Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Voeding icm fruit

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

JLPaco
Actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Bulldog
Aantal honden: 1

Voeding icm fruit

Ongelezen bericht door JLPaco »

Hallo,

Ik heb een 4 maanden oude (jonge) Amerikaanse Bulldog rondlopen, die momenteel Prins Puppy en Junior afwisselt met Renske vers vlees voeding kip en lam.

Met Renske voer is hij van de week begonnen, hij wisselt dit per dag af. (brok/Renske)

Dit omdat van Prins alleen Paco zijn ontlasting te hard werd en hij moeite had met poepen.

De eerste dag op Renske had hij helemaal geen ontlasting (paniek, paniek) :eek:
Gelukkig de dag erna weer wel. Nu even aankijken wat het komende dagen doet.

Dat terzake, ik geef hem vaak een mandarijntje of een kiwi door zijn eten, fruit vind hij erg lekker en dit lijkt me ook een goede toevoeging voor de nodige vitaminetjes.

Nu lees ik hier en daar iets over Vitamine C supplementen, en de verschillende meningen hierover. Een hond maakt zelf vitamine C aan en hieraan iets toevoegen zou niet nodig zijn.

Dit geld uiteraard ook voor fruit als mandarijnen, sinaasappels... waar veel vitamine C in zit, of zie ik dit verkeerd??

En naar mijn weten, word het overschot aan vitamines bij een mens afgebroken, geld dit ook voor een hond?

Alvast bedankt voor de reacties :D
Hylos
Zeer actief
Aantal honden: 2

Re: Voeding icm fruit

Ongelezen bericht door Hylos »

Dat ie minder ontlasting krijgt op vers vlees is normaal, er wordt namelijk veel meer verteerd.. dus komt er ook minder uit :mrgreen:
Over vitamines geen idee. Mensen kunnen wel degelijk een teveel aan bepaalde vitamines binnen, met alle gevolgen van dien.
En honden zijn carnivoren, dus ja lijkt me niet dat ze dat zoveel nodig hebben. Maar hier geef ik ook wel eens een peer of appel, eens per week ofzo.
Maar dagelijks fruit geven lijkt me niet echt "hondeneten" :lol1:
Afbeelding
Afbeelding
frank-bobby
Zeer actief
Mijn ras(sen): bordeauxdog
chihuahua
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door frank-bobby »

welke versie van prins krijgt hij krokant of geperst?
maar ik zou hem eigenlijk snel over zetten op de procare lam rijst van prins die is heel idiaal voor bullen en doggen
naast je kvv natuurlijk
Afbeelding
JLPaco
Actief

@ Hylos, weer wat bijgeleerd, wist niet dat er met vers vlees minder ontlasting werd geproduceerd :D

Nodig, qua toevoeging misschien niet zo, maar hij vind het toch errug lekker... maar overdaad schaad hierin dus ook? Dan word het gewoon 1 stukje fruit per week.

@ frank-bobby, geperst. Het lijkt me dat hij met 4 maanden nog geen Prins Procare Lam & Rijst mag/hoeft te hebben of zie ik dit verkeerd? Wat is de reden dat je procare lam rijst van prins aanraad voor bulls?

En wat is er dan aan te raden, de geperste of krokante procare?
Laatst gewijzigd door JLPaco op 05 mar 2013 16:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Irta
Zeer actief
Mijn ras(sen): xHH

Ongelezen bericht door Irta »

Voor zover ik weet kun je beter niet te vaak fruit geven. Wanneer een hond regelmatig vit. c binnen krijgt via de voeding kan hij het op een gegeven moment niet meer zelf aanmaken. Tenminste, als die theorie inmiddels niet alweer achterhaald is...
frank-bobby
Zeer actief
chihuahua
Contacteer:

JLPaco schreef:@ Hylos, weer wat bijgeleerd, wist niet dat er met vers vlees minder ontlasting werd geproduceerd :D

Nodig, qua toevoeging misschien niet zo, maar hij vind het toch errug lekker... maar overdaad schaad hierin dus ook? Dan word het gewoon 1 stukje fruit per week.

@ frank-bobby, geperst. Het lijkt me dat hij met 4 maanden nog geen Prins Procare Lam & Rijst mag/hoeft te hebben of zie ik dit verkeerd? Wat is de reden dat je procare lam rijst van prins aanraad voor bulls?
kan geen kwaad hoor om hem over te zetten
dat ik het aanraad is omdat de eiwit precentage lager ligt dan de anderen varianten en bullen zijn daar best gevoelig voor
als je wilt weten hoe dat precies zit kan je het beste even t care team van prins bellen
ik heb het hier met een amerikaanse bull en een bullterrier ervaren
Afbeelding
frank-bobby
Zeer actief
chihuahua
Contacteer:

en geperst is ook mij keuze dus dat zit wel goed
Afbeelding
JLPaco
Actief

Oke, bedankt voor de tip! Een dezer dagen eens een telefoontje plegen.
frank-bobby
Zeer actief
chihuahua
Contacteer:

JLPaco schreef:Oke, bedankt voor de tip! Een dezer dagen eens een telefoontje plegen.
en het is zelfs beter om van t puppy voer af te gaan om groeipijnen te voorkomen
ik ben benieuwd als je t care team gesproken hebt :ok:
Afbeelding
Goldendelicious

Ongelezen bericht door Goldendelicious »

De stelling dat honden zelf vit. C aanmaken en de aanmaak zou stoppen bij teveel vit. C geldt voor langdurige supplementering met hoge dosissen. En dan met name als er synthetische vitamine C gegeven wordt. Dat kan ook andere problemen veroorzaken, buiten die lever om. Geef je een natuurlijke rauwe voeding, dan is er beslist geen sprake van dat een lever zou stoppen met het aanmaken van vit. C. Deze vitamine zit in orgaanvlees, maar hoeft lang de behoefte niet te dekken van elk type hond. Sterker nog, af en toe wat fruit, bepaalde groentes, kruiden, honing etc. hebben een hoog anti-oxidante werking op honden. Voor die betreffende hond die dat nodig heeft, kan het een enorme aanvulling op het geheel zijn.
JLPaco
Actief

Ik laat het weten zodra ik het care team heb gesproken :)

En nog een beetje in dubio.... of het niet beter zou zijn hem gewoon volledig op KVV te zetten. In eerste instantie een beetje laten hangen, omdat de kosten (dacht ik) daarin toch wel erg in kunnen oplopen... maar nu zit ik te kijken op de site van Lotgering en zie ik redelijke prijzen en een afhaalpunt in de buurt.

Wat is jullie ervaring hiermee en wat lijkt jullie het verstandigst, door laten gaan met de Prins + Renske of een volledige switch.... zoveel mogelijkheden :19:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

zou hem gewoon helemaal op Lotgering zetten :ok:
Ow en Xavi doet hier een moord voor mandarijntjes... het is 's avonds ik een partje, hij een partje etc. etc. dus hij krijgt zo goed als dagelijks wel een hele mandarijn in totaal.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
frank-bobby
Zeer actief
chihuahua
Contacteer:

ja het is ook naar je hond kijken
hier staan ze al 3 jaar zeker op lotgering
sinds 1 jaar is daar prins bijgekomen
en ik geef 4 dagen lotgering en 3 dagen brok
en ik vindt dat ze het op deze combi beter doen dan alleen lotgering
maar dat is per hond natuurlik verschillend
Afbeelding
Xerox
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Xerox »

Wat ik hier nog niet lees, is dat te veel fruit kan zorgen voor een proces van gisten. Een beetje fruit apart van de maaltijd moet geen probleem zijn, maar fruit door het vlees mengen is een minder goed idee. Dan breng je dat proces namelijk op gang.

Verder zou ik persoonlijk helemaal overgaan op vers vlees en dan het liefst enkele (goede) merken kvv afwisselen.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Groetjes, Sonja, Xerox, Diablo en Yuko
JLPaco
Actief

Oke, apart van de maaltijd dus! :) Duidelijk, ook nieuw voor me.

Ik ga uitproberen hoe hij het doet op volledig kvv, vandaag al even getelefoneerd met een leverancier van lotgering hier in de buurt.

Aan haar gevraagd hoe het zat met het afwisselen van de kvv (omdat ik dat hier toch wel veel lees) was volgens haar niet nodig, omdat er in elk totaalvoer van alle voedingsstoffen genoeg zit, ondanks dat er in de ene soort meer van het een en minder van het ander zit.

Is er een reden dat dit wel gebeurd buiten de voedingsstoffen om?
Xerox
Vaste gebruiker

JLPaco schreef:
De reden dat ik meerdere merken zou afwisselen is vanwege het aantal diersoorten. Als ik alleen Lotgering zou voeren, zou ik in ieder geval de variant 'wild' erbij nemen. Dan heb je ook eens een keer wat anders dan rund/kip/lam.

JLPaco
Actief

Oke, bedankt voor de tip. Ik kan het vanavond op gaan halen, ik begin deze week met de lam/rijst variant, eens zien hoe het hem bevalt.

Als het hem bevalt word het tijd om een vriezer te bestellen :p
Xerox
Vaste gebruiker

Ben benieuwd! Ja, een (grote!) vriezer is altijd handig :D

malinois
Zeer actief
Contacteer:

Xerox schreef:
JLPaco schreef:
De reden dat ik meerdere merken zou afwisselen is vanwege het aantal diersoorten. Als ik alleen Lotgering zou voeren, zou ik in ieder geval de variant 'wild' erbij nemen. Dan heb je ook eens een keer wat anders dan rund/kip/lam.
Je hebt tig smaken, vis, konijn, eend en nog heel veel meer...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
JLPaco
Actief

Dit is wat er word verkocht via lotgering, prijzen even weggehaald omdat ik niet zeker wist of ik die hier erbij mocht vermelden of niet:

Totaalvoer Wild
Haas, Fazant, Hert, Lama, wild Konijn

Totaalvoer
45% Rund, 30% Lam, 25% Kip

Totaalvoer  met Pens
65% Rund, 35% Lam

Totaalvoer met Vis
40% Rund, 30% Lam, 30% Vis

Totaalvoer met Lam/Rijst
30% Rund, 54 % Lam, 14% Groente, 2% Zetmeel en Rijst

Totaalvoer met extra Kip
25% Rund, 25% Lam, 50% Kip

Toevoeging enkelvoudige Pens
100% Pens

Totaalvoer 50% Eend/50% Rund

Totaalvoer 50% Eend/50% Lam

Totaalvoer 40% Eend/60% Kip

Totaalvoer ++ Pup
Gelijk aan totaalvoer maar dan extra fijn gemalen

Totaalvoer light met Paard
45% Rund, 30% Paard, 25% Lam

Uitsluittotaalvoer 100% Lam

Uitsluittotaalvoer 100% Rund

Mergpijp groot

Mergpijp klein

Dragende botten groot (knoesten en gewrichten)

Dragende botten klein (knoesten en harde botten)

Zachte lamsribben

Lams/Schapenvet

Runderkraakbeen

Penslappen Lam

Kalkoennekken

Schapenkop

Lamshartjes

Strot (100% Rundvleeskluif)

Kippennekken

Kipkarkassen

Eendennekken

Zalmkoppen

Eendenkarkassen

Inderdaad van alles en nog wat...... dat word uitproberen en varieren :D
Veenmug
Zeer actief
Mijn ras(sen): ESS

Ongelezen bericht door Veenmug »

Lees vol verbazing alle meningen. Mijn werkende jachthonden kregen na de puppybrokken Royal Canin Royal Canin(medium adult). Deels gelijktijdig soms op eenvolgend waren aanwezig Golden, Labrador, Engelse Springer Spaniel. Kregen van alle fruit wat wij aten een stukje mee. Ook etensrestjes mits niet te sterk gekruid.Kluifje buffelhuid, Dental stick. Beetje slachtafval van meegekregen wild.
Zagen er gewoon goed uit en hielden het een jachtdag probleemloos uit.
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.
frank-bobby
Zeer actief
chihuahua
Contacteer:

ik vindt het een beetje onzin dat ts de wild variant er bij moet voeren
en eet zelf ook geen wild is gewoon niet leuk te betalen
in de gewonen totaal voer kom je al aan 4 diersoorten
al geloof ik dat als t compleet is het wel goed is
neemt natuurlijk niet weg dat ze afwisseling niet als erg zullen beschouwen :F:
hier geef ik zelf
totaal
totaal met pens
totaal met vis
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

ik vind die 4 soorten onnodig in principe, want het is simpelweg een compleet voer, dus voldoende.
Ik voer de goedkoopste soorten, toch een beetje afwisseling meer voor mezelf dan de honden want die proeven het niet eens vermoed ik:

pens mix totaal
totaal
totaal met vis

daarnaast krijgen ze 1 dag per week iets waar ze wat voor moeten doen (BARF), daar heb ik o.a:

eend
hert
konijn
penslappen
runderstrot
etc.

En een van bovenstaande dingen krijgen ze dus op die ene dag in de week.
Afbeelding
Xerox
Vaste gebruiker

Tja, dan heb ik toch echt een andere mening dan bovenstaanders :) Ik vind 4 diersoorten wel het absolute minimum met het oog op het ontwikkelen van allergieën. Mijn allergiehond zit nu op 4 diersoorten, maar qua afwisseling vind ik dat veel te weinig. Mijn andere hond krijgt circa 10 diersoorten per week, ideaal! Wild voer ik zelf heel graag in verband met de omega's, zie daar absoluut de meerwaarde van in. De prijs van de wildvariant van Lotgering liegt er trouwens niet om zeg, maar dat is ook zeker een reden dat ze hier zelf samengesteld krijgen... Dan blijft het ook nog een beetje leuk voor de portemonnee.

malinois, konijn bijvoorbeeld zie ik niet staan in de lijst, maar het kan aan mij liggen?

frank-bobby
Zeer actief
chihuahua
Contacteer:

Xerox schreef:Tja, dan heb ik toch echt een andere mening dan bovenstaanders :) Ik vind 4 diersoorten wel het absolute minimum met het oog op het ontwikkelen van allergieën. Mijn allergiehond zit nu op 4 diersoorten, maar qua afwisseling vind ik dat veel te weinig. Mijn andere hond krijgt circa 10 diersoorten per week, ideaal! Wild voer ik zelf heel graag in verband met de omega's, zie daar absoluut de meerwaarde van in. De prijs van de wildvariant van Lotgering liegt er trouwens niet om zeg, maar dat is ook zeker een reden dat ze hier zelf samengesteld krijgen... Dan blijft het ook nog een beetje leuk voor de portemonnee.

malinois, konijn bijvoorbeeld zie ik niet staan in de lijst, maar het kan aan mij liggen?
en hoe moet het dan met de honden die alleen brok krijgen dat is meestal maar 1 dier soort :denken:
iniedergeval geen wild
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Xerox schreef:Tja, dan heb ik toch echt een andere mening dan bovenstaanders :) Ik vind 4 diersoorten wel het absolute minimum met het oog op het ontwikkelen van allergieën. Mijn allergiehond zit nu op 4 diersoorten, maar qua afwisseling vind ik dat veel te weinig. Mijn andere hond krijgt circa 10 diersoorten per week, ideaal! Wild voer ik zelf heel graag in verband met de omega's, zie daar absoluut de meerwaarde van in. De prijs van de wildvariant van Lotgering liegt er trouwens niet om zeg, maar dat is ook zeker een reden dat ze hier zelf samengesteld krijgen... Dan blijft het ook nog een beetje leuk voor de portemonnee.

Klopt hert en konijn heb ik van Degomeat :wink: maar dat is dus geen kvv maar koppen, schouders, stukken vlees etc.
Maar terugkomend op je eerste opmerking, wat er niet in zit komt er ook niet uit... niet alle honden ontwikkelen allergieën... ik heb hier weleens een topic geopend dat ik het idee heb dat er de laatste jaren veel en veel meer allergische honden komen, waar dat door komt...?
Lijkt me sterk dat mijn honden van resp. 2.5, 7 en 11.5 ineens allergieën gaan ontwikkelen ivm voer...
Xavi heeft zijn eerste jaar van 3 weken oud tot ruim een jaar alleen maar Smuldier pens/vlees compleet gehad en sporadisch vlees compleet. Meer varianten had Smuldier nl. niet en kip beviel slecht...
Xena en Xito hebben vroeger alleen AHV gehad, en die heeft alleen maar pens/vlees compleet. Daarna hebben ze jaren brok gehad met af en toe AHV. Toen Xavi kwam en het zo goed deed op alleen Smuldier zijn zij er ook op gezet. Toen Xavi ruim een jaar was, heb ik eens rond zitten kijken wat er nog meer aan KVV was en wat event. gebracht kon worden, want ik moest enorm veel voeren van Smuldier en daarnaast moest ik het elke keer bestellen bij de supermarkt en ophalen en dat was vaak nogal lastig met mijn werk.
Ik heb er zelfs nooit over nagedacht en ben eigenlijk ook niet van plan om dat überhaupt te gaan doen bij een volgende hond... :wink: het is er of het is er niet. In de toch bijna 17 jaar dat ik nu honden heb, en ruim 7 honden verder dus gelukkig nog nooit.
Daarnaast zie ik simpelweg het nut niet in van zoveel diersoorten...
Afbeelding
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

ik heb een verwend nest, minimaal 6 diersoorten in een week :$
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
Xerox
Vaste gebruiker

frank-bobby: daarom is het ook geen toeval dat de meeste allergische honden niet tegen kip en rund kunnen. Dat zijn namelijk precies de diersoorten die in brok verwerkt zitten. Tegenwoordig zie je dat er veel lam wordt gebruikt. Dus waar zullen honden over een aantal jaar vooral allergisch voor zijn?

malinois, dat is niet helemaal waar, een allergie bouwt zich op en kan zeker nog op latere leeftijd tot uiting komen. Mijn Boxer is zonder allergieën naar het asiel gebracht. Op zijn 5de kwam hij bij mij wonen, mét allergieën. Natuurlijk zullen andere factoren (o.a. stress) ook een rol spelen, maar je kunt niet zeggen dat een hond die als pup niet allergisch is, dat later ook niet wordt. Hoe langer een hond een bepaalde diersoort achter elkaar eet, hoe groter de kans dat hij daar een allergie tegen ontwikkelt (dat is ook de reden dat het bij een eliminatiedieet belangrijk is het menu zo snel mogelijk uit te breiden).

malinois
Zeer actief
Contacteer:

Het zal vast wel ergens door onderzocht zijn maar persoonlijk geloof ik daar niet zoveel van. Het is bekend van sommige wolvenroedels dat ze maar een heel weinig variatie hebben gedurende het grootste deel van het jaar en toch doen die het heel goed.
Daarnaast link ik allergie eerder aan auto-imuunproblemen dan aan eenzijdige voeding. En die eerste die zullen eerder worden veroorzaakt door bijv. overenten dan door voeding imo.
Zeker als ik naar mijn eigen honden en vorige honden kijk, sommigen hebben nooit anders dan brok gehad (Dusty bij. die luste geen kvv bijv.) en in brok zit over het algemeen ook altijd rund. Dobers idem... dus nee ik geloof daar niet zo erg in en al zeker niet dat honden dat pas op latere leeftijd krijgen. (nu zul je misschien ineens tig voorbeelden krijgen van het tegendeel, maar ik zit toch al wat jaartjes tussen enorm veel honden met name herders en ik ken er nog geen een met een voedingsallergie dit terwijl de meesten niks anders dan brok krijgen, Cavom over het algemeen).]Nogmaals ik heb geen wetenschappelijke onderbouwing, puur ervaring en wat ik her en der zie en lees.
Afbeelding
sTefaniA
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising stafford - maltezer

Ongelezen bericht door sTefaniA »

Diesel was bijna drie toen hij allergieën kreeg en hij reageert juist heel heftig op lam.

En hij krijgt ook fruit. Mandarijntjes is hij verzot op, partje voor mij, partje voor Diesel :D Maar dat gebeurt mss 1x per week ofzo.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”