ligt? (en bij Xito aan zijn vrij diepe borstkast... daar krijg je echt heel moeilijk een beetje standfoto van... van Xavi veel makkelijker die heeft een veel minder diepe borst.) Zover in de sneeuw, ik noem maar wat hoor, want het zou ook zomaar wel kunnen... Hier lijkt het mij iig wat minder maar nogmaals, de keren dat ik op shows/keuringen ben geweest kun je op 1 hand tellen :wink:

Afbeelding

zal eens kijken of ik het keurrapport nog ergens kan vinden of daar ook wat over gezegd is.... :idea:

Afbeelding
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Op deze foto's is het wel iets minder, maar ik vind er nog een disbalans in zitten. Of de kop te groot is ten opzichte van het lichaam, of dat de (voor)poten wat aan de korte kant zijn ten opzichte van de rug.
De uitstraling is er niet minder om hoor.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

LongFields schreef:Op deze foto's is het wel iets minder, maar ik vind er nog een disbalans in zitten. Of de kop te groot is ten opzichte van het lichaam, of dat de (voor)poten wat aan de korte kant zijn ten opzichte van de rug.
thanks...
ff snel gekeken in het keurrapport van Xito en je hebt gelijk :engel:
Mocht iets hoger op de been staan.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
malinois schreef:
LongFields schreef:Op deze foto's is het wel iets minder, maar ik vind er nog een disbalans in zitten. Of de kop te groot is ten opzichte van het lichaam, of dat de (voor)poten wat aan de korte kant zijn ten opzichte van de rug.
thanks...
het zou al wat helpen als je ze in stand hebt met de hakken niet verder dan de loodlijn vanaf de achterkant van het bekken naar beneden :ok: .
Dus wat rechterop bedoel je? Niet zover naar achteren?
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

malinois schreef:
Inge O schreef:
malinois schreef:
thanks...
het zou al wat helpen als je ze in stand hebt met de hakken niet verder dan de loodlijn vanaf de achterkant van het bekken naar beneden :ok: .
Dus wat rechterop bedoel je? Niet zover naar achteren?

Yup;-)
malinois
Zeer actief
Contacteer:

"probleem" is dat ik ze zelf moet laten gaan staan, als ik ga frunniken dan lijkt het alsof ze zwaar mishandeld zijn :schrik: Oortjes plat, staart helemaal naar beneden... dat zijn ze totaal niet gewend... Maar ik zal eens kijken de volgende keer of ik daar nog iets mee kan doen :ok:
Afbeelding
Rosan's Sandra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herdertjes
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosan's Sandra »

Linsey schreef:
http://www.working-dog.eu/dogs-details/ ... rrax-Place
http://www.working-dog.eu/dogs-details/ ... rrax-Place
Of misschien zijn ze gewoon magerder of minder vacht, kan ook. :wink:
Wat leuk! Hero from Marrax Place is een nestbroer van Hunther :wink:
Hunther staat op ons lijstje als potentiele dekreu :D
Groetjes Sandra
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Rosan's Sandra schreef:Wat leuk! Hero from Marrax Place is een nestbroer van Hunther :wink:
Hunther staat op ons lijstje als potentiele dekreu :D
Leuk! Zusje van mijn teefje (zelfde combinatie, nest eerder) heeft vorig jaar een nest van hem gehad.
SimoneV
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door SimoneV »

LongFields schreef:
SimoneV schreef: Dat viel mij ook meteen op, de show mechelaars lijken wel (korthaar) tervuerense herders!
Dat wil ik wel even nuanceren hoor, er zijn zat showmechelaars die geen geschoren Tervuerense lijken. :wink:
Ik schreef in een ander topic een keer een heel verhaal hoe ik dat ervaar, zal het hieronder even quoten:
Ik vind veel werklijn-Mechelaars te grof en houd persoonlijk ook niet van die Duitse-Herder flappers, hoewel die hele kleine driehoekige oortjes die in verhouding niet bij de kop van de hond passen ook niet echt mooi zijn in mijn beleving.
Maar een hond als Xito vind ik dus wel weer een prachtige werklijnhond.
Zoals zo vaak zitten er ook hier weer vele nuances grijs tussen het zwart en wit wat vaak gebruikt wordt tussen een showmechel en een werkmechel. De extremen aan beide zijden kunnen mij niet bekoren, de honden in het midden van de grijsnuance van zowel show- als werkhondenlijn dan weer wel.

Wij hebben van 1991 tot 2004 ook een Mechelaar gehad uit werklijnen (Perle de Tourbière) en zij was een behoorlijk elegante teef.

Wat het uiterlijk van de Mechelaar betreft is het natuurlijk gewoon zo dat deze gelijk zou moeten zijn aan het uiterlijk van de andere 3 variëteiten, immers staat in de rasstandaard dat de honden op de vacht na hetzelfde exterieur zouden moeten hebben. Het zij-aanzicht van de Mechelaar, Tervuerense, Laekense en Groenendaeler zou dus gelijk moeten zijn.
In de praktijk blijkt wel dat de langharen een iets andere richting ingeslagen zijn dan de kort- en ruwharen wat het exterieur betreft (in mijn ogen dan). Ik vind dat met name de koppen van de langharen de laatste zeg 10 jaar een beetje te spits geworden zijn en te weinig stop hebben gekregen (in plaats van de middelmatige stop die beschreven is in de rasstandaard zie je vaker (nagenoeg) geen stop meer en dat vind ik jammer), en de verhouding hoogte-breedte van veel langharen is ook niet meer vierkant, zoals beschreven, maar eerder een op zijn smalle kant staande rechthoek: honden met hele lange poten en een heel kort lichaam zijn geen uitzondering. Het gangwerk gaat daar niet mee vooruit vind ik.
Ik heb er ook niet zo veel verstand van, dat blijkt :wink: Ik heb wel eens websites van showfokkers bekeken maar zag daar vooral de wat extremere honden. Gelukkig zijn er ook op shows genoeg "gewone" mechelaars te vinden :) (en hopelijk zijn dit ook de honden die bovenaan geplaatst worden!)
avietar
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door avietar »

Bij witte herders zie je ook wel verschil. Persoonlijk vind ik de heel sterk behaarde honden niet zo mooi, die doen me meer aan Samojeden denken. Je hebt er ook Duitse herder-achtige types bij zitten. Dat klinkt vreemd, want in feite zijn ze niet zo verschillend en het ras stamt natuurlijk van witte Duitsers af, maar toch ben ik er niet zo gecharmeerd van.

Een paar plaatjes van verschillende types. Als eerst een hond die me sterk aan een (Amerikaanse) Duitser doet denken: (komt natuurlijk mede door de stand waarin hij staat, maar dan nog)
Afbeelding

Zwaarbehaarde honden van het 'Samojeden'-type. (uiteraard mijn mening en niets meer dan dat)
AfbeeldingAfbeelding

Honden die naar mijn mening ielig ogen.
AfbeeldingAfbeelding

Als laatst nog verschillen met laag en hoog op de poten.
AfbeeldingAfbeelding

Ook heb je verschil in de koppen, vooral de mate van de stop en de spitsheid van de snuit.

Ik zal in ieder geval niet zeggen dat onze huidige witte herder nu zo'n prachtexemplaar van zijn ras is. Hij is veel te groot met z'n 71 centimeter, heeft enorme stelten, een roze neus en een karperrug. :roll: Maar hij is wel superlenig en snel! Doet me denken aan een hertje, vooral als hij in beweging is. :mrgreen:

Afbeelding
Afbeelding

"If you can look at a dog and not feel vicarious excitement and affection, you must be a cat."
malinois
Zeer actief
Contacteer:

SimoneV schreef:
LongFields schreef:
SimoneV schreef: Dat viel mij ook meteen op, de show mechelaars lijken wel (korthaar) tervuerense herders!
Dat wil ik wel even nuanceren hoor, er zijn zat showmechelaars die geen geschoren Tervuerense lijken. :wink:
Ik schreef in een ander topic een keer een heel verhaal hoe ik dat ervaar, zal het hieronder even quoten:
Ik vind veel werklijn-Mechelaars te grof en houd persoonlijk ook niet van die Duitse-Herder flappers, hoewel die hele kleine driehoekige oortjes die in verhouding niet bij de kop van de hond passen ook niet echt mooi zijn in mijn beleving.
Maar een hond als Xito vind ik dus wel weer een prachtige werklijnhond.
Zoals zo vaak zitten er ook hier weer vele nuances grijs tussen het zwart en wit wat vaak gebruikt wordt tussen een showmechel en een werkmechel. De extremen aan beide zijden kunnen mij niet bekoren, de honden in het midden van de grijsnuance van zowel show- als werkhondenlijn dan weer wel.

Wij hebben van 1991 tot 2004 ook een Mechelaar gehad uit werklijnen (Perle de Tourbière) en zij was een behoorlijk elegante teef.

Wat het uiterlijk van de Mechelaar betreft is het natuurlijk gewoon zo dat deze gelijk zou moeten zijn aan het uiterlijk van de andere 3 variëteiten, immers staat in de rasstandaard dat de honden op de vacht na hetzelfde exterieur zouden moeten hebben. Het zij-aanzicht van de Mechelaar, Tervuerense, Laekense en Groenendaeler zou dus gelijk moeten zijn.
In de praktijk blijkt wel dat de langharen een iets andere richting ingeslagen zijn dan de kort- en ruwharen wat het exterieur betreft (in mijn ogen dan). Ik vind dat met name de koppen van de langharen de laatste zeg 10 jaar een beetje te spits geworden zijn en te weinig stop hebben gekregen (in plaats van de middelmatige stop die beschreven is in de rasstandaard zie je vaker (nagenoeg) geen stop meer en dat vind ik jammer), en de verhouding hoogte-breedte van veel langharen is ook niet meer vierkant, zoals beschreven, maar eerder een op zijn smalle kant staande rechthoek: honden met hele lange poten en een heel kort lichaam zijn geen uitzondering. Het gangwerk gaat daar niet mee vooruit vind ik.
Ik heb er ook niet zo veel verstand van, dat blijkt :wink: Ik heb wel eens websites van showfokkers bekeken maar zag daar vooral de wat extremere honden. Gelukkig zijn er ook op shows genoeg "gewone" mechelaars te vinden :) (en hopelijk zijn dit ook de honden die bovenaan geplaatst worden!)
Een paar jaar geleden ben ik eens op de Winner geweest, en bij de mechels gekeken... er zat 1 hond bij waarvan ik dacht ja... die is leuk, leuk karakter, leuk uiterlijk niet te overdreven spits/tervueren uiterlijk... en ja hoor die werd laatste :Q:
Was een Myllesheim als ik me niet vergis.
Afbeelding
Lin851
Zeer actief
Mijn ras(sen): Witte herder

Ongelezen bericht door Lin851 »

avietar schreef:Bij witte herders zie je ook wel verschil. Persoonlijk vind ik de heel sterk behaarde honden niet zo mooi, die doen me meer aan Samojeden denken. Je hebt er ook Duitse herder-achtige types bij zitten. Dat klinkt vreemd, want in feite zijn ze niet zo verschillend en het ras stamt natuurlijk van witte Duitsers af, maar toch ben ik er niet zo gecharmeerd van.

Een paar plaatjes van verschillende types. Als eerst een hond die me sterk aan een (Amerikaanse) Duitser doet denken: (komt natuurlijk mede door de stand waarin hij staat, maar dan nog)
Afbeelding

Zwaarbehaarde honden van het 'Samojeden'-type. (uiteraard mijn mening en niets meer dan dat)
AfbeeldingAfbeelding

Honden die naar mijn mening ielig ogen.
AfbeeldingAfbeelding

Als laatst nog verschillen met laag en hoog op de poten.
AfbeeldingAfbeelding

Ook heb je verschil in de koppen, vooral de mate van de stop en de spitsheid van de snuit.

Ik zal in ieder geval niet zeggen dat onze huidige witte herder nu zo'n prachtexemplaar van zijn ras is. Hij is veel te groot met z'n 71 centimeter, heeft enorme stelten, een roze neus en een karperrug. :roll: Maar hij is wel superlenig en snel! Doet me denken aan een hertje, vooral als hij in beweging is. :mrgreen:

Afbeelding

Leuk om te zien dat de opa van mijn hond hier tussen staat :mrgreen:

Vind persoonlijk de variant met een volle vacht het mooist, korthaar en weinig pigment vind ik niet mooi.
En die eerste foto.. Gruwel! :ugh:
avietar
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder

Ongelezen bericht door avietar »

Lin851 schreef: Leuk om te zien dat de opa van mijn hond hier tussen staat :mrgreen:

Vind persoonlijk de variant met een volle vacht het mooist, korthaar en weinig pigment vind ik niet mooi.
En die eerste foto.. Gruwel! :ugh:
Ja, die eerste vind ik echt verschrikkelijk!

En ieder z'n eigen smaak. :wink: Ik vind een volle korthaar zoals onze vorige witte, of langstok met niet al te grote vacht erg mooi. Mike is in ieder geval niet mijn ideale beeld van een witte herder, haha. Alhoewel ik dat ranke helemaal niet erg vind. Bij een windhond. Hou van windhonden. :I:

Welke foto is van de opa van je hond?
Afbeelding

"If you can look at a dog and not feel vicarious excitement and affection, you must be a cat."
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Gos schreef: Mijn freggel werd (op een jonge hondendag van de rasvereniging) 1ste geplaatst, en daarmee voor het teefje van een bekende showlijnfokker, tot woede van degene die dat hondje voorbracht (die kreeg nachtmerries van de oren van Faiza denk ik). Best genant.
Ik zag in het verenigingsblad gisteren overigens dat het met dat andere teefje toch nog goed gekomen is, ze is jeugdwinster geworden ;-)
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Mijn bull werk mechel :I: (met een G op show overigens)

Afbeelding

3 werklijnen. 2 linkse met officiële foktoelating dmv show, de rechtse heb ik zelf geschikt bevonden :pffff:

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”