Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Chihuahua zonder stamboom > kan ik die wel aanvragen?
Moderator: moderatorteam
- Daisylove
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Chihuahua
- Aantal honden: 1
Chihuahua zonder stamboom > kan ik die wel aanvragen?
Ik heb een stamboomloze chihuahua. Nu wil ik daar in de toekomst een nestje mee gaan fokken, misschien wel meerdere. Ze heeft geen stamboom, mijn vraag is, kan ik die wel aanvragen? De ouders hebben hem dus ook niet. Of moet ik dan echt bij een fokker een hondje met stamboom kopen en van daaruit ze ook voor de pups aanvragen?
*Daisy* 24-03-2011 - 02-03-2012
- Hilde
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
- Aantal honden: 3
Re: Chihuahua zonder stamboom > kan ik die wel aanvragen?
Een hond met stamboomloze ouders zal zelf nooit een stamboom krijgen.

- Daisylove
- Vaste gebruiker
Omdat ik zelf niet inzie waarom dit verkeerd is. Ja als ze een papier hebben kun je genetische afwijkingen etc. achterhalen, maar dat geeft nooit 100% zekerheid voor een gezond hondje. Ik heb me helemaal verdiept in het fokkerswereldje van Chihuahua's en heb zoveel rottigheid en horrorverhalen gelezen dat ik niet inzie waarom dat papiertje de meerwaarde geeft. Daarnaast worden er belachelijke prijzen gevraagd voor pups terwijl je nooit zeker kunt weten wat voor vlees je in de kuip hebt. Ik laat mijn hondjes testen op patella luxatie en dat is wat fokkers ook doen. Dus ik zie niet in waarom ik dan niet zonder papier mag fokken.Kells schreef:Waarom zou je met een boomloze chihuahua een of meerdere nestjes willen fokken?Daisylove schreef:Ik heb een stamboomloze chihuahua. Nu wil ik daar in de toekomst een nestje mee gaan fokken, misschien wel meerdere. Ze heeft geen stamboom, mijn vraag is, kan ik die wel aanvragen? De ouders hebben hem dus ook niet. Of moet ik dan echt bij een fokker een hondje met stamboom kopen en van daaruit ze ook voor de pups aanvragen?
- Daisylove
- Vaste gebruiker
Ik vraag me gewoon af, ooit zullen er toch honden ingeschreven zijn bij de raad van kynologisch beheer zonder stamboom? Het moet toch ergens beginnen lijkt mij?Hilde schreef:Een hond met stamboomloze ouders zal zelf nooit een stamboom krijgen.
- dagmar88
- Zeer actief
Wat moet je er dan mee?Daisylove schreef:Omdat ik zelf niet inzie waarom dit verkeerd is. Ja als ze een papier hebben kun je genetische afwijkingen etc. achterhalen, maar dat geeft nooit 100% zekerheid voor een gezond hondje. Ik heb me helemaal verdiept in het fokkerswereldje van Chihuahua's en heb zoveel rottigheid en horrorverhalen gelezen dat ik niet inzie waarom dat papiertje de meerwaarde geeft. Daarnaast worden er belachelijke prijzen gevraagd voor pups terwijl je nooit zeker kunt weten wat voor vlees je in de kuip hebt. Ik laat mijn hondjes testen op patella luxatie en dat is wat fokkers ook doen. Dus ik zie niet in waarom ik dan niet zonder papier mag fokken.Kells schreef:Waarom zou je met een boomloze chihuahua een of meerdere nestjes willen fokken?Daisylove schreef:Ik heb een stamboomloze chihuahua. Nu wil ik daar in de toekomst een nestje mee gaan fokken, misschien wel meerdere. Ze heeft geen stamboom, mijn vraag is, kan ik die wel aanvragen? De ouders hebben hem dus ook niet. Of moet ik dan echt bij een fokker een hondje met stamboom kopen en van daaruit ze ook voor de pups aanvragen?
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Daisylove schreef:Omdat ik zelf niet inzie waarom dit verkeerd is. Ja als ze een papier hebben kun je genetische afwijkingen etc. achterhalen, maar dat geeft nooit 100% zekerheid voor een gezond hondje. Ik heb me helemaal verdiept in het fokkerswereldje van Chihuahua's en heb zoveel rottigheid en horrorverhalen gelezen dat ik niet inzie waarom dat papiertje de meerwaarde geeft. Daarnaast worden er belachelijke prijzen gevraagd voor pups terwijl je nooit zeker kunt weten wat voor vlees je in de kuip hebt. Ik laat mijn hondjes testen op patella luxatie en dat is wat fokkers ook doen. Dus ik zie niet in waarom ik dan niet zonder papier mag fokken.Kells schreef:Waarom zou je met een boomloze chihuahua een of meerdere nestjes willen fokken?Daisylove schreef:Ik heb een stamboomloze chihuahua. Nu wil ik daar in de toekomst een nestje mee gaan fokken, misschien wel meerdere. Ze heeft geen stamboom, mijn vraag is, kan ik die wel aanvragen? De ouders hebben hem dus ook niet. Of moet ik dan echt bij een fokker een hondje met stamboom kopen en van daaruit ze ook voor de pups aanvragen?
omdat er niets bekend is over de achtergrond van jouw hondje. Een stamboom is een afstammingsbewijs en geeft aan wie de ouders zijn & de ouders daarvan etc, een stamboom is nooit een verklaring van gezondheid, die verantwoording ligt nog steeds bij de fokker.....
-
lets have fun
Dat was heel, heel lang geledenDaisylove schreef:Ik vraag me gewoon af, ooit zullen er toch honden ingeschreven zijn bij de raad van kynologisch beheer zonder stamboom? Het moet toch ergens beginnen lijkt mij?Hilde schreef:Een hond met stamboomloze ouders zal zelf nooit een stamboom krijgen.
Maar waarom wil je er eigenlijk een stamboom bij aanvragen als je zelf dat papiertje niet belangrijk vindt?
-
joytje333
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh springer spaniel & teckel
- Aantal honden: 2
Dat snap ik dus ook niet.lets have fun schreef:Dat was heel, heel lang geledenDaisylove schreef:Ik vraag me gewoon af, ooit zullen er toch honden ingeschreven zijn bij de raad van kynologisch beheer zonder stamboom? Het moet toch ergens beginnen lijkt mij?Hilde schreef:Een hond met stamboomloze ouders zal zelf nooit een stamboom krijgen.Tegenwoordig zijn stamboeken gesloten.
Maar waarom wil je er eigenlijk een stamboom bij aanvragen als je zelf dat papiertje niet belangrijk vindt?

- Hilde
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Ja. Maar niet bij jouw hond.Daisylove schreef:Ik vraag me gewoon af, ooit zullen er toch honden ingeschreven zijn bij de raad van kynologisch beheer zonder stamboom? Het moet toch ergens beginnen lijkt mij?Hilde schreef:Een hond met stamboomloze ouders zal zelf nooit een stamboom krijgen.
Laatst gewijzigd door Hilde op 01 mar 2013 12:13, 1 keer totaal gewijzigd.

- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Daisylove schreef:Ik vraag me gewoon af, ooit zullen er toch honden ingeschreven zijn bij de raad van kynologisch beheer zonder stamboom? Het moet toch ergens beginnen lijkt mij?Hilde schreef:Een hond met stamboomloze ouders zal zelf nooit een stamboom krijgen.
in diverse landen is het wel mogelijk een aankeuring te doen. BV in Belgie, dan moet de hond wel eigendom zijn van een Belg & 2x een ZG halen op show (dacht ik). dan krijg je een bijlage stamboom (afstamming volledig onbekend) & de pups krijgen pas in de 4de generatie een volwaardige stamboom.
- Daisylove
- Vaste gebruiker
Om antwoord te geven op die vraag, het geeft voor mij geen meerwaarde maar als het aanvraagbaar is zou ik het zeker wel doen. Nu dat niet zo blijkt te zijn ga ik het ook niet doen.lets have fun schreef:Dat was heel, heel lang geledenDaisylove schreef:Ik vraag me gewoon af, ooit zullen er toch honden ingeschreven zijn bij de raad van kynologisch beheer zonder stamboom? Het moet toch ergens beginnen lijkt mij?Hilde schreef:Een hond met stamboomloze ouders zal zelf nooit een stamboom krijgen.Tegenwoordig zijn stamboeken gesloten.
Jammer dat er overal van die soort 'brigades' zitten die je gelijk aanvallen als je ook maar over een stamboom begint!
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Omdat ze dan schreeuwend duur zijn.joytje333 schreef:Dat snap ik dus ook niet.lets have fun schreef:Dat was heel, heel lang geledenDaisylove schreef:Ik vraag me gewoon af, ooit zullen er toch honden ingeschreven zijn bij de raad van kynologisch beheer zonder stamboom? Het moet toch ergens beginnen lijkt mij?Hilde schreef:Een hond met stamboomloze ouders zal zelf nooit een stamboom krijgen.Tegenwoordig zijn stamboeken gesloten.
Wat je zegt ben je zelfffff 

-
bouvierpoedel
- Zeer actief
Dat houd je toch overal.Daisylove schreef:Om antwoord te geven op die vraag, het geeft voor mij geen meerwaarde maar als het aanvraagbaar is zou ik het zeker wel doen. Nu dat niet zo blijkt te zijn ga ik het ook niet doen.lets have fun schreef:Dat was heel, heel lang geledenDaisylove schreef:Ik vraag me gewoon af, ooit zullen er toch honden ingeschreven zijn bij de raad van kynologisch beheer zonder stamboom? Het moet toch ergens beginnen lijkt mij?Hilde schreef:Een hond met stamboomloze ouders zal zelf nooit een stamboom krijgen.Tegenwoordig zijn stamboeken gesloten.
Jammer dat er overal van die soort 'brigades' zitten die je gelijk aanvallen als je ook maar over een stamboom begint!
Maar zelf zend je ook dubbele signalen uit.
Eerst afgeven op het stamboomwereld qua fokken en dan zelf een stamboom willen hebben.
Mij maakt het geen flikkker uit hoor dat je wilt fokken met een stamboomloos hondje ,maar bedenk dat jouw hondje ook ergens vandaan komt uit stamboom ouders en die kunnen ook het 1 en ander hebben doorgegeven aan jou hondje.

-
~Suzanne~
- Zeer actief
Het gaat natuurlijk niet puur en alleen om het stamboompapiertje. Het gaat om het idee erachter. Er zijn al stamboomloze hondjes genoeg...Daisylove schreef:Omdat ik zelf niet inzie waarom dit verkeerd is. Ja als ze een papier hebben kun je genetische afwijkingen etc. achterhalen, maar dat geeft nooit 100% zekerheid voor een gezond hondje. Ik heb me helemaal verdiept in het fokkerswereldje van Chihuahua's en heb zoveel rottigheid en horrorverhalen gelezen dat ik niet inzie waarom dat papiertje de meerwaarde geeft. Daarnaast worden er belachelijke prijzen gevraagd voor pups terwijl je nooit zeker kunt weten wat voor vlees je in de kuip hebt. Ik laat mijn hondjes testen op patella luxatie en dat is wat fokkers ook doen. Dus ik zie niet in waarom ik dan niet zonder papier mag fokken.Kells schreef:Waarom zou je met een boomloze chihuahua een of meerdere nestjes willen fokken?Daisylove schreef:Ik heb een stamboomloze chihuahua. Nu wil ik daar in de toekomst een nestje mee gaan fokken, misschien wel meerdere. Ze heeft geen stamboom, mijn vraag is, kan ik die wel aanvragen? De ouders hebben hem dus ook niet. Of moet ik dan echt bij een fokker een hondje met stamboom kopen en van daaruit ze ook voor de pups aanvragen?
Suzanne
-
lets have fun
niet zo aanstellenDaisylove schreef:Om antwoord te geven op die vraag, het geeft voor mij geen meerwaarde maar als het aanvraagbaar is zou ik het zeker wel doen. Nu dat niet zo blijkt te zijn ga ik het ook niet doen.lets have fun schreef:Dat was heel, heel lang geledenDaisylove schreef:Ik vraag me gewoon af, ooit zullen er toch honden ingeschreven zijn bij de raad van kynologisch beheer zonder stamboom? Het moet toch ergens beginnen lijkt mij?Hilde schreef:Een hond met stamboomloze ouders zal zelf nooit een stamboom krijgen.Tegenwoordig zijn stamboeken gesloten.
maar ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag
- Smieszka1
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ierse Wolfshond
- Contacteer:
Nanna schreef:Waarom wil je het dan zelf wel bij je pups hebben?Daisylove schreef: Ik heb me helemaal verdiept in het fokkerswereldje van Chihuahua's en heb zoveel rottigheid en horrorverhalen gelezen dat ik niet inzie waarom dat papiertje de meerwaarde geeft.
Of zou het (en nu denk ik heel gemeen) zijn omdat je er dan meer voor kunt vragen
Dat dus
Groetjes Linda

- Daisylove
- Vaste gebruiker
Ik voel mij niet aangevallen hoor! Ik denk dat het eerder andersom is (niet jouw bedoeld maar de mensen die wél voor met stamboom fokken zijn) En ja natuurlijk weet ik wel dat het beter is om mét te fokken. Ik stelde daarom ook mijn vraag of je de stamboom alsnog kan aanvragen, gezien dat niet zo is hoeft het dus niet. Kon het wel, dan zou ik het wel doen omdat je naar de pupkopers meer zekerheid kan bieden.lets have fun schreef:niet zo aanstellenDaisylove schreef:Om antwoord te geven op die vraag, het geeft voor mij geen meerwaarde maar als het aanvraagbaar is zou ik het zeker wel doen. Nu dat niet zo blijkt te zijn ga ik het ook niet doen.lets have fun schreef:Dat was heel, heel lang geledenDaisylove schreef: Ik vraag me gewoon af, ooit zullen er toch honden ingeschreven zijn bij de raad van kynologisch beheer zonder stamboom? Het moet toch ergens beginnen lijkt mij?Tegenwoordig zijn stamboeken gesloten.
Jammer dat er overal van die soort 'brigades' zitten die je gelijk aanvallen als je ook maar over een stamboom begint!kritische vragen kun je nu eenmaal verwachten.
maar ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vraagen nu niet meteen weer aangevallen voelen. Ik heb niks tegen op stamboomloos fokken zolang het verantwoord gebeurt.
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
Juist net als er al genoeg stamboom honden rondlopen.~Suzanne~ schreef:Het gaat natuurlijk niet puur en alleen om het stamboompapiertje. Het gaat om het idee erachter. Er zijn al stamboomloze hondjes genoeg...Daisylove schreef:Omdat ik zelf niet inzie waarom dit verkeerd is. Ja als ze een papier hebben kun je genetische afwijkingen etc. achterhalen, maar dat geeft nooit 100% zekerheid voor een gezond hondje. Ik heb me helemaal verdiept in het fokkerswereldje van Chihuahua's en heb zoveel rottigheid en horrorverhalen gelezen dat ik niet inzie waarom dat papiertje de meerwaarde geeft. Daarnaast worden er belachelijke prijzen gevraagd voor pups terwijl je nooit zeker kunt weten wat voor vlees je in de kuip hebt. Ik laat mijn hondjes testen op patella luxatie en dat is wat fokkers ook doen. Dus ik zie niet in waarom ik dan niet zonder papier mag fokken.Kells schreef:Waarom zou je met een boomloze chihuahua een of meerdere nestjes willen fokken?Daisylove schreef:Ik heb een stamboomloze chihuahua. Nu wil ik daar in de toekomst een nestje mee gaan fokken, misschien wel meerdere. Ze heeft geen stamboom, mijn vraag is, kan ik die wel aanvragen? De ouders hebben hem dus ook niet. Of moet ik dan echt bij een fokker een hondje met stamboom kopen en van daaruit ze ook voor de pups aanvragen?
Suzanne

-
lets have fun
jaja, het praatje is mooi, maar het smoesje klopt niet zou mijn moeder zeggen 
Als je stambomen niet belangrijk vind moet je daar ook gewoon voor staan en niet zo draaien.
Als je stambomen niet belangrijk vind moet je daar ook gewoon voor staan en niet zo draaien.
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
Een idee schat ,daar zijn ze nog niet achter wat voor idee.Nanna schreef:Welk idee?~Suzanne~ schreef: Het gaat natuurlijk niet puur en alleen om het stamboompapiertje. Het gaat om het idee erachter. Er zijn al stamboomloze hondjes genoeg...
Suzanne

- Ariane
- Erelid
- Mijn ras(sen): Teckel
- Aantal honden: 0
Welke zekerheid?Daisylove schreef:Ik voel mij niet aangevallen hoor! Ik denk dat het eerder andersom is (niet jouw bedoeld maar de mensen die wél voor met stamboom fokken zijn) En ja natuurlijk weet ik wel dat het beter is om mét te fokken. Ik stelde daarom ook mijn vraag of je de stamboom alsnog kan aanvragen, gezien dat niet zo is hoeft het dus niet. Kon het wel, dan zou ik het wel doen omdat je naar de pupkopers meer zekerheid kan bieden.lets have fun schreef:niet zo aanstellenDaisylove schreef:Om antwoord te geven op die vraag, het geeft voor mij geen meerwaarde maar als het aanvraagbaar is zou ik het zeker wel doen. Nu dat niet zo blijkt te zijn ga ik het ook niet doen.lets have fun schreef: Dat was heel, heel lang geledenTegenwoordig zijn stamboeken gesloten.
Jammer dat er overal van die soort 'brigades' zitten die je gelijk aanvallen als je ook maar over een stamboom begint!kritische vragen kun je nu eenmaal verwachten.
maar ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vraagen nu niet meteen weer aangevallen voelen. Ik heb niks tegen op stamboomloos fokken zolang het verantwoord gebeurt.
Ariane, Bibi, Nikita*, Barney* en Prins*.
Als we geen dagen toe kunnen voegen aan het leven moeten we leven toevoegen aan de dagen. Heaven can wait.
Als we geen dagen toe kunnen voegen aan het leven moeten we leven toevoegen aan de dagen. Heaven can wait.
- Daisy@
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herders
- Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy
Welke zekerheid in jouw geval? Je weet toch immers de voorouders niet? Staat niet zwart op wit dus het zou voor mij in dit geval totaal geen meerwaarde hebben.Daisylove schreef:Ik voel mij niet aangevallen hoor! Ik denk dat het eerder andersom is (niet jouw bedoeld maar de mensen die wél voor met stamboom fokken zijn) En ja natuurlijk weet ik wel dat het beter is om mét te fokken. Ik stelde daarom ook mijn vraag of je de stamboom alsnog kan aanvragen, gezien dat niet zo is hoeft het dus niet. Kon het wel, dan zou ik het wel doen omdat je naar de pupkopers meer zekerheid kan bieden.lets have fun schreef:niet zo aanstellenDaisylove schreef:Om antwoord te geven op die vraag, het geeft voor mij geen meerwaarde maar als het aanvraagbaar is zou ik het zeker wel doen. Nu dat niet zo blijkt te zijn ga ik het ook niet doen.lets have fun schreef: Dat was heel, heel lang geledenTegenwoordig zijn stamboeken gesloten.
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Als jij je nestje fokt waarbij je alle gezondheidstesten doet die relevant zijn en een goede reu uitzoekt met dezelfde testen zie ik niet in waarom jij geen nestjes zou kunnen fokken.
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
hoe oud is je hondje nu? in januari was je nog op zoek naar een rasechte, met stamboom, chihuahua.
niet gelukt ws dus, die stamboom chihuahua.
maar ik ga er dus van uit, dat het nog een heel jong ding is? eerst lekker laten opgroeien en dan kun je later wel kijken of het verstandig is, om daar mee te fokken
niet gelukt ws dus, die stamboom chihuahua.
maar ik ga er dus van uit, dat het nog een heel jong ding is? eerst lekker laten opgroeien en dan kun je later wel kijken of het verstandig is, om daar mee te fokken
-
tbeast
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Cane Corso, Friese Stabij,chihuahua
- Aantal honden: 10
Dit dus.bouvierpoedel schreef:Juist net als er al genoeg stamboom honden rondlopen.~Suzanne~ schreef:Het gaat natuurlijk niet puur en alleen om het stamboompapiertje. Het gaat om het idee erachter. Er zijn al stamboomloze hondjes genoeg...Daisylove schreef:Omdat ik zelf niet inzie waarom dit verkeerd is. Ja als ze een papier hebben kun je genetische afwijkingen etc. achterhalen, maar dat geeft nooit 100% zekerheid voor een gezond hondje. Ik heb me helemaal verdiept in het fokkerswereldje van Chihuahua's en heb zoveel rottigheid en horrorverhalen gelezen dat ik niet inzie waarom dat papiertje de meerwaarde geeft. Daarnaast worden er belachelijke prijzen gevraagd voor pups terwijl je nooit zeker kunt weten wat voor vlees je in de kuip hebt. Ik laat mijn hondjes testen op patella luxatie en dat is wat fokkers ook doen. Dus ik zie niet in waarom ik dan niet zonder papier mag fokken.Kells schreef: Waarom zou je met een boomloze chihuahua een of meerdere nestjes willen fokken?
Suzanne
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
Das ook maar 5 of 10 generatie's gokken hoor of die voorouders wel de voorouders waren en of ze wel zo gezond waren.
Meestal ken je ze alleen bij naam maar weet je er voor de rest ook geen fuck vanaf en moet je maar afwachten .
Dus niet zo vreselijk belangrijk over die stamboom gaan doen.
Meestal ken je ze alleen bij naam maar weet je er voor de rest ook geen fuck vanaf en moet je maar afwachten .
Dus niet zo vreselijk belangrijk over die stamboom gaan doen.

- dagmar88
- Zeer actief
Kells schreef: Het fokken met boomloze chihuahua's vind ik geen goed idee, omdat je helemaal niets weet van de voorouders. Juist met dit soort ongezonde rassen is het noodzakelijk dat je weet wat voor vlees je in de kuip hebt alvorens ze voor de fok in te zetten. Wat weet je van de voorouders van jouw hond? Kun je de gezondheidsinformatie van de afgelopen 5 (nog liever 10) generaties boven water halen? En nog iets wat ook niet onbelangrijk is, heb je kopers voor je pups?
Ik juist wel, wanneer het ook allemaal fatsoenlijk uitgezocht wordt. Haal boutje maar weer eens als voorbeeld aan; als ik een chihuahua zou willen dan was het van haar nestje.
De standaard stamboom chi met misvormd hoofdje, korte neus en plopogen liet ik mooi aan me voorbij gaan.
Ik vermoed alleen dat van een goed doordacht nestje met de gezondheid van de hondjes voorop bij TS geen sprake is.
- luna2906
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie
Bepaal jij dat? Ik snap de weerstand van sommigen in dit topic sowieso niet zo. Dan is er eens iemand die wel testen doet, ondanks dat haar hond geen stamboom heeft, maar dan is het nog steeds niet goed.~Suzanne~ schreef:Het gaat natuurlijk niet puur en alleen om het stamboompapiertje. Het gaat om het idee erachter. Er zijn al stamboomloze hondjes genoeg...Daisylove schreef:Omdat ik zelf niet inzie waarom dit verkeerd is. Ja als ze een papier hebben kun je genetische afwijkingen etc. achterhalen, maar dat geeft nooit 100% zekerheid voor een gezond hondje. Ik heb me helemaal verdiept in het fokkerswereldje van Chihuahua's en heb zoveel rottigheid en horrorverhalen gelezen dat ik niet inzie waarom dat papiertje de meerwaarde geeft. Daarnaast worden er belachelijke prijzen gevraagd voor pups terwijl je nooit zeker kunt weten wat voor vlees je in de kuip hebt. Ik laat mijn hondjes testen op patella luxatie en dat is wat fokkers ook doen. Dus ik zie niet in waarom ik dan niet zonder papier mag fokken.Kells schreef:Waarom zou je met een boomloze chihuahua een of meerdere nestjes willen fokken?Daisylove schreef:Ik heb een stamboomloze chihuahua. Nu wil ik daar in de toekomst een nestje mee gaan fokken, misschien wel meerdere. Ze heeft geen stamboom, mijn vraag is, kan ik die wel aanvragen? De ouders hebben hem dus ook niet. Of moet ik dan echt bij een fokker een hondje met stamboom kopen en van daaruit ze ook voor de pups aanvragen?
Suzanne
-
Muk
Persoonlijk zou ik niet fokken met een boomloze chi. De kosten (ks bv) zullen sneller hoger zijn dan bij een fokker die wel goed kijkt naar stambomen, erfelijke ziektes enz.. Gewoon omdat je juist dan, als de afstamming bekend is, je wel veel meer erfelijke ziektes kunt voorkomen / vermijden. Het risico zou voor mij te groot zijn in dit geval. Daarnaast heb ik sowieso niets met platsnuiten en uitpuilende ogen omdat de schedel te klein is.
Ik denk dat ts een stamboom zou willen, puur voor de hogere vraagprijs die je dan kunt vragen. En extra geld is natuurlijk altijd leuk, maar zeg dat dan gewoon.
Ik denk dat ts een stamboom zou willen, puur voor de hogere vraagprijs die je dan kunt vragen. En extra geld is natuurlijk altijd leuk, maar zeg dat dan gewoon.
- dagmar88
- Zeer actief
Muk schreef:Persoonlijk zou ik niet fokken met een boomloze chi.
(....)
Daarnaast heb ik sowieso niets met platsnuiten en uitpuilende ogen omdat de schedel te klein is.
Daarom vind ik juist het nestje van boutje (stamboomloze pups) zo vreselijk leuk.

Met zo'n broodfokhummel of één uit een pretnest gaan aanklooien lijkt mij ook niet de bedoeling.