Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
De Weimaraner is toch ook een duitse staande, of ben ik nou helemaal gek..?
Overigens, de fokker waar ik mijn Weim vandaan heb, is een hele goede jager, ik ben zelf een aantal keer mee geweest, verder zijn het ook sociale en goede gezinshonden.
De eerste 3 minuten zijn het interessantst.
Overigens zit ik met een heel leuk Drentje op cursus, echt een geweldig blije gup
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits."
Een Weimaraner is een Duits ras.
Ook een voorstaande hond
Maar als je het over de Duitste Staande hebt, dan heb je het over de Duitse Staande Korthaar, de Langhaar en de Draadhaar
Een Heidewachtel (Kleine Münsterlander) en de Grote Munsterlander zijn beiden ook Duitse rassen en Voorstaande honden.
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Zelf heb ik een grote Munsterlander, enorm veel passie. Daarnaast had ik tot juli dit jaar een Golden Retriever (helaas binnen 48 uur was het over). Ik zei weleens kruis die 2, de munsterlander en de Golden en ik heb de perfecte hond. Mijn gebeden werden verhoord en ik heb nu ook een kruising munsterlander * Golden. De Munsterlander zeker de grote is een fantastische hond om mee te werken, en ook zeker geschikt als gezinshond. Zelden een hond meegemaakt die zo zacht is en zo graag bij je wilt zijn maar in het veld een hond die door gaat totdat het wild binnen is. In de GM zit de DSL als voorouder en dat zie je echt wel terug en dan met name in het al eerder genoemde zachte karakter. Mijn GM wordt nu 11 en kan nog urenlang mee, de GM blijft tot op hoge leeftijd jong en inzetbaar en zal urenlang door kunnen gaan. Wel zijn ze behoorlijk passievol waardoor je er met een consequente doch eerlijke/zachte hand bovenop moet zitten. Hierdoor kan die van mij bijna overal los zonder zelfstandig te gaan jagen.
Als je een hond wilt voor de echte jacht zou ik zeker niet gaan voor de Drent. Van de EES weet ik te weinig.
Cindy de Wolf schreef:Zelf heb ik een grote Munsterlander, enorm veel passie. Daarnaast had ik tot juli dit jaar een Golden Retriever (helaas binnen 48 uur was het over). Ik zei weleens kruis die 2, de munsterlander en de Golden en ik heb de perfecte hond. Mijn gebeden werden verhoord en ik heb nu ook een kruising munsterlander * Golden. De Munsterlander zeker de grote is een fantastische hond om mee te werken, en ook zeker geschikt als gezinshond. Zelden een hond meegemaakt die zo zacht is en zo graag bij je wilt zijn maar in het veld een hond die door gaat totdat het wild binnen is. In de GM zit de DSL als voorouder en dat zie je echt wel terug en dan met name in het al eerder genoemde zachte karakter. Mijn GM wordt nu 11 en kan nog urenlang mee, de GM blijft tot op hoge leeftijd jong en inzetbaar en zal urenlang door kunnen gaan. Wel zijn ze behoorlijk passievol waardoor je er met een consequente doch eerlijke/zachte hand bovenop moet zitten. Hierdoor kan die van mij bijna overal los zonder zelfstandig te gaan jagen. Als je een hond wilt voor de echte jacht zou ik zeker niet gaan voor de Drent. Van de EES weet ik te weinig.
Ben benieuwd naar je argumenten
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
loony schreef:Ik heb dan weer een redelijk kleine ESS denk schoft 42 cm en rond de 14 kg, razendsnel en behendig in de bramen, apporteert als gek. Enkel een gans is hem net te groot, hij wil en zal altijd de gans binnenbrengen ookal gaat ie een paar keer overkop omdat hij erover strompelt.
De 3 drenten die ik ken in de groep waar ik train zijn er 2 die liever lekker wegrennen, willen geen wild apporteren en zijn doodsbang van water. Beide zijn meer huishonden. De derde zwemt en apporteert wel maar toont niet veel vreugde in het werk en doet het omdat het moet.
Verder ken ik er geen en er zullen vast wel goeie drenten zijn.
en dat is een stamboom ESS?
groetjes Annemie
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
Ik heb 2 springers allebei even klein en zwaar.
De ene heeft geen stamboom, maar komt wel uit een stamboom werklijnmoeder en de vader is een stamboom showlijn.
Mijn andere is een pure werklijn en heeft een stamboom.
Dus mijn halfje heeft gelukkig alle eigenschappen van de werklijn, alleen zijn vachtje is wat te zacht. En krijgt hij als hij gezwommen heeft sneller last van de kouw. De werklijn is iets stugger en dikker op elkaar gestapeld.
Dit zijn ze. Ik ben blij dat ze wat klein zijn. Ik heb al mensen geweten die eens met hun showspringer wouden mee gaan drijven. De honden bleef vasthangen met de oren, of kon niet onder de bramen door wegens te groot.
loony schreef:Dit zijn ze. Ik ben blij dat ze wat klein zijn. Ik heb al mensen geweten die eens met hun showspringer wouden mee gaan drijven. De honden bleef vasthangen met de oren, of kon niet onder de bramen door wegens te groot.
Mooie hondjes
Het is alleen wel zo dat een Engelse springer niet voorstaat, maar het wild opstoot.
Als je toch een niet te grote staande hond wil hebben ja waarom dan geen kleine münsterlander?
Die kunnen zowel kort als wijd jagen (al naar gelang wat ze leren) zijn veelzijdig en niet moeilijk, en ook nog mooi.
Overigens ken ik iemand met een stuk of 5 ds langharen en ja, ze zijn idd gevoelig maar waaks, en achterdochtig tegen vreemden. Kunnen wel goed en allround leren jagen, zijn redelijk gehoorzaam en bruikbaar bij de juiste opvoeding, en passie en neus is van nature voldoende aanwezig.
Sommige langharen, vooral uit Duitse lijnen, zijn ook nog min of meer roofwildscherp en daarmee kun je dan bv. ook nog een vos nazoeken, en leren apporteren, of tijdens drijfjacht een vos laten opdoen en uit de dekking jagen.
Ik vind een langhaar er altijd zo aandoenlijk lief uitzien dat ik verbaasd ben over dat hij op jacht zo ijverig, en ook best wel robuust is.
Het grote voordeel van zowel de grote als de kleine münsterlander, en de langhaar, vind ik de veelzijdigheid.
Wel heb ik het idee dat de km nog meer mensvriendelijk is (tegen vreemden) als de langhaar.
Ik jaag niet en lees even mee, maar grappig dat de DSL hier wordt beschreven als eenkennig tegen vreemden. Een kennis van me heeft er 3, en daar lig ik wel eens mee in het gras te robbedoezen en hebben absoluut geen problemen met vreemden. De ene dag jaagt hij ermee, de volgende dag ligt er 1 onder de tafel in een restaurant. Heel makkelijke en fijne honden in de omgang, die los over het erf lopen op een boerderij. Geen blaf teveel als er vertegenwoordigers of loonwerkers over de vloer komen.
Hier kan iedereen de dam oplopen en aanbellen, als Nilsson buiten ligt zal hij blaffen maar hij doet niets.
Als wij binnen zijn en er komt iemand binnen dan doet hij ook niets, soms komt hij zelfs niet uit de mand, meestal begroet hij diegene alsof het een lang verloren vriend is van ons.
Maar wat hij niet wil is dat een onbekende hem direct probeert te aaien...daar heeft hij geen zin, dan gaat hij op een afstandje staan.
En dat is toch wat ik van andere DSL ook hoor, iedereen is welkom maar ze kijken bij een onbekende eerst de kat uit de boom.
Komt diegene een paar dagen later weer dan wordt hij/zij met veel geloei onthaald...wij kunnen dan horen dat er een bekende aankomt.
Dat bedoel ik met wantrouwend, de kat uit de boom kijken is beter.
De knoop is intussen doorgehakt en daar blijf ik ook bij. DSL it is.
De fokker is ook al benaderd alleen ik moet er nog een hele poos op wachten. Op zich ook niet erg.