Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Versturen voor KI, 5maart verrassend vervolg

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Hutch
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever en Friese Stabij
Aantal honden: 2
Contacteer:

Versturen voor KI, 5maart verrassend vervolg

Ongelezen bericht door Hutch »

Zijn er mensen met ervaring in het versturen van sperma naar Amerika tbv KI?
Wij hebben van Monty van de week een pakket op de post gedaan om een teef te laten dekken in Amerika.
Echter... Dit pakket is nooit aangekomen in Amerika.
Afgelopen donderdag persoonlijk afgegeven bij de FedEx vestiging in Oude Meer en het zou vrijdagochtend plaatselijke tijd (6uur later) aan moeten komen in Amerika. Prima, dan waren er nog 2 dagen over waarin het sperma in goede kwaliteit zou moeten zijn.
Pakketje is dus nooit aangekomen, ondanks dat het track & tracé systeem zei van wel.
Na veel gedoe blijkt het pakket in Frankrijk te staan. En kan niet eerder verstuurd worden dan dinsdag.
Met andere woorden, deze dekking gaat het niet meer worden. Het sperma zal niet zo lang kunnen overleven.

Deze fokker heeft vorig jaar ook problemen gehad met FedEx, toen waren niet alle papieren in orde. Nu was alles driedubbel gecheckt en goed geregeld, maakt FedEx er een zooitje van.

Wat is jullie ervaring met het versturen? En bij welke maatschappij hebben jullie dit gedaan.
Nog een keer FedEx wil ik het liefste voorkomen, heb totaal geen vertrouwen in dit bedrijf
Laatst gewijzigd door Hutch op 05 mar 2013 19:26, 1 keer totaal gewijzigd.
ramoon
Zeer actief
Mijn ras(sen): jack hussel en poedel

Re: Versturen voor KI

Ongelezen bericht door ramoon »

Ik heb hier geen ervaring mee hoor, maar Amerika is toch langer vliegen dan 6 uur,
en dan moet het pakketje ook nog naar het vliegveld gebracht worden.
Hutch
Zeer actief
Contacteer:

ramoon schreef:Ik heb hier geen ervaring mee hoor, maar Amerika is toch langer vliegen dan 6 uur,
en dan moet het pakketje ook nog naar het vliegveld gebracht worden.
Oh, zie dat ik het verkeerd heb opgeschreven. De plaatselijke tijd is daar 6 uur later dan hier.
Dus de reistijd zou normaal gesproken zijn, donderdagochtend onze tijd en dan vrijdagmiddag onze tijd aankomen op bestemming.
Hutch
Zeer actief
Contacteer:

Dubbel
Laatst gewijzigd door Hutch op 03 mar 2013 15:12, 1 keer totaal gewijzigd.
nusca
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een mechelaar.

Ongelezen bericht door nusca »

Geen ervaring mee, maar zou anders is contact zoeken met een hengstenghouder. In de paardenwereld gaat ki heel de wereld over.
nusca
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een mechelaar.

Ongelezen bericht door nusca »

Als je googled op vdl stud. Die zitten echt zowat over heel de wereld.
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

nee en ik wiler ook geen mee.
Onlangs vraag gehad om sperma op te sturen naar Mexico. Ik heb bedankt, daar begin ik niet aan.
Ze komen ofwel maar naar hier met een teef, ofwel zoeken ze maar een ander die wel zo gek is om het te doen.
roes
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door roes »

Hutch schreef:Zijn er mensen met ervaring in het versturen van sperma naar Amerika tbv KI?
Wij hebben van Monty van de week een pakket op de post gedaan om een teef te laten dekken in Amerika.
Afgelopen donderdag persoonlijk afgegeven bij de FedEx vestiging in Oude Meer en het zou vrijdagochtend plaatselijke tijd (6uur later) aan moeten komen in Amerika. Prima, dan waren er nog 2 dagen over waarin het sperma in goede kwaliteit zou moeten zijn.
Pakketje is dus nooit aangekomen, ondanks dat het track & tracé systeem zei van wel.
Na veel gedoe blijkt het pakket in Frankrijk te staan. En kan niet eerder verstuurd worden dan dinsdag.
Met andere woorden, deze dekking gaat het niet meer worden. Het sperma zal niet zo lang kunnen overleven.

Deze fokker heeft vorig jaar ook problemen gehad met FedEx, toen waren niet alle papieren in orde. Nu was alles driedubbel gecheckt en goed geregeld, maakt FedEx er een zooitje van.

Wat is jullie ervaring met het versturen? En bij welke maatschappij hebben jullie dit gedaan.
Nog een keer FedEx wil ik het liefste voorkomen, heb totaal geen vertrouwen in dit bedrijf
Zou contact opnemen met Jan Willem Verhaag http://www.jwverhaag.nl/ en/of Maarten Kappen http://www.kvgd-eersel.com/ voor het laten versturen van sperma voor KI. Moet het gekoeld of bevroren zijn ?
Hutch
Zeer actief
Contacteer:

roes schreef:
Hutch schreef:Zijn er mensen met ervaring in het versturen van sperma naar Amerika tbv KI?

Zou contact opnemen met Jan Willem Verhaag http://www.jwverhaag.nl/ en/of Maarten Kappen http://www.kvgd-eersel.com/ voor het laten versturen van sperma voor KI. Moet het gekoeld of bevroren zijn ?
Ik heb het bij dierenkliniek Sleeuwijk laten doen. Moet zeggen dat dit echt prima geregeld was! Het enige probleem in dit alles is FedEx.
het ging trouwens om gekoeld sperma, daarom de korte houdbaarheid
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

maart schreef:nee en ik wiler ook geen mee.
Onlangs vraag gehad om sperma op te sturen naar Mexico. Ik heb bedankt, daar begin ik niet aan.
Ze komen ofwel maar naar hier met een teef, ofwel zoeken ze maar een ander die wel zo gek is om het te doen.

Ik vraag ze dus ook gewoon hier te komen met de teef...
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

kleine bevroren Cy'tjes liggen er in amerika
ik zou het zoizo bevroren laten versturen bij een dergelijke reis, juist omdat de douane ook nog wel eens lastig kan gaan doen en het langer vasthoudt.
snap niet zo goed dat ze dat bij sleeuwijk ook niet geadviseerd hebben
afijn ik heb het door Nico Fernhout laten doen en hij heeft het zelf met Fedex laten versturen.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

crutz schreef:
Ik vraag ze dus ook gewoon hier te komen met de teef...
Dat is bij stabijs niet gebruikelijk en ik zou er zelf ook voor passen. Teveel stress voor de teef, vind ik.
KI en dan verzenden is bij ons gebruikelijk. Via Sleeuwijk gaat het altijd goed, trouwens. Tot nog toe dan. :ugh:

Ik kan je niet adviseren, Saskia, balen zeg!
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Hutch
Zeer actief
Contacteer:

Als ik de berichten zo lees doen de meeste het toch via de FedEx. Dat zou betekenen dat wij toch gewoon pech hebben gehad...

Zojuist hebben wij te horen gekregen dat het toch eindelijk is aan gekomen op bestemming. Nu is het afwachten in wat voor staat het sperma nog is.
Het traject is enigsinds vreemd dat er is genomen. Van Oude Meer (Nederland) naar Groot Britannie naar Oude Meer.
Daar 2 dagen gestaan, toen naar Frankrijk. Door naar Memphis (Amerika) en uiteindelijk afgeleverd op de bestemming

Nu is het nog even heel hard duimen dat er nog leven in zit :ok:
Hutch
Zeer actief
Contacteer:

Podenji schreef:kleine bevroren Cy'tjes liggen er in amerika
ik zou het zoizo bevroren laten versturen bij een dergelijke reis, juist omdat de douane ook nog wel eens lastig kan gaan doen en het langer vasthoudt.
snap niet zo goed dat ze dat bij sleeuwijk ook niet geadviseerd hebben
afijn ik heb het door Nico Fernhout laten doen en hij heeft het zelf met Fedex laten versturen.
Hier heeft Sleeuwijk het verder niet over gehad. Ik dacht alleen dat via bevriezing een lager slagings percentage had, klopt dat?
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

ik duim dat het nog goed is :ok:
bevroren sperma blijft circa 5 dagen goed in de container, vaak houdt de KI arts er al rekening mee dat het langer blijft staan bij de douane en doet er voor een dag of 2 extra in. Gelukkig hadden ze dat bij het zaad dat ik uit de USA haalde ook gedaan want daar ging een extra weekend overheen...ambtenaren.... :rolleyes:
ik weet niet hoe het met gekoeld sperma zit, ik neem aan dat dat minder lang houdbaar is....

bevroren sperma geeft inderdaad een lager slaginspercentage, volgens mij wil men dan ook in elk geval zoveel mogelijk rietjes/pellets gebruiken bij de KI. Maar als het niet slaagt of een klein nest geeft, is natuurlijk nooit te zeggen of het daadwerkelijk komt door het feit dat het sperma bevroren was, want het kan zoizo minder goed uitpakken dan je hoopt.

Cy zijn bevroren minis hebben tot nu toe, 1 nestje voortgebracht in amerika, het zaad was voor en na het invriezen van superkwaliteit aldus de artsen, maar het resultaat was "maar: 2 pups er zijn 2 rietjes gebruikt. de rest ( 8 rietjes ) ligt in amerika opgeslagen voor later.

andersom had ik maar 1 pellet van Uno om voor Smitthy te gebruiken, resultaat 8 pups....

dus sja....bij een natuurlijke dekking kan een teef ook leegblijven of een klein nest krijgen.Het is vaak alleen voor de portemonnee en je geleden stress lulliger als dat bij KI gebeurt :mrgreen:
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
maart
Zeer actief

Tara schreef:
Het gaat hier wel om een stabij, niet om een mechelaar die nergens op de wereld echt zeldzaam te noemen is.
Dat men dan gebruik wil maken van de mogelijkheden van KI vind ik niet zo vreemd hoor. Ik vind er zelfs helemaal niet zoveel op tegen.
Ik zou me ongemakkelijker voelen als de teef de wereld over zou moeten vliegen voor een dekking.
en ik voel me ongemakkelijk om zaad van mijn hond op te sturen naar onbekenden.
Elk zijn eigen gevoel zeker :wink:
Shima
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Shima »

Als ik met mijn teef de halve wereld zou moeten overvliegen zouden er hier geen pups geboren worden. De keuze aan reuen in Nederland is klein maar ik wil mijn teven die stres niet aandoen. Noorwegen, Frankrijk enz is te doen qua reizen of gekoeld sperma opsturen. Uit Noorwegen gekoeld sperma laten komen met DHL en een keer met Fed-Ex.
Uit Amerika heb ik bevroren sperma laten komen en dat ligt hier nu opgeslagen in Nederland. Sperma van hier naar Amerika hebben ik nog geen ervaring mee.
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

maart schreef:
ja maar als iemand het vraagt betekent dat toch niet dat je het maar klakkeloos op moet sturen?
als iemand om een dekking of pup vraagt, stem je toch ook niet klakkeloos toe? :wink:
Hutch
Zeer actief
Contacteer:

maart schreef:
Tara schreef:
Het gaat hier wel om een stabij, niet om een mechelaar die nergens op de wereld echt zeldzaam te noemen is.
Dat men dan gebruik wil maken van de mogelijkheden van KI vind ik niet zo vreemd hoor. Ik vind er zelfs helemaal niet zoveel op tegen.
Ik zou me ongemakkelijker voelen als de teef de wereld over zou moeten vliegen voor een dekking.
Ik denk dat iedereen hier inderdaad een ander gevoel in heeft. Wij zijn hierbij net zo, misschien nog wel, voorzichtiger in geweest als bij een dekking in Nederland. Ook in Nederland ga ik zeker niet aan iedereen mijn reu uitlenen, daar komt toch wel wat meer bij kijken voor ik toestemming geef.
Misschien zit er ook een verschil in gebruikshonden en een ras als de Stabij? Stabij's zijn in het buitenland toch erg zeldzaam, in de gehele VS lopen er ongeveer 100 rond. Er wordt daar geprobeert het ras op te bouwen. Er komen hele andere belangen bij kijken dan bij gebruikshonden gok ik
maart
Zeer actief

Podenji schreef:
maart schreef:
ja maar als iemand het vraagt betekent dat toch niet dat je het maar klakkeloos op moet sturen?
als iemand om een dekking of pup vraagt, stem je toch ook niet klakkeloos toe? :wink:
nee, maar dan zie ik wel hoe en wat.
Komen ze met teef aan en stelt die teef niets voor of is gans anders in werkelijkheid dan via mail, dan wordt er niet gedekt.
En dat heb je niet als je gewoon maar zaad opstuurt. Ooit al geweten van 1 waarvan na opsturen 2 maand later ineens 2 teven bevielen van een nest pups van dezelfde reu.

Het gebeurt bij mij bijgevolg maar bij mij thuis onder mijn ogen of het gebeurt niet. :19:
Iedereen is er verder vrij in hoor, ik heb er niets op tegen. Ik werk er alleen niet aan mee. :wink:
Hutch
Zeer actief
Contacteer:

Gisteren is dan toch het pakketje aangekomen in Amerika, na 4,5dag, wat eigenlijk 1,5 had moeten zijn.
Onze dierenarts had aangegeven dat de houdbaarheid 3 tot max. 5 dagen is afhankelijk hoe het bewaard wordt. Veel vertrouwen had ik er al niet meer in eigenlijk.
Echter...
75% van het sperma bleek nog in zeer goede doen te zijn nadat het opgewarmd was :cheer: :cheer:
Volgens de eigenaar van de teef was het 'supersperm' :mrgreen:

Het teefje is alsnog geïnsemineerd en nu is het afwachten of het allemaal gelukt is.
Het was in ieder geval een hele mijl op zeven en heeft ons heel wat kopzorgen gekost.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Hutch schreef:Gisteren is dan toch het pakketje aangekomen in Amerika, na 4,5dag, wat eigenlijk 1,5 had moeten zijn.
Onze dierenarts had aangegeven dat de houdbaarheid 3 tot max. 5 dagen is afhankelijk hoe het bewaard wordt. Veel vertrouwen had ik er al niet meer in eigenlijk.
Echter...
75% van het sperma bleek nog in zeer goede doen te zijn nadat het opgewarmd was :cheer: :cheer:
Volgens de eigenaar van de teef was het 'supersperm' :mrgreen:

Het teefje is alsnog geïnsemineerd en nu is het afwachten of het allemaal gelukt is.
Het was in ieder geval een hele mijl op zeven en heeft ons heel wat kopzorgen gekost.
Zoo, wonderbaarlijk! Maar hopelijk toch met goede afloop dan! :cheer: Ben benieuwd!
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Re: Versturen voor KI, 5maart verrassend vervolg

dat is wonderlijk maar goed nieuws :cheer:
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”