Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Raskeuze tweede hond?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Crista
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Aantal honden: 2

Raskeuze tweede hond?

Ongelezen bericht door Crista »

Hoe maken jullie de raskeuze bij een tweede (of derde / vierde etc.) hond?

Op dit moment hebben we Mitch (ridgeback) en Guus (toller).
Aangezien ik binnenkort ga samenwonen worden Mitch en Guus gescheiden, Mitch gaat mee en Guus blijft bij mijn zusje en ouders.
Als alles goed loopt en wij er klaar voor zijn komt er bij Mitch een tweede hond.. maar hoe maak ik de keuze welk ras het beste bij ons en bij Mitch past??

Kijken jullie vooral naar je eigen voorkeur of kijk je naar welk ras het beste bij je hond past?
Daarnaast moet je natuurlijk je woon-, werk- en leefomstandigheden erbij betrekken..

De ridgeback staat bij mij op nummer 1, maar er zijn nog zo ontzettend veel andere rassen (en asielhonden) die we onwijs leuk vinden dat de keus niet makkelijk is :wink:
Mitch & Kiyo
Afbeelding
Sas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.
Aantal honden: 1

Re: Raskeuze tweede hond?

Ongelezen bericht door Sas »

nou eh...dit dus:

"Kijken jullie vooral naar je eigen voorkeur "ja ten eerste wel.
daarna " kijk je naar welk ras het beste bij je hond past" nou ja, het 'beste' : ik kijk òf het past.

en "Daarnaast moet je natuurlijk je woon-, werk- en leefomstandigheden erbij betrekken.."

je gaf zelf mijn antwoord al ;-)
Afbeelding
Veronique & Kyra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Stafford &
Weimaraner

Ongelezen bericht door Veronique & Kyra »

Sas schreef:nou eh...dit dus:

daarna " kijk je naar welk ras het beste bij je hond past" nou ja, het 'beste' : ik kijk òf het past.

en "Daarnaast moet je natuurlijk je woon-, werk- en leefomstandigheden erbij betrekken.."

Dit dus :mrgreen:
Crista
Zeer actief

Veronique & Kyra schreef:
Sas schreef:nou eh...dit dus:

Dit dus :mrgreen:
Mede door jouw foto's ga ik dus twijfelen :mrgreen:

ik vind jouw combi echt zo ontzettend leuk en de Weimaraner als ras ook... maar zo zijn er dus nog wel een paar rassen :wink:
Mitch & Kiyo
Afbeelding
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

In de eerste plaats heb ik de hond voor mezelf, dus mijn voorkeur staat voorop. Natuurlijk moet het passen bij de honden die hier al lopen, maar omdat ik alleen maar sociale honden wil lukt dat meestal wel. Heb vroeger ooit een hond gehad die beslist niet sociaal was en dat hoef ik niet meer.

Ik kijk dus naar de "makkelijke" rassen/honden en kies daaruit wat me aanstaat. Nu toevallig 2 rashonden, maar dat kunnen net zo goed bastaarden of kruisingen zijn. Dat maakt me nog niet eens zo heel veel uit.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

ik blijf ook altijd twijfelen, terwijl ik weet dat een cane wattes een andere cane wattes gezelschap erg op prijs stelt :wink:
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

ik kijk naar wat ik zelf wil (karakter)
en ik kijk naar wat bij mijn andere hond (en) past, ook kwa karakter.

ras maakt mij dus niks uit. karakter des te meer.
en misschien ook wel de grootte. als ik ets kleins wil, dan kijk ik naar iets kleins, en dan naar karakter.
Nawosh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zuid Russische ovcharka

Ongelezen bericht door Nawosh »

Ik heb bij de keuze voor een tweede hond wel gekeken naar het formaat en het karakter.
De hond moest wel opgewassen zijn tegen de 60 kilo hond die Nawosh is.
Dat was de reden dat er niet weer een bearded collie bij gekomen is maar dat ik in eerste
instantie voor een bobtail gekozen had en uiteindelijk voor een tweede Zuidrus.
Mijn eigen voorkeur voor een uiterlijk speelde uiteraard ook een rol.
Groetjes, Marjan
Crista
Zeer actief

S@ndr@ schreef:ik blijf ook altijd twijfelen, terwijl ik weet dat een cane wattes een andere cane wattes gezelschap erg op prijs stelt :wink:
Dat denk ik bij een Ridgeback dus ook en die verhalen hoor ik ook om me heen...
Het is gewoon bijna een feit dat een Ridgeback het aller leukste speelt met een ras genoot.
Aan de andere kant moet Mitch juist niet al te gek doen aangezien hij artrose heeft, maar daar zijn we zelf altijd nog bij natuurlijk.

Het is gewoon onwijs moeilijk :mrgreen:
Als ik in het asiel een pup kruising Dalmatier / Duitse dog zie zitten kan ik daar ook zo verliefd op worden!
Mitch & Kiyo
Afbeelding
**Nancy**
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie's
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door **Nancy** »

Dat was hier niet zo moeilijk,
wij zijn bij de sheltie gebleven,en intussen zijn het er 3 ;-)

Andere rassen vind ik ook wel leuk,
maar de sheltie is toch echt favoriet bij ons.
De eventuele 4de zal ook een sheltie zijn ;-)
Afbeelding
avietar
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder

Ongelezen bericht door avietar »

Mocht er een tweede hond komen, dan ga ik ten eerste uit van wat ik graag wil. Tenslotte neem ik een tweede hond voor mezelf, niet voor de hond. (alhoewel het karakter van de huidige hond natuurlijk wel doorslaggevend is of er überhaupt een hond bij komt :wink: )
Ik zou dus als advies geven om gewoon uit te gaan van je eigen voorkeur.
Afbeelding

"If you can look at a dog and not feel vicarious excitement and affection, you must be a cat."
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Ik kies wat ik zelf wil. Mijn honden zijn dermate makkelijk dat ik me geen zorgen hoef te maken over karakters ed. Zo heb ik er zonder problemen een hongaars asielhondje bijgezet waarvan niks bekend was over karakter.
Naima
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradinges

Ongelezen bericht door Naima »

Ik merk ook dat mijn hond het meeste plezier heeft met mede-retrievers. Tweede hond wordt daarom een golden of een gr x lab, ik vind die combi vaak heel leuk uitpakken.
Mozes (juni ‘20) en in Golden memory Lotus (juli ‘11 - juli ‘20)
Sucha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Artésien Normand en Dalmatische Hond

Ongelezen bericht door Sucha »

ik kies de hond die ik leuk vind maar let wel op wat mijn andere hond aankan. Storm (weimaraner) was een leuke maar niet zo'n evenwichtige hond. Daarom kwam Rups Basset Artésien Normand. Niet van haar stuk te brengen. Heeft Storm zo enorm goed gedaan. Je zag hem evenwichtiger worden en meer zelfverzekerder. Zo gaaf. Daarna kwam er weer een BAN, Draakje. Toen Storm stierf hadden we een tijdje alleen de meiden maar ik wilde toch weer een hond die wat meer in de samenwerking zit. Een Dalmatische hond gekozen. Dezelfde rasgroep en de honden kunnen elkaar goed lezen, leuk samen spelen en rennen en hebben het prima naar hun zin samen.
Afbeelding
in herinnering mijn lieve Storm
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Ushi speelt het leukst met een weim of ridgeback.

Voor de rest hebben ze het met mij keuze te doen. Ze zijn makkelijk zat.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Het ligt denk ik ook heel erg aan de hond die je al hebt: als die hond heel klein en kwetsbaar is of juist groot en lomp, lijkt het me logisch dat daardoor al een aantal opties afvallen. En als je hond heel makkelijk is en alle andere honden wel prima vindt, hoef je daar niet zo veel rekening mee te houden als wanneer je hond heel selectief is of niet zo tolerant ten opzichte van bepaald gedrag.

Voor mijzelf is het een beetje fifty-fifty: ik neem de hond voor mezelf, maar ik zou er weinig lol aan beleven als het niet zou boteren met Mila (en zij is niet zo'n hond die alle andere honden wel leuk vindt). Dus ik zou eerst kijken wat bij mij zelf past, en vervolgens bij de opties ook nagaan wat bij Mila past. Gelukkig komen we redelijk overeen wat betreft type honden die we leuk vinden, dus dat scheelt ;-)
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Ik kies een hond die past bij wat ik er mee wil doen en van verlang qua karakter. Maar ik kijk ook zeker wel naar mijn andere honden. Zo wil ik niet een heel groot verschil in grootte.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie

Ongelezen bericht door luna2906 »

Wij hebben eerst gekeken naar rassen die we allebei leuk vinden en die bij ons passen. Ook bij wat wij kunnen bieden. Vervolgens kijken naar wat het beste bij Luna past. Een ding was zeker: naast Luna moeten we een hond hebben die haar bij kan houden qua energieniveau en lompheid :mrgreen: maar die wat relaxter in aanleg is dan zij. Wij kwamen uit bij de ridgeback als toekomstige tweede hond en dat lijkt me naast Luna ook een prima combi. :ok:
Crista
Zeer actief

Ik denk dat het uiteindelijk ook wel een tweede ridgeback gaat worden.. alleen vind ik zo ontzettend veel andere rassen ook onwijs leuk!
Zo heb ik nog een zwak voor de Tamaskan, Saarloos, Duitse Dog, Leonberger, Cane Corso, Weimaraner...
Niet echt rassen die op elkaar lijken, behalve dat het allemaal wel grote honden zijn :wink:

En een kruising pup uit het asiel kan ook heel erg leuk uitpakken... Best een lastige keus dus!
Mitch & Kiyo
Afbeelding
Crista
Zeer actief

DeDiana schreef:Het ligt denk ik ook heel erg aan de hond die je al hebt: als die hond heel klein en kwetsbaar is of juist groot en lomp, lijkt het me logisch dat daardoor al een aantal opties afvallen. En als je hond heel makkelijk is en alle andere honden wel prima vindt, hoef je daar niet zo veel rekening mee te houden als wanneer je hond heel selectief is of niet zo tolerant ten opzichte van bepaald gedrag.
Ik wil inderdaad ook echt rekening houden met Mitch.. Een klein ras is voor hem niet heel erg leuk aangezien ze dan niet kunnen spelen samen.
Het scheelt dat we zelf ook niet van de kleine / kwetsbare honden zijn. Verder is hij heel makkelijk met andere honden, daar voorzie ik geen problemen. Het zou alleen wel leuk zijn als ze samen ook een beetje kunnen spelen. De Toller van mijn zusje is een onwijs leuke hond maar die wil nooit met Mitch spelen, dat zou ik jammer vinden.
Mitch & Kiyo
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

Csiva is momenteel 21 kilo lichter dan Luca en die 2 spelen als de besten :F:
Crista
Zeer actief

Het zou ook wel kunnen, maar Mitch speelt als een echte Ridgeback.. wat betekend dat hij met zijn voorpoten slaat en heel graag lomp wil doen :mrgreen: met een kleine hond gaat dat gewoon niet zo goed..
Mitch & Kiyo
Afbeelding
Machie
Zeer actief

Crista schreef:Het zou ook wel kunnen, maar Mitch speelt als een echte Ridgeback.. wat betekend dat hij met zijn voorpoten slaat en heel graag lomp wil doen :mrgreen: met een kleine hond gaat dat gewoon niet zo goed..
Snap ik. Luca doet dat ook maar heeft al geleerd dat dat bij Csiva niet werkt :F:
Maar dan is het toch duidelijk, gewoon nog zo'n lomperd erbij :mrgreen:
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Crista schreef:Het zou ook wel kunnen, maar Mitch speelt als een echte Ridgeback.. wat betekend dat hij met zijn voorpoten slaat en heel graag lomp wil doen :mrgreen: met een kleine hond gaat dat gewoon niet zo goed..
Pluisje ook. Van het betere beuk en ruk werk. Maar zijn beste vriendje was een bejaard klein poedeltje.
Daar ging hij voor gestrekt en dat poedeltje maar springen :mrgreen:
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Mitch speelt gewoon zoals grote honden dat doen, ik heb er hier ook een die er wat van kan en die bullen waren ook zo, ze kunnen niet anders lijkt wel, dus gewoon t zelfde maatje nemen dan zit het met de lompheid wel snor :mrgreen:
tkuijernl
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door tkuijernl »

over een jaar of 2 a 3 komt er hier ook een 2e hond bij hangt een beetje af hoe alex zich verder ontwikkelt maar het zal wel weer een rottweiler zijn (maar dan 1 met stamboom denk ik) het hangt van het karakter van alex af welk karakter daar bij gezet kan worden
groetjes Tamara
Rahne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tamaskan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rahne »

Konah speelt graag met Ridgebacks! Zij houdt wel van wat lomp gebeuk en gerace :mrgreen:
https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/ ... 3652_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/ ... 6847_n.jpg
-Rahne-
Afbeelding
Nederlandse Tamaskan Club: http://www.tamaskan-dog.nl
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie

Ongelezen bericht door luna2906 »

S@ndr@ schreef:
Mitch speelt gewoon zoals grote honden dat doen, ik heb er hier ook een die er wat van kan en die bullen waren ook zo, ze kunnen niet anders lijkt wel, dus gewoon t zelfde maatje nemen dan zit het met de lompheid wel snor :mrgreen:
Mwah, ik vind de gemiddelde ridgeback toch wel een heel ander spel hebben dan de gemiddelde grote hond eigenlijk. Luna was de eerste keer dat ze met ridgebacks speelde danig onder de indruk, terwijl ze doorgaans de lompste van het stel is. Die valt met haar 63 cm toch ook in de categorie groot en ik zie weinig honden die op dezelfde lompe manier spelen. Racen, dat wel en ook wel met veel kabaal, maar ridgebacks vind ik toch wel een typerend spel hebben. Ik hou ervan overigens :wink:
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Het 1 sluit het ander niet uit. Ik kies de hond die ik wil (maar dat was de eerste hond toch ook al?), maar wil ook dat het bij Kay past. We gingen dus voor een hond met gevoelig, maar wel voldoende temperament, lenig, snel, krachtig en ongeveer even groot. Het hoefde overigens niet per se een border collie te zijn, maar is het uiteindelijk wel geworden. We hebben serieus gekeken naar: saarloos, marxdorfer, silken windsprite, schotse collie korthaar, shetland sheepdog en een asielhondjes in binnen en buitenland, maar kwamen uit op een border collie. En och er zijn nog zoveel honden die ik leuk vind hoor.

Maar goed ik vond het bij Kay passen wel een heel belangrijk argument. Ik wil in feite dat ze naast elkaar aan de fiets kunnen lopen, ze zo wild kunnen spelen als ze zelf willen en dat niemand daar door ondergesneufeld wordt (wat bijvoorbeeld bij onze opvanger schotse collie wel een beetje zo was).

En onze nieuwe mevrouw heeft Kay al helemaal onder de duim, nou dat is hier nog geen enkele opvanger gelukt hoor (en Kay wordt daar zeker niet slechter van zo'n dame boven zich die alles denkt te moeten regelen.
Afbeelding
Crista
Zeer actief

Rahne schreef:Konah speelt graag met Ridgebacks! Zij houdt wel van wat lomp gebeuk en gerace :mrgreen:
https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/ ... 3652_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/ ... 6847_n.jpg
Maak mijn keus nog een beetje moeilijker :mrgreen:
Wel een leuke combi zo te zien dus!!
Mitch & Kiyo
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”