Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

griffon of ruwharige lopende hond

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

terrierjunk
Zeer actief
Mijn ras(sen): working terriers
Aantal honden: 10

griffon of ruwharige lopende hond

Ongelezen bericht door terrierjunk »

Heeft er iemand op dit forum een bijvoorbeeld griffon bleu de gascogne of griffon nivernais?
En wat zijn de ervaringen met die honden m.b.t. wijdjagen en terugkomen op roep?
Misschien zoek ik zoiets namelijk in mijn honden te kruisen dan heb ik de komende 3 generaties weer zeker spoorluid! Plus ben ik het vechten onderling nog meer kwijt dan nu al.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Re: griffon of ruwharige lopende hond

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik zou Hamilton even mailen. Die kent de lopende honden als geen ander.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
empyree
Zeer actief
Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door empyree »

Terugkomen op roep is niet hun sterkste kant maar als er een enkeling in de meute zit die wel komt komt de rest vaak wel mee; Voor spoorluid kun je ook goed een Grand Basset Griffon Vendéen nemen want die wordt hier door de jagers juist om die reden tussen de groep gezet !
Sandra
Afbeelding
lijn
Zeer actief
Mijn ras(sen): GBGV
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door lijn »

empyree schreef:Terugkomen op roep is niet hun sterkste kant maar als er een enkeling in de meute zit die wel komt komt de rest vaak wel mee; Voor spoorluid kun je ook goed een Grand Basset Griffon Vendéen nemen want die wordt hier door de jagers juist om die reden tussen de groep gezet !
Maar terug komen door grand basset griffon vendéen is ook niet hun sterkste kant :P Det is de laatste tijd gelukkig niet meer op konijnenjacht geweest :engel:
empyree
Zeer actief
Contacteer:

lijn schreef:
empyree schreef:Terugkomen op roep is niet hun sterkste kant maar als er een enkeling in de meute zit die wel komt komt de rest vaak wel mee; Voor spoorluid kun je ook goed een Grand Basset Griffon Vendéen nemen want die wordt hier door de jagers juist om die reden tussen de groep gezet !
Maar terug komen door grand basset griffon vendéen is ook niet hun sterkste kant :P Det is de laatste tijd gelukkig niet meer op konijnenjacht geweest :engel:

Ik doelde in het algemeen op alle lopende jachthonden en dan is het voor allemaal even moeilijk :-)
Onze Fadette laat gewoon zichzelf uit als ze de kans krijgt en dan heeft het weinig zin om te roepen want die heeft pas weer tijd voor ons als ze het spoor bijster is ;-)
Gelukkig gaat zij meestal achter de patrijzen aan en die zitten om het huis dus staat ze na een uurtje weer voor de deur!
Wel kun je haar dus mooi volgen als ze luid geeft!

Gisteren werd er naast ons gejaagd en jammer genoeg stond er veel wind (lees storm) en daardoor waren de honden niet goed te volgen in het bos maar ik vind het heerlijk om het te horen en zat klaar met fototoestel in de hoop dat het wilde zwijn richting onze wei zou komen. Helaas moesten onze honden naar binnen want die werden gek van enthousiasme bij het horen van de meute............
Sandra
Afbeelding
terrierjunk
Zeer actief

O heerlijk om zo'n verhaal uit Frankrijk te horen!
Ik weet precies wat je bedoelt.
Ga nu 2 tot 4 dagen per week op de varkens jagen, in de Ardennen en Duitsland.
Het probleem is, ik heb een Catahoula uit amerika gehaald,
duur ook nog,
en precies mijn hond, hoewel 1/4 otterhound, is alleen standluid, niet spoorluid. Zelfs niet zichtluid.
Jaagt overigens wel goed op varkens, en atletisch als elastiek, nog nooit geslagen tot nu toe, slimme hond ook met veel gehoorzaamheid en ook goede jachtpassie. Wordt elke jachtdag beter en leert snel.
En elke hond van mij MOET spoorluid zijn, eis ik.
Hoop dus een partner te vinden,
desnoods bij niks anders een terrier uit mijn lijn die goed luidgeeft,
maar liever een echte brak, gezien het formaat van de hond
en met andere Catahoula's kan ik niet verder omdat niemand hier in Europa hun Catahoula bejaagt.
Er zit trouwens nog een import reu van mij bij iemand, als reserve, voor het geval mijn werkende catahoula iets zou overkomen voor ik ermee kan fokken. Ik heb ze nu eenmaal om mee te jagen, niet om een beetje te zitten hangen.
terrierjunk
Zeer actief

De reden dat ik dit ook vraag is dat ik op internet gelezen had dat de petit bleu de gascogne ONDER HET GEWEER op haas gebruikt wordt, dat wil dus zeggen dat deze hond, die van een van de meest fijnneuzige honden van Europa afstamt, zou werken als een Springer spaniel?
Ofwel brakkeert deze hond de hazen, wat me logischer lijkt, maar dan jaagt hij wel wijd.
Ik wil geen wijdjagende honden, ofwel honden die als het spoor koud wordt, op roep terugkomen.
De reden: veel wegen met snelrijdend verkeer.
Maar moest het zo zijn dat deze Petit bleu de gascogne kort jaagt, dan heb ik er zeker belangstelling voor, de Nederlandse (1) fokster kon mij er ook niet meer info over geven.
Anders heb ik toch nog belangstelling voor de griffon nivernais, om te kruisen met mijn catahoula.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Nou, nogmaals, stuur een pb naar Hamilton.
Die kent alle zweethonden van het land, heeft veel ervaring met alle zweethondenrassen en kent ook erg veel mensen.
Zelf heeft ze dus een Hamilton maar ze kent iedereen en zal je zeker willen helpen.

http://www.hondenforum.nl/plaza/memberl ... ile&u=6640
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
terrierjunk
Zeer actief

Denk dat ik in de Ardennen bij de praktijkmensen, of anders in Frankrijk zal moeten gaan.
Want hier heeft echt niemand een brak, behalve de modieuze beagles.
En aan een beagle als kleinwildhond (konijn en haas, hoe mooi dat soort jacht ook) heb ik niks aan.
empyree
Zeer actief
Contacteer:

Als je in de kortharen wil blijven kan een Anglo Français of een Bruno de Jura ook een leuke combinatie zijn.
In de ruwhaar is qua maat de Grand Griffon Vendéen ook een leuke combinatie.
Wel moet je voor wild zwijn een redelijk gehoorzame hond hebben want je moet ze op een gevaarlijk moment terug kunnen roepen en sommige brakken zijn tijdens de jacht gewoon 'doof' voor hun bazen.
De reu die ik begin dit jaar heb gebruikt voor een nest jaagt enkel wild zwijn net als zijn kennelgenoten en deze honden zijn voor een GBGV erg gehoorzaam waardoor tot nu toe alle jachtpartijen zonder blessures aan de honden zijn verlopen. Echter zie ik op de tafel bij de dierenarst veel gewonde honden na de jacht op wildzwijn en dit zijn bijna altijd kruisingen met de anglo français maar dat komt waarschijnlijk ook omdat die hier het meest wordt gebruikt!
Hier wordt het meeste gejaagd met de volgende rassen of krusingen daarvan;
Grand Anglo-Français
Grand bleu de Gascogne
Grand Gascon Saintongeois
Grand griffon vendéen
Poitevin
Anglo-Français de petit vénerie
Ariégeois
Briquet griffon vendéen
Chien d'Artois
Griffon bleu de Gascogne
Griffon fauve de Bretagne
Griffon nivernais
Petit bleu de Gascogne
Petit Gascon saintongeois
Porcelaine
Basset bleu de Gascogne
Basset fauve de Bretagne
Beagle
Grand Basset griffon vendéen
Petit Basset griffon vendéen
Sandra
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Snap geen hol van al die jagers termen en ook niet van de jacht en welke rassen voor wat worden gebruikt.
Wat ik wel leuk vind is dat jij dus xsingen doet voor puur werkgerichtheid/gebruikshond .
Je hebt nu terrier xsingen lopen begrijp ik en wat zit daar allemaal doorheen gefokt en waarom.?
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
empyree
Zeer actief
Contacteer:

bouvierpoedel schreef:Snap geen hol van al die jagers termen en ook niet van de jacht en welke rassen voor wat worden gebruikt.
Wat ik wel leuk vind is dat jij dus xsingen doet voor puur werkgerichtheid/gebruikshond .
Je hebt nu terrier xsingen lopen begrijp ik en wat zit daar allemaal doorheen gefokt en waarom.?
De jagers hier gebruiken over het algemeen ook meestal kruisingen! of in elk geval stamboomloze honden puur omdat het voor hen niet uitmaakt of er wel of geen sjieke afstamming bij zit en alleen het prijskaartje én de jachtkwaliteiten zijn belangrijk.
Een kruising die goed jaagt daar geven ze grif dik duizend euro voor maar een hond met stamboom is voor hen niet meer waard dan 250/300 euro als ze niet weten of hij goed jaagt. Als ik een nest heb is er dan ook alleen de vraag wat de ouders jagen en haken ze vaak af omdat ik met mijn teven niet jaag en ze de prijs te hoog vinden.
Wel kies ik bewust voor dekreuen die veel jachtcapaciteit hebben om het hopelijk goed in stand te houden in de lijnen.
Een vervent jager houdt er ook rekening mee dat hij makkelijk een hond verliest tijdens de jacht en dat is dan ook de reden dat ze niet veel geld willen uitgeven aan een hond en de goede honden zijn sowieso verzekerd.

Echter blijkt één van mijn puppen die in de VS zit tegen een herder te zijn 'aangelopen' want die geniet er van om met de pyreneese berghond van de familie de geiten te houden en de kippen 's avonds in de ren te loodsen ;-)
Binnenkort is hij oud genoeg om mee op jacht te gaan met de andere honden en ik ben nieuwsgierig of hij dat ook leuk vindt!
Sandra
Afbeelding
terrierjunk
Zeer actief

Van mijn terriers heb ik een website he.
Ik had vooral veel interesse voor de griffon nivernais omdat deze speciaal voor de varkens heet te zijn.
Andere jachthonden gaan liever, en te vaak, achter het reewild aan en dat is de bedoeling niet.
Bij de terriers is het zwartwild (de zwijnen) het aangeboren voorkeurswild, dus die leren/ doen het vanzelf.
Een ree loopt alleen weg en doet niks terug/ stelt zich niet, daar vindt een terrier niks aan.
En ik hoor dat diepe spoorluid van de Bleu zo graag.
Heb eens met een Ardeense trakker gepraat en die zei dat de beste hond die hij ooit had, een kruising was van Griffon Bleu x Duitse jachtterrier.
Dat lijkt mij nou wel sjiek zoiets.
In de Ardennen hebben ze ook allemaal kruisingen, niet alles is zelfs jacht geselecteerd maar het meeste tegenwoordig wel.
Zelfs in Duitsland, lang een oppermachtig, strikt georganiseerd rashonden bastion, zie je steeds meer kruisingen, experimentele nieuwe rassen, en probeersels uit andere landen, zoals laiki en Amerikaanse brakken zoals coonhounds en plotthounds.
De catahoula kennen ze daar nog niet, die zal voor de sobere en pruisische Duitse smaak ook wel te bont zijn, maar als ze zien hoe slim en aanhoudend, en ook soorttrouw (geen ander wild) een goede houla aan varkens werkt zullen ze er toch wel van leren houden.
Er zijn trouwens ook "gewone" black and tan, zwarte, seal en brindle houla's die niet merle en bont zijn.
terrierjunk
Zeer actief

Mijn terrier kruisingen: werkende terrier x werkende terrier, en zo alle generaties zolang ik ze fok, en heb ze meestal van mensen die ook al zo fokten.
Dat is dan Duitse jachtterrier, fell/ bedlington, working lakeland (de voorloper van de show lakeland, bestaat nog in min of meer origineel concept) etc.
Meestal doe ik een paar generaties lijnteelt als ik iets goeds heb, en dan weer een uitkruising met iets soortgelijks wat me bevalt, en waaruit ik verwacht, even sterke en bruikbare honden te krijgen.
En ik selecteer alles uit wat op de plaats zit waar iets beters kan zitten.
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”