Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Drijfjacht fazant

Moderator: moderatorteam

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: Drijfjacht fazant

Ongelezen bericht door ranetje »

Waaraan kan je zien dat ze uitgezet zijn LaureV?

In België worden ze uitgezet.
Het waarom moet je aan de Belgische jagersvereniging vragen
Hier in de buurt en bij een kennis van me in Brabant (Nederland dus) lopen ze ook door de tuinen.
Gewoon omdat ze dat kennelijk leuk/lekker vinden.
Dat zijn wel gewone wilde fazanten.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
LaureV
Actief
Mijn ras(sen): bordercollie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door LaureV »

Ranetje, omdat er in de zomer geen enkele fazant te zien is en vanaf einde augustus lopen ze hier plots in groepjes rond. Vanaf dan komt jachtopzichter enkele malen per week langs om voedsel in bosje achter onze tuin te leggen. Ik zie het hier dus gewoon gebeuren.
ranetje
Zeer actief

LaureV schreef:Ranetje, omdat er in de zomer geen enkele fazant te zien is en vanaf einde augustus lopen ze hier plots in groepjes rond. Vanaf dan komt jachtopzichter enkele malen per week langs om voedsel in bosje achter onze tuin te leggen. Ik zie het hier dus gewoon gebeuren.
Vandaar :ok:

Je vragen zal je dan toch echt daar (in België) moeten stellen :wink:
Ik weet alleen hoe het hier in Nederland gaat.
In ieder geval zo zijn de regels hier.
Geen uitzetten.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
loony
Zeer actief
Mijn ras(sen): working kelpie
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door loony »

Ik vraag nooit of het een gebied is met uitgezette fazanten of natuurlijk. Mij primeert enkel lekker werken met mijn hondje.
Gister ook weer een lekkere dag gehad waar mijn springertje een paar apporten in de drift heeft gedaan en de eerste keer op de haas waar hij nu bewezen heeft steady te zijn na het opstoten.
Volgende week ga ik voor de eerste keer mee op de eenden en zal hij meer apporteerwerk voor de kiezen te krijgen. Vandaag heeft hij bewezen een markeerapport te kunnen doen, na een verloren apport. Was de eerste keer voor hem.
ranetje
Zeer actief

Mooi dat hij steady is na het opstoten :ok:
Een goed werkertje :D
Afbeelding
loony
Zeer actief
Mijn ras(sen): working kelpie
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door loony »

Deze week ff een nieuwe memorykaart voor de sportcamera gaan halen, hoop ik wat actie op film te zetten. Helaas nog niet gedaan omdat mijn vriend zijn memorycard is vergeten in duitsland na een bouwjacht.
Had gister ook geweest die springers die omhoog wipten in het mosterdzaad om te kijken waar ik was.
miemot
Zeer actief

Ongelezen bericht door miemot »

Ik ben niet exact op de hoogte van de wetgeving rond het uitzetten van fazanten (in Belgë), maar zoals ik het begrepen heb (ik had het er toevallig laatst nog over met mijn vader) is het in principe wel verboden in België, maar zijn er een aantal uitzonderingen (eieren die gevonden worden bij het maaien en die uitgebroed mogen worden en nadien uitgezet bijvoorbeeld en ja, ik ben er mij van bewust dat dit als excuus gebruikt wordt).
Maar, en dat is een dikke maar, in Vlaanderen is zelfs die uitzondering strict gereglementeerd. Er mag maar tot een bepaalde datum (ruimschoots VOOR het jachtseizoen, ik dacht zelfs al in het voorjaar) uitgezet worden, wat maakt dat die 'gekweekte' beesten toch een (weliswaar minimieme) kans krijgen om zich aan te passen.
In Wallonië ligt die datum wel veel dichter bij de opening van het jachtseizoen dacht ik.
Maar goed, ik ben hier niet 100 procent zeker van.
Ik vraag het na, want nu wil ik het ook wel weten.

Morgen.
Dan komt papa pas terug van het jagen in Frankrijk :F:
terrierjunk
Zeer actief
Mijn ras(sen): working terriers
Aantal honden: 10

Ongelezen bericht door terrierjunk »

In Vlaanderen mogen fazanten ook niet uitgezet worden of alleen in zeer uitzonderlijke gevallen (het redden van een legsel van het maaien en dan door een kip laten uitbroeden, dit gaat dan om uiterst kleine aantallen.
Alleen in het Waals gedeelte worden fazanten uitgezet, en dan nog in bepaalde streken, niet waar het grofwild bejaagd wordt, want een everzwijn, vos en das vreet alle konijnen, bijna alle hazen, en de fazanten en andere bodembroeders op.
Sommigen zitten hier zo emotioneel te doen over jacht, maar vergeet niet dat dieren in het wild elkaar gewoon vangen en oppeuzelen.
Overigens was ik vandaag aan de rand van de bebouwde kom in Heusden Zolder (bij Hasselt, België) en daar zag ik op een weiland 2 fazantenhanen en 3 hennen en 1 konijn.
Hier wordt nooit gejaagd dus is er geen reden om die dieren daar uit te zetten en al helemaal niet in begin maart zoals nu, en ik vind dat dan prachtig om zoveel wild, wat wel echt wild is maar waarschijnlijk een beetje meeprofiteert van het tuinklimaat daar, te zien.
Er zijn lokaal meer kleine wilde dieren (en ook meer fazanten) dan veel mensen denken, alleen niet iedereen ziet ze.
Overigens, bij drijfjacht krijgen de mensen die het niet kennen, een gruwelbeeld voor ogen van dat alles wordt doodgeschoten, maar niets is minder waar.
De jager schiet selectief, en niet op bv. (vermoedelijk of zeker) vrouwelijke dieren, en niet als het schot niet veilig is. Dit laatste betekent vaak dat als het wild (al, nog of weer) te ver is voor een verantwoord schot, er niet geschoten wordt. Ook wordt tevoren afgesproken om bij een bepaald aantal geschoten dieren te stoppen, al wat dan nog opkomt wordt geteld, maar niet meer geschoten. Op die manier komt ook bij een drijfjacht, het meeste wild weg.
Er is natuurlijk wel een groot verschil tussen een groep jagers die in de buurt van hun woonplaats, gezamenlijk langdurig (soms meer dan 30 jaar!) een jachtveld pachten, en statusjagers die ergens heengaan om te schieten, naar Polen of waar dan ook waar de wildstand op wat voor manier ook, wordt opgevoerd. Bij de eerste groep jagers is het in hun eigen belang om te beheren, en een evenwicht te houden tussen wat de boeren willen, wat de recreanten en andere grondgebruikers willen, en wat zijzelf willen. Zij zullen liever iets te voorzichtig/ te weinig schieten om te sparen voor volgend jaar.
Overigens Wolf, je hebt het over "herten" maar je bedoelt reewild.
Inderdaad kennen de reewildjagers met een vast gepachte jacht, elk dier apart, en dat kennen ze omdat ze het hele jaar met de verrekijker observeren en slechts zelden schieten, en dan nog zwak, te jong, gewond, ziek of te oud wild.
Verder denk ik dat iedereen die van de bio industrie eet, niet te zeikerig over jacht moet doen.
Er zijn dieren in Nederland, die, met medeweten en toestemming van de partij voor de dieren, kreperen en doodhongeren: namelijk in het walgelijk SBB experiment de Oostvaardersplassen, en nu ook de damherten in de Waterleidingduinen, welk terrein steeds meer omheind en omhekt wordt, zodat de beesten in feite achter een draad zitten opgesloten. Het probleem hierbij is dat beheersafschot niet mag, en er om praktische redenen ook geen grote predatoren bij kunnen. Daardoor verkommeren hele populaties jammerlijk, zij besmetten zichzelf met parasieten en ziektes en sterven van honger, nadat zij hun terrein gesloopt en kaalgevreten hebben.
Wanneer er op tijd, dus aan het begin van de herfst, een aantal overtollige, jonge, (en zieke, oude, verzwakte etc.) dieren zou worden geschoten (de jonge dieren die dan nog gezond zouden zijn en dus ook als eten c.q. scharrelvlees gebruikt hadden kunnen worden) tot de populatie onder de draagkracht van hun gebied zou liggen (rekening houdend met de aanwas volgend voorjaar) was dat voor alle dieren een betere oplossing. Maar dat mag niet. Dus moeten ze verkommeren en verhongeren.
In Afrika trekken de kuddes hoefdieren over migratieroutes die net zo lang zijn als van hier naar Rusland of van Italië naar Finland, en zo belasten zij geen gebied teveel en te lang, en krijgen parasieten ook minder kans. Dus ons beleid om gefokte (geen wilde) paarden en koeien te wanbeheren (een boer die zijn vee zo zou verwaarlozen krijgt direct inbeslagname en boete!) achter een omheining, is geen natuur, en geen eerlijke selectie.
Probleem 2 de ganzen. Nog niet zo lang geleden trokken de ganzen, we hadden zomergasten en wintergasten. Nu zijn er soorten ganzen die enorm in aantal zijn toegenomen door de hier voor hen gunstige omstandigheden, en die niet meer wegtrekken en blijven. Het gaat hier in aantallen om duizenden duizenden, niet om 200 ofzo. Deze beesten doen grote schade bij de boeren, wegjagen naar het perceel hiernaast heeft geen zin, geeft ze alleen stress, ze komen gauw terug.
Inderdaad schijten deze ganzen de weilanden onder waardoor de koeien het gras maanden niet kunnen eten, en ze vallen in op velden gewas en kunnen dat plattrappen en kaalvreten. Hier is een nieuw probleem wat beheersjacht nodig heeft, maar de jagers mogen van de wet te weinig om effectief te jagen (bijvoorbeeld in de ene provincie mogen ze wel op een bepaalde ganzensoort schieten, in de andere niet, gevolg: al die ganzen trekken naar die provincie waar het niet mag) tot het ganzenprobleem zo uit de hand loopt dat de boeren ervan failliet gaan. En dan zijn de alternatieven nu dat de ganzen als ze in de rui zijn en niet goed kunnen vliegen, gevangen worden, en vervoerd (stress stress stress) om te worden vergast....maar zodat toch maar die jagers ze niet in 1 of 2 rake schoten doodschieten.
Dit dankzij de hysterische houding van mensen die er niks van kennen, t.o.v. jacht.
En als je met je honden los in het bos loopt, en ja je komt een klopjacht tegen, dan mogen de jagers er wat van zeggen want in bijna geen enkel bos mag je jouw honden los laten lopen, behalve in speciale daartoe aangewezen gebieden. Dit nu juist, omdat honden veel schade doen aan wild, en bijvoorbeeld reeën opjagen en hazen en konijnen en eenden, en ze ook vangen als ze de kans krijgen. De eigenaars van die loslopende honden gaan dan nog tekeer over jagers....?????
Ik heb ze in het bos al meegemaakt met een geredde Spaanse windhond, zielig dat hij nooit los mag, van mij mag hij wel los: windhond vangt 500 meter verderop een ree en bijt het dood, terwijl de andere 3 reeën die bij die sprong (groep) horen, opgejaagd door hondje, een drukke weg oversteken met als gevolg aanrijding, ree gewond of dood, schade aan auto. Baasje weet dat niet want hondje is alleen even weg. Hondje neemt 3 happen van het ree en komt dan maar weer eens naar baasje terug, baasje blij dat hondje terug is. Zie je wel, hij mag best eens los...
En dan zeg ik ook altijd tegen degenen die dan al die honden hebben en zo'n dierenvriendjes zijn: wat eet je hond: Juist ja, voornamelijk vlees. Dus nog een paar extra stallen bio industrie vee, om al die lieve hondjes te voeden. Tja, het is ongelijk verdeeld in de dierenwereld, als wij inconsequente mensen ons ermee bemoeien.
Loek
Zeer actief

Ongelezen bericht door Loek »

MJ schreef:Maakt niet dat ik het geen nare foto mag vinden . :wink:

Ik vind het zo trofee achtig. En drijfjacht vind ik , zoals ik het ken van vroeger bij ons in het dorp tenminste...opgewacht worden door de jager omdat je opgedreven wordt uit je gebied door de meute gewoon naar .

Maar ik ben al weer weg. :engel: :wink:
Nogal een oneerlijke vorm van jagen en vertrok ook weer :engel:
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Wolf77 schreef:
Lunatic schreef:Heb je enig idee hoeveel schade deze dieren aanrichten aan de gewassen, waardoor o.a. de groenten, fruit en melk enz. een stuk duurder worden?
kun je uitleggen wat je bedoelt met; schade aan melk?
kan me namelijk niet voorstellen dat de knijnen zoveel gras voor de voeten wegeten van de koeien dat ze geen melk meer kunnen geven..
als ik t goed onthouden heb, heeft melk geven trouwens ook niks met gras eten te maken. koeien geven melk zodra ze gekalft hebben, dus lekker doorfokken, dan blijven ze melk geven, want dat willen mensen drinken.
koe bevalt, kalf wordt subiet weggehaald en in apart hok gezet..want de mens wil die melk drinken.
alsof wij dat op volwassen leeftijd nog nodig hebben trouwens..maar da's een ander verhaal.
Natuurlijk heeft melk geven met gras eten te maken. Een koe die genetisch gezien 12.000kg/jaar kan geven (dat is een (zeer) goede holstein koe), geeft bij een voeding die niet voldoet (te weinig of verkeerde verhoudingen), zo maar slechts 7000-8000kg melk per jaar. Een hectare dat afgekloven is door de ganzen, en ondergescheten. Bevat niet alleen veel minder gras, de voedingswaarde is ook anders en de smakelijkheid is ook minder. Het resultaat is dat de koe, als hij deze kuil gevoerd krijgt, minder tot veel minder melk produceert. En gevoeliger is voor pensverzuring als hij krachtvoer bij de automaat krijgt (i.p.v. door de kuil gemengd). Zowel de kostprijs van het voer per kg melk gaat omhoog, als de hoeveelheid melk gaat naar beneden. Het resultaat is dat de boer veel minder over houdt per koe. En er zit al zeer weinig marge op, dusdanig weinig dat de combinatie van inkomsten en uren van de boer, het ver onder het minimumloon per uur duikt.
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Wolf77 schreef:
Lunatic schreef:Heb je enig idee hoeveel schade deze dieren aanrichten aan de gewassen, waardoor o.a. de groenten, fruit en melk enz. een stuk duurder worden?
kun je uitleggen wat je bedoelt met; schade aan melk?
kan me namelijk niet voorstellen dat de knijnen zoveel gras voor de voeten wegeten van de koeien dat ze geen melk meer kunnen geven..
als ik t goed onthouden heb, heeft melk geven trouwens ook niks met gras eten te maken. koeien geven melk zodra ze gekalft hebben, dus lekker doorfokken, dan blijven ze melk geven, want dat willen mensen drinken.
koe bevalt, kalf wordt subiet weggehaald en in apart hok gezet..want de mens wil die melk drinken.
alsof wij dat op volwassen leeftijd nog nodig hebben trouwens..maar da's een ander verhaal.
Natuurlijk heeft melk geven met gras eten te maken. Een koe die genetisch gezien 12.000kg/jaar kan geven (dat is een (zeer) goede holstein koe), geeft bij een voeding die niet voldoet (te weinig of verkeerde verhoudingen), zo maar slechts 7000-8000kg melk per jaar. Een hectare dat afgekloven is door de ganzen, en ondergescheten. Bevat niet alleen veel minder gras, de voedingswaarde is ook anders en de smakelijkheid is ook minder. Het resultaat is dat de koe, als hij deze kuil gevoerd krijgt, minder tot veel minder melk produceert. En gevoeliger is voor pensverzuring als hij krachtvoer bij de automaat krijgt (i.p.v. door de kuil gemengd). Zowel de kostprijs van het voer per kg melk gaat omhoog, als de hoeveelheid melk gaat naar beneden. Het resultaat is dat de boer veel minder over houdt per koe. En er zit al zeer weinig marge op, dusdanig weinig dat de combinatie van inkomsten en uren van de boer, het ver onder het minimumloon per uur duikt.
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”